Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:18:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:15:58
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 12:15:34
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 12:13:25
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:12:48
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 12:12:21
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 12:07:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 12:07:10
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 11:51:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Montanbahn
Vandaag om 11:51:18
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 11:49:11
TRAX3D - kan geen account aanmaken door Pauldg
Vandaag om 11:42:27
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 11:39:38
Märklin 2025 door Railpassie
Vandaag om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
  

Auteur Topic: TEE RGP Roco  (gelezen 14023 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2010, 20:27:38 »
Chris,

Twee bakken voor Nederland is genoeg.
Tussen 1957 en 1964 reden zij als tweewagenstellen "Ile de France" (mADk - As) tussen Parijs en Amsterdam.
Daarna maakten ze plaats voor getrokken rijtuigen.

Gerard

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2010, 20:34:02 »
(mADk - As)

Zo doen we dat niet he? ;D XAD en XRA  8).

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2010, 22:18:55 »
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.


Ondertussen is het stel 3 delig compleet verlicht, ben nu met de laatste wagen bezig.

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2010, 22:32:06 »
Het zou kunnen dat de TEE-tekst in de loop van 1957 pas is aangebracht, dus na het in dienst komen. Er staat me zoiets bij dat ik dat ooit eens gelezen heb, maar ik weet dat totaal niet zeker. Dus lieve lezertjes: gelieve u hier niet op te verlaten ! ;D

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2010, 23:06:14 »
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.
De tekst staat alleen op het 2de rijtuig met de doorloopkop.
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2010, 23:38:44 »
Ja, dat is het stuurstandrijtuig. Het rijtuig met de wat afgeschuinde kop is het motorrijtuig.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2010, 23:43:21 »
Ah natuurlijk, misverstand.
Het is een motorrijtuig met stuurstand. (het is al laat :-[)
Vr. groeten,
Bob

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 131
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2010, 23:55:58 »
Volgens mij waren bij de aanvang van de TEE dienst in 1957 de Franse RGP treinstellen reeds in rood met creme geschilderd maar hadden nog geen TEE embleem op de koppen maar een SNCF embleem.
Ook op het stuurstand- / volgrijtuig stond nog niet de tekst TRANS EUROP EXPRESS.
Deze tekst en het embleem zijn er in de loop van 1957 op gekomen. Tevens is het derde frontsein ook later geplaatst.

Anoniem

  • Gast
Re:TEE RGP Roco
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2010, 23:58:23 »
Embleem was er dus wel, de tekst (en ook het derde frontsein) nog niet. Het derde frontsein, aldus Malaspina en Mertens, kwam in '62 en '63.

@ Bob: in het Frans is het taalgebruik wat duidelijker: daar hebben ze het over een 'motrice' en een 'remorque' ;D.

ns.1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2015, 12:44:36 »
Ben nu bezig met een N model. Ben benieuwd hoe dit gaat lukken.

Rick

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #25 Gepost op: 19 July 2015, 00:27:18 »
Hallo,

Een jaar of zeven geleden heb ik zo'n RGP van Roco in Houten gekocht en daarna omgebouwd naar wisselstroomsysteem. Het bleek een fiks karwei maar het is gelukt. Het enige werkelijke risico bij de ombouw was dat ik de oorspronkelijke gelijkstroom-wielstellen op 14mm moest zetten omdat er op de markt geen passende alternatieve wisselstroomwielen te vinden waren. De vraag was of die kleine aangepaste gelijkstroom-wielstellen met hun kleine flenzen niet in de puntstukken van Märklinwissels zouden "verdrinken". Dat bleek gelukkig niet het geval. De sleper monteerde ik onder het stuurstandrijtuig.

Het model reed na ombouw perfect en is in al die jaren nog nooit ontspoord! Dat is uitzonderlijk naar ik vermoed.

Gegroet,

Rob

P.S. Andere Rocomodellen van Franse dieselmotorwagens hebben dezelfde kleine wielen. Die modellen moeten daarom - naar ik aanneem - eveneens ombouwbaar zijn naar wisselstroom. 

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2017, 16:16:04 »
Een vraagje. Kwamen deze stellen in enkele 2 wagen stellen naar Amsterdam of werd er altijd met 2 tweewagenstellen gereden?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2017, 18:32:58 »
Bovenaan de pagina geeft Gerard antwoord op je vraag.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2017, 19:10:08 »
Je hebt gelijk! Dank!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Tineke55

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: TEE RGP Roco
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2017, 19:38:17 »
Er kwamen ook driedelige versies voor. Ik heb een foto, gemaakt in Amsterdam op 2 juni 1957, waarop een driedelige RGP staat. Twee koprijtuigen en een stuurstand.