Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:49
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 15:51:56
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door kempke
Vandaag om 15:24:46
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 15:10:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 15:01:32
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32

Poll

Wat vind je van de VIRM?

Ik vind het een mooie trein. En hij zit fijn.
Ik vind het een verschrikkelijke trein. Maar hij zit fijn.
Ik vind het een mooie trein. Maar hij zit niet fijn.
Ik vind het een verschrikkelijke trein. en hij zit niet fijn.
Geen mening over deze trein
  

Auteur Topic: Wat vind men van het VIRM Materieel?  (gelezen 24610 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #30 Gepost op: 07 June 2010, 16:34:22 »
Ik heb in de oude (maar dat zijn ook trekduwtreinen) en de nieuwe dubbeldekkers van de S-Bahn Züri gezeten. Het comfort is natuurlijk niet vergelijkbaar met dat van IC-materieel, maar mij is geen hinderlijke herrie opgevallen. Niets zoals in NS-treinstellen... 8) Verder zag het interieur er netjes uit en zaten de zittingen nog best comfortabel ook.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #31 Gepost op: 07 June 2010, 16:44:00 »
Juist een spijltje was goed geweest!

Bedoel je dit? Maar dan in een Dubbeldekker,

Bron: xhub-ms.epcdirect.co.uk

Gr. Iven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #32 Gepost op: 07 June 2010, 17:25:00 »
Zo iets ja. Maar in de IRM zijn de ruiten veel kleiner, dus dat spijltje kan ook veel dunner zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #33 Gepost op: 07 June 2010, 17:57:09 »
VIRM vind ik niet de beste treinen die NS heeft. De enige plek waar het echt goed vertoeven is zijn de stoelen op de balkons in de VIRM-4. Ze schommelen inderdaad behoorlijk en wat al eerder werd gezegd, als IC zijn ze niet geschikt maar als stopper evenmin. Wel heb ik het idee dat de remsystemen van de VIRM technisch gelijk zijn aan DD-AR dus als ze dat aanpassen kan het de stoptreindienst in. Is nog altijd beter dan SLT of SGMm, die hebben gewoon veel te harde banken en staan is al helemaal geen plezier. GTW's kunnen er ook wat van in dat opzicht.
Een ideale vinding vind ik wel de coach-opstelling, zo heb je tenminste nog beenruimte.
Sowieso vind ik dat al het moderne materieel wat te harde banken heeft, ik vind het zelf altijd wel lekker als je een beetje kunt wegzakken in je stoel. Daar zijn nu alleen de onverbouwde koplopers nog geschikt voor.
Mijn top 3 is dus als volgt:
1. koplopers, liefst onverbouwd.
2. DD-AR ex-eerste klas banken.
3. ICRm.
Op plaats 4 zou Plan V/T komen. Die zijn comfortabeler dan de SLT en SGMm.
Mvgr Jan Wiebrand
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 18:42:11 door Dubbeldekkerjw »

manuelspot

  • Gast
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #34 Gepost op: 07 June 2010, 18:33:56 »
De V-irm's zijn gigantische rottreinen om in te zitten. Vind ik dan.
Doe mij maar 1e klas ICMm en ICM of de Berlijntrein en de ICE mag er ook wel zijn. Die duitsers weten wel wat lekker zit.

Manuel

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #35 Gepost op: 07 June 2010, 18:43:05 »
 Dat ligt er aan op welke plek ik zit.. zo ver mogelijk bij de motor vandaan, vind ik het heerlijk rijden, maar buiten dat vind ik het een prachtig treinstel.
vooral het geluid vind ik S U P E R het Railhopper geluid (y) (y)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #36 Gepost op: 07 June 2010, 19:19:11 »
V-IRM vermijd ik liever... Het schommelt bijna onophoudelijk, en is niet bedoeld om lang in te zitten naar mijn idee. Alleen de stilte is een pluspunt (afhankelijk van waar je zit, maar ik zit altijd op de plekken het verst verwijderd van motor en/of stuur-electronica)

Als trein die ik daarop volgend vermijd is het toch echt SGM... de klapstoeltjes zitten beter dan die harde planken in de rest van de trein: waarom deze treinen überhaupt ook nog eerste en tweede klas kennen snap ik ook niet. Zeker in de aangedreven bakken vergaat horen en zien je op materieelsnelheid... dat irritante ritmische gezoem is veel te hard.

Nee, onverbouwde Koplopers, en de zeldzamer wordende Plan V's en T's zijn toch echt mijn favoriet: buffels zijn ook hele aardige dingen.

Mijn excuses voor dit off-topic ge***

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #37 Gepost op: 07 June 2010, 19:31:09 »
V-IRM vermijd ik liever...
Als ik dat zou doen zou ik Zeeland nooit meer uit komen. Hier rijden vrijwel uitsluitend nog IRM's. Zowel de intercity naar Amsterdam als de stoptrein naar Roosendaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #38 Gepost op: 07 June 2010, 20:12:29 »
IRM oogt van binnen kil, en is meestal koud. Zomer of winter. Verder is het qua comfort zoals gezegd echt sneltrein materieel (interregio). Nu hebben we hier ook niet zo heel veel echte intercities, maar op de langere afstanden is het eigenlijk wat magertjes.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8568
  • Spoor N
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #39 Gepost op: 08 June 2010, 18:48:25 »
Wel heb ik het idee dat de remsystemen van de VIRM technisch gelijk zijn aan DD-AR dus als ze dat aanpassen kan het de stoptreindienst in.
En ik het idee van niet.


maar ik vind het IRM een goede trein om in te reizen, comfortabel en stil.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joff-10242

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #40 Gepost op: 08 June 2010, 18:53:37 »
De V-irm's zijn gigantische rottreinen om in te zitten. Vind ik dan.
Doe mij maar 1e klas ICMm en ICM of de Berlijntrein en de ICE mag er ook wel zijn. Die duitsers weten wel wat lekker zit.

Manuel
Deze mening deel ik, ik vind VIRM echt waardeloos: het maakt een kabaal, het zit voor geen millimeter en het schommelt verschrikkelijk

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #41 Gepost op: 08 June 2010, 19:44:11 »
Wel heb ik het idee dat de remsystemen van de VIRM technisch gelijk zijn aan DD-AR dus als ze dat aanpassen kan het de stoptreindienst in.
Remmen is het punt niet, maar IRM trekt zo langzaam op. Lijkt me verder ook niet echt geschikt stoptreinmat.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #42 Gepost op: 08 June 2010, 19:46:51 »
Hij is mooi,zit lekker en welkome afwisseling te Leeuwarden.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #43 Gepost op: 08 June 2010, 22:51:57 »
Remmen is het punt niet, maar IRM trekt zo langzaam op. Lijkt me verder ook niet echt geschikt stoptreinmat.
Lekker ook met die smalle trapjes, dat werkt goed in stoptreinen  ;)

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #44 Gepost op: 09 June 2010, 09:20:00 »
Niet veel mis met deze trein. Het ontwerp heeft ooit nog een internationale design prijs voor spoorweg materieel gewonnen. Enigste 3 kritiek punten vind ik de bagagerekken die zijn gewoon te smal en de trap naar de onderste coupé is te smal voor bagage. Waar worden ze op ingezet jawel Schiphol. Wat een gedoe. Ben je eindelijk beneden gekomen met je koffer van 2 ton zwaar moet je nog dooor die verdomde rotdeur en niemand die hem even openhoud. Naar mijn inziens had de trap iets breder gekunt en de deur vervangen voor een shuifdeur (als in de ICM) Verder vind ik hem comfortabel, soepel rijden en geluidsnivo is redelijk ik onder vindt er geen hinder van.

Groetjes Ben.