Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: TEE RGP Roco  (gelezen 13627 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2010, 20:27:38 »
Chris,

Twee bakken voor Nederland is genoeg.
Tussen 1957 en 1964 reden zij als tweewagenstellen "Ile de France" (mADk - As) tussen Parijs en Amsterdam.
Daarna maakten ze plaats voor getrokken rijtuigen.

Gerard

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2010, 20:34:02 »
(mADk - As)

Zo doen we dat niet he? ;D XAD en XRA  8).

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2010, 22:18:55 »
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.


Ondertussen is het stel 3 delig compleet verlicht, ben nu met de laatste wagen bezig.

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2010, 22:32:06 »
Het zou kunnen dat de TEE-tekst in de loop van 1957 pas is aangebracht, dus na het in dienst komen. Er staat me zoiets bij dat ik dat ooit eens gelezen heb, maar ik weet dat totaal niet zeker. Dus lieve lezertjes: gelieve u hier niet op te verlaten ! ;D

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2010, 23:06:14 »
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.
De tekst staat alleen op het 2de rijtuig met de doorloopkop.
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2010, 23:38:44 »
Ja, dat is het stuurstandrijtuig. Het rijtuig met de wat afgeschuinde kop is het motorrijtuig.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2010, 23:43:21 »
Ah natuurlijk, misverstand.
Het is een motorrijtuig met stuurstand. (het is al laat :-[)
Vr. groeten,
Bob

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2010, 23:55:58 »
Volgens mij waren bij de aanvang van de TEE dienst in 1957 de Franse RGP treinstellen reeds in rood met creme geschilderd maar hadden nog geen TEE embleem op de koppen maar een SNCF embleem.
Ook op het stuurstand- / volgrijtuig stond nog niet de tekst TRANS EUROP EXPRESS.
Deze tekst en het embleem zijn er in de loop van 1957 op gekomen. Tevens is het derde frontsein ook later geplaatst.

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2010, 23:58:23 »
Embleem was er dus wel, de tekst (en ook het derde frontsein) nog niet. Het derde frontsein, aldus Malaspina en Mertens, kwam in '62 en '63.

@ Bob: in het Frans is het taalgebruik wat duidelijker: daar hebben ze het over een 'motrice' en een 'remorque' ;D.

ns.1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2015, 12:44:36 »
Ben nu bezig met een N model. Ben benieuwd hoe dit gaat lukken.

Rick

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #25 Gepost op: 19 July 2015, 00:27:18 »
Hallo,

Een jaar of zeven geleden heb ik zo'n RGP van Roco in Houten gekocht en daarna omgebouwd naar wisselstroomsysteem. Het bleek een fiks karwei maar het is gelukt. Het enige werkelijke risico bij de ombouw was dat ik de oorspronkelijke gelijkstroom-wielstellen op 14mm moest zetten omdat er op de markt geen passende alternatieve wisselstroomwielen te vinden waren. De vraag was of die kleine aangepaste gelijkstroom-wielstellen met hun kleine flenzen niet in de puntstukken van Märklinwissels zouden "verdrinken". Dat bleek gelukkig niet het geval. De sleper monteerde ik onder het stuurstandrijtuig.

Het model reed na ombouw perfect en is in al die jaren nog nooit ontspoord! Dat is uitzonderlijk naar ik vermoed.

Gegroet,

Rob

P.S. Andere Rocomodellen van Franse dieselmotorwagens hebben dezelfde kleine wielen. Die modellen moeten daarom - naar ik aanneem - eveneens ombouwbaar zijn naar wisselstroom. 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2017, 16:16:04 »
Een vraagje. Kwamen deze stellen in enkele 2 wagen stellen naar Amsterdam of werd er altijd met 2 tweewagenstellen gereden?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2017, 18:32:58 »
Bovenaan de pagina geeft Gerard antwoord op je vraag.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2017, 19:10:08 »
Je hebt gelijk! Dank!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Tineke55

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2017, 19:38:17 »
Er kwamen ook driedelige versies voor. Ik heb een foto, gemaakt in Amsterdam op 2 juni 1957, waarop een driedelige RGP staat. Twee koprijtuigen en een stuurstand.