Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:46:47
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:32:34
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:31:45
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
  

Auteur Topic: Italiaanse draaistroomnet.  (gelezen 3566 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Italiaanse draaistroomnet.
« Gepost op: 03 May 2010, 17:27:43 »
Kan iemand mij vertellen welke lijnen ooit allemaal voorzien waren van draaistroom. voornamelijk de periode 1950-tot het einde, ik dacht 1976. Een kaartje zou helemaal geweldig zijn. Ik heb al wel geprobeerd te zoeken op het internet maar in het Italiaans kan ik mij niet redden.

Martijn

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2010, 18:25:44 »
Ik dacht dat in "op de rails" het maandblad van de NVBS ooit een artikel heeft gestaan hierover .

gr Jos

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2010, 20:27:34 »
Volgens mij was dat zelfs in het augustus nummer van vorig jaar dat het daar in stond. Ik heb hem alleen even niet bij de hand nu.
Spoorgroet, Martin

René 4312

  • Online Online
  • Berichten: 826
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2010, 20:37:31 »
Helaas, ik heb geen antwoord op je vraag, alleen aan de hand van je vraag een nieuwe vraag.
Bij draaistroom denk ik aan wisselspanning over 3 fasen, R, S en T elk in fase verschoven. Moet ik bij een draaistroomnet denken aan 3 stroomafnemers naast elkaar? ??? ??? ???

Ik kan me wel voorstellen dat uit 1 fase (of gelijkstroom) 3 fasen gecreëerd worden in een lok zelf maar draaistroom toevoeren?
Kan dit ook?

René
René

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2010, 20:40:07 »
2 bovenleidingen, derde via de rails.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2010, 23:48:59 »
En mij (werktuigbouwkunde) wordt wijsgemaakt dat draaistroom en wisselspanning synoniem zijn... ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2010, 00:03:37 »
Om je even op weg te helpen: draaistroom (driefasige 120° verschoven wisselstroom). Dus draaistroom = wisselstroom, maar wisselstroom hoeft geen draaistroom te zijn (enkelfasige wisselstroom, als voorbeeld.)

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2010, 00:05:15 »
Draaistroom en wisselstroom zijn niet synoniem, maar wel verwant aan elkaar.
Draaistroom is een samenstel van 3 wisselstroomsystemen waarvan de 3 spanningen onderling 120 graden uit fase zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2010, 00:16:00 »
En mij (werktuigbouwkunde) wordt wijsgemaakt dat draaistroom en wisselspanning synoniem zijn... ::)

Dan zou ik rap van onderwijsinstelling veranderen. Of je hebt het wellicht niet goed opgevat? Zo is het mij destijds iig. niet "wijsgemaakt".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Brenner

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2010, 02:28:35 »
Er werd vanaf 1930 in Italie gereden met 3 fase.
De spanning was meestal 3600 V, frequentie 15- 20 Hz.
Het eerste traject wat op deze wijze werdt gelectrificeerd was Turijn - Genua.
Stroomafname geschied door dubbele bovenleiding.


In 1927 werd de lijn Rome-Sulmona van trifase voorzien.

Dit was tevens de laatste lijn, na 1945 is alles enkelfase geworden.
Het grote probleem waren de overgangen bij wissels en kruisingen.
3 fase motoren worden ook tegenwoordig nog wel gebruikt, echter gevoed
vanuit een enkelfase of gelijkspanningsnet via thyristor inverters.

Aldus vrij vertaald vanuit de Wiki.
http://it.wikipedia.org/wiki/Trazione_ferroviaria#La_trifase

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2010, 07:45:10 »
Dan zou ik rap van onderwijsinstelling veranderen. Of je hebt het wellicht niet goed opgevat? Zo is het mij destijds iig. niet "wijsgemaakt".
Laat ik het zo zeggen, dit is wat ik ervan heb opgepikt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #11 Gepost op: 04 May 2010, 08:28:43 »
Grofweg was het draaistroomnet gesitueerd in noordwest-Italië, zeg maar vanaf Verona naar het westen en vanaf Bologna en Livorno naar het noorden. Een kaartje heb ik niet, maar ik vond dit document, waarin op pagina 230 (interne nummering: 8 van 14) een tabel staat met de geëlektrificeerde lijnen (links) en de lijnen waarvan elektrificatie onderweg is (rechts) in 1931.

Edit: Jaartal is 1931, niet 1961.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 18:45:48 door Wesley­­ »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #12 Gepost op: 04 May 2010, 09:52:24 »
Wesley, dat is een interessant documentje. Volgens mij precies waar Martijn naar zocht.
Ik heb het in mijn favorieten gezet. Nu nog even de tijd vinden om het te lezen. Ik ken geen Italiaans, maar met enige volharding moet het mogelijk zijn de tekst te ontrafelen.
Voor de anderen vast een paar termen die wel handig zijn om de tabel te begrijpen:
corrente continua: gelijkstroom
corrente monofase: éénfasige wisselstroom
corrente trifase: driefasige wisselstroom = draaistroom
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #13 Gepost op: 04 May 2010, 11:11:09 »
Inderdaad een zeer interessant artikel, hier kan ik veel mee.
Nu zie ik staan dat er zowel 3600 V als 10000 V als spanning werdt gebruikt.
Zijn de loks (E431,432,550,551 etc) voor beide systemen geschikt?
Ik heb door dat artikel het volgende gevonden, alle lijnen die ooit met 3600 volt bereden werden met jaartal van begin tot het eind.
zie: http://www.amicitreni.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48
Mvg martijn
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 11:30:06 door Martijn_Aachen-Hbf »

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2010, 15:03:45 »
In de nieuwe Neuheiten catalogus van roco 2010 staat op bladzij 78 een model van draaistroom lok voor 319 euro met daarbij een artikel van een halve bladzij over het fenomeen.
Piet