Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Märklin 1600 Kortgekoppeld  (gelezen 13650 keer)

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Gepost op: 10 May 2010, 20:44:27 »
Ik had eerder op het forum gevraagd naar een manier om de Märklin 1600 te kunnen kortkoppelen.
Na lang denken en nog meer denken is het me gelukt om de koppeling in te korten van de Märklin 1600. De oude koppeling heb ik niet aangepast maar ik heb een koppeling gebruikt van een oude wagon.

Hieronder zie je het lengteverschil in de koppelingen. Links is de nieuwe koppeling.


Hier is hij geplaatst op de Loc. Ik vind het niet lelijk uitzien.


Dit is de ruimte tussen de wagon en de loc met de oude koppeling. een veel te groot gat.


Dit is de ruimte tussen de wagon en de loc met de nieuwe koppeling. Dat ziet er beter uit.


Ik vind het vrij goed gelukt voor de eerste keer. Bochten haalt hij zonder problemen.


Gr. Iven



Edit: titel aangepast in verband met toekomstige vindbaarheid via zoekfunctie
« Laatst bewerkt op: 10 May 2010, 21:26:08 door Gert van den Heuvel »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2010, 20:46:59 »
Hmm, er zijn gewoon kortkoppelingen speciaal voor de oudere Marklin 1600 serie te bestellen bij Marklin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2010, 20:48:49 »
Ja, maar of die zo kort koppelen, vraag ik me echt af.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2010, 20:54:45 »
De 16/17/1800 loc's die later zijn uitgebracht hebben kortkoppelingen alleen is de ruimte tussen loc en wagon niet verandert. Verder heb ik nooit andere koppelingen gevonden voor de Märklin 1600 die korter zijn dan de kortkoppeling die hij standaart heeft.

Gr. Iven

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Märklin 1600 Kort Gekoppelt
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2010, 21:26:41 »
Het korter maken van een koppeling maakt het nog geen kortkoppeling.
Daar is meer voor nodig, nl. een kortkoppelingsmechaniek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2010, 21:27:28 »
Dat lijkt me zo ongeveer de kortste koppelafstand die je kunt bereiken zonder een mechaniek. Goed gedaan.  (y)
Maarre, hij is toch wel lelijk hoor.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Romeo373

  • Gast
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2010, 21:49:35 »
Ik ben het met Chris eens, dat er een fraaiere oplossing is met de door hem bedoelde KK-schacht.

Gr. Romeo

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2010, 22:04:03 »
Hebben we daar dan een afbeelding van, want nu ben ik echt nieuwschierig!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2010, 22:06:33 »
Wat is een KK-schacht?  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokpaint

  • Gast
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2010, 22:11:18 »
Hoi
Zie het plaatje bovenaan, een NEM schacht, foutief aangeduid als kortkoppelingsschacht.

Voor de 1600 zou ik eens kijken naar de märklinkoppelingen van de BB9200 (3038). Deze zijn (misschien te) kort.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2010, 22:23:42 »
Ja, dat dacht ik wel, maar er wordt zo slordig met de begrippen omgesprongen dat het vaak onbegrijpelijk wordt. Ik denk eigenlijk dat Chris ook de laatste versie van de nem-schacht voor de 1600 bedoelt. In een nem-schacht kan je een kortkoppeling (starre koppeling) steken, maar zonder mechaniek koppelt die dan nog steeds niet echt kort.
Nem-schacht en kortkoppelen zijn verschillende oplossingen voor verschillende problemen en hebben in beginsel helemaal niets met elkaar te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2010, 08:12:33 »
Inderdaad, en ik weet dat Marklin in het verleden een metalen kortkoppelinghouder in het assorti had. Hier kon je dus elke willekeurige koppeling met NEM pootjes in steken, maar ook deze houder was gewoon met de standaard schroef onder de loc bevestigd. Het leverde wel op dat het rijtuig dichter tegen de loc gekoppeld werd, maar dat maakt het inderdaad nog geen kortkoppeling. Met die houder bereikte je ongeveer dezelfde afstanmd tussen loc en rijtuigi als Iven nu zelf heeft gemaakt, zij het dat je met die houder dus ook fleischmann en roco kortkoppelingen kunt gebruiken. Volgens mij zijn deze metalen houders al een paar jaar niet meer verkrijgbaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2010, 08:32:42 »
is er niet veel te weinig ruimte onder neus voor een kortkoppeling?
Bij de Roco is er ook geen kortkoppeling toegepast.
Bij veel locomotieven ontbreekt een kortkoppeling door gebrek aan ruimte.
Vr. groeten,
Bob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2010, 08:58:52 »
Bij veel locomotieven ontbreekt een kortkoppeling door gebrek aan ruimte.
Dat hangt af van de creativiteit van de ontwerpers.
Als je denkt aan een mechaniek zoals in rijtuigen zit, of de mechaniekjes van Ribu en Symoba, daar is in een loc inderdaad geen ruimte voor.
Maar ik heb locs met een kortkoppelmechaniek waarbij de gaffel breder is dan in een rijtuig, en helemaal om het aangedreven draaistel grijpt. Als je ziet hoe ze dat gedaan hebben kom je tot de conclusie dat het in elke loc mogelijk is, maar het moet wel vanaf het begin in het ontwerp meegenomen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

NS 1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re:Märklin 1600 Kortgekoppeld
« Reactie #14 Gepost op: 11 May 2010, 09:07:33 »
Met die houder bereikte je ongeveer dezelfde afstanmd tussen loc en rijtuigi als Iven nu zelf heeft gemaakt,

Dat heeft waarschijnlijk een reden want als ik de koppeling nòg korter zou maken, dan zal de Locomotief de wagons raken als hij een bocht in gaat. Als de Loc een koppeling zou hebben waarbij de koppeling kort is, maar in de bochten verder uitsteekt dan zal de koppeling misschien zo kort kunnen zijn dat de buffers van de loc en de wagon tegen elkaar komen op rechte stukken.

Gr. Iven