Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NRS A45  (gelezen 3714 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Gepost op: 04 april 2010, 11:06:06 »
Wat het spoorwegmuseum kan, zou ik ook moeten kunnen. Na de bouw van de replica van de Sr1 door het museum (in mijn ogen ten onrechte 'het rijtuig van koningin-moeder Anna Pauwlona', ze overleed voor zij het rijtuig overhandigd kreeg) ben ik mjn rommelbak in gedoken. Ik had nog een onderstelletje liggen van een Piko-melkwagen, dat min of meer de zelfde maten had als het onderstel van de A45 van de NRS.

De A45 is in 1876 door koning Willem III besteld bij Beijnes en bestond uit een groot balkon aan de ene zijde en een grote salon aan de andere zijde. Deze twee werden verbonden door een gang met aan de ene kant 's konings poephok en aan de andere kant een bediendenhokje. Ik heb voor dit rijtuig gekozen omdat er zowaar drie of vier grootbedrijffoto's (van voor 1904) van zijn.

Eerst maar eens begonnen met een paar tussenwandjes:



Hoewel ik vooralsnog niet van plan ben er een interieur in te frotten, toch even het gangetje, retirade en bediendenhok gemaakt:



Tot slot het eerste zijwandje er tegenaan:



De raamimdeling is qua maten niet helemaal correct wegens de wat afwijkende lengtemaat van de bak. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is even een leuke oefening styreenbouwen tussen de bouw van mijn Staatsspoorlocje door. Ik heb alleen geen enkele binding met Tp I. Dus of ik moet een leuke Tp I loc bouwen, of als loc Lucifer van Floris nog om werk verlegen zit kan de NRS A45 daar nog eens een rondje achter rollen.

Helaas is mijn secondenlijm op, en met de paasdagen zijn er opvallend weinig winkels open. Volgende week dus verder.

Ik heb overigens geen idee hoe het met dit rijtuig is afgelopen. Volgens mijn belangrijkste bron 'Majesteit, uw trein staat gereed' is het rijtuig na 1904 (in dienst stelling nieuwe koninklijke trein) verkocht aan de NBDS die het verbouwde tot inspectierijtuig als 'NBDS 1'. Verder geen info meer. Dit in tegenstelling tot salonrijtuig A41, dat na in dienst te zijn geweest bij de NBDS terecht kwam bij de Dienst van Tractie van de Nederlandse Spoorwegen onder nr NS159004 en zijn leven rekte tot 1948 als schaftkeet...

Tot zover de geschiedenisles.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 04 april 2010, 12:00:02 door NS8714 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2010, 11:59:55 »
hm, is dit die A41?
http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/AB%20eerste%20tweede%20klasse%20materieel/?action=view&current=20080107084540032_0011.jpg
dat is dus de ouwe NBDS 4.
NBDS 1 werd de NS A2501 maar daarvan staat geen tekeningetje meer in het materieelboek, dus ik neem aan dat het ding tussen 1921 en 1924 aan de kant gezet is. Hij komt nog wel voor in de omnummerlijst, dus bij de vorming van de NS moet het ding nog aanwezig geweest zijn.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2010, 12:04:41 »
Stimmt, dat is de 41. Hier op het einde van zijn loopbaan, kort na afloop van Wo II:



De A45 had volgens de tekening een open balkon, maar de vier grootbedrijffoto's laten volgens mij een latere verbouwing zien waarbij het balkon met grote ramen is afgedicht.

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2010, 12:11:20 »
dat kan ook seizoensafhankelijk zijn, de ramen kunnen goed in losse uitneembare panelen zitten.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2010, 12:20:02 »
Dat klinkt plausibel!

En die bouwkeet is natuurlijk ook een leuk projectje....  ;D
En de koninklijke trein van 1904...
Goh. En dat voor een republikein..  :D :D

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2010, 12:22:07 »
mwah, met een vitrine vol koninklijk materieel kun je wel weer gaan staan razen over hoe decadent zo'n koningshuis wel niet is en zo...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2010, 12:24:59 »
 ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2010, 14:07:42 »
Valt wel mee toch? De gemiddelde superjacht van sjeik of marmerboer is decadenter...

Hoe zag zo'n compleet koninklijk treintje eruit?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2010, 14:10:05 »
paar van dit soort wagentjes en een loc...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2010, 14:32:09 »
@Stig inderdaad een paar van dit soort wagentjes, bagagewagen en vaak een eersteklas rijtuig van de maatschappij die op dat moment de trein reed.

En in vergelijking met wat de diverse Europese koningen en keizers tot hun beschikking hadden viel het met de Oranjes wel mee in de 19e eeuw. De koninklijke trein van 1904 was wel behoorlijk luxueus.

Eelco

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2010, 14:36:16 »
Wat voor loc werd hiervoor gebruikt? Een beetje een statig ding? In die tijd had de NRS alleen van die suffe 1A1tjes?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2010, 14:41:37 »
Hing een beetje van de maatschappij af op wiens lijn zkh reed. Sowieso alleen locs in topconditie waar de maatschappij trots op was. Zoals HIJSM-loc Boerhaave. Die oorspronkelijk voor het spoorwegmuseum gereserveerd was maar door een bureaucratisch foutje... nouja, het moge duidelijk zijn. De SS wilde er nog wel eens een Groote Groene voor zetten.

De NRS reed indertijd al met andere machines dan 1A1. Zou even moeten opzoeken aan welke locs je dan moet denken.

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2010, 16:17:39 »
1B-tjes met buitenliggend frame, soort kleine grote groenen zegmaar

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2010, 16:40:49 »
Ik heb even een stukje opgezocht waarin le grote van deze treinen besproken wordt!

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NRS A45
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2010, 16:45:37 »
Ja, waar is de rest? "Als tractie voor deze bijzondere treinen werden op Ne-..."
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)