Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 19:43:25
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:23:37
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:03:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
  

Auteur Topic: oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??  (gelezen 11401 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Gepost op: 01 June 2010, 09:52:16 »
Ik hoor en lees steeds vaker het advies om geen oude Marklin trafo's meer te gebruiken,en dan vooral de donkerblauwe metalen exemplaren.
Hoor allerlei enge dingen,dat ze te heet kunnen worden,dat de behuizing onder stroom kan komen te staan.
Nou heb ik zelf 2 kunststoffen exemplaren en een stuk of 6 metalen,waarvan 3 van die mooie zware 30VA trafo's.
In hoeverre zit hier een kern van waarheid in?
Als het zo is dan zal ik een paar andere trafo's moeten halen,maar als het niet hoeft,liever niet natuurlijk,ze doen het immers nog perfect,maar ja,veiligheid voor alles!
Groetjes Patrick

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #1 Gepost op: 01 June 2010, 10:10:22 »
Waar heb je dat gehoord en gelezen?
Als het al vaker misgegaan is zou ik, als je er niet bij bent de stroom er af halen.
Ik doe dat al.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2010, 10:45:35 »
Een kern van waarheid zit er natuurlijk altijd in.
1. De trafo's voldoen niet aan de huidige normen voor isolatie en dergelijke. Nou zijn ze heel lang geleverd en ging het vroeger ook zelden mis, dus ja.
2. Ze worden een dagje ouder en ook trafo's slijten, zodat de kans op een storing wat groter wordt.
3. Inmiddels zijn we overgestapt van 220 naar 230 volt, zodat de uitgangsspanning van die trafo's wat hoger is dan vroeger. Een groot probleem zal het niet zijn, maar Märklin heeft wel eens een inruilactie gehad.
Ik zou ze nu niet meer aanschaffen, maar of het ook reden genoeg is ze weg te doen kan je alleen zelf uitmaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2010, 14:14:00 »
Trafo's met een metalen behuizing hebben altijd het risico dat door een inwendig defect de behuizing onder spanning kan komen te staan. Daarom mogen ze niet meer verkocht worden, ook niet op de tweedehandsmarkt. Als je er een hebt, mag je hem wel blijven gebruiken, maar realiseer je wel dat je een risico neemt.
Ik heb zelf een oude metalen Trix trafo. Daar heb ik een ander snoer aangezet met een randaardestekker en de aarddraad aangesloten aan de behuizing. Ik gebruik hem nog uitsluitend op een geaard stopcontact.

De overgang van 220V naar 230V, daar hebben we het al vaker over gehad, dat doet er echt niks toe. Het is een argument van Märklin geweest om die dingen uit de circulatie te krijgen en nieuwe trafo's te verkopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2010, 22:44:38 »
Hoi,

Het hangt er ook vanaf hoe oud de trafo is. Ik heb één 30VA van 1963 die had nog een snoer met rubber isolatie en een stekker van bakkeliet. Toen dat snoer aan de buitenkant wat minder was geworden, nu 7 jaar geleden, en ik het ging vernieuwen, schrok ik van de toestand van dat snoer in de trafo, daar viel de isolatie zo van de aders af. Door andere isolatie (trafo is dubbelgeïsoleerd)kon dat nog niet meteen kwaad, maar het geeft te denken. Op zich ziet zo'n trafo er aan de binnenkant wel degelijk uit leek mij.

Een tweede 30VA trafo van 1970 heeft een grijs snoer met aangegoten stekker en dat snoer ziet er altijd nog heel goed uit.

Mocht je zelf een snoer willen vernieuwen van kijk er wel mee uit want het was nog niet zo'n makkelijk klusje kan ik mij herinneren.

Jan.

André (Märklinfan)

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
  • Ook met dit loc-type ben ik groot geworden!
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2010, 23:02:08 »
Die metalen Märklin trafo's kan je blijven gebruiken, doe er dan wel een 3-aderige kabel met een randaarde stekker aan voor je eigen veiligheid zoals Klaas al aangaf. Wat betreft de uitgangspanning van de trafo het volgende. Met name de z.g.n. 24 Volt omschakelspanning kan zeer hoog zijn bij die oude beestjes, ik heb zelf wel eens een spanning van meer dan 29.5 Volt gemeten. Vooral een lokdecoder kan je er mee naar de eeuwige jachtvelden helpen, u bent gewaarschuwd en ik spreek uit ervaring.
                                                             André.
Overstap gemaakt naar 2-rail en NS materieel.
Uhlenbrock IB. Roco-Locmaus2. Loc's van Mehano DB 216, Roco NS 200/300, 500/600, 2200/2300 en 2400/2500. Artitec DE1 en DE-2. Roco DB VT98 railbus. Rijtuigen en wagens van Artitec, Märklin en Roco.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #6 Gepost op: 01 June 2010, 23:27:44 »
Wat ik er van gelezen heb is dat er nieuwe Europese regels zijn/komen betreffende de verkoop van nieuwe trafo's:
Het gebruik van de oude ijzeren mag uiteraard nog wel, wie gaat dit controleren, maar zoals al eerder hier gezegd zou ik voor een paar tientjes een veiligere aanschaffen.

hier ook iets meer info:

Durch zwei im Jahre 2010 in Kraft getretene, neue europäische Verordnungen verändert sich unser Angebot an Versorgungseinheiten für unsere Modelleisenbahnprodukte. Anstatt Trafos werden in den meisten Fällen nur noch Schaltnetzteile von uns angeboten.

http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/technische_infos/schaltnetzteile.html

groeten barry

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #7 Gepost op: 01 June 2010, 23:43:17 »
Dat verhaal van Märklin is wel interessant, maar het zou nog interessanter zijn als ze er bij vertelden welke nieuwe Europese verordening dat is, en wat die inhoudt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #8 Gepost op: 01 June 2010, 23:45:34 »
Met name de z.g.n. 24 Volt omschakelspanning kan zeer hoog zijn bij die oude beestjes, ik heb zelf wel eens een spanning van meer dan 29.5 Volt gemeten.
Maar dat heeft dan weer niks met de omschakeling naar 230V te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #9 Gepost op: 01 June 2010, 23:48:09 »
Dat verhaal van Märklin is wel interessant, maar het zou nog interessanter zijn als ze er bij vertelden welke nieuwe Europese verordening dat is, en wat die inhoudt.

Hoezo, wat zou je daar mee kunnen dan?

groeten barry

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #10 Gepost op: 02 June 2010, 00:01:20 »
Hoezo, wat zou je daar mee kunnen dan?
Ik wil graag begrijpen waarom ze van trafo's nu overstappen op schakelende netvoedingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #11 Gepost op: 02 June 2010, 00:12:03 »
Ik wil graag begrijpen waarom ze van trafo's nu overstappen op schakelende netvoedingen.

Tja, dat zal de Europese nieuwe wetgeving zijn   8)

dit vind ik erover:

De netvoedingen zijn veiligheidstechnisch gekeurd volgens DIN VDE 0570 (= EN
61558). Bovendien zijn de netvoedingen EMV-gekeurd en voldoen hiermede aan de
eisen van de geldende Europese en nationale richtlijnen. De conformiteit werd aangetoond
en de desbetreffende verklaringen en documenten zijn gedeponeerd bij de fabrikant.

(is wel van een ander merk!)

Groeten barry
« Laatst bewerkt op: 02 June 2010, 00:41:35 door barry1972 »

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #12 Gepost op: 02 June 2010, 09:44:01 »
hmmm,tot zover duidelijk.
Bij twijfel dus het snoer vernieuwen en eventueel meteen een geaard snoer van maken en de aarde aan het huis van de trafo maken.
wel jammer dat op mn treinenkamer geen enkel geaard stopcontact zit.
Groetjes Patrick

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #13 Gepost op: 02 June 2010, 16:13:34 »
dit is o.a die nwe wetgeving
IEC 61558-1 ed2.0
( wel even 275 euri aftikken als je ceedeetje wil) :-\
Komt in grote lijnen hier op neer dat het 220 gedeelte los moet zijn vande te bedienen eenheid (lees draaiknopje)
De verantwoording wordt in feite gelegd bij de oudere persoon die de 220 transformer in het net steekt en het kind alleen aan het draaiknopje laat komen. Goede voorbeelden zijn alle startsets.

Verder moet de behuizing voor zwaardere trafo's van kunststof zijn.

Discussie is al eens eerder voorbij gekomen. Riscio bij Metalen trafo's of een defect waarbij de behuizing onder spanning komt te staan is risico gebruiker.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27047
    • Pagina van klaas
Re:oude Marklin trafo's niet meer gebruiken??
« Reactie #14 Gepost op: 02 June 2010, 16:48:17 »
Verder moet de behuizing voor zwaardere trafo's van kunststof zijn.
Niet alleen van de zwaardere trafo's. Alle trafo's moeten dubbel geïsoleerd zijn, dat is al jaren zo, en dat houdt noodzakelijkerwijs in dat ze van kunststof zijn.

De norm IEC 61558-1 ed2.0 heb ik op papier, maar daarin kan ik niet vinden dat de trafo en de bedieningseenheid ruimtelijk gescheiden moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.