Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
05 November 2025, 11:22:21
  

Auteur Topic: Modelbaan aanpassen aan digitaal.  (gelezen 14155 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Gepost op: 25 May 2010, 11:15:08 »
Aansluiten en rijden is niet voor mijn voormalige analoog baan bestemd.
Mits ge van de booster twee aansluitdraden krijgt, wat meestal voorgesteld wordt met bruin en rood, bekijk ik bruin als de alom rondgaande voeding zonderonderbreking.
Nu denk ik niet of het belangrijk is of deze op de linkse of rechtse spoorrail word aangesloten.
Rood is dan bestemd voor alle aansluitingen van bezetmelders en dergelijke.
Mits de meeste onderbrekingen zich aan de rechtse zijde bevinden(voormalige rijrichting en - leiding) dien ik eerst de enige linkse onderbrekingen terug door te verbinden.
Wat ik dan ook eerst ga doen zodat bruin terug een gesloten circuit word.
Tevens bied mij dit de gelegenheid om een beetje te snoeien in de spaggeti die in de loop der tijd ontstaan is.
Wissels blijven voorlopig analoog aangesloten.
Ik hoop dat ik mijn les goed geleerd heb, indien niet juist hoor ik het wel.
Mits ik mijn digitale belevenissen ook wat denk mede te delen ga ik dit draadje hiervoor bestemmen, hoef ik niet telkens een nieuwe topic te openen.
Groetjes Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2010, 11:27:42 »
Hallo Matheus,

Dat is een goed idee om één staaf weer "ononderbroken" te maken, gewoon doorverbinden aan de onderkant is geen enkel probleem :)

Misschien nog een tip: Deel je baan in een paar boostersecties. Dit kan bijvoorbeeld het zichtbare gedeelte is één en het schaduwstation het tweede. Dus deze secties compleet gescheiden houden (Dit omdat je rijdt met de multimaus, zowel data- als massadraad en ook de rails op de scheiding compleet doorzagen) dan kan je later zeer gemakkelijk een tweede versterker (booster) bij plaatsen zonder dat je weer alle draden onder de baan moet veranderen. In de encyclopedie staat meer informatie over Centrale voedingsleiding

Het digitaliseren van je wissels zou in principe niet zo heelveel extra werk voor jou. Dit omdat je natuurlijk alles al op een mooi seintableau laat samen komen. Daar kan je de decoders ook aansluiten op de wissels :) Daar hoef je dan alleen nog het digitale signaal naar toe te brengen.

Ik blijf je vorderingen volgen!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

m de deugd

  • Gast
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2010, 12:32:00 »
Hoi Matheus.

Ik heb zelf een handig geheugen hulpje gebruikt, tijdens de draadwerken aan mijn baan.
Ik zelf heb een railsstaaf standaard van zwart draad voorzien en de andere spoorstaaf 3 kleuren groen , rood, blauw.
Daar ik verschillende keertunnels op mijn baan heb twisten de werk en rij richting van het spoor dus bedraden wat spoor aanzicht betreft steets.
Dat is op jou baan ook het geval.

Nu komt er een tip die onverhoopt draad en eventuele blokrijsectie,s wisselen zal tegen gaan.
Neem een dichte wagon plak aan beide kanten een stukje schilderstape.
Markeer de ene zijde in jou geval bruin, maar kan ook  gerust een ander kleurtje wezen, en de andere kant rood.

Rij dit wagentje steets mee over het spoor waar je binnenkort de mogelijke draden aan gaat solderen.
Dan wisselt je werkwijs indicatie mee en voorkom je onverhoopt vergissingen en omdraaien van niet onderbroken naar onderbroken spoor.

Ook handig voor bij draad aansluiting markerring van je boosters, daar mag je ook geen draden omwisselen(kortsluitingsgevaar op het onderlinge spoor zelf).
Bij overgang van de ene naar de andere boostersectie.
Sucses.

Martin.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2010, 12:36:38 »
Handige tips,
Mooi meegenomen, en met dat wagonnetje zeker.
Hartelijk dank.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2010, 18:53:32 »
Van je kinderen moet je het hebben.
Na gisteren in de tuin gesnoeid te hebben toen de regen voorbij was had ik vandaag ook nog snoeikriebels.
Vanochtend eens de bedrading van mijn baan overschouwd en na grondig overleg radikaal de snoeischaar erin.
Beter van nieuw af vertrekken met digitaal en nieuwe bedrading als het zogekende gefoefel dat uiteindelijk toch ook op slopen uitdraaid.
Van de oude Flm wissels ga ik de aandrijfspoelen verweideren en vervangen door servo's, testen wijzen uit dat gewoon de verende draadjes zodanig verzwakt zijn dat deze de tongen niet meer omgelegd krijgen.
Goed. Het volgende was koploper overzetten op mijn tweede PC.
Sleur sleur sleur van boven naar beneden, alles aangesloten en stroom er op en!!!!!!!!! niets.
Zekering na gekeken in de zekeringkast, alles in orde, nogmaals opgestart niets!!!!!!!!.
Computerbak geopend en???????? moederbord en alle bedrading weg.
Niet moeilijk dat er dan niets werkt.
Dader inmiddels gevonden, een van de liefste zonen heeft dit gewoon aan een vriend verkocht zonder mijn weten.
Mag nu voor straf op zoek naar andere PC.
Gelukkig kan ik morgen verder met ringleiding en nieuwe bedrading.
Tot kort.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #5 Gepost op: 28 May 2010, 21:09:48 »
Hoi, wat is het rustig vandaag in digitale vraagbaak.
Nu pc probleem opgelost, meteen wat ik zocht, nl. een platscreen ipv dat dik tv achtige scherm.
Morgen koploper plaatsen en tevens sectie per sectie nieuw bedraden, en proper ditkeer zonder wirwar van draden.


Kon dit niet laten staan voor 50€.
Zou mijn zoon eigenlijk een kus moeten geven.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

m de deugd

  • Gast
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #6 Gepost op: 28 May 2010, 23:53:43 »
Hoi Matheus.

Dat ziet er niet verkeert uit.
Die heb je inderdaad nodig voor koploper.
Ik heb mijn oude pc ook kunnen gebruiken voor dat doel.
Weggooien kan altijd nog.

Wil het allemaal lukken met de digitale omschakeling.
T,is een heel arbeids intensief werk.
Maar de beloning is duizend keer het vele werk waard.
Ik zelf zal nu niet meer terug willen naar het analoog.
De voordelen zijn zo enorm veel meer waard tegen analoog rijden.
Dat besef je pas goed, als je er mee te maken krijgt.
Dan zie en ontdek je de speelse meerwaarde die dit nu al heeft.

En je kunt er voor kiezen ful automatsch met koploper te rijden.
Maar zelf de rij regie nemen is tegelijk ook mogelijk.
Op het station en industrie kun je lekker handmatig rangeren.
Terwijl de rest zijn automatisch gang gaat.
De wachttijd instellen voor halterend verkeer werkt echt leuk.
Je kunt na gelieve een trein zolang laten staan als je instelt,dat is een mooie vinding in koploper.
Ook de noodsstop actie werkt goed samen met de interface.

Martin
 

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2010, 09:42:52 »
Let je wel even op of je keerlussen in je baan hebt, want dan gaat je verhaal van steeds rechts in de rijrichting de staaf van isolaties voorzien niet helemaal meer op. Bovendien heb je, als je de oplossing van Wim Ros gebruikt, daar ook nog enkele secties waarbij je beide spoorstaven moet isoleren.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2010, 09:59:51 »
Hahahaha, de computer doet het niet meer omdat zijn zoon het moederbord heeft verkocht! wat een mop!  (y) ik hoop niet dat mijn zoon ook zo word!  ;D

Maar wel een breekpunt mattheus! snoeischaar in de tuin, snoeischaar in je bedrading! Ik zie uit naar het vervolg!

succes!

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2010, 11:14:58 »
Mits de meeste onderbrekingen zich aan de rechtse zijde bevinden(voormalige rijrichting en - leiding)
Dit kan ik even niet volgen. Bij analoog is de rechter spoorstaaf in rijrichting de plus.
Bovendien moet je je bij digitaal niks meer aantrekken van de rijrichting. Je moet de aansluitingen zo kiezen dat parallelle sporen hetzelfde gepoold zijn, zodat je bij wisselverbindingen geen kortsluiting krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2010, 17:57:01 »
Hoi Klaas.
Het is inderdaad juist dat + de rechter spoorstaaf is in de rijrichting gezien, maar er zijn kemels die naar de frontzijde van een locomotief kijken als hij op het spoor staat.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

m de deugd

  • Gast
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2010, 19:59:32 »
Dit kan ik even niet volgen. Bij analoog is de rechter spoorstaaf in rijrichting de plus.
Bovendien moet je je bij digitaal niks meer aantrekken van de rijrichting. Je moet de aansluitingen zo kiezen dat parallelle sporen hetzelfde gepoold zijn, zodat je bij wisselverbindingen geen kortsluiting krijgt.

Daar heeft klaas helemaal gelijk in.
Vandaar dat ik je die tip gaf van dat wagonetje met kleurtjes, dan kan je geen vergissing maken tijdens het solderen van de draden.
Toen vertelde ik nog, duw dat wagonetje steets voor je werk uit.
Geheugensteuntje ;)dat werkte bij mij perfect.

Martin.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2010, 21:16:05 »
Martin,

Wat doe je dan als je met dat wagentje op een spoor tercht komt waar je al bent geweest, en het wagentje blijkt ineens andersom te staan? Dan ben je dus door een keerlus gereden, maar weet je dan nog waar die zat?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:VT 137 aanpassen aan digitaal.
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2010, 21:28:31 »
Het verschil tussen Plaatje uploaden en Handleiding uploaden.
Dat ik nu mijn 6é poging onderneem om wat te plaatsen, telkens ik wat geschreven had en een paar fotos geplaatst, klikte ik per vergissing op Handleiding uploaden, gevolg texts en plaatjes weg.
Kan Plaatje uploaden nergens anders geplaatst worden?
Allee we beginnen.
Hoi luitjes.
Vandaag mijn 2é decoder geplaatst inPiko's ex DDR VT 137
Met medewerking van http://www.hp-pfeiffer.de/ Met dank voor de foto's.

Voorstelling van het 2é slachtoffer.

De kap word verwijderd met een hobbymesje tussen bodemplaat en zijwand, geen schroevedraaier.

Draadje, smoorspoeltjes en condensator verwijderen.

Alle draadjes lossolderen en koperen kontaktjes uit hun plastic houdertjes verwijderen door voorzichtig naar links te schuiven en rechts lichtjes te drukken. NIET BESCHADIGEN.

Laat graag eens zien dat ik ook nog wat doe.
Koppeling fungeerd als schakelaar, bij niet gekoppelde bijwagen zorgd deze voor de achterste verlichting in de motorwagen, wanneer deze gekoppeld is word deze uitgeschakeld en achterste verlichting word geschakeld met rood en wit lichtwissel.

Blauwe texts met X1 heb ik net hierboven besproken. De kleuren kan je vertalen met een zoekmachine bij twijfel, gewoon vertalen met Duits-Nederlands.

Messing strip+ ijzeren plaatjes isoleren met tape, vervolg messing kontaktjes terug in houdertjes schuiven.

Rest aansluiting, bij decoder met 8 aansluitingen hebt u nu nog 4 draadjes over, blijft nog bruin aan rechter koolborstel te solderen en grijs aan linker.


Draadjes wegwerken onder metalen plaatje.

Zeteltjes terugplaatsen en decoder schuin tegen motorzijde laten aanliggen zodat deze vrij kan draaien, NIET KLEVEN.

Testen: decoder ingesteld op 5 iplv 3. wit brand in de juiste richting en hij rijdt.

Ook achteruit alles oké.

En dit is hij digitaal, bijwagen word later beschreven als de decoders binnengekomen zijn, deze komen van heel ver nl Nederland.
Zo foto's geplaatst, text geschreven, dan mag de tape van mijn pc scherm.
Groetjes.
Matheus.






« Laatst bewerkt op: 29 May 2010, 21:48:01 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

m de deugd

  • Gast
Re:Modelbaan aanpassen aan digitaal.
« Reactie #14 Gepost op: 29 May 2010, 22:47:15 »
Hoi Klaas

Ik heb zelf gelukkig geen keerlussen op mijn baan.
Maar je hebt inderdaad wel een zeer belangrijk punt. ;)
Die sluipen er ook al gauw ongemerkt in.
Daar kom je dan dankzij dat kleuren indicatie wagentje ook vlugger achter als de kleuren dan ineens niet meer overeen blijken komt.
Want dat stuk spoor had je dan al bedraad, dat kan je zowiezo ter plaatsen meteen zien.

Als je in het geval van Matheus gaat kijken.
Hij gaat zijn spoor van analoog naar digitaal ombouwen.
Dus als hij al een keerlus heeft weet hij waar en hoe.

Sicuur opleten.
Ook voor het indelen van de blokken met inrij en stop secties.


Dan weet je, he' daar, er is iets bijzonders, OPGELET.
Daar moet je dan erg in houden, en moet je daarvoor de nodige digitale keerlus module gaan plaatsen.

Dat was juist de rede ook bij mij, niet meteen al de draden door de ondergrond voeren.
Dan weet je ook daarmee tevens, waar, en wat voor draden er al zitten of eventuweel nog moeten komen.
Als dan ongemerkt ergens een vergissing plaats heeft, dan weet je dat vlugger.
Nooit blind draden gaan solderen, dat werkt niet.
.

Martin.