Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Josephes
Vandaag om 20:15:37
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 93899 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #15 Gepost op: 02 September 2009, 15:56:29 »
Die kastjes zijn simpel. Gewoon een rechthoekig blokje ter grootte van de uitsparing op het messing maken ongeveer 1mm dik met 2 puntjes als scharnier aan de binnenkant en een klein puntje in het midden aan de zijkant als grendeltje.

De sluitseinijzers zijn gietdelen, maar met een buigtang gewoon in de goede kromming te zetten. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

De gasleiding heb ik ook nog nooit gemaakt, maar die moet eigenlijk wel.

Het dak op Philotrain bakken is wat lastig. Als er een handleiding bij zit dan vertelt die het volgende: Vertin het dak aan de binnenrand en de bak bovenop. Leg het dan op elkaar en haal er een droge hete bout langs. Dat lukt mij dus niet. Wat ik doe is iets anders: Ik vertin het wel, maar zorg ervoor dat het tin nergens 'bobbelt'. Dus het meeste vijl of slijp ik er weer af. Dan het dak positioneren en flink wat vloeimiddel aan de buitenkant op de naad. Vervolgens met een bout met soldeer eraan erlangs en het zit stukje voor stukje vast. Dan moet je het geheel wel nabewerken met vijl voor de grote stukjes en een glasvezelpotlood voor de rest. Maar dan zit het wel goed. Soms kun je het dak wel van binnenuit direct aan de kopwanden solderen en aan enkele tussenwandjes. Dat is dan goed voor het uitrichten, maar de naad aan de zijkant moet voor het mooie toch ook worden vastgezet.

Voor die puntjes moet je waarschijnlijk gewoon loodhoudend soldeer zien te krijgen. Dat is wat ik uit een ander draadje begrijp. Ik heb nog nooit met niet loodhoudend soldeer gewerkt, dus ik herkende de problemen niet.

Iets anders leuks dan de deurstoppers zijn de handgrepen op een C12c. Die zijn knap lastig te buigen uit messing draad, omdat deze een duidelijk zichtbare krul aan de boven en onderkant hebben. Ik meen zelfs gezien te hebben dat er iemand geetste handgrepen heeft. Dit is voor deze BC niet nodig.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 02 September 2009, 17:03:51 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Dennis

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 02 September 2009, 16:51:48 »
Kastjes zijn ook gewoon los te bestellen bij Philotrain.

De treedplanken zitten goed zo, netjes hoor.
Ga je trouwens een hele staam maken met SS rijtuigen?

Grts

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2009, 17:55:58 »
Ivo, dank je voor je tips. Ik zal me wel nog een avondje verbijten op het bevestigen van het dak. Van de gasleiding kan ik weinig vinden helaas. Ik heb wel een bakkie van piko of liliput liggen, met wat rommel erop, dat maar eens bestuderen. Zit vast wel wat logica in.

M'n puntje is de eerste die bij de Weller soldeerstation zat. 15 jaar geleden ofzo, dus de naam "long life" doet ie wel eer aan, maar is nu echt op. Nee, ik heb nog een voorraadje loodsoldeer, dus geen probleem. Eigenlijk moet ik de bout vaker uitzetten. Nu staat ie soms de hele bouwsessie aan en da's ook niet goed.

Die deurstoppers zijn anders nog flinke pukkels zeg. Ik zat net even op het utrechts archief te kijken en vond een goede foto van een SS bak met die leuning met een krul boven het dak uit. Floris had mij overigens al eens van een foto voorzien van zijn coupebak. Over die stoppertjes moet ik nog even nadenken.

Die C12 heeft heel leuke handgrepen. Maar, zo zijn er wel meer. Zie de coverfoto van "De Erfenis". ;D Of is dat niet helemaal wat je bedoelt?

Dennis, nee, geen hele stam, ik heb alleen deze kit. Ik zou er wel meer willen doen, want het is leuk om te solderen, en het resultaat is bevredigend. Mijn tijdperk is de overgang van HSM/SS naar NS. Dus een bonte trein lijkt me wel leuk.

Ik moet nog wat andere spulletjes van Philo hebben, dus ik zal eens navragen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2009, 04:04:24 »

We zijn hier aanbeland. Ik twijfel over de buffers. Als ik die van Philo bestel, dan krijg ik die dikke buizen (moderne dingen). Lijkt mij dat hier 2 zijdig open gewerkte buffers aan de orde zijn?

Ik twijfel heel erg over die gasleiding. De route over het dak word een rommeltje, dat heb ik al gezien. Al die ventilatoren in de weg enzo. Twee van die plakken op het dak boven de toiletten...

Nog iets, moet dit ding niet twee pijpen hebben? 2 toiletten? Of is het andere hok een bezemkast? Er is maar 1 gatteke in de bodem geetst.

Laatste vraag, als ik het dak er op soldeer, krijg ik natuurlijk nooit meer het interieur geverfd/gespoten. Het glas aanbrengen word ook al een crime...

Edit: ik zie dat de handgreep rechts naast de trap nogal utisteekt. Deze zit echter nog niet vast. Zit er los ingestoken... :)
« Laatst bewerkt op: 03 September 2009, 04:06:25 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2009, 09:53:53 »
Die van mij hebben allemaal de 'dikke buizen'. Andere open buffers moet je elders bestellen. Het hangt van de inzet af wat je wilt.

Die gasleiding zou ik gewoon achterwege laten. Het is toch niet duidelijk waar deze heeft gelopen.

Als Philotrain maar 1 pijp heeft meegeleverd denk ik dat er inderdaad maar 1 toilet in zit. Ik heb andere coupé rijtuigen Philotrain gemaakt met wel 2 toiletafvoeren.

Ik weet niet hoe het interieur van de BC zit. Dan zou ik de kit erbij moeten pakken. Ik heb zelf een C10c, C11 en AB gebouwd en daar zit het interieur op het chassis. Dus dan kun je de bak van de binnenkant goed spuiten en het interieur ook. Het verbaast me een beetje dat het interieur hier dan in de bak zit.
Bij alle stalen rijtuigen van Philotrain zit het interieur vaak wel in de bak. Afhankelijk van wat je wilt kun je dan vaak de zittingen pas na het spuiten aanbrengen waardoor je vanaf de onderkant de wanden kunt spuiten en de rugleuningen op kleur kunt brengen.
Bij rijtuigen met zijgang doe ik het inmiddels anders (ovaalramer, AB7521). Ik soldeer het interieur niet meer in de bak, maar maak een interieur vast aan de zijgangwand, zodat je het geheel goed kunt spuiten en schroef dit vervolgens op de bodem vast. Dat gaat ook prima.

Ik zou de handgreep vrij strak langs de kopwand laten lopen en misschien de krul boven het dak iets kleiner.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2009, 11:38:56 »
Als je opengewerkte buffers wilt: Weinert heeft heel mooie exemplaren. Gezwart metaal en verend uitgevoerd. Kost wel een paar centen.
Wil je het iets voordeliger houden: MK Modelbouwstudio's heeft ze in resin met metalen bufferstelen. Moet je nog wel zelf in elkaar zetten.

Grtz,
Ton

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 September 2009, 12:15:30 »
Stig,

Hierbij mijn BC 6000.
Wat Ivo allemaal schrijft, zo voer ik het ook uit.
In de Staatsspoor periode was een kopkant voorzien van een laddertje en handgrepen, welke net boven het dak uitkwamen. Dit was nodig om bij de gasbranders op het dak te komen.
In de NS periode opmstreeks de jaren dertig was dit niet meer nodig en de kopladdertjes werden met enkele treden ingekort.

De BC-rijtuigen beschikten overe twee toiletruimtes, maar in de Philotrain uitvoering wordt maar een afvoerpijp meegeleverd. De tweede pijp zou half onder ghet draaistel moeten komen en is daarom weggelaten. Zie je tijdens het rijden toch niks van.

Het dak solderen is een hele ge-emmer. Eerst bovenkant rijtuigbak en onderkant dak heel dun voorvertinnen (zonder soldeerklodders). Dan de hoekzijden voorzichtig aansolderen voor de passing en checken of het dak goed bevestigd is en recht zit. Nu kan je eventueel nog makkelijk correcties uitvoeren. Daarna pas met de hete bout vanaf de buitenzijde de voorvertinde randen definitef vastsolderen zonder tin toevoegen.

In alle soldeertin zit lood. Het loodhoudende soldeer dat voor loodgieterswerkzaamheden gebruikt wordt is van een andere samenstelling dan soldeertin voor elektronica-doeleinden. Bij dat soldeer is het stollingstraject veel langer. Terwijl het afkoelt is het nog niet volledig gestold en kan je het nog "in de juiste vorm vegen" met een doekje. Elektronicasoldeer stolt gelijk al bij een vaste temperatuur. Met andere woorden, ik betwijfel of je voordeel met dat "veegsoldeer" kan halen bij het vastzetten van het dak, het kan korreliger overkomen.

Deze houten rijtuigen (AB6000, BC6000, C6000 en C6100) waren relatief zware rijtuigen. De opengewerkte buffers zijn te zwak voor deze typen en daarom is gebruik gemaakt van de zwaardere gesloten uitvoering.

Het interieur heb ik met stripjes aan de bodemplaat vastgesoldeerd. Is volgens mij veel handiger om ze te kunnen schilderen. In het dak vastzetten zie ik daarom niet zo erg zitten.
De treeplanken ter hoogte van de draaistellen heb ik iets verder naar buiten uitgebogen om ze goed door boogstralen te kunnen laten lopen.

Gerard

TonM

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 September 2009, 12:33:43 »

Deze houten rijtuigen (AB6000, BC6000, C6000 en C6100) waren relatief zware rijtuigen. De opengewerkte buffers zijn te zwak voor deze typen en daarom is gebruik gemaakt van de zwaardere gesloten uitvoering.

Toch zijn er foto's van dit soort rijtuigen met 2-zijdig opengewerkte buffers.

Grtz,
Ton

stig

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 September 2009, 12:40:44 »
Klopt, daarom kwam het in mij op.

Mannen, heel erg bedankt, hier kan ik weer even verder mee. Bedankt gerard, voor de foto, ik zal de handgrepen nog aanpassen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #24 Gepost op: 03 September 2009, 21:27:31 »
die zwaardere buffers zijn er later op gezet, in de erfenis staat nog wel wat staatsspoorspul met opengewerkte buffers, ook in NS-tijd. Verder had dit rijtuig gewoon 2 plees en dus ook 2 pijpen:

De reden dat de laddertjes werden ingekort in NS-tijd was naar ik begrepen heb vooral vanwege elektrocutiegevaar als de rijtuigen ergens onder de bovenleiding stonden.

stig

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 September 2009, 22:05:08 »
Dank je voor de tekening Floor. Daar kan ik ook wat mee. Enne, elektrocutiegevaar... Tssssss.

Anyway, kreeg vanmiddag m'n puntjes binnen. Meteen zo'n nieuwerwets metaalkrulafschraapding gekocht als vervanger voor de ranzige sponz...

Had nog wel even mee gekund...

Nieuwewetse zooi.

Enfin, misschien gaat het vanaf nu gemakkelijker.... (y)

Ik heb van die opengewerkte buffers liggen, misschien dat ik die er gewoon eigenwijs op doe. :)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 03 September 2009, 22:10:48 »
Ehhh... wat zijn opengewerkte buffers?
No dress rehearsel, this is our life.

stig

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 September 2009, 22:19:53 »
http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/

Pagina 187 art. 8608 of 8610 bijvoorbeeld. Je kunt dan de veer zien. Deze buffer heeft niet een huls waarin alles netjes verpakt is.

DHG500

• Offline Offline
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #29 Gepost op: 04 September 2009, 00:08:41 »
Op mijn roco blokkendoos zitten ze ook.