Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Fotodijkje en fotodiorama door Wim Vink
Vandaag om 16:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: TEE RGP Roco  (gelezen 13965 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2010, 20:27:38 »
Chris,

Twee bakken voor Nederland is genoeg.
Tussen 1957 en 1964 reden zij als tweewagenstellen "Ile de France" (mADk - As) tussen Parijs en Amsterdam.
Daarna maakten ze plaats voor getrokken rijtuigen.

Gerard

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2010, 20:34:02 »
(mADk - As)

Zo doen we dat niet he? ;D XAD en XRA  8).

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2010, 22:18:55 »
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.


Ondertussen is het stel 3 delig compleet verlicht, ben nu met de laatste wagen bezig.

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2010, 22:32:06 »
Het zou kunnen dat de TEE-tekst in de loop van 1957 pas is aangebracht, dus na het in dienst komen. Er staat me zoiets bij dat ik dat ooit eens gelezen heb, maar ik weet dat totaal niet zeker. Dus lieve lezertjes: gelieve u hier niet op te verlaten ! ;D

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2010, 23:06:14 »
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.
De tekst staat alleen op het 2de rijtuig met de doorloopkop.
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2010, 23:38:44 »
Ja, dat is het stuurstandrijtuig. Het rijtuig met de wat afgeschuinde kop is het motorrijtuig.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2010, 23:43:21 »
Ah natuurlijk, misverstand.
Het is een motorrijtuig met stuurstand. (het is al laat :-[)
Vr. groeten,
Bob

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2010, 23:55:58 »
Volgens mij waren bij de aanvang van de TEE dienst in 1957 de Franse RGP treinstellen reeds in rood met creme geschilderd maar hadden nog geen TEE embleem op de koppen maar een SNCF embleem.
Ook op het stuurstand- / volgrijtuig stond nog niet de tekst TRANS EUROP EXPRESS.
Deze tekst en het embleem zijn er in de loop van 1957 op gekomen. Tevens is het derde frontsein ook later geplaatst.

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2010, 23:58:23 »
Embleem was er dus wel, de tekst (en ook het derde frontsein) nog niet. Het derde frontsein, aldus Malaspina en Mertens, kwam in '62 en '63.

@ Bob: in het Frans is het taalgebruik wat duidelijker: daar hebben ze het over een 'motrice' en een 'remorque' ;D.

ns.1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2015, 12:44:36 »
Ben nu bezig met een N model. Ben benieuwd hoe dit gaat lukken.

Rick

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #25 Gepost op: 19 July 2015, 00:27:18 »
Hallo,

Een jaar of zeven geleden heb ik zo'n RGP van Roco in Houten gekocht en daarna omgebouwd naar wisselstroomsysteem. Het bleek een fiks karwei maar het is gelukt. Het enige werkelijke risico bij de ombouw was dat ik de oorspronkelijke gelijkstroom-wielstellen op 14mm moest zetten omdat er op de markt geen passende alternatieve wisselstroomwielen te vinden waren. De vraag was of die kleine aangepaste gelijkstroom-wielstellen met hun kleine flenzen niet in de puntstukken van Märklinwissels zouden "verdrinken". Dat bleek gelukkig niet het geval. De sleper monteerde ik onder het stuurstandrijtuig.

Het model reed na ombouw perfect en is in al die jaren nog nooit ontspoord! Dat is uitzonderlijk naar ik vermoed.

Gegroet,

Rob

P.S. Andere Rocomodellen van Franse dieselmotorwagens hebben dezelfde kleine wielen. Die modellen moeten daarom - naar ik aanneem - eveneens ombouwbaar zijn naar wisselstroom. 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2017, 16:16:04 »
Een vraagje. Kwamen deze stellen in enkele 2 wagen stellen naar Amsterdam of werd er altijd met 2 tweewagenstellen gereden?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2017, 18:32:58 »
Bovenaan de pagina geeft Gerard antwoord op je vraag.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2017, 19:10:08 »
Je hebt gelijk! Dank!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Tineke55

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2017, 19:38:17 »
Er kwamen ook driedelige versies voor. Ik heb een foto, gemaakt in Amsterdam op 2 juni 1957, waarop een driedelige RGP staat. Twee koprijtuigen en een stuurstand.