Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Corné81
Vandaag om 13:34:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:34:02
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 13:15:30
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 13:06:42
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 12:59:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 11:42:51
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig  (gelezen 11224 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2010, 23:17:24 »
Normaal zou ik hem van binnenuit solderen met wat meer tin, alleen kan ik er niet vanachter bij :-\

Ik denk dat jij het draadje "bouwperikelen 4-assige coupebak" niet helemaal in je opgenomen hebt. Ivo schreef:

Het dak op Philotrain bakken is wat lastig. Als er een handleiding bij zit dan vertelt die het volgende: Vertin het dak aan de binnenrand en de bak bovenop. Leg het dan op elkaar en haal er een droge hete bout langs. Dat lukt mij dus niet. Wat ik doe is iets anders: Ik vertin het wel, maar zorg ervoor dat het tin nergens 'bobbelt'. Dus het meeste vijl of slijp ik er weer af. Dan het dak positioneren en flink wat vloeimiddel aan de buitenkant op de naad. Vervolgens met een bout met soldeer eraan erlangs en het zit stukje voor stukje vast. Dan moet je het geheel wel nabewerken met vijl voor de grote stukjes en een glasvezelpotlood voor de rest. Maar dan zit het wel goed. Soms kun je het dak wel van binnenuit direct aan de kopwanden solderen en aan enkele tussenwandjes. Dat is dan goed voor het uitrichten, maar de naad aan de zijkant moet voor het mooie toch ook worden vastgezet.

Ik doe het net zo, alleen tegenwoordig (nu al 3 daken zo gedaan) met de brander aan de buitenkant. *Perfect*  (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #16 Gepost op: 26 May 2010, 17:13:11 »
Arjen,

Ik zal het eens verder uitzoeken.

Ewout,

Ik doe het normaal ook met de brander, wil het nu eens met mijn WSA proberen.
Maar ik doelde meer op de kier bij de kopwanden, doordat het dak niet helemaal juist is gebogen.

Grts

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #17 Gepost op: 26 May 2010, 18:27:41 »
Ooh, beetje vijlen, beetje prakken, ... Als je het echt goed wil doen, klop je het een beetje uit over wat voorgevormde stukken hout ofzo. En anders, kopwand vijlen tot het wel past. Je kunt het dak gerust onder spanning op z'n plek solderen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2010, 20:29:36 »
Vandaag messing accubakken ontvangen (y)

Arjen,
Kan je nog 1 maal uitleggen hoe de beschermingen van de klapramen nou precies zitten?
Het lijkt net of er u-profielen op gelast zijn....

Wat was hun functie eigenlijk?

Grtn,
Dennis

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #19 Gepost op: 30 May 2010, 14:54:00 »
Hoi Dennis,

Ik vermoed dat deze uithouders bedoeld zijn, om te voorkomen dat het raam te ver geopend kon worden. misschien wel als inbraakpreventie.
Je moet weten dat de deuren van deze wagens een unieke sleutel hadden, welke per wagen verschilde.

Zoals ik het op de foto kan zien, is het hoekprofiel boven en onder het raam gemonteerd aan de zijde van het schanier, aan het andere einde van het klapraam
is het profiel terug gebogen naar de bak.
om de profielen bij elkaar te houden zitten er dwarsstijlen op.
aan de bovenzijde zit er ook nog een strip naar het dak, om deze constructie recht te houden.
Op de site van nico spilt staat ook nog een foto van de NS post, waar dit duidelijker zichtbaar is.
En voor de luie modelbouwer, er is ook een foto van de P 6025 zonder deze roosters, en met ingekorte treeplanken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #20 Gepost op: 30 May 2010, 15:08:24 »
Arjen,

Dat ga zo een bestuderen.

Ik ben nu het dak aan de bak aan het solderen.
Daarna wil ik de gaatjes die dicht moeten vullen en afwerken.
Met welke korrel kan ik het beste messing schuren en dan nat of droog?

Grts

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #21 Gepost op: 30 May 2010, 15:12:15 »
Hoi Dennis,

ik schuur altijd met een hoge korrel (600) en nat, dan krijg je het beste resultaat

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #22 Gepost op: 13 June 2010, 12:09:04 »
De bouw ligt even stil, ik ben eerst wat langlopende dingetjes aan het afmaken.

Ik ben na het bestuderen van div foto`s nog steeds niet bekend met hoe het er nu uit moet zien.

Arjen,

Heb je miss een tekening oid wat het e.e.a. verduidelijkt?

Grtn,
Dennis

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #23 Gepost op: 13 June 2010, 12:16:57 »
Hoi Dennis,

De tekeningen die ik heb zijn alle van de originele HSM uitvoering, hij is wel bijgewerkt met opmerkingen van alle wijzigingen, maar dit is niet tekentechnisch in de tekening aangepast.

Zo staan de beschermingen voor de draairamen er niet op, op de tekst staan wel aangegeven dat de P 6025 ev 4 draairamen hebben, de eerste hadden twee klapramen aan de einden van de lichtkap.

Van welk detail wil je een tekening hebben, misschien kan ik wel iets schetsen naar aanleiding van de foto's

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #24 Gepost op: 13 June 2010, 12:21:36 »
Arjen,

Ik snap nog steeds niet hoe de beschermingen van de buitenste vier klapramen zit?


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #25 Gepost op: 13 June 2010, 23:40:56 »
Hoi Dennis,

hierbij een schets zo als ik denk dat het geweest zou kunnen zijn.



De boven en onderkant zullen een dichte plaat zijn geweest welke aan de einde is omgezet, aan de voorzijde verbonden door een stang.
aan de bovenzijde is nog een strip naar het dak.
(eerder dacht ik dat de constructie alleen maaruit hoekprofielen bestond, maar het lijkt erop dat de boven en onderzijde dicht zijn.)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2017, 17:08:42 »
Zo na 7 jaar dit draadje eens wakker maken  ;D

Ik ben ook met deze kit bezig en bouw het postrijtuig na-oorlogs dus zonder gasverlichting.
Mijn vraag is nu waar de dynamo moet komen te hangen en of er afbeeldingen zijn van de accukisten.

Uit het verhaal hierboven kan ik niet de juiste afmetingen van de kisten halen.
de kisten van de (Philotrain) AB5000 zijn veel langer dan van bv de kisten van een blokkendoos.

In het UA is alleen een tekening te vinden met gasverlichting.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2017, 18:04:31 »
Ga maar uit van blokkendoos accukisten, dat was standaard spul. Philotrain, zo heb ik gemerkt, wijkt wel vaker af. Ik zou het zeker niet als benchmark hanteren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #28 Gepost op: 15 June 2017, 18:15:07 »
Oke. Dank je.

Bij de kit zitten 2 luiken voor accukisten maar de kisten zelf niet.
Die luiken zijn ongeveer zo groot als van de blokkendozen.
Hadden de kisten dan toch luiken of werden ze van binnen uit voorzien van accu's ?

Lijkt me dat het spanwerk idd in de weg zit.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
« Reactie #29 Gepost op: 15 June 2017, 23:09:51 »
Dit is wel een oud topic, maar het mag, het gaat ook over een oud rijtuig  (y)

Ondertussen heb ik meer onderzoek gedaan naar de accukasten bij HSM rijtuigen, en in tegenstelling tot wat ik een jaar of 7 geleden schreef, worden de accu's gewoon van de voorzijde geladen in de kisten.
De deksels zitten niet met schanieren, maar met pennen vast, waardoor deze uitneembaar zijn.
Hierdoor zit het spanwerk niet in de weg.
De krantenbakken die de postrijtuigen hadden worden wel vanaf de bovenzijde geladen, hiervoor zitten er luiken in de vloer.


Hierbij de accukist van de C11 van het spoorwegmuseum

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)