Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:11
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Selzerdam (Baanplan in HO)  (gelezen 10620 keer)

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Selzerdam (Baanplan in HO)
« Gepost op: 24 June 2010, 22:56:50 »
Hallo,

Na de laatste verhuizing ben ik weer in de gelegenheid om een nieuwe baan te bouwen(de 4e ondertussen). De vorige banen waren allemaal beperkt in omvang (gemiddeld 300 bij 120 cm). Nu heb ik de mogelijkheid om een ruimer baanplan op te zetten.
Het word een U-vorm, met de lange zijde 560 cm, de linker kant 300 cm en de rechterpoot 350 cm. De diepte van de baan varieert rond 150cm. Dat is erg diep, maar heb wel de mogelijkheid om onder en achter de baan te komen, dus in geval van Murphy kan ik er wel eenvoudig bij.
Maar ook met de ruimere mogelijkheden kom ik toch steeds weer uit op een kopstation, met een doorgaand enkel spoor voor de lokale spoorweg. Verder komt er achter het station een beperkte rangeerheuvel.
De schaal is HO, Digitaal, Tijdperk: III/IV, Tillig rails code 83 en Nederlands materieel met heel beperkt grensoverschrijdend verkeer, d.w.z. door een Schienenbus op het lokaalspoor.
Het Plan:

Het schaduwstation heeft een aansluiting op het hoofdspoor met daarin de keerlus. Van de andere kant komt het lokaalspoor naar het schaduwniveau, dit kan als pendel gebruikt worden met 1 opstelspoor, maar heeft door de keerlus ook verbinding met het grote schaduwstation. Hier komen twee keer tien opstelsporen en natuurlijk het doorgaande spoor.
Tussen bovenbaan en schaduwstation komt minimaal 20 cm vrije ruimte.
Het zichtbare baanplan:

Blauw: het kopstation met aansluiting op het schaduwstation via een keerlus.
Paars: opstelsporen materieel en onderhoudswerkplaats
Donkerrood: lokaalspoorweg met klein station (perronlengte is max. DE2)en aansluiting via keerlus met schaduwstation
Groen: aansluitspoor naar rangeerheuvel en opstelsporen voorafgaand hieraan.
Rood: de rangeerheuvel met uithaalspoor naar 2 kanten. Tussen de rangeerheuvel en de groene opstelsporen ontstaat een hoogteverschil van 5 cm, met tussen deze sporen een muur .

Bij het laatste plaatje kloppen de aantallen sporen van de rangeerheuvel niet meer, maar geeft wel (hoop ik) een beeld van hoe het er uit komt te zien.
Groet Sjef

m de deugd

  • Gast
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2010, 09:11:41 »
Hoi Sjef.

Hartelijk Welkom op Beneluxspoor. ;)

Dat is niet mis wat je presenteert.
Die keerlussen, daar weet je van hoe dat digitaal oplosbaar is.
Het is wel een heel mooi project zeg.
Ga je er ook een heel bouwverslag van maken, lijkt mij wel erg leuk.
Van begin tot (einde)die er bij modelspoor nooit is.
Sucses en heel veel plezier.

Martin.


kevinhhw

  • Gast
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2010, 20:53:18 »
dat word nog wat ;)

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2010, 16:55:50 »
Erg mooi ontwerp.
De rechter onderhoek is alleen wat leeg. Misschien leuk om daar nog een mooie toevoeging voor te maken met bijbehorende sporen?
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2010, 17:08:07 »
Dank jullie allemaal.
Wat betreft het stukje rechtsonder wil ik dit graag een beetje "leeg" houden, om iets meer aan landschap te kunnen creeeren.
Wat betreft de rangeerheuvel ben ik er nog niet uit, of die er wel komt. Blijkt niet zo eenvoudig te zijn om dat enigzins goed te laten verlopen. Vooral het ontkoppelen en dan de snelheid waarmee de wagon omlaagrolt (of niet) is nog een probleem. Maar eerst nog maar even blijven testen en niet te veel verschillende merken door elkaar.
De zolder is ondertussen ver klaar, alleen nog een klein stukje vloer.
Op het moment dat ik begin met bouwen zal ik wel wat foto's plaatsen, de verbouwing van de zolder is niet zo heel spannend denk ik. ( voor mij wel, maar voor jullie een stuk minder) ;)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #5 Gepost op: 21 July 2010, 17:38:37 »
Ik ben het met Sjef eens, lekker de leegte de leegte houden en niet volproppen met nog meer sporen, kom je in het grootbedrijf ook niet tegen :o :o :o

m de deugd

  • Gast
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #6 Gepost op: 21 July 2010, 17:51:02 »
Hoi Sjef.

Ik ben benieuwt naar de foto,s.
En ruimte durven houden bij zo,n complexe baan.
Dat vindt ik een wonderbaarlijk mooi idee.
Niet alles vol knallen met rails, maar rustige plekjes, waar je ongestoort van de natuur kunt genieten.
De natuur liefhebber heeft gesproken. ;)
Verbaas ons maar. ;)

Martin.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5404
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2010, 20:11:00 »
Sjef,

Een interessant plan. Toch heb ik twee puntjes met opbouwende kritiek. :)

  • Ik zou het rangeerstation ook aan de linkerkant een aansluiting geven aan de hoofdbaan. Zo kunnen nieuw samengestelde treinen eenvoudig vertrekken uit het station. Zie het rode lijntje.
  • De sporen in de blauwe polygoon zijn alleen bereikbaar via spoor 1 van het station. Dit husje sporen zou ik aansluiten op een ander spoor. Bijvoorbeeld op mijn zwarte lijntje.



Succes!

Groet,
Basilicum

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
    • MCKmodelbouw
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2010, 21:32:06 »
Dank jullie allemaal.
Wat betreft het stukje rechtsonder wil ik dit graag een beetje "leeg" houden, om iets meer aan landschap te kunnen creeeren.
Wat betreft de rangeerheuvel ben ik er nog niet uit, of die er wel komt. Blijkt niet zo eenvoudig te zijn om dat enigzins goed te laten verlopen. Vooral het ontkoppelen en dan de snelheid waarmee de wagon omlaagrolt (of niet) is nog een probleem. Maar eerst nog maar even blijven testen en niet te veel verschillende merken door elkaar.
De zolder is ondertussen ver klaar, alleen nog een klein stukje vloer.
Op het moment dat ik begin met bouwen zal ik wel wat foto's plaatsen, de verbouwing van de zolder is niet zo heel spannend denk ik. ( voor mij wel, maar voor jullie een stuk minder) ;)

je kan ook het station lager maken, en het opstelspoor op dezelfde hoogte houden, als dat mogelijk is. met een vluchtige blik op je baanplan moet dat wel lukken.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2010, 19:13:07 »
Heb nog wat gestoeid met het baanplan en hou nu twee versies over.
Zoals Basilicum reeds aangaf is het mooier om een dubbele aansluiting te maken naar de opstelsporen en door wat verschuiven komen er ook minder wissels en word de lengte van de perrons aanzienlijk meer.
Alleen de aansluiting naar de rangeerheuvel is nog niet je van het.
Met aansluting:

Zonder aansluiting:

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
    • MCKmodelbouw
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2010, 16:05:43 »
met aansluiting is wel mooier ja.

gr.
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #11 Gepost op: 20 August 2010, 17:07:04 »
Dag Sjef,

Een mooi plan man! Kan zien dat je vaker met het ontwerp bijltje hebt gehakt. (y)

Een vraagje: aan de rechterkant in jouw schaduwstation zit die keer-driehoek. Hoe ga je de kortsluiting daarin oplossen? De reden dat ik deze vraag stel is dat je opstel sporen maakt van 2,50mtr, en dat de afstand tussen de wissels in de keerdriehoek slechts 1,50mtr is (er van uitgaande dat je raster 50cm is). Bovendien zitten er in die keerdriehoek twee sporen.

Twee redenen voor mijn nieuwsgierigheid...  ;D

Een mogelijke oplossing zie ik wel alvast: de onderste wissel van de keerdriehoek kan nog een stuk naar onderen, maar hoe dat met die dubbele sporen zal gaan...  ???

Gerard


sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #12 Gepost op: 13 February 2011, 00:23:42 »
Ondertussen het schaduw gedeelte nogmaals gewijzigd. Waren erg veel opstelsporen, terwijl ik aan beide kanten onder de spiraal door in de toekomst nog enkele opstelsporen kan maken met eventueel een derde spiraal. Het blauwe gedeelte van het schaduwstation had een veel te krappe bocht.



De bouw is begonnen en het schaduwstation is reeds aardig gevorderd.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2011, 00:41:34 »
Gaat dat lukken met die keerdriehoek erin??
Te korte sporen denk ik, een keer driehoek heeft hetzelfde effect als een keerlus.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

sjef hoenjet

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • NS
    • mergeltrein
Re:Selzerdam (Baanplan in HO)
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2011, 00:51:01 »
Tot nu toe lukt het aardig. Ook met 1600 en 8 rijtuigen.

Het rode gedeelte is aangesloten op keerlusmodule van roco.