Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:39:51
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 00:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
07 November 2025, 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
07 November 2025, 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 November 2025, 16:33:03
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
07 November 2025, 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
07 November 2025, 14:15:36
  

Auteur Topic: Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen  (gelezen 2224 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12534
    • sleutelspoor
Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Gepost op: 08 April 2010, 16:34:59 »
 Voor de modelbouwer een financiele meevaller.Dat worden dan lange blokken met minder seinen. ;D.
TLF, één van de grote organisaties in transport en logistiek in Frankrijk, stemt in met een onderzoek naar de mogelijkheid om langere en zwaardere vrachttreinen op het Franse spoornet te laten rijden. Er ligt over die langere en zwaardere treinen een voorlopig akkoord tussen onder meer spoornetbeheerder Réseau de France, spoorbedrijven en -operators en enkele organisaties die het gecombineerd vervoer bevorderen.
Doel is in de toekomst vrachttreinen met een lengte van 1.200 meter op het net toe te laten; op sommige trajecten zelfs 1.500 meter. Nu is het maximum nog 750 meter. Ook moet de snelheid omhoog van nu gemiddeld 65 kilometer per uur tot 100 à 120 kilometer. Het gaat specifiek om treinen in het gecombineerd vervoer en het transport van auto's.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26908
    • Pagina van klaas
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2010, 14:13:39 »
Dat worden dan lange blokken met minder seinen. ;D.
Voor de modelbouw dan. Komt omdat de meeste besturingssystemen er niet tegen kunnen als een trein meerdere blokken bezet. Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Verder lijkt het me wel spectaculair, een trein van 1200 meter. Komt in H0 toch neer op bijna 14 meter. Dat zijn Amerikaanse proporties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2010, 16:28:54 »
Het lijkt me dat je er niet zoveel aan hebt als omliggende landen hier niet aan meewerken. Je zou er alleen wat aan hebben voor goederentreinen die binnen Frankrijk blijven.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2010, 19:29:38 »
Voor de modelbouw dan. Komt omdat de meeste besturingssystemen er niet tegen kunnen als een trein meerdere blokken bezet. Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Verder lijkt het me wel spectaculair, een trein van 1200 meter. Komt in H0 toch neer op bijna 14 meter. Dat zijn Amerikaanse proporties.

Trainbrain wel.  :)

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Anoniem

  • Gast
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2010, 20:05:28 »
Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.

Bovendien zijn de blokken in Frankrijk doorgaans langer dan 1200 meter. Verder studeert de SNCF hier al jaren op, eens in de zoveel jaar komt er weer een projectje bovendrijven.

Het lijkt me dat je er niet zoveel aan hebt als omliggende landen hier niet aan meewerken. Je zou er alleen wat aan hebben voor goederentreinen die binnen Frankrijk blijven.

Jawel, want je kunt bijvoorbeeld twee treinen naar Port-Bou aan de Spaanse grens combineren, waarbij de ene uit het Ruhrgebied komt en de andere uit de Antwerpse havens. In Woippy (bij Metz) formeer je dan een lange trein, en in Port-Bou ga je overslaan / assen wisselen / whatever er nodig is. En zo werkt het ook met andere verbindingen.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1120
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2010, 15:28:56 »
Dan moet je dus 2x rangeren, en heb je 2 meer handelingen als nu het geval is. Want ik neem aan dat die treinen uit het Ruhrgebied en de Antwerpse haven nu apart gewoon in een stuk door rijden naar de spaanse grens?
Dan kosten die handelingen wel veel extra tijd en ook moet je de ruimte hebben om zon lange trein te kunnen rangeren.   

Anoniem

  • Gast
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2010, 16:52:25 »
De ruimte zal niet zo'n probleem zijn, die heb je wel in bijvoorbeeld Woippy of Somain. In Port-Bou niet, maar daar geldt ook voor normale goederentreinen dat ze vanaf Narbonne of Perpignan in kleine stukjes gereden moeten worden (de sporen zijn in Cerbère en Port-Bou vanwege de geografische omstandigheden slechts 500 à 600 meter lang, uit mijn hoofd gezegd).

Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn om op de rangeerterreinen waar men toch al dagelijks rangeert een beetje extra werk te laten doen dan voor 1200 km traject de benodigde machinisten te moeten inzetten om een tweede trein te laten rijden, en in sommige gevallen een extra loc. Want als er 2 treinen rijden, moet er ook 2 keer personeel zijn. En denk eens aan de gebruikersvergoeding die het uitspaart... voor elk dienstregelingpad moet de vervoerder aan RFF een bepaalde prijs betalen, en die is niet mals.

Tenminste, dat is het idee. Nu maar zien of het onderzoek die visie gaat ondersteunen. Misschien wel, misschien niet, daar is het een onderzoek voor ;D.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2010, 17:42:46 »
Dit soort proeven zijn toch ook niet heel erg lang geleden in ons kikkerlandje uitgevoerd? Ik meende ergens in 2002/2003. Dit gebeurde voornamelijk ´s nachts. Ik heb er toen een ´s nachts in Zwolle gezien toen de loc moest kopmaken. Er liepen toen ook een stuk of 2 a 3 loccen halvewege in de trein mee. Het betrof allemaal loccen 6400/6500. 

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #8 Gepost op: 17 April 2010, 00:09:39 »
GZ 1000, over de BR paar jaar terug?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #9 Gepost op: 17 April 2010, 00:17:22 »
Ook op de oude havenlijn hebben ze proeven gehouden. Vraag me niet meer wel jaar dat was. Heb er wel foto's van gezien. De proeven vonden overdag plaats op een zondag.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #10 Gepost op: 17 April 2010, 10:23:29 »
3x6400+1000 meter aan containertrein+3x6400. Halverwege de trein liep het UMR van Eurailscout mee.
Meer NS in spoor 1!

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #11 Gepost op: 17 April 2010, 11:00:46 »
Ik vond het in ieder geval erg indruk wekkend om te zien. Voor de mensen die een beetje bekend zijn in Zwolle. De kop van de trein stond aan het einde van het perron op spoor 7b en het einde te Zl rgs.  :o