Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: digitaal rijden en kortsluiting omzeilen  (gelezen 2038 keer)

cepero

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Gepost op: 03 May 2010, 22:48:56 »
Hallo iedereen

Ik heb wat vragen bij het verbinden van sporen. Ik ben een gebruiker van Fleishmann N-schaal en ga digitaal rijden.
Ik ben al enkele weken bezig met een geschikt sporenplan te maken met behulp van het programme Anyrail. Ik ben begonnen met een dubbele spoor dat in tegenovergestelde richtingen loopt. Op zich niets mis mee, maar ik hou me mooi aan de regels ivm kortsluitingen etc. Nu zie ik veel voorbeelden (praktisch allemaal) van banenplannen waar mensen alle sporen met wissels verbinden, al lopen ze tegenovergesteld (kortsluiting volgens de regels dus)
Met keerlussen weet ik dat je kan 'ompolen' met bv dat setje 'spooroverwegen' dat Fleishmann aanbiedt. Hoe doen ze dat dan? Als ik me er niet meer aan moet houden maakt dat alles natuurlijk veel leuker om te verbinden mits ik nu 3 sporen in elke richting heb lopen....
Graag advies

Groeten
Cepero

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2010, 22:51:15 »
Bij digitaal gaat de stroom altijd één richting uit.
Zolang je dus geen railstaaf van onder naar boven doorverbindt (zogenaamde keerlussen) is er geen enkel probleem.
Anders even een keerlusgarnituur ertussen en dan wordt ook dat opgelost.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2010, 22:56:11 »
Hoi Cepero,

Allereerst: Welkom op het forum!

Ik weet niet hoeveel je weet van digitaal maar in de encyclopedie digitale besturing kan je veel vinden over digitaal. Daar vind je ook hoe je in een digitale baan een keerlus maakt. encyclopedie digitale keerlus.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2010, 23:53:52 »
Nu zie ik veel voorbeelden (praktisch allemaal) van banenplannen waar mensen alle sporen met wissels verbinden, al lopen ze tegenovergesteld (kortsluiting volgens de regels dus)
Volgens de regels van het analoge 2-rail bedrijf krijg je dan inderdaad kortsluiting. Dat komt omdat bij analoog de rijrichting wordt bepaald door de polariteit van de spanning op de rails.

Maar als je digitaal gaat rijden moet je het analoge denken van je af schudden. Bij digitaal heeft de rijrichting niks meer te maken met de polariteit van de spanning op het spoor. Daar wordt de richting bepaald in de decoder op grond van de digitale opdracht die hij krijgt. Je kunt bij digitaal zelfs de polariteit op het spoor omschakelen terwijl de trein rijdt. De trein gaat dan onverstoorbaar verder in de richting waarin hij bezig was.

Dat betekent dus dat je twee of meer parallelle sporen in dezelfde polariteit kan aansluiten, en dan krijg je bij spoorwisselen via een wisselverbinding geen kortsluiting. Beter gezegd:  je moet parallelle sporen gelijkgepoold aansluiten om probleemloos van spoor te kunnen wisselen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

cepero

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2010, 17:08:42 »
bedankt Klaas. Dit helderde echt wel veel op voor mij!
Ik dacht idd nog veel te veel 'analoog'
Nu moet ik mij niet meer zo houden aan die sporen in verschillende rijrichtignen etc.
Gewoon ergens een keerlus voorzien dus.... :)

bedankt hoor
groeten
Cepero

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2010, 19:27:45 »
Citaat
Met keerlussen weet ik dat je kan 'ompolen' met bv dat setje 'spooroverwegen' dat Fleishmann aanbied
Dit setje, 6199, is met nadruk NIET voor digitaal bedrijf.

Om dit op te lossen heb je een relais nodig en een manier om die te schakelen. Dit kan in een keerlus-automaat, zoals die van vele bedrijven geleverd wordt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:digitaal rijden en kortsluiting omzeilen
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2010, 19:57:16 »
Dit setje, 6199, is met nadruk NIET voor digitaal bedrijf.
Hoe dat setje werkt kun je zien op mijn website, op deze pagina en dan tekening 3.
Dan zie je dat je bij Fleischmann 32 euro betaalt voor 4 diodes.
Maar zoals gezegd, alleen voor analoog bedrijf geschikt, en dan nog maar voor één rijrichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.