Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 06:34:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Ervaringen met Heljan Containerterminal  (gelezen 15899 keer)

FCA

• Offline Offline
Re: Ervaringen met Heljan Containerterminal
« Reactie #45 Gepost op: 08 January 2007, 21:08:25 »
Vandaag heb ook ik de Heljan Containerterminal binnen gekregen en ik ben natuurlijk gelijk aan de gang gegaan.
Bij deze mijn ervaringen:

Wat mij als eerste opvalt is de korte bodemplaat. Als je de standaard kraanset koopt zit daar een bodemplaat bij van 46 bij 33 cm (schuine eindstukken zonder kraanrails niet meegerekend). Ga je kijken wat er aan oppervlakte overblijft waar je containers kan plaatsen dan blijft er maar een stuk van 28 bij 28 cm over.
In model betekend dit dat je maar 4 20 voeters (korte containers) of 2 40 voeters (lange containers) strak achter elkaar kan plaatsen.
Mijn advies is dan ook om direct de uitbreidingsset 858904 aan te schaffen zodat je gelijk 46 cm extra lengte bodemplaat heb.
Wat overigens wel stoort  is dat bij de uitbreidingsset niet voldoende bevestigingsklemmen zitten (4 i.p.v. 8) om de grondplaten aan elkaar te verbinden en dat de treinrails die bij de kraan wel geleverd wordt niet in de uitbreiding set zit.

Het monteren van de bodemplaat is overigens niet al te moeilijk en binnen een mum van tijd kan de kraan geplaatst worden wat mij bij de bovenbouw brengt.

De bovenbouw (dus de eigenlijke kraan) ziet er strak uit. Door het eigen gewicht loopt de kraan soepel en rustig. De afwerking is netjes.
De kraan is redelijk op schaal. Het is wel jammer dat de afstand tussen de poten iets te kort gehouden is zodat er net geen 40 voeter tussen past.
Een 30 voeter past overigens wel zonder problemen tussen de poten.
De hoogte is wel goed op schaal (het voorbeeld is een kraan voor rail-weg overslag en die kunnen in het echt meestal ook maar 3 tot 5 hoog stapelen).

Voor degene die de kraan willen gebruiken  voor overslag van rail naar water wil ik melden dat de cradle (grijper) maar net op de bodemplaat komt als je hem helemaal viert. Dus als je een schip wil beladen dan kan je maar 1 container 'diep' gaan. Overigens kan je ook maar 2 containers 'breed'naar buiten steken (gerekend vauit de kraan rail). Als je dan ook nog een kademuur maakt dan komt het er op neer dat je maar 1 container breed in een schip zou kunnen laden. Kortom, deze kraan is niet echt geschikt voor overslag van rail naar water.

De bediening via het meegeleverd kastje is goed en eenvoudig. Welliswaar moet je wel even oefenen met het kranen maar na een uurtje heb je dat wel onder de knie.
Persoonlijk had ik het mooier gevonden als je meerdere functies tegelijkertijd uit kan voeren. Nu kan alleen het rijden van kraan en loopkat tegelijkertijd uitgevoerd worden. Bij de grote broer van dit model kan naast het hijsen en katten ook het hijsen en draaien van de cradle op het zelfde moment worden uitgevoerd. Ik denk dat het well mogelijk is om al de functies tegelijkertijd uit te voeren met bediening door een digitale centrale maar met het meegeleverde bedieningspaneeltje gaat dit in ieder geval niet.
Wat overigens wel een sterk pluspunt is: Als er een korte stroomonderbreking is blijft de container 'plakken'  aan de cradle en valt niet gelijk naar beneden.
De verlichting is mooi en realistisch.
De mogelijkheid om de bediening 180 graden te draaien is slim bedacht.

Al met al heeft Heljan met dit model een mooi realistische container kraan geleverd waarbij de enige echte minpunt (voor mij dan) de afstand tussen de poten is waardoor er net geen 40 vopeter tussen past.

mvrg

Pieter

TonP

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 08 January 2007, 21:50:11 »
Chris/Pieter, wat vinden jullie van het geluidsniveau ?
Zoals eerder door mij geschreven vind ik de bewegingen van de grijper wat luid klinken.
Meer ter controle dat er bij mijn kraan niet toevallig iets aanloopt, hoe is het bij jullie overgekomen ?

Verder ben ik druk bezig met het aanpassen van m'n programma om een gamepad te kunnen gebruiken en zodoende verschillende akties tegelijk uit te kunnen voeren.
Morgen zal ik wel wat resultaten kunnen doorgeven.

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #47 Gepost op: 08 January 2007, 22:13:23 »
Dat valt best mee, die oefentijd:
Eerste bericht 5 jan om 21:47, toevoeging op 6 jan om 00:37.
Dus nog geen 3 uur om alles onder controle te krijgen.

Is volgens mij korter dan een nieuwe kraanmachinist bij ECT (en anderen) er over doet om het onder de knie te krijgen  ;)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

FCA

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 08 January 2007, 22:41:13 »
Ton,

Bedoel je met de beweging van de grijper het op en neer gaan van de grijper?
Bij mij valt dat wel mee.
Het enige wat bij mijn kraan flink wat geluid maakt is het verrijden van de gehele kraan bij een hoge sneldheid (9). Bij snelheid 7 en lager wordt dat geluid overigens een stuk minder.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar dat programma om de kraan met de gamepad te kunnen besturen!

Pieter

FCA

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 08 January 2007, 22:54:19 »
Ton,

Mocht je het geluid toch verdacht blijven vinden, op de website van Heljan staat onder het kopje service een kopje 'containerterminal' waar je een trouble shoot handleiding kan downloaden waarin onder andere te zien is hoe je de kraan open kan maken.
Misschien oud of overbodige informatie maar toch wou ik je er even op wijzen.

mvrg

Pieter

TonP

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 January 2007, 23:14:14 »
Pieter,

bedoeld wordt het draaien van de grijper en het op/neer gaan.
Dit alles getest met de Heljan controlbox en de standaard instellingen, dus standaard snelheden.
Het zal wel de tandwielvertraging zijn en ik ga er vanuit dat een wat lagere snelheid zal helpen, maar ik heb nog niet aan de standaardinstellingen durven komen.
Jij wel ?

De Gantry en Trolley maken op hoge snelheid ook bij mij meer geluid, maar ik vind die snelheid toch al onrealistisch, dus die ga ik niet gebruiken.
Ik zal kijken of ik een standalone programmaatje kan leveren, ik gebruik zelf een USB gamepad met twee joystickjes (1 voor Gantry/Trolley en 1 voor het draaien en op/neer van de grijper) en uiteraard de nodige knoppen voor magneet en verlichting.

Ton

PS. De servicemanual had ik al gevonden, maar openmaken doe ik pas als laatste optie.
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

FCA

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 January 2007, 23:29:47 »
Ton,

Het draaien van de grijper en het op en neer gaan maken bij mij niet echt veel lawaai. Als ik tijd heb kan ik wel eens proberen het geluid op te nemen zodat je het kan vergelijken met het geluid van jou kraan.

Niet aan de standaard instellingen durven komen?? Dat is toch het eerste wat je doet 8)
Nee Ton, even zonder dollen, door de instellingen aan te passen gaat die kraan het een stuk beter doen. Ik heb de instellingen voor het rijden van de Gantry en trolley wat hoger gezet (standaard 4, nu 7). Het draaien van de grijper heb ik juist verlaagd (van 4 naar 2) zodat je wat nauwkeuriger kan positioneren.
Wat ik nog niet gedaan heb maar wel gaat doen is de CV waarden voor optrekken en afremmen aanpassen (gantry en hoist apart aan programmeer uitgang  IB aansluiten).

mvrg

Pieter

TonP

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 08 January 2007, 23:43:01 »
Pieter,

aha, het draaien is bij jou dus al langzamer gezet.
Heb je de aanpassingen gedaan met behulp van de meegeleverde controlbox of door de CV waarden aan te passen ?
4 komt niet voor als CV waarde, maar dat cijfer schijn je volgens de handleiding wel te zien te krijgen op de controlbox (pagina 10).

De startsnelheid moet bij mij ook omlaag, de laagste snelheidsstap is mij nog te snel.

Ton

FCA

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 January 2007, 23:52:21 »
Ton,

Ik heb de snelheidswaarde aangepast met de controlbox zoals beschreven staat op pagina 10.
CV waarden veranderen met de controlbox is zover ik uit de handleiding kan halen niet mogelijk. Je kan alleen maar het adres van de kraan veranderen in 1, 2 of 3. Voor de overige CV waarden moet je de decoders (Gantry en hoist) aan een digitale centrale hangen. Ik ga er even vanuit dat de decoders van de hoist en gantry 2 verschillende adressen hebben dus moet je ze apart programmeren. Morgen ga ik weer verder stoeien met de kraan en kan ik je hopelijk wat meer vertellen

Pieter

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 January 2007, 16:30:43 »
Ik zal kijken of ik een standalone programmaatje kan leveren, ik gebruik zelf een USB gamepad met twee joystickjes (1 voor Gantry/Trolley en 1 voor het draaien en op/neer van de grijper) en uiteraard de nodige knoppen voor magneet en verlichting.

Alleen nog een camera in de cabine en dan kan je je eigen stuurcabine maken ;D

Stijn :)

TonP

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 09 January 2007, 16:52:14 »
Hier nog een filmpje, maar nu met geluid, inclusief telefoongesprek ;)
De geluiden van de kraan hadden van de mijne kunnen komen, lijkt bij het ontwerp te horen.

Ondertussen heb ik m'n gamepad aan de praat, zo is het echt iets voor de gamers!
Helaas lijk ik geen talent te hebben, ik hou het wel bij automatisch bedrijf ;)

Ton

FCA

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 09 January 2007, 17:56:03 »
Ton,

Wat de 1 herrie vind noemt de ander wat achtergrondgeluid ;D
Mijn kraan maakt precies dezelfde geluiden als in het filmpje.
Als je de snelheden wat aanpas kan je overigens een groot deel van het geluid reduceren.

Maar ik begrijp dat de gamepad werkt?
Niet dat ik zo'n gamer ben maar zou ik dat programmatje mogen lenen?

Pieter

TonP

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 09 January 2007, 18:35:49 »
Pieter,

je mag het zelfs hebben, ik heb het tenslotte zelf gemaakt.
Er zijn wel een paar vereisten :

- alleen geschikt voor Lenz systemen of systemen die hetzelfde PC-protocol spreken (als die er al zijn van andere fabrikanten...)
- je DCC systeem heeft een RS232 (seriele) interface en zit op COM1, 19200 baud (indien nodig kan ik dat wel aanpassen naar een andere com-poort en baudrate)
- gamepad met twee sticks en 3 knoppen
- garantie wordt niet gevraagd ;)

Stuur me even een persoonlijk berichtje met een email adres en je krijgt het per omgaande.

Ton

FCA

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 January 2007, 18:54:52 »
You've got mail, Ton..

Oscar

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 11 January 2007, 23:12:29 »
Hallo,
Ik overweeg ook een terminal te kopen, zit alleen met het probleem dat de bodemplaat wat afmeting betreft niet goed uitkomt op de plaats waar ik de kraan wil hebben.
Nu las ik dat de kraan ook zonder de bodemplaat te gebruiken is.
Ik heb zelf een brawa kraan waar in de grondplaat diverse draden lopen voor de stroom, hoe zit het bij deze?krijgt hij de stroom via een rail?
en zoja wat voor rail, treinrail of iets anders?
En heeft er al iemand een magneet in een container geplaatst, ik zie in de filmpjes alleen maar containers met heljan opdruk.

Dank voor de informatie,
Oscar