Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:00
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Lobomotion69
Vandaag om 03:14:09
4 ledjes op één voorweerstand? door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:47:23
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
  

Auteur Topic: Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90  (gelezen 2300 keer)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Gepost op: 02 May 2010, 22:22:29 »
Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90, om precies te zijn
januari 1994 - juni 1994.

Het moet ongeveer zo geweest zijn:

1200/1600 - heel veel ICR - 1 of 2 x Plan-W

Ik ben ook benieuwd of er een lange en korte versie reed.
Later reed er ook een dubbeldekker mee, ook interessant om die samenstelling
te weten.

Alvast bedankt,
Marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2010, 22:32:45 »
Dag Marco.

In 1994 kon de combinatie als volgt zijn:

1100/1200/1300/1600

7 icr B's { 2e klas}
1 icr BKD { 2e klas + bagage}
2 icr A's { 1e klas}

een 2 tal icr's kon vervangen zijn door Plan W

Vanaf de zomerdienstregeling reed er een Plan Df mee{ ex plan E}
tevens reed er in de middagtrein een wagon mee van de CFL of SBB afkomstig van de 495/496 als versterking ipv Plan W.

Zelf geregeld met mee gereden in die goeie ouwe tijd toen er nog vanalles voor de 800/900 zat.
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Peter Gootzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2010, 22:38:31 »
Hallo,

In het zomerseizoen op doordeweekse dagen bestonden de IC's op die lijn meestal uit ongeveer 11 rijtuigen. Ik geloof niet dat er toen al vaste samenstellingen en volgorde van rijtuigen waren. Maar daar kan ik me ook in vergissen. In mijn herinnering zag het er als volgt uit:

Lok (ik heb in die periode zowel 1100'en, 1200'en, 1300'en en 1600'en gezien)
2 of 3 stuks Plan W
8 of 9 stuks ICR (waarvan altijd 1 BDK, en meestal 3 A's, rest B's)
En in de zomer altijd een fietsenrijtuig (voormalig Plan E)

Er werden echter in Zandvoort en Maastricht/Heerlen ook gedurende de dag wagens af- en aangerangeerd. Midden op de dag waren de treinen vaak korter dan in de spitsuren.

In de weekenden waren de treinen soms maar 5 of 6 rijtuigen lang. Alleen in de zomervakantie als er veel strandgangers waren werd er vaak ook in de weekenden met langere treinen gereden.

Later toen ook de DDM's erbij kwamen werden de samenstellingen een stuk bonter. Aanvankelijk waren de DDM's verbouwde fietsenrijtuigen en hingen op papier (!) altijd aan het begin of einde van de trein. Toen de DDM rijtuigen als gewone versterkingsrijtuigen gebruikt werden, hingen er soms ook meerdere DDM's in een trein. Ooit was er volgens mij het plan om de DDM's als scheiding tussen ICR en Plan W rijtuigen in te zetten, maar in de praktijk kwam daar weinig van terecht. Ik zelf heb maximaal 3 DDM's in 1 trein gezien. Ook werden er soms DDM-stuurstanrijtuigen ingezet, die hingen dan wel altijd aan het eind van de stam.

Dit alles zonder garantie op correctheid, het baseert puur op mijn eigen herinneringen van die tijd. Ik ben in die tijd veel met de trein gereisd en kan me nog veel herinneren, maar er zal vast wel ergens een gaatje in het geheugen zitten ;-)

Mvg, Peter
« Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:40:14 door Peter Gootzen »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2010, 22:39:22 »
Ik liep destijds als Utrechtse student stage in Maastricht, dus ik
had de maandagochtend en vrijdagmiddag trein. Ik zat altijd in het
eerste rijtuig tov de loc en zover ik me kan herinneren was dat
altijd een Plan-W .... daar ging men alleen zitten als het echt
niet anders kon :)  Relatief rustig dus.

Die A's zaten zeker in het midden ?
« Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:41:21 door Marco »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Peter Gootzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2010, 22:41:46 »
Die A's zaten zeker in het midden ?
Geen idee eigenlijk. Ik had de indruk toen dat de stammen redelijk willekeurig door elkaar zaten. Wel zat Plan W meestal aan de lok aan de zuid-kant. Het ICR gedeelte was volgens mij redelijk willekeurig door elkaar. Maar geen garantie op correctheid uiteraard ;-) Ik kan me inderdaad ook herinneren dat de Plan W's behoorlijk gemeden werden. Dus als je graag wilde zitten, moest je in die rijtuigen naar een plekje zoeken.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2010, 23:31:02 »
Een trein in de serie 800/900 bestond uit een vaste stam rijtuigen, van ik dacht 6 stuks, aangevuld met versterkingsrijtuigen. In die tijd was de maximale treinlengte 10 rijtuigen. Dat om de doodsimpele reden dat op het aankomstspoor in Zandvoort niet meer rijtuigen pasten i.v.m. de overweg aan de kop van het perron. Toen de 800/900 werd verlengd tot 11 a 12 rijtuigen was het eindpunt dan ook Haarlem.

Er is een tijd geweest dat de eerste klas op een vaste plaats in de trein geplaatst werd, uit oogpunt van service naar de eerste klas reizigers. Zo kort mogelijk bij de in- en uitgang. Vandaar de A-B-C-D-E enz. borden die toen op de perrons verschenen. Op die stations waar veel internationale treinen stopten was dat al een bekend verschijnsel. Alleen de narren die dit bedachten hadden waarschijnlijk niet in de gaten dat dit voor elk station anders is.

Dolf.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2010, 00:18:24 »
Misschien dat je in het filmmateriaal van Ovnieuws.nl wat vind?

Anders Deze proberen
« Laatst bewerkt op: 03 May 2010, 00:26:28 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2010, 01:53:06 »
Bedankt allemaal voor de bijdragen, die link van Laurent laat een mooie stam zien
met ook nog de 1315 ervoor ;) Ook de andere filmpjes zit vol met de gezochte
stam  (y)
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Gezocht samenstelling Zandvoort-Maastricht jaren 90
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2010, 02:30:56 »
Hoi Marco,

In dit draadje vindt je info over Zandvoort aan Zee. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4472.0.html
Heeft ook mijn interesse, hoop ik ooit na te bouwen.

Gerard.