Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dennie
Vandaag
om 22:40:26
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:36:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 22:28:01
Klein baantje 1200x1200mm
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 22:18:03
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 21:50:52
Een NS 5500 knutselen
door
janw
Vandaag
om 21:49:12
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
Vandaag
om 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
Tomasso
Vandaag
om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:02:21
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 19:40:53
Roco 2025
door
Corné81
Vandaag
om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan
door
Frits C
Vandaag
om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Torikoos
Vandaag
om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Torikoos
Vandaag
om 17:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:31:45
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ralf Wittkamp
Vandaag
om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:04:32
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:21:16
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:44:21
Roco Plan T
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:33:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90 (gelezen 2244 keer)
marco
Offline
Berichten: 700
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Gepost op:
02 May 2010, 22:22:29 »
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90, om precies te zijn
januari 1994 - juni 1994.
Het moet ongeveer zo geweest zijn:
1200/1600 - heel veel ICR - 1 of 2 x Plan-W
Ik ben ook benieuwd of er een lange en korte versie reed.
Later reed er ook een dubbeldekker mee, ook interessant om die samenstelling
te weten.
Alvast bedankt,
Marco-
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Chris2412
Offline
Berichten: 1533
Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #1 Gepost op:
02 May 2010, 22:32:45 »
Dag Marco.
In 1994 kon de combinatie als volgt zijn:
1100/1200/1300/1600
7 icr B's { 2e klas}
1 icr BKD { 2e klas + bagage}
2 icr A's { 1e klas}
een 2 tal icr's kon vervangen zijn door Plan W
Vanaf de zomerdienstregeling reed er een Plan Df mee{ ex plan E}
tevens reed er in de middagtrein een wagon mee van de CFL of SBB afkomstig van de 495/496 als versterking ipv Plan W.
Zelf geregeld met mee gereden in die goeie ouwe tijd toen er nog vanalles voor de 800/900 zat.
Gelogd
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
Peter Gootzen
Offline
Berichten: 158
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #2 Gepost op:
02 May 2010, 22:38:31 »
Hallo,
In het zomerseizoen op doordeweekse dagen bestonden de IC's op die lijn meestal uit ongeveer 11 rijtuigen. Ik geloof niet dat er toen al vaste samenstellingen en volgorde van rijtuigen waren. Maar daar kan ik me ook in vergissen. In mijn herinnering zag het er als volgt uit:
Lok (ik heb in die periode zowel 1100'en, 1200'en, 1300'en en 1600'en gezien)
2 of 3 stuks Plan W
8 of 9 stuks ICR (waarvan altijd 1 BDK, en meestal 3 A's, rest B's)
En in de zomer altijd een fietsenrijtuig (voormalig Plan E)
Er werden echter in Zandvoort en Maastricht/Heerlen ook gedurende de dag wagens af- en aangerangeerd. Midden op de dag waren de treinen vaak korter dan in de spitsuren.
In de weekenden waren de treinen soms maar 5 of 6 rijtuigen lang. Alleen in de zomervakantie als er veel strandgangers waren werd er vaak ook in de weekenden met langere treinen gereden.
Later toen ook de DDM's erbij kwamen werden de samenstellingen een stuk bonter. Aanvankelijk waren de DDM's verbouwde fietsenrijtuigen en hingen op papier (!) altijd aan het begin of einde van de trein. Toen de DDM rijtuigen als gewone versterkingsrijtuigen gebruikt werden, hingen er soms ook meerdere DDM's in een trein. Ooit was er volgens mij het plan om de DDM's als scheiding tussen ICR en Plan W rijtuigen in te zetten, maar in de praktijk kwam daar weinig van terecht. Ik zelf heb maximaal 3 DDM's in 1 trein gezien. Ook werden er soms DDM-stuurstanrijtuigen ingezet, die hingen dan wel altijd aan het eind van de stam.
Dit alles zonder garantie op correctheid, het baseert puur op mijn eigen herinneringen van die tijd. Ik ben in die tijd veel met de trein gereisd en kan me nog veel herinneren, maar er zal vast wel ergens een gaatje in het geheugen zitten ;-)
Mvg, Peter
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:40:14 door Peter Gootzen
»
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 700
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #3 Gepost op:
02 May 2010, 22:39:22 »
Ik liep destijds als Utrechtse student stage in Maastricht, dus ik
had de maandagochtend en vrijdagmiddag trein. Ik zat altijd in het
eerste rijtuig tov de loc en zover ik me kan herinneren was dat
altijd een Plan-W .... daar ging men alleen zitten als het echt
niet anders kon
Relatief rustig dus.
Die A's zaten zeker in het midden ?
«
Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:41:21 door Marco
»
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Peter Gootzen
Offline
Berichten: 158
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #4 Gepost op:
02 May 2010, 22:41:46 »
Citaat van: Marco op 02 May 2010, 22:39:22
Die A's zaten zeker in het midden ?
Geen idee eigenlijk. Ik had de indruk toen dat de stammen redelijk willekeurig door elkaar zaten. Wel zat Plan W meestal aan de lok aan de zuid-kant. Het ICR gedeelte was volgens mij redelijk willekeurig door elkaar. Maar geen garantie op correctheid uiteraard ;-) Ik kan me inderdaad ook herinneren dat de Plan W's behoorlijk gemeden werden. Dus als je graag wilde zitten, moest je in die rijtuigen naar een plekje zoeken.
Gelogd
Dolf44
Offline
Berichten: 843
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #5 Gepost op:
02 May 2010, 23:31:02 »
Een trein in de serie 800/900 bestond uit een vaste stam rijtuigen, van ik dacht 6 stuks, aangevuld met versterkingsrijtuigen. In die tijd was de maximale treinlengte 10 rijtuigen. Dat om de doodsimpele reden dat op het aankomstspoor in Zandvoort niet meer rijtuigen pasten i.v.m. de overweg aan de kop van het perron. Toen de 800/900 werd verlengd tot 11 a 12 rijtuigen was het eindpunt dan ook Haarlem.
Er is een tijd geweest dat de eerste klas op een vaste plaats in de trein geplaatst werd, uit oogpunt van service naar de eerste klas reizigers. Zo kort mogelijk bij de in- en uitgang. Vandaar de A-B-C-D-E enz. borden die toen op de perrons verschenen. Op die stations waar veel internationale treinen stopten was dat al een bekend verschijnsel. Alleen de narren die dit bedachten hadden waarschijnlijk niet in de gaten dat dit voor elk station anders is.
Dolf.
Gelogd
laurent
Offline
Berichten: 2785
Broem broem!
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #6 Gepost op:
03 May 2010, 00:18:24 »
Misschien dat je in het filmmateriaal van
Ovnieuws.nl
wat vind?
Anders
Deze proberen
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2010, 00:26:28 door laurent
»
Gelogd
Neem ook eens een kijkje op mijn
Youtube Kanaal
:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH
Tischbahning.de
marco
Offline
Berichten: 700
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #7 Gepost op:
03 May 2010, 01:53:06 »
Bedankt allemaal voor de bijdragen, die link van Laurent laat een mooie stam zien
met ook nog de 1315 ervoor
Ook de andere filmpjes zit vol met de gezochte
stam
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
«
Reactie #8 Gepost op:
03 May 2010, 02:30:56 »
Hoi Marco,
In dit draadje vindt je info over Zandvoort aan Zee.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4472.0.html
Heeft ook mijn interesse, hoop ik ooit na te bouwen.
Gerard.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90