Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Italiaanse draaistroomnet.  (gelezen 3500 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Italiaanse draaistroomnet.
« Gepost op: 03 May 2010, 17:27:43 »
Kan iemand mij vertellen welke lijnen ooit allemaal voorzien waren van draaistroom. voornamelijk de periode 1950-tot het einde, ik dacht 1976. Een kaartje zou helemaal geweldig zijn. Ik heb al wel geprobeerd te zoeken op het internet maar in het Italiaans kan ik mij niet redden.

Martijn

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2010, 18:25:44 »
Ik dacht dat in "op de rails" het maandblad van de NVBS ooit een artikel heeft gestaan hierover .

gr Jos

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2010, 20:27:34 »
Volgens mij was dat zelfs in het augustus nummer van vorig jaar dat het daar in stond. Ik heb hem alleen even niet bij de hand nu.
Spoorgroet, Martin

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2010, 20:37:31 »
Helaas, ik heb geen antwoord op je vraag, alleen aan de hand van je vraag een nieuwe vraag.
Bij draaistroom denk ik aan wisselspanning over 3 fasen, R, S en T elk in fase verschoven. Moet ik bij een draaistroomnet denken aan 3 stroomafnemers naast elkaar? ??? ??? ???

Ik kan me wel voorstellen dat uit 1 fase (of gelijkstroom) 3 fasen gecreëerd worden in een lok zelf maar draaistroom toevoeren?
Kan dit ook?

René
René

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2010, 20:40:07 »
2 bovenleidingen, derde via de rails.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2010, 23:48:59 »
En mij (werktuigbouwkunde) wordt wijsgemaakt dat draaistroom en wisselspanning synoniem zijn... ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #6 Gepost op: 04 May 2010, 00:03:37 »
Om je even op weg te helpen: draaistroom (driefasige 120° verschoven wisselstroom). Dus draaistroom = wisselstroom, maar wisselstroom hoeft geen draaistroom te zijn (enkelfasige wisselstroom, als voorbeeld.)

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2010, 00:05:15 »
Draaistroom en wisselstroom zijn niet synoniem, maar wel verwant aan elkaar.
Draaistroom is een samenstel van 3 wisselstroomsystemen waarvan de 3 spanningen onderling 120 graden uit fase zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2010, 00:16:00 »
En mij (werktuigbouwkunde) wordt wijsgemaakt dat draaistroom en wisselspanning synoniem zijn... ::)

Dan zou ik rap van onderwijsinstelling veranderen. Of je hebt het wellicht niet goed opgevat? Zo is het mij destijds iig. niet "wijsgemaakt".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Brenner

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #9 Gepost op: 04 May 2010, 02:28:35 »
Er werd vanaf 1930 in Italie gereden met 3 fase.
De spanning was meestal 3600 V, frequentie 15- 20 Hz.
Het eerste traject wat op deze wijze werdt gelectrificeerd was Turijn - Genua.
Stroomafname geschied door dubbele bovenleiding.


In 1927 werd de lijn Rome-Sulmona van trifase voorzien.

Dit was tevens de laatste lijn, na 1945 is alles enkelfase geworden.
Het grote probleem waren de overgangen bij wissels en kruisingen.
3 fase motoren worden ook tegenwoordig nog wel gebruikt, echter gevoed
vanuit een enkelfase of gelijkspanningsnet via thyristor inverters.

Aldus vrij vertaald vanuit de Wiki.
http://it.wikipedia.org/wiki/Trazione_ferroviaria#La_trifase

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #10 Gepost op: 04 May 2010, 07:45:10 »
Dan zou ik rap van onderwijsinstelling veranderen. Of je hebt het wellicht niet goed opgevat? Zo is het mij destijds iig. niet "wijsgemaakt".
Laat ik het zo zeggen, dit is wat ik ervan heb opgepikt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #11 Gepost op: 04 May 2010, 08:28:43 »
Grofweg was het draaistroomnet gesitueerd in noordwest-Italië, zeg maar vanaf Verona naar het westen en vanaf Bologna en Livorno naar het noorden. Een kaartje heb ik niet, maar ik vond dit document, waarin op pagina 230 (interne nummering: 8 van 14) een tabel staat met de geëlektrificeerde lijnen (links) en de lijnen waarvan elektrificatie onderweg is (rechts) in 1931.

Edit: Jaartal is 1931, niet 1961.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 18:45:48 door Wesley­­ »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #12 Gepost op: 04 May 2010, 09:52:24 »
Wesley, dat is een interessant documentje. Volgens mij precies waar Martijn naar zocht.
Ik heb het in mijn favorieten gezet. Nu nog even de tijd vinden om het te lezen. Ik ken geen Italiaans, maar met enige volharding moet het mogelijk zijn de tekst te ontrafelen.
Voor de anderen vast een paar termen die wel handig zijn om de tabel te begrijpen:
corrente continua: gelijkstroom
corrente monofase: éénfasige wisselstroom
corrente trifase: driefasige wisselstroom = draaistroom
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #13 Gepost op: 04 May 2010, 11:11:09 »
Inderdaad een zeer interessant artikel, hier kan ik veel mee.
Nu zie ik staan dat er zowel 3600 V als 10000 V als spanning werdt gebruikt.
Zijn de loks (E431,432,550,551 etc) voor beide systemen geschikt?
Ik heb door dat artikel het volgende gevonden, alle lijnen die ooit met 3600 volt bereden werden met jaartal van begin tot het eind.
zie: http://www.amicitreni.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48
Mvg martijn
« Laatst bewerkt op: 04 May 2010, 11:30:06 door Martijn_Aachen-Hbf »

piet post

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
Re:Italiaanse draaistroomnet.
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2010, 15:03:45 »
In de nieuwe Neuheiten catalogus van roco 2010 staat op bladzij 78 een model van draaistroom lok voor 319 euro met daarbij een artikel van een halve bladzij over het fenomeen.
Piet