Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:52:01
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen  (gelezen 2161 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12450
    • sleutelspoor
Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Gepost op: 08 April 2010, 16:34:59 »
 Voor de modelbouwer een financiele meevaller.Dat worden dan lange blokken met minder seinen. ;D.
TLF, één van de grote organisaties in transport en logistiek in Frankrijk, stemt in met een onderzoek naar de mogelijkheid om langere en zwaardere vrachttreinen op het Franse spoornet te laten rijden. Er ligt over die langere en zwaardere treinen een voorlopig akkoord tussen onder meer spoornetbeheerder Réseau de France, spoorbedrijven en -operators en enkele organisaties die het gecombineerd vervoer bevorderen.
Doel is in de toekomst vrachttreinen met een lengte van 1.200 meter op het net toe te laten; op sommige trajecten zelfs 1.500 meter. Nu is het maximum nog 750 meter. Ook moet de snelheid omhoog van nu gemiddeld 65 kilometer per uur tot 100 à 120 kilometer. Het gaat specifiek om treinen in het gecombineerd vervoer en het transport van auto's.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2010, 14:13:39 »
Dat worden dan lange blokken met minder seinen. ;D.
Voor de modelbouw dan. Komt omdat de meeste besturingssystemen er niet tegen kunnen als een trein meerdere blokken bezet. Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Verder lijkt het me wel spectaculair, een trein van 1200 meter. Komt in H0 toch neer op bijna 14 meter. Dat zijn Amerikaanse proporties.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2010, 16:28:54 »
Het lijkt me dat je er niet zoveel aan hebt als omliggende landen hier niet aan meewerken. Je zou er alleen wat aan hebben voor goederentreinen die binnen Frankrijk blijven.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2010, 19:29:38 »
Voor de modelbouw dan. Komt omdat de meeste besturingssystemen er niet tegen kunnen als een trein meerdere blokken bezet. Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.
Verder lijkt het me wel spectaculair, een trein van 1200 meter. Komt in H0 toch neer op bijna 14 meter. Dat zijn Amerikaanse proporties.

Trainbrain wel.  :)

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Anoniem

  • Gast
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2010, 20:05:28 »
Maar in het grootbedrijf is het geen enkel probleem als een trein zich over 3 of meer blokken uitstrekt.

Bovendien zijn de blokken in Frankrijk doorgaans langer dan 1200 meter. Verder studeert de SNCF hier al jaren op, eens in de zoveel jaar komt er weer een projectje bovendrijven.

Het lijkt me dat je er niet zoveel aan hebt als omliggende landen hier niet aan meewerken. Je zou er alleen wat aan hebben voor goederentreinen die binnen Frankrijk blijven.

Jawel, want je kunt bijvoorbeeld twee treinen naar Port-Bou aan de Spaanse grens combineren, waarbij de ene uit het Ruhrgebied komt en de andere uit de Antwerpse havens. In Woippy (bij Metz) formeer je dan een lange trein, en in Port-Bou ga je overslaan / assen wisselen / whatever er nodig is. En zo werkt het ook met andere verbindingen.

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2010, 15:28:56 »
Dan moet je dus 2x rangeren, en heb je 2 meer handelingen als nu het geval is. Want ik neem aan dat die treinen uit het Ruhrgebied en de Antwerpse haven nu apart gewoon in een stuk door rijden naar de spaanse grens?
Dan kosten die handelingen wel veel extra tijd en ook moet je de ruimte hebben om zon lange trein te kunnen rangeren.   

Anoniem

  • Gast
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2010, 16:52:25 »
De ruimte zal niet zo'n probleem zijn, die heb je wel in bijvoorbeeld Woippy of Somain. In Port-Bou niet, maar daar geldt ook voor normale goederentreinen dat ze vanaf Narbonne of Perpignan in kleine stukjes gereden moeten worden (de sporen zijn in Cerbère en Port-Bou vanwege de geografische omstandigheden slechts 500 à 600 meter lang, uit mijn hoofd gezegd).

Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn om op de rangeerterreinen waar men toch al dagelijks rangeert een beetje extra werk te laten doen dan voor 1200 km traject de benodigde machinisten te moeten inzetten om een tweede trein te laten rijden, en in sommige gevallen een extra loc. Want als er 2 treinen rijden, moet er ook 2 keer personeel zijn. En denk eens aan de gebruikersvergoeding die het uitspaart... voor elk dienstregelingpad moet de vervoerder aan RFF een bepaalde prijs betalen, en die is niet mals.

Tenminste, dat is het idee. Nu maar zien of het onderzoek die visie gaat ondersteunen. Misschien wel, misschien niet, daar is het een onderzoek voor ;D.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2010, 17:42:46 »
Dit soort proeven zijn toch ook niet heel erg lang geleden in ons kikkerlandje uitgevoerd? Ik meende ergens in 2002/2003. Dit gebeurde voornamelijk ´s nachts. Ik heb er toen een ´s nachts in Zwolle gezien toen de loc moest kopmaken. Er liepen toen ook een stuk of 2 a 3 loccen halvewege in de trein mee. Het betrof allemaal loccen 6400/6500. 

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #8 Gepost op: 17 April 2010, 00:09:39 »
GZ 1000, over de BR paar jaar terug?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #9 Gepost op: 17 April 2010, 00:17:22 »
Ook op de oude havenlijn hebben ze proeven gehouden. Vraag me niet meer wel jaar dat was. Heb er wel foto's van gezien. De proeven vonden overdag plaats op een zondag.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #10 Gepost op: 17 April 2010, 10:23:29 »
3x6400+1000 meter aan containertrein+3x6400. Halverwege de trein liep het UMR van Eurailscout mee.
Meer NS in spoor 1!

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Frankrijk studeert op langere en zwaardere treinen
« Reactie #11 Gepost op: 17 April 2010, 11:00:46 »
Ik vond het in ieder geval erg indruk wekkend om te zien. Voor de mensen die een beetje bekend zijn in Zwolle. De kop van de trein stond aan het einde van het perron op spoor 7b en het einde te Zl rgs.  :o