Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Buitenlust  (gelezen 459615 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Buitenlust
« Reactie #1230 Gepost op: 10 juli 2019, 23:03:26 »
Hallo Huib,

Het is werkelijk heel fraai geworden, en mooi alles consequent tot in detail uitgewerkt: toch altijd een heikel punt in schaal 0 vindt ik, echt een feest om naar te kijken!

Groeten, Michiel

RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Buitenlust
« Reactie #1231 Gepost op: 11 juli 2019, 10:34:01 »
De 'oude' fabriek op deze plek was mooi, maar deze is toch echt weer een stuk fraaier. Echt een prachtige aanwinst. Een heel mooi voorbeeld, die oude Prodent fabriek. Zo puur Nederlands en zo typerend voor de periode waarin de baan 'zich afspeelt' (hoewel de echte fabriek in werkelijkheid nog iets ouder is dan hij eruit ziet, die was zijn tijd ver vooruit). Die kleine details, een paar kisten, ouwe pallets, gasflessen, die kat, geven heel veel sfeer. Daar op de afdeling debiteuren is wel een voor die tijd nogal imposant decolleté te zien, die was haar tijd kennelijk ook ver vooruit  8)
(dat valt mij dan weer op  ;) )

Petje af hoor, heel indrukwekkend. Ik blijf het met veel belangstelling volgen.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1232 Gepost op: 11 juli 2019, 12:03:38 »
Dank voor de complimenten,  mannen!
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1233 Gepost op: 08 september 2019, 10:33:22 »
Tijdens de zomervakantie heb ik zitten broeden op een mogelijke uitbreiding van Buitenlust. Met een beetje moeite zou ik drie extra opstelsporen in het schaduwstation moeten kunnen persen. Vorige week maar eens de stoute schoenen aangetrokken en het schaduwstation onder de baan vandaan gehaald.



En dan is dit ongeveer het plan. Een extra spoor aan de voorzijde en twee sporen aan de achterzijde. Met een extensie op een smalle houten bak de hoek van de kamer in, valt daar best wat rijlengte te halen.

De PECO wissels hebben een compacte geometrie. Op relatief weinig ruimte kun je een goed ogende wisselstraat kwijt en dat is wel lekker in spoor 0. De zelfde wisselstraat was met Lenz rails een stuk langer geworden, zelfs als je driewegwissels gebruikt.



Na een paar dagen bouwen liggen de rails zo'n beetje. Ik heb gelijk wat bezetmelders opgeschoven en de bezetmelding van de wisselstraat in drie delen gehakt.



Vandaag staan de wisselmotoren op de planning, plus natuurlijk het aanpassen van de oude bedrading en het aanleggen van de nieuwe draadjes.



Ik ga ook gelijk de voeding van de baan aanpakken. De oude centrale voeding zal plaatsmaken voor een nieuwe. Maar daarover later meer...



Grtz!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Buitenlust
« Reactie #1234 Gepost op: 08 september 2019, 10:45:40 »
dat ziet er mooi uit Huib
Buitenlust wordt steeds mooier

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Buitenlust
« Reactie #1235 Gepost op: 08 september 2019, 11:57:30 »
Citaat
Ik ga ook gelijk de voeding van de baan aanpakken.

Indrukwekkend apparaat Huib!  :o
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Buitenlust
« Reactie #1236 Gepost op: 08 september 2019, 18:57:42 »
Hoi JaJo,

Indrukwekkend apparaat dat heeft Huib zeer zeker maar zijn baan is echt top.

gr bernhard

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1237 Gepost op: 15 september 2019, 09:03:16 »
Lekker opgeschoten van de week met de grote verbouwing.



Alle rails en wissels liggen. De overgangen van de segmenten zijn netjes uitgelijnd en de rails helemaal schoongemaakt.



Het aanpassen van de bedrading was nog wel even een klus. Er komen dan toch wel weer een hoop draadjes bij. Je kijkt hier naar de onderkant van de 'centrale module'. Ik heb alle segmenten van Buitenlust gecombineerd in groepen. Zo is het schaduwstation één groep van vier segmenten. Onder één segment in de groep hangen alle decoders. Hier komt ook de spanning van de centrale binnen. De andere segmenten zijn 'dom' en via 25-polige kabels op het 'slimme' segment aangesloten.



Links de aansluiting van de centrale, rechts twee connectoren voor 'domme' segmenten. Het seintableau is ook aangepast op de nieuwe situatie.



Voor de toevoer van spanning vanuit de centrale ben ik overgestapt op SpeakOn connectoren met kabels van 4 x 1,5mm2. De draadjes in de printerkabels die ik eerder gebruikte waren toch wat te dun om zo'n hele groep segmenten in spoor nul van spanning te voorzien. Ik heb gelijk alle groepen segmenten (er zijn er 6) en alle kabels van de hele baan aangepast.



De centrale voeding moest ook maar gelijk op de schop. De nieuwe versie ziet er zo uit. In dit karretje zitten alle voedingen, boosters en noem maar op om Buitenlust van spanning te voorzien. Na het losklikken van de kabels rij je de voeding zo onder de baan uit.



Bovenop de aansluitingen voor de groepen segmenten en drie LocoHub-blokken. Zoals je ziet is de voeding op de groei gebouwd. Je weet maar nooit  ;D

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Buitenlust
« Reactie #1238 Gepost op: 15 september 2019, 09:17:17 »
dat gaat weer mooi worden Huib ik geniet er van als ik je draadje volg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Buitenlust
« Reactie #1239 Gepost op: 16 september 2019, 22:48:09 »
Netjes hoor!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Buitenlust
« Reactie #1240 Gepost op: 17 september 2019, 08:29:07 »
Hebben ze in deze schaal geen engels wissel?


als je die twee voor een engels wissel kunt vervangen worden beide sporen naar beneden nog iets langer. Die ene naar boven verliest iets lengte, maar omdat je daar toch via dat onderste spoor moet komen lijkt me dat niet direct een probleem.

Alternatief zou misschien nog kunnen zijn om via het tweede spoor van rechts boven pas het wissel te plaatsen zodat je beide bovensporen via dat spoor kunt bereiken. (blauwe lijn )
Laatste spoor onder lijkt me wat kort waardoor dat lange bovenspoor moeilijk te bereiken is.
(al zul je er vast zelf ook over nagedacht hebben. )

Groet,
Roelco

Zit net even je totale sporenplan te bekijken en zie dat je die laatste 2 sporen gewoon vanaf de andere kant kunt bereiden, dus zijn die twee sporen ook prima te benaderen. (Had ik misschien eerst even moeten doen )
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 08:32:55 door rjr. Reden: toevoeging na bekijken sporen plan. »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1241 Gepost op: 17 september 2019, 10:37:34 »
Hoi Roelco,

Dank voor je suggestie.

Nee, er is geen Engels wissel in Peco 143 FB. Het bestaat wel in 124 BH. Echter dat is een ander profiel en het Engelse wissel is aanzienlijk langer dan de gewone wissels. Ik kom dan niet goed uit op de modulegrens. Zo past het in deze situatie beter.

In de foto zie je maar een stuk van het schaduwstation. Het totale plaatje van het onderste niveau ziet er nu zo uit:



Ter vergelijking de oude situatie.

Groeten,

Huib
« Laatst bewerkt op: 17 september 2019, 12:24:29 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1242 Gepost op: 30 september 2019, 08:30:13 »
Een kleine update uit Buitenlust...

De verbouwing van het schaduwstation zit erop. Alles ligt weer op zijn plek, is getest en in Koploper gezet. Klaar is Huib ;-)



Wat dan? Station Soest aanpakken. Ik wil de aansturing van de verlichting aanpassen, zodat die gelijk is aan de rest van de baan. De aanpassing komt neer op het bijplaatsen van twee Qdecoder ZA1-16+. Heel spannend is het allemaal niet, maar als je dan toch bezig bent...



Met de rechterkant van het station ben ik nooit helemaal gelukkig geweest. Je kijkt te veel de 'tunnel' in. Op zich klopt dit heel goed met de echte situatie, maar in model komt het niet zo lekker uit. Door wat extra bomen te planten wil ik het gat in de achtergrond wat verbergen.



Na wat geschuif staat de bomen voorlopig op hun plaats. Ik heb gelijk extra lantaarnpalen geplaatst en verlichting in de kolenloods op de voorgrond gemaakt. Grappig genoeg gaat de aandacht nu opeens meer naar de losweg en hoe hij wegloopt in de achtergrond. Als ik deze opstelling over een paar dagen nog steeds leuk vind, ga ik het landschap verder afwerken.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Buitenlust
« Reactie #1243 Gepost op: 30 september 2019, 08:32:28 »
Het ziet er inderdaad beter uit zo.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Buitenlust
« Reactie #1244 Gepost op: 30 september 2019, 08:52:07 »
Op de foto van de oorspronkelijke situatie gaat je blik en aandacht meteen uit naar de lichtblauwe voorkant van de tunnel.
In de nieuwe situatie is die veel meer verborgen en wordt de aandacht inderdaad naar de losweg getrokken.
Misschien een idee om de lichtblauwe wand die nu toch nog door de bomen schittert en daarbij een beetje onnatuurlijk overkomt (je zou denken dat het de lucht is) een gedemptere, donkerder kleur te geven zodat die helemaal wegvalt tussen de bomen?
Met vriendelijke groet,
Peter