Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:04:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:54:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:41:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:37:09
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:14:07
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
  

Auteur Topic: ICE 1:1 en in model  (gelezen 34605 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #60 Gepost op: 23 February 2014, 03:45:52 »
Zijn de Roco ICE 2 uit de startsetjes niet 1:100?
Heb recentelijk zon ICE startset gehad en de Multimaus gehouden en de trein door verkocht, mij viel het op dat de rijtuigen erg kort waren  :-X
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #61 Gepost op: 23 February 2014, 11:19:06 »
De ICE3's die in Nederland rijden bestaan uit vijf 2e klas rijtuigen, twee 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig.
Mooi! Dan moet ik dus nog één 2e klas rijtuig en ben ik 'klaar'!

EDIT: Zoals ik al veronderstelde: PIKO verkoopt maar 2 losse ICE-rijtuigen; een 1e of een 2e klas.
Allebei met pantograaf, dus feitelijk verschilt zelfs alleen de bedrukking.
Ik rij straks dus met 3 X '6' ipv een '6', een '7' en een '8' ;) Het is niet anders.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 11:25:16 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #62 Gepost op: 23 February 2014, 13:05:59 »
Zijn de Roco ICE 2 uit de startsetjes niet 1:100?
Heb recentelijk zon ICE startset gehad en de Multimaus gehouden en de trein door verkocht, mij viel het op dat de rijtuigen erg kort waren  :-X

De Roco ICE is inderdaad 1:100 lengteschaal, zelfs de motorwagen is verkort. De tussenbakken van de ICE zijn in het echt ook 26,4 meter, net als de Duitse (en meeste internationale) personenrijtuigen.

De Fleischmann ICE's hebben de grootste lengtemaat, namelijk 1:93,5 voor de tussenwagens en stuurwagen. De motorwagen is bij de Fleischmann als enige wel in lengtemaat 1:87 uitgevoerd. Maar die is in het echt ook een stuk korter, dus dat stoort niet zo.

Een vergelijking: http://miba.de/mibatest/ice2h0.htm

Trix had een paar jaar aangekondigd met een 1:87 ICE uit te komen, maar dat is wegens verwachte tegenvallende verkoop geannuleerd. Ik geloof dat LS Models hem een tijdje terug ook heeft aangekondigd.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 13:08:13 door Quinzeedied »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #63 Gepost op: 23 February 2014, 16:48:19 »
oké... zó zit die nummering dus... :-[ thanx Peter!
...best wel raar dat er geen '406.4bc-d' bestaat, dan... ???
Duitse logica noemen we dat  ;D
Bij veel Duits materieel is het nummer van het tweede koprijtuig 500 hoger dan het eerste koprijtuig.
Dus bij xxx.0xx aan de ene kant zit xxx.5xx aan de andere kant.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #64 Gepost op: 23 February 2014, 17:22:01 »
Mooi! Dan moet ik dus nog één 2e klas rijtuig en ben ik 'klaar'!
Of een eerste klas afhankelijk van welke versie je wilt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #65 Gepost op: 23 February 2014, 22:35:10 »
Of een eerste klas afhankelijk van welke versie je wilt.
??? aaaaah! je brengt me weer in verwarring!

Frontier zei dat er 5 stuks 2e klas (en 2 X 1e klas + 1 X bistro) in een stam horen...
Dus: 1-1-2-bistro-2-2-2-2
Bestaat er dan ook nog een andere combinatie; te weten: 4 X 2e klas; 3 X 1e klas; 1 X bistro ?
Dus: 1-1-2-bistro-1-2-2-2 of andersom: 1-1-2-bistro-2-1-2-2
[de dikgedrukte posities 0,1,2,3,6 en 5 staan iig al vast (op basis van de rijtuig-nummers);
alleen de posities 7 en 8 zijn dus nog steeds niet zeker...]

M'n gevoel(....) zegt tòch de eerste versie; over algemeen is het aantal 1e klas zitplaatsen een stuk minder...
« Laatst bewerkt op: 23 February 2014, 22:37:50 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #66 Gepost op: 23 February 2014, 22:46:44 »
In het begin reden ze in de rondte met vier 2e klas rijtuigen, drie 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig. Al na een jaar of twee, te weten in 2002, kwam men erachter dat dat geen ideale verhouding was en zijn alle stellen omgebouwd naar de huidige configuratie: vijf 2e klas rijtuigen, twee 1e klas rijtuigen en een Bordbistro rijtuig.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #67 Gepost op: 23 February 2014, 23:03:18 »
De indeling vanaf het begin was A A A bistro B B B B.
Later is de A voor de bistro veranderd in B.

Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #68 Gepost op: 23 February 2014, 23:04:51 »
EDIT:
Ja idd, zo had ik het dus ook begrepen; zéker na het zien van de info uit een eerder topic uit 2007:
Buiten de treinsamenstelling, zie je in onderstaand schema ook mooi waar de pantografen en de deuren horen te zitten ;)

'In den beginne' had je de ICE-3.1, die als volgt was samengesteld:


Later werd het de ICE-3.2, waarbij het derde rijtuig (oorspronkelijk 1e klas) is vervangen voor omgebouwd naar een 2e klas; dus de 406.2 in bovenstaand schema werd een 2e klas rijtuig.

CONCLUSIE: (en om een lang verhaal kort te maken)
Ik koop er nog een PIKO 2e klas rijtuig bij!
Case closed. ;D (bedankt voor het meedenken!)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 11:51:40 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #69 Gepost op: 24 February 2014, 10:18:20 »
Mij lijkt dat niet het 1e klas rijtuig is vervangen door een 2e klas rijtuig,
maar dat in hetzelfde rijtuig het 1e klas interieur is omgebouwd naar 2e klas interieur.
(en op de buitenkant de 1-tjes vervangen door 2-tjes en zo.)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #70 Gepost op: 24 February 2014, 10:36:15 »
De ICE-3 is overigens wel wat korter dan een standaard rijtuig van 26,4 meter. Net iets meer dan 200 meter per trein, dus gemiddeld 25 meter per bak, waarbij de kopbakken wat langer zijn.

- Peter

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S3 met Tapatalk 4
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #71 Gepost op: 24 February 2014, 11:43:23 »
Mij lijkt dat niet het 1e klas rijtuig is vervangen door een 2e klas rijtuig,
maar dat in hetzelfde rijtuig het 1e klas interieur is omgebouwd naar 2e klas interieur.
(en op de buitenkant de 1-tjes vervangen door 2-tjes en zo.)

 ;D dat is ook wat ik bedoelde te zeggen; ik heb het meteen aangepast in m'n bovenstaande post! Scherp...

EDIT:
Als je hier klikt, vind je alle ICE III-treinsamenstellingen: ;)
http://www.lok-report.de/ice/ICE-3.pdf

Dus:
Als je net als ik een H0 PIKO NS ICE III 'Arnhem' juist wilt samenstellen, dan moet dat als volgt:

ICE-3M/ Baureihe406/ Tz4652

406 052-1    1e klas koprijtuig*
406 152-9    1e klas tussenrijtuig**
406 252-7    2e klas tussenrijtuig*
406-352-5    BISTRO*
406-852-4    2e klas tussenrijtuig***
406 752-6    2e klas tussenrijtuig***
406 652-8    2e klas tussenrijtuig**
406 552-0    2e klas koprijtuig*

De met * aangeduide rijtuigen zitten in de (start)set
De met ** aangeduide rijtuigen zijn de extra leverbare tussenrijtuigen van PIKO
De met *** aangeduide rijtuigen zijn de juiste nummers voor de nooit door PIKO gemaakte '7' en '8'
(hiervoor moet je dus ook een 406 652-8 gebruiken en eventueel de nummers aanpassen!)
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 18:54:54 door Ventovice. Reden: bijvoegen alle rijtuignummers van de Tz4652 »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #72 Gepost op: 24 February 2014, 20:47:20 »
Heb je ook de samenstelling van de ICE-1?
Groeten

Olav

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #73 Gepost op: 24 February 2014, 23:12:50 »
Nee, maar lok-report.de wel.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re: ICE 1:1 en in model
« Reactie #74 Gepost op: 25 February 2014, 13:44:57 »
Dank u
Groeten

Olav