Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen  (gelezen 798130 keer)

bollen neus

• Offline Offline
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #870 Gepost op: 05 June 2012, 16:59:30 »
Hier is het misschien iets duidelijker te zien van de draaistellen.

Rest is bijna onaangeroerd enkel wat matter geworden onderkant aan de zijkanten.
En het model dat er nog te zien is (geel/zwart) is helaas reeds het laatste donor model, dus terug wat gaan aankopen peis ik om modellen te kunnen maken.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #871 Gepost op: 07 June 2012, 13:31:37 »
Het gaat een rustigere periode worden voor modelbouw, ook gezien het nu reeds hoogseizoen is op het werk kan het voorvallen dat er week end werk bijkomt maar dat wil niet zeggen dat het helemaal plat gaat liggen voor de modellen enkel dat het meer opzoekwerk zal wezen voor de modellen die nog op de lijst staan om te maken. Ook terug wat donor modellen aankopen anders gaat het niet. Ook omdat het ver de verlof periode wordt, de leerlingen hier hebben hun stage reeds achter de rug en volop examens aan het doen, sommige hebben er wat meer stress van dan de andere. Ik helemaal niet dus ;D
Dus niet panikeren als er hier niet veel nieuws te rapen valt de komende dagen of misschien nog iets langer.

« Laatst bewerkt op: 07 June 2012, 17:21:02 door bollen neus. Reden: enkele extra foto\'s geplaatst »

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #872 Gepost op: 09 June 2012, 13:18:31 »
Model waar ik aan bezig ben wordt de INLANDS GODS TMY1132 versie wit/rode streep en blauwe onderstuk. De ruiten daar zal ik een compromise mee moeten sluiten, ik ga ze wel vierkant maken maar niet zo groot als in werkelijkheid, de reden is nogal simpel anders krijg je problemen om cabines nog terug wast in te kunnen klikken en vast maken. Alhoewel er waarschijnlijk er wel een oplossing voor gezocht en gevonden kan worden vind ik, we hebben tijd genoeg om ermee te experimenteren op andere body van afbraak model. De deuren zijn reeds dicht gemaakt zoals te zien is. Nog wel wat schuurwerk aan, ook rechte deurgrepen gaan er voorzien zijn, niet de gebogen vormen dus. De gaatjes aan de deuren zijn ook reeds opgestopt. Spiegels zelf maken in messing , eens proberen te maken en anders worden het originele onderdelen van ROCO. Dus voor de spiegels ga ik ook nog gaatjes moeten voorzien, ook voor de rangeerderplateaus zoals bij de vorige modellen.
Het dak is zo goed als klaar, te veel aan onderdelen reeds verwijdert en gaten opgestopt en afgeschuurd. Dus in feite is het een vrij "eenvoudig" model qua van onderdelen en dat maakt hem dan ook weer apart en dat is zo bij elk gemaakt model.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #873 Gepost op: 09 June 2012, 14:01:03 »
Ben benieuwd! Hier staan wat goede (detail)foto's:

Bron: http://www.olaviahokas.com/trainstuff/nohabs.html
Grtz!
Tedo

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #874 Gepost op: 09 June 2012, 15:00:11 »
 Tedo, dank voor deze link, daar is wel wat uit te halen, ik ben even benieuwd naar het resultaat als jij hoor, tis helemaal wat anders dan anders hé?

Maar hier aan bezig geweest, plaatsen van ladingen in kolen wagons zowel DB als DSB modellen, eentje is een set van TRIX (nieuw) wilde die verkopen maar kreeg er mijn geld niet voor idem voor de TRIX Erz wagons die ook kolen vervoerde dus maar iets van maken, dan nog een setje DSB wagons begonnen overgenomen ook van een lid hier op forum en alles moet wel nog vervuild worden hoor, hier en dar ga ik er een "blutske" in maken. Dit is een werkje dat ik kan doen als de rug wat tegenspreekt om geconcentreerd werk te moeten verrichten.

Zoals te zien is zijn ze veel te proper volgens de werkelijkheid, komt in orde later, en hoe je het ook draait of keert ze zullen toch ooit eens achter een NOHAB model hangen en rond kunnen toeren op een baantje hier.............................

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #875 Gepost op: 09 June 2012, 21:11:08 »
Enkel even voor de afmetingen te verkrijgen en na te kijken wat er in de binnenkant voor mogelijkheden zijn om veilig de cabine nog te kunnen bevestigen. Is op een "prul" model uitgebrobeerd dat reeds voor vele "vuile" werkjes gebruikt wordt

Als het kan lukken is het wel een geheel ander zicht met deze vierkante ruiten naast de deur. Ik heb het enkel maar aan één kant geprobeerd maar denk dat het zo goed moet kunnen.
En in feite zou ik de grepen op de neuzen ook moeten maken in messing draad om juist te zijn volgens de foto's die te zien zijn op link die Tedo heeft gegeven, maar het zal al zot genoeg wezen als dit met de ruiten kon lukken en afgewerkt worden. Voor de spiegels heb ik al een oplossing gevonden , eenvoudig en gesoldeerd met messing, dus kan het tegen een stootje ook al omdat ik ondervonden heb dat de plastiek spiegels van ROCO zelf nogal eens durven breken ook bij gewoon monteren en dat kunnen we wel missen.
Laatste dagen meer denkwerk dan doewerk gedaan maar dat hoort nu ook eenmaal bij de hobby ;D

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #876 Gepost op: 09 June 2012, 21:23:53 »
Als je nu Inlands laat vervallen, kun je er de Tågab TMY 110 van maken.
Is de loc nog steeds inzetbaar..

Foto: Stellan Ekdahl
Mvh Steef

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #877 Gepost op: 10 June 2012, 14:24:11 »
De TMY105 TAGEKERIET heb ik gespoten zou ook deze vierkante ruiten moeten krijgen maar aangezien deze zover reeds staat ga ik hem zo laten. Wel wetende dat het model niet juist zal zijn aan de ruiten dan maar daar kan ik mee leven.

@Steef,
Ik heb wel zitten zoeken naar de decals van die MZ TAGEKERIET versie zoals je had opgegeven maar nog niet gevonden.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #878 Gepost op: 10 June 2012, 18:08:36 »
Ik heb ze hier liggen, van de TMZ 108. Komen uit Noorwegen.
Mvh Steef

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #879 Gepost op: 13 June 2012, 13:43:44 »
Verschil tussen 5 kantige ruiten of ongeveer de vierkante, is nog niet volledig klaar .

Nog kijken wat het zegt bij monteren van glazen, dan gaatjes beginnen boren voor de rangeerderplateaus, spiegels en de rechte deurgrepen.

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #880 Gepost op: 13 June 2012, 13:52:50 »
Vind toch met echt vierkante ruiten opzij beter hoor, Eric!  (y)
Grtz!
Tedo

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #881 Gepost op: 13 June 2012, 14:09:28 »
Tedo of het nu beter is of niet , daar ga ik me niet over uitspreken één ding is wel juist en dat is dat het correcter is gemaakt als totaal model. De zilver TMY gaat zo blijven met de fout er in zoals eerder in draadje vermeld kan ik er wel mee leven. Trouwens als je soms ziet hoe dat sommige merken modellen uitbrengen?? Maar dat is het verschil tussen productie en als hobby wat modellen verbouwen denk ik, let op , in mijn modellen zitten er ook nog wel fouten hoor, ik ga hier zeker niet naast mijn schoenen beginnen lopen.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #882 Gepost op: 13 June 2012, 23:55:56 »
Niet naast je schoenen lopen Eric? Niet te bescheiden hoor!
Ik denk dat het niveau van jouw loks ver boven die van velen fabrikanten staat ik geniet nog iedere keer weer als je foto's plaats met alle veranderingen die jij uitvoert aan de standaard loks  (y)

bollen neus

• Offline Offline
« Reactie #883 Gepost op: 14 June 2012, 19:25:10 »
@ Overlord, ik heb je een PM verstuurd, sorry dat je niet veel hebt gehoord van mij de laatste maanden.
Ik heb nog wat vragen ivm electro waar ik niet veel van weet kan ik daar even terecht bij jou?

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #884 Gepost op: 14 June 2012, 22:34:09 »
Tuurlijk kan dat Eric, ik lees wel waar je problemen mee hebt en anders bel ik je wel eens als ik in de auto zit naar huis ;D