Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:14:30
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Ronnor
Vandaag
om 16:05:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
Pauldg
Vandaag
om 15:57:41
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 15:55:12
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout? (gelezen 9842 keer)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Gepost op:
07 april 2010, 17:04:35 »
Al een hele tijd geleden heeft Gerco me gevraagd een artikel te schrijven voor Sleutelspoor over solderen van modellen met de soldeerbout. In wezen zijn de 3 meest gebruikte technieken de soldeerbout, de soldeerbrander en het weerstandssoldeerapparaat. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan en tot nu toe is het me met de eerste 2 technieken altijd gelukt.
Ik ben tijdens de Modelspoordagen in Rijswijk begonnen met een koelwagen. Toen zag deze er zo uit:
Inmiddels is de wagen ver gevorderd:
Samen met een zusje van Artitec
Het Philotrain model is al vrij oud en sinds de productie van dezelfde koelwagen door Artitec niet meer zo interessant. Toch valt op dat de reclameborden van de Philotrain andere afmetingen hebben dan de Artitec's. Het 0 model van Philotrain is wel weer gelijk aan de Artitec borden. Ook staat de Philotrain hoger op de wielen dan de Artitec. maar de Philotrain staat nu op een Fleischmann onderstel van een DB Gs. Philotrain beveelt een Roco chassis aan, maar dat is allang niet meer verkrijgbaar. Dankzij de Artitec is de bouw iets makkelijker, omdat onduidelijkheden in de Philotrain tekening meteen kunnen worden opgelost.
Mijn basis soldeeruitrusting:
Binnenkort meer op Sleutelspoor.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Dennis
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #1 Gepost op:
07 april 2010, 20:12:23 »
Ivo,
Erg leuk idee
Leuk om te zien hoe je het messingbouw promoot.
Ik kan zeggen als er mensen twijfelen...... gewoon doen.
Er rust een soort fictieve magie op messing solderen.
Waar dat vandaan komt?
geen idee.
Persoonlijk vindt ik met messing bouwen makelijker als met styreen bouwen.
Ook hoeft het niet duur te zijn, er zijn zat kitjes voor onder de 50 Euro te koop.
Ik ben benieuwd naar het verdere verslag.
Grts
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #2 Gepost op:
07 april 2010, 21:16:16 »
Dennis,
Het is niet moeilijk, maar voor velen eng, omdat er een gloeiend hete bout mee is gemoeid. En het gevoel dat lijmen gecontroleerder is en meer fouten toelaat. Dat laatste is maar ten dele waar. Bij het lijmen zelf kun je soms meer herstellen/verschuiven behalve bij sommige hele snelle secondenlijmen. Maar een gelijmde verbinding krijg je nooit meer zonder schade uit elkaar. Een gesoldeerde verbinding kan altijd weer los en perfect worden schoongemaakt.
Het basisprincipe van solderen bestaat uit een paar onderdelen:
1. De te solderen vlakken moeten schoon zijn
2. De te solderen onderdelen moeten zonder beweging op elkaar worden gehouden
3. Op de soldeerplaats moet voldoende vloeimiddel (flux) worden toegevoegd
4. De soldeerbout moet in staat zijn snel de plek die moet worden gesoldeerd te verhitten
5. Nadat het soldeer vloeit moet de verbinding stil worden gehouden totdat het soldeer stolt
Ik denk dat het meestal mis gaat op de punten 1, 3 en 5. Een op het oog schoon oppervlak is dat meestal niet omdat er snel een oxidelaagje wordt gevormd. Recept: altijd even met een glasvezelpotlood schoon maken. Voldoende vloeimiddel is ook een probleem. Men is snel veel te zuinig. Zuinig mag je zijn met soldeer, niet met vloeimiddel. En kijken naar de las totdat het soldeer stolt.
Voorbeeldje van een deur:
Je ziet het glimmende stuk naast het ronde gat in de wand. Dat is schoongemaakt met een glasvezelpotlood. Van achteren kunnen we dit solderen, de deur ligt er al boven (deze is aan de achterkant ook bewerkt met glasvezelpotlood
Dan de deur nauwkeurig plaatsen en vastzetten met 2 (geen thermoplastische kunststof) klemmen. In dit geval 2 omgekeerde houten wasknijpers. Vervolgens een forse druppel vloeimiddel, in dit geval verdund fosforzuur op de rand gelegd.
Met je soldeerbout neem je een druppel tin op en je duwt het op de rand: een sis van het fosforzuur en een klein rookwolkje, wacht tot je de tin ziet vloeien in de rand, bout weg, afkoelen en klaar. Als je goed kijkt zie je op de laatste foto's allemaal spetters rond het gat. Dat zijn de resten van het fosforzuur.
Wand omdraaien en vervolgens alle andere details aanbrengen. Hiervoor zijn nog wat verschillende technieken gebruikt, die ik later nog wel laat zien.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo R.
Offline
Berichten: 788
niks
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #3 Gepost op:
08 april 2010, 17:42:03 »
Super, hier ga ik zeker nog wat aan hebben.
Gr, Ivo
Gelogd
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #4 Gepost op:
09 september 2010, 20:59:54 »
Cursus heb ik nog niet geschreven
, maar wel heb ik inmiddels het soldeerwerk af aan deze koelwagen:
Het dak moet heel strak worden gesoldeerd op de bak. Het steekt niet uit over de kopwanden en moet glad recht aansluiten op de wanden. Daarvoor moet je net boven de wanden aan de kopwanden een stuk naar binnen wegvijlen, anders komt dat nooit recht te zitten. Maar zo is het wel gelukt.
Vervolgens de dakluiken en de torpedoventilatoren erop en de zaak kan gespoten:
Er zitten wat merkwaardige verschillen tussen dit model en dat van Artitec en ook met het schaal 0 model van Philotrain. Dat zal ik later nog wel eens laten zien.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #5 Gepost op:
09 september 2010, 21:35:49 »
In alle geval een geslaagde wagen, wees er trots op.
Mvg.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #6 Gepost op:
10 september 2010, 19:57:53 »
Nu eerst na de soda, de Jif en de primer, het dak aluminium gespoten:
Ik deed dat eigenlijk nooit. Ik spoot eerst de bak en dan het dak en dan was het moeilijk afplakken. Floris stelde in het draadje bouwkunsten van Ivo bij de groentewagen en de CHD voor: waarom spuit je niet eerst het dak
Stom, nooit aan gedacht en waarschijnlijk veel makkelijker. Dus vanavond maar eens het dak afplakken en de bak wit spuiten.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #7 Gepost op:
10 september 2010, 20:42:50 »
Het is bijna zonde om hem nu wit te spuiten
Wat ziet dit er superstrak uit
Gr. Remco.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #8 Gepost op:
10 september 2010, 22:40:13 »
Sorry Remco, ik kon het niet laten:
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #9 Gepost op:
10 september 2010, 22:41:02 »
Dit is ook mooi hoor
Gr. Remco.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #10 Gepost op:
11 september 2010, 20:42:48 »
Vanmiddag heb ik de zwarte details geschilderd aan de bak en vanavond ben ik aan de transfers begonnen. Het is altijd afwachten of dat lukt, want oude afwrijftransfers van Philotrain doen niet altijd wat ik wil. De tip van de site van HaHoHo eens toegepast om de transfers even onder de warme föhn te houden. In elk geval lukt het nu, maar de transfers zijn wat bollend.
Een kant is nu klaar:
Ik heb voor een wagen uit de eerste periode gekozen en volgens mij heeft Artitec nog niet de Frico variant uitgebracht. Er zitten ook transfers voor de Fyffes bananenwagen bij en de oorspronkelijke Interfrigo en latere Interfrigo, maar deze 3 heeft Artitec al gemaakt.
Of deze bestaan heeft? Ik denk het wel. Nummer 26800 Frico.
Met een Artitec broertje:
Een voor mij nog onverklaarbaar verschil is dat de Philotrain 2 vierkant reclameborden heeft en de Artitec rechthoekige. Het wordt nog vreemder als je weet dat de schaal 0 Philotrain ook de rechthoekige reclameborden heeft en in het artikel van Otto Dijkstra over deze wagen ook geen enkele foto met vierkante borden staat. Dit artikel stond volgens mij in het januari 2009 nummer van Railmagazine, in elk geval het eerste nummer in de huidige huisstijl.
Dakdetails zijn hetzelfde, maar anders uitgevoerd:
De Artitec lijkt het ijsluik gedetailleerder te hebben en de 4 tapse platen zijn juist uitgevoerd, maar het is kaal plastic en zou baat hebben bij aluminium lak en een zwarte grendel.
Naast elkaar valt vooral het hoogteverschil op:
In elk geval een aardige aanwinst in de collectie en een aanvulling op de Artitec koelwagens.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
prutser
Offline
Berichten: 6523
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #11 Gepost op:
11 september 2010, 21:34:45 »
Mooi wagentje hoor
.
Groet Stephan.
Gelogd
Adieu
Ivo tB
Offline
Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #12 Gepost op:
15 oktober 2010, 11:04:28 »
Leuk wagentje geworden, maar helaas lees ik nu in een kader in het artikel van Otto Dijkstra over de Frico wagens in de laatste Railmagazine dat deze beschildering niet bestaan heeft. Ze is gebaseerd op een model in Madurodam dat er ook zo uitzag.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #13 Gepost op:
15 oktober 2010, 12:10:06 »
Dus heeft ie wel bestaan toch?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Besselspoor
Offline
Berichten: 5013
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?
«
Reactie #14 Gepost op:
15 oktober 2010, 12:11:48 »
Als je zoveel moeite moet doen om er achter te komen dat iets niet (helemaal) klopt, zou ik gewoon vrede hebben met het wagentje zoals het is...
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain koelwagen / cursus solderen met de soldeerbout?