Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
  

Auteur Topic: Y wissel  (gelezen 2530 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Y wissel
« Gepost op: 28 December 2006, 20:31:05 »
Beste iedereen,

Even een vraagje, worden er in het grootbedrijf ook nog Y-wissels toegepast bij de NS.En zo ja in wat voor situatie; bij gebrek aan ruimte of bij rare boogstralen ofzo.
Ik neem aan dat dit alleen bij goederensporen zal zijn of zijn er nog meer voorbeelden van.
Alvast bedankt,

Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Y wissel
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2006, 22:50:42 »
Oscar,

De door jou bedoelde Y-wissel wordt in de spoorweg wereld een symmetrisch wissel genoemd. Deze worden in het grootbedrijf ook toegepast.

In het land liggen verschillende exemplaren in verschillende hoekverhoudingen oa 1:4,5, 1:9 en 1:15. Er zijn ook exemplaren vernieuwd in exemplaren op betonnen wisselliggers.

Bij mijn weten liggen ze alleen op emplacementen (oa A'dam en Venlo) en niet in de vrije baan. Meestal worden ze inderdaad toegepast uit ruimtegebrek of andere specifieke situaties.

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Y wissel
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2006, 00:17:08 »
In Mariƫnberg dacht ik ook nog 1 vanuit Zwolle.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Y wissel
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2006, 00:21:56 »
Bij mijn weten liggen ze alleen op emplacementen (oa A'dam en Venlo) en niet in de vrije baan.

Ook in de vrije baan, zoals bij de brug bij Ravestein (enkelsporig) in het traject Den Bosch - Nijmegen.

Maarten.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Y wissel
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2006, 09:15:24 »
Zutphen zijn er ook 2!! Bij de IJsselbrug.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: Y wissel
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2006, 19:29:22 »
Bedankt voor jullie hulp!
Nu weet ik dat ik het kan gebruiken in miniatuur zonder te twijfelen over of het kan of niet.

Groet
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Y wissel
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2006, 00:27:22 »
Voordeel van een symmetrisch wissel in de vrije baan is de hogere toegelaten snelheid.
Zoals hierboven al gezegd liggen hier een daar symmetrische wissels van 1:15. Maar omdat ze symmetrisch zijn is de afwijking per tak maar 1:30 t.o.v. de recht doorgaande lijn, zodat de treinen over zo'n wissel met hogere snelheid kunnen rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Y wissel
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2006, 03:13:48 »
In Mariƫnberg dacht ik ook nog 1 vanuit Zwolle.

Klopt, overgang van enkelspoor (Dalfsen - Marienberg) naar dubbelspoor (Marienberg - Gramsbergen)

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Y wissel
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2006, 16:58:28 »
Zoals hierboven al gezegd liggen hier een daar symmetrische wissels van 1:15.

En soms ook 1:20-jes voor iets van 120 km/u.