BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Dennis op 18 mei 2010, 22:19:11

Titel: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 18 mei 2010, 22:19:11
Zoals sommige al hadden gelezen wordt mijn volgende kit een HSM postrijtuig van Philotrain.
De kit is een vooroorlogse variant en aangezien mijn tijdperk 1945/1955 is niet helemaal geschikt.
In mijn vraagbaak draadje heb ik al enkele tip`s gehad hoe ik het model meer kloppend kan maken.

De volgende punten ga ik eens uitzoeken of ze haalbaar zijn;

Koptrappen inkorten
Sluitseinijzers op halve hoogte van de kopwand monteren
Gaslampen op het dak niet aanbrengen.
In het onderstel vervalt de gastank, hiervoor komen twee accukisten voor terug.

superen:
langs de instapdeur word een sluitseinijzer gemonteerd voor de gele vlag
deurkrukken aanbrengen
beschermingen langs de klapramen aanbrengen (eerste 4 ramen van de daklichten)
treeplanken beter vastzetten (ik gebruik hier losse draadjes voor)
draaistellen pbouwen met aslagers en etsframe van MK, dan zijn de draaistellen smaller en lopen ze stukken beter.

De complete kit uitgestald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01838.jpg)
Ik ben begonnen met een draaistel om te kijken of de MK setjes een verbetering zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01844_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01844_1.jpg)
Is dit setje degene die jij bedoelt Arjen?
Deze komt uit het setje voor 3 assige personen rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01845.jpg)
Zoals je ziet wordt hij niet echt smaller?
Op zich wil ik wel geloven dat hij wat soepeler gaat lopen.
De aspotten zijn niet meer aan 1 stuk over de gehele lengte van het draaistel waardoor ze in mijn ogen wat minder weerstand zijdelings op de as uitoefenen.

Grtn,
Dennis

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 10:01:12
De kap zit nu grootdeels inelkaar.

Nu wil ik op de daken de gaten voor de gasverlichting dicht maken.
Hoe zal ik dat doen?
Ik kan plamuren maar zelf dat ik ze gewoon dicht te laten lopen met tin en dat eventueel nog wat te schuren.

Nu wil ik dus ipv de gastank twee apparatenkasten onder de bak maken.
Graag heb ik deze ook van messing of witmetaal.
Weet iemand waar dat eventueel te krijgen is?

Vanmiddag hoop ik wat foto`s te plaatsen.

Grts
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 24 mei 2010, 10:47:30
Hoi Dennis,

Ik soldeer de gaten gewoon dicht met een iets te grote hoeveelhied soldeer.
Daarna even vijlen en schuren, en je ziet er niets meer van.

De accukisten onder de bak zijn niet geheel te vergelijken met de accukisten die onder de blokkendozen ed zitten.

door het spanwerk werden deze kisten geladen vanaf boven, dus door de vloer van de postruimte heen.
Hierdoor zitten er aan de zijkanten geen luiken in , maar is dit waarschijnlijk een samengestelde kist met stalen banden.

De kisten zijn ongeveer even groot als een blokkendoos kist, en hangen tussen de dubbele deur en de instapdeur. ze hangen aan beide zijden van de wagen, en het rechter einde zit onder het wapen. (kist hangt vanaf het wapen naar links)

Je kunt ook de kisten van de philotrain NS serie AB 5000 gebruiken. maar hier zitten geen luiken of detaillering op.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 10:54:43
Je kunt ook de kisten van de philotrain NS serie AB 5000 gebruiken. maar hier zitten geen luiken of detaillering op.

Groeten Arjen

Dan moet ik daar wel aan zien te komen ;D

Verder dank voor je antwoord (y)

Hoe zou jij trouwens de beschermingen bij de klapramen nabootsen?

Grts
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: stig op 24 mei 2010, 11:08:40
Dennis, niet bekend met de "boor gat op stafmaat en prik er een ronde staf in en soldeer die vast en knip het af en vijl het vlak"? ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 11:19:06
Nee niet echt bekend mee voor messing, met plastic doe ik het wel ja.
Alleen ik heb geen messing rondstaf en het lijkt me wel bewerkelijk.
Er zitten aardig wat gaten in het dak ;D

Grts
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: stig op 24 mei 2010, 11:28:44
Valt heel erg mee. Heb de ketel van de 9500 zo weer dicht gezet. Restauratieobject. Gaten opboren tot 1mm. staafje erin steken en vast solderen. Afknippen en afvijlen. Echt zo gepiept.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 11:31:26
Mocht het voltinnen niet mooi worden dan koop ik wel wat messing staf ;D

Grts
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: stig op 24 mei 2010, 13:20:09
Dat had je allang in huis moeten hebben! ;)

Serieus, zo'n gat (lijkt mij) ga je niet dicht tinnen zonder er iets in of achter te plaatsen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 13:24:12
Ga het vanmiddag proberen ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: stig op 24 mei 2010, 15:07:47
Ik ben al klaar...  ;D

(http://www.belderok.net/benelux/P1414_ns-p4032.JPG) (http://www.belderok.net/benelux/P1414_ns-p4032.JPG)

Nee hoor, gister afgemaakt. Was al door iemand gesoldeerd. Veranderd: eigen transfers en korfbuffers. Alleen Wpc Utrecht is origineel, die was ik vergeten te printen. ::)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 15:23:23
Fraai Ewout, erg fraai (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 24 mei 2010, 21:04:46
De driepoot post ziet er mooi uit Ewout  (y)

@Dennis,

de beschermingen van de klapramen zijn er door de NS op gezet, op de tekening komen ze niet voor.
Ik zou ze zelf uit hoekprofiel maken 1x0.5, met ertussen een klein draadje.
(ik weet echter niet of dit wel te krijgen is.)

Bij mijn post heb ik het niet nagemaakt, maar ik moet mijn post nog eens afmaken.
Hij moet opnieuw gespoten worden na een ongelukje, misschien dat ik het nog wel doe.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 24 mei 2010, 21:37:12
arjen,

Dat hoekprofiel snap ik.... maar hoe had je dat draadje bedacht?

De bak zit in elkaar, altijd leuk om vorm te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01856.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01856.jpg)

Alleen ik kom er nu achter dat de dakvorm niet helemaal lekker is.
Normaal zou ik hem van binnenuit solderen met wat meer tin, alleen kan ik er niet vanachter bij :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01885.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01885.jpg)

Gelukkig zijn de zijkanten wel netjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01889_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01889_1.jpg)
Ik moet over de kopwanden nog eens goed nadenken, opnieuw buigen zie ik niet zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01879.jpg)
De gaatjes van de gasverlichting zijn goed te dichten met soldeer (y)


Grts,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 24 mei 2010, 23:02:55
Hoi Dennis,

Dat hoekprofiel snap ik.... maar hoe had je dat draadje bedacht?

Als je de foto bekijkt zie je tussen de bovenste en het onderste profiel een vertikale stang. Dit is in model een heel dunne draad.
Dit kun je achter in het hoekprofiel leggen, waardoor het uiterlijk klopt.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: stig op 24 mei 2010, 23:17:24
Normaal zou ik hem van binnenuit solderen met wat meer tin, alleen kan ik er niet vanachter bij :-\

Ik denk dat jij het draadje "bouwperikelen 4-assige coupebak" niet helemaal in je opgenomen hebt. Ivo schreef:

Het dak op Philotrain bakken is wat lastig. Als er een handleiding bij zit dan vertelt die het volgende: Vertin het dak aan de binnenrand en de bak bovenop. Leg het dan op elkaar en haal er een droge hete bout langs. Dat lukt mij dus niet. Wat ik doe is iets anders: Ik vertin het wel, maar zorg ervoor dat het tin nergens 'bobbelt'. Dus het meeste vijl of slijp ik er weer af. Dan het dak positioneren en flink wat vloeimiddel aan de buitenkant op de naad. Vervolgens met een bout met soldeer eraan erlangs en het zit stukje voor stukje vast. Dan moet je het geheel wel nabewerken met vijl voor de grote stukjes en een glasvezelpotlood voor de rest. Maar dan zit het wel goed. Soms kun je het dak wel van binnenuit direct aan de kopwanden solderen en aan enkele tussenwandjes. Dat is dan goed voor het uitrichten, maar de naad aan de zijkant moet voor het mooie toch ook worden vastgezet.

Ik doe het net zo, alleen tegenwoordig (nu al 3 daken zo gedaan) met de brander aan de buitenkant. *Perfect*  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 26 mei 2010, 17:13:11
Arjen,

Ik zal het eens verder uitzoeken.

Ewout,

Ik doe het normaal ook met de brander, wil het nu eens met mijn WSA proberen.
Maar ik doelde meer op de kier bij de kopwanden, doordat het dak niet helemaal juist is gebogen.

Grts
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: stig op 26 mei 2010, 18:27:41
Ooh, beetje vijlen, beetje prakken, ... Als je het echt goed wil doen, klop je het een beetje uit over wat voorgevormde stukken hout ofzo. En anders, kopwand vijlen tot het wel past. Je kunt het dak gerust onder spanning op z'n plek solderen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 28 mei 2010, 20:29:36
Vandaag messing accubakken ontvangen (y)

Arjen,
Kan je nog 1 maal uitleggen hoe de beschermingen van de klapramen nou precies zitten?
Het lijkt net of er u-profielen op gelast zijn....

Wat was hun functie eigenlijk?

Grtn,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 30 mei 2010, 14:54:00
Hoi Dennis,

Ik vermoed dat deze uithouders bedoeld zijn, om te voorkomen dat het raam te ver geopend kon worden. misschien wel als inbraakpreventie.
Je moet weten dat de deuren van deze wagens een unieke sleutel hadden, welke per wagen verschilde.

Zoals ik het op de foto kan zien, is het hoekprofiel boven en onder het raam gemonteerd aan de zijde van het schanier, aan het andere einde van het klapraam
is het profiel terug gebogen naar de bak.
om de profielen bij elkaar te houden zitten er dwarsstijlen op.
aan de bovenzijde zit er ook nog een strip naar het dak, om deze constructie recht te houden.
Op de site van nico spilt staat ook nog een foto van de NS post, waar dit duidelijker zichtbaar is.
En voor de luie modelbouwer, er is ook een foto van de P 6025 zonder deze roosters, en met ingekorte treeplanken.

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 30 mei 2010, 15:08:24
Arjen,

Dat ga zo een bestuderen.

Ik ben nu het dak aan de bak aan het solderen.
Daarna wil ik de gaatjes die dicht moeten vullen en afwerken.
Met welke korrel kan ik het beste messing schuren en dan nat of droog?

Grts
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 30 mei 2010, 15:12:15
Hoi Dennis,

ik schuur altijd met een hoge korrel (600) en nat, dan krijg je het beste resultaat

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 13 juni 2010, 12:09:04
De bouw ligt even stil, ik ben eerst wat langlopende dingetjes aan het afmaken.

Ik ben na het bestuderen van div foto`s nog steeds niet bekend met hoe het er nu uit moet zien.

Arjen,

Heb je miss een tekening oid wat het e.e.a. verduidelijkt?

Grtn,
Dennis
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 13 juni 2010, 12:16:57
Hoi Dennis,

De tekeningen die ik heb zijn alle van de originele HSM uitvoering, hij is wel bijgewerkt met opmerkingen van alle wijzigingen, maar dit is niet tekentechnisch in de tekening aangepast.

Zo staan de beschermingen voor de draairamen er niet op, op de tekst staan wel aangegeven dat de P 6025 ev 4 draairamen hebben, de eerste hadden twee klapramen aan de einden van de lichtkap.

Van welk detail wil je een tekening hebben, misschien kan ik wel iets schetsen naar aanleiding van de foto's

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Dennis op 13 juni 2010, 12:21:36
Arjen,

Ik snap nog steeds niet hoe de beschermingen van de buitenste vier klapramen zit?

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 13 juni 2010, 23:40:56
Hoi Dennis,

hierbij een schets zo als ik denk dat het geweest zou kunnen zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bescherming_lichtkapvenster_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bescherming_lichtkapvenster_1.jpg)

De boven en onderkant zullen een dichte plaat zijn geweest welke aan de einde is omgezet, aan de voorzijde verbonden door een stang.
aan de bovenzijde is nog een strip naar het dak.
(eerder dacht ik dat de constructie alleen maaruit hoekprofielen bestond, maar het lijkt erop dat de boven en onderzijde dicht zijn.)

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Jeff op 15 juni 2017, 17:08:42
Zo na 7 jaar dit draadje eens wakker maken  ;D

Ik ben ook met deze kit bezig en bouw het postrijtuig na-oorlogs dus zonder gasverlichting.
Mijn vraag is nu waar de dynamo moet komen te hangen en of er afbeeldingen zijn van de accukisten.

Uit het verhaal hierboven kan ik niet de juiste afmetingen van de kisten halen.
de kisten van de (Philotrain) AB5000 zijn veel langer dan van bv de kisten van een blokkendoos.

In het UA is alleen een tekening te vinden met gasverlichting.

Groet
Jeff
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: ingenium op 15 juni 2017, 18:04:31
Ga maar uit van blokkendoos accukisten, dat was standaard spul. Philotrain, zo heb ik gemerkt, wijkt wel vaker af. Ik zou het zeker niet als benchmark hanteren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Jeff op 15 juni 2017, 18:15:07
Oke. Dank je.

Bij de kit zitten 2 luiken voor accukisten maar de kisten zelf niet.
Die luiken zijn ongeveer zo groot als van de blokkendozen.
Hadden de kisten dan toch luiken of werden ze van binnen uit voorzien van accu's ?

Lijkt me dat het spanwerk idd in de weg zit.

Groet
Jeff
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 15 juni 2017, 23:09:51
Dit is wel een oud topic, maar het mag, het gaat ook over een oud rijtuig  (y)

Ondertussen heb ik meer onderzoek gedaan naar de accukasten bij HSM rijtuigen, en in tegenstelling tot wat ik een jaar of 7 geleden schreef, worden de accu's gewoon van de voorzijde geladen in de kisten.
De deksels zitten niet met schanieren, maar met pennen vast, waardoor deze uitneembaar zijn.
Hierdoor zit het spanwerk niet in de weg.
De krantenbakken die de postrijtuigen hadden worden wel vanaf de bovenzijde geladen, hiervoor zitten er luiken in de vloer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20161204_13_51_46_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20161204_13_51_46_Pro.jpg)
Hierbij de accukist van de C11 van het spoorwegmuseum

Groeten Arjen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: Jeff op 16 juni 2017, 11:27:32
Oké.  Dus voor de post heb ik kisten nodig met de afmetingen van de kisten van de blokkendoos maar
dan zonder luiken ?
Waar hingen ze precies? Kan ze op de foto niet raak kijken.  De dynamo heb ik al wel gezien.

Groet
Jeff

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain HSM postrijtuig
Bericht door: AB 7216 op 16 juni 2017, 22:50:05
Je kunt wel de deksels gebruiken van de blokkendoos kisten, deze komen redelijk in de buurt.
Ik zie een grote kist hangen in het onderstel, hij lijkt wel ongeveer anderhalf keer zo lang te zijn.
Op de foto waar je wel de dynamo ziet hangen, zit de kast aan de andere zijde van de bak. tussen de staanders in van het spanwerk.

Groeten Arjen