Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door FritsT
Vandaag om 17:29:51
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: Märklin 1600 Kortgekoppeld  (gelezen 13691 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Gepost op: 10 May 2010, 20:44:27 »
Ik had eerder op het forum gevraagd naar een manier om de Märklin 1600 te kunnen kortkoppelen.
Na lang denken en nog meer denken is het me gelukt om de koppeling in te korten van de Märklin 1600. De oude koppeling heb ik niet aangepast maar ik heb een koppeling gebruikt van een oude wagon.

Hieronder zie je het lengteverschil in de koppelingen. Links is de nieuwe koppeling.


Hier is hij geplaatst op de Loc. Ik vind het niet lelijk uitzien.


Dit is de ruimte tussen de wagon en de loc met de oude koppeling. een veel te groot gat.


Dit is de ruimte tussen de wagon en de loc met de nieuwe koppeling. Dat ziet er beter uit.


Ik vind het vrij goed gelukt voor de eerste keer. Bochten haalt hij zonder problemen.


Gr. Iven



Edit: titel aangepast in verband met toekomstige vindbaarheid via zoekfunctie
« Laatst bewerkt op: 10 May 2010, 21:26:08 door Gert van den Heuvel »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2010, 20:46:59 »
Hmm, er zijn gewoon kortkoppelingen speciaal voor de oudere Marklin 1600 serie te bestellen bij Marklin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2010, 20:48:49 »
Ja, maar of die zo kort koppelen, vraag ik me echt af.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2010, 20:54:45 »
De 16/17/1800 loc's die later zijn uitgebracht hebben kortkoppelingen alleen is de ruimte tussen loc en wagon niet verandert. Verder heb ik nooit andere koppelingen gevonden voor de Märklin 1600 die korter zijn dan de kortkoppeling die hij standaart heeft.

Gr. Iven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2010, 21:26:41 »
Het korter maken van een koppeling maakt het nog geen kortkoppeling.
Daar is meer voor nodig, nl. een kortkoppelingsmechaniek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2010, 21:27:28 »
Dat lijkt me zo ongeveer de kortste koppelafstand die je kunt bereiken zonder een mechaniek. Goed gedaan.  (y)
Maarre, hij is toch wel lelijk hoor.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

  • Gast
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2010, 21:49:35 »
Ik ben het met Chris eens, dat er een fraaiere oplossing is met de door hem bedoelde KK-schacht.

Gr. Romeo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2010, 22:04:03 »
Hebben we daar dan een afbeelding van, want nu ben ik echt nieuwschierig!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2010, 22:06:33 »
Wat is een KK-schacht?  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokpaint

  • Gast
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2010, 22:11:18 »
Hoi
Zie het plaatje bovenaan, een NEM schacht, foutief aangeduid als kortkoppelingsschacht.

Voor de 1600 zou ik eens kijken naar de märklinkoppelingen van de BB9200 (3038). Deze zijn (misschien te) kort.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2010, 22:23:42 »
Ja, dat dacht ik wel, maar er wordt zo slordig met de begrippen omgesprongen dat het vaak onbegrijpelijk wordt. Ik denk eigenlijk dat Chris ook de laatste versie van de nem-schacht voor de 1600 bedoelt. In een nem-schacht kan je een kortkoppeling (starre koppeling) steken, maar zonder mechaniek koppelt die dan nog steeds niet echt kort.
Nem-schacht en kortkoppelen zijn verschillende oplossingen voor verschillende problemen en hebben in beginsel helemaal niets met elkaar te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2010, 08:12:33 »
Inderdaad, en ik weet dat Marklin in het verleden een metalen kortkoppelinghouder in het assorti had. Hier kon je dus elke willekeurige koppeling met NEM pootjes in steken, maar ook deze houder was gewoon met de standaard schroef onder de loc bevestigd. Het leverde wel op dat het rijtuig dichter tegen de loc gekoppeld werd, maar dat maakt het inderdaad nog geen kortkoppeling. Met die houder bereikte je ongeveer dezelfde afstanmd tussen loc en rijtuigi als Iven nu zelf heeft gemaakt, zij het dat je met die houder dus ook fleischmann en roco kortkoppelingen kunt gebruiken. Volgens mij zijn deze metalen houders al een paar jaar niet meer verkrijgbaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2010, 08:32:42 »
is er niet veel te weinig ruimte onder neus voor een kortkoppeling?
Bij de Roco is er ook geen kortkoppeling toegepast.
Bij veel locomotieven ontbreekt een kortkoppeling door gebrek aan ruimte.
Vr. groeten,
Bob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2010, 08:58:52 »
Bij veel locomotieven ontbreekt een kortkoppeling door gebrek aan ruimte.
Dat hangt af van de creativiteit van de ontwerpers.
Als je denkt aan een mechaniek zoals in rijtuigen zit, of de mechaniekjes van Ribu en Symoba, daar is in een loc inderdaad geen ruimte voor.
Maar ik heb locs met een kortkoppelmechaniek waarbij de gaffel breder is dan in een rijtuig, en helemaal om het aangedreven draaistel grijpt. Als je ziet hoe ze dat gedaan hebben kom je tot de conclusie dat het in elke loc mogelijk is, maar het moet wel vanaf het begin in het ontwerp meegenomen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #14 Gepost op: 11 May 2010, 09:07:33 »
Met die houder bereikte je ongeveer dezelfde afstanmd tussen loc en rijtuigi als Iven nu zelf heeft gemaakt,

Dat heeft waarschijnlijk een reden want als ik de koppeling nòg korter zou maken, dan zal de Locomotief de wagons raken als hij een bocht in gaat. Als de Loc een koppeling zou hebben waarbij de koppeling kort is, maar in de bochten verder uitsteekt dan zal de koppeling misschien zo kort kunnen zijn dat de buffers van de loc en de wagon tegen elkaar komen op rechte stukken.

Gr. Iven