Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: bestaat er "intelligente"besturingssoftware?  (gelezen 14485 keer)

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Gepost op: 03 april 2010, 12:26:30 »
Ik snap er niks van dat ik tienduizend dingen moet invoeren (in rocrail in dit geval), ik heb een  duidelijk baanplan met voldoende blokken en melders...de blokken zijn bezet door locs...waarom kan die software niet zelf de beveiliging regelen of zelf aan de hand van het baanplan bepalen welke wissels verzet moeten worden als ik een trein versleep naar een ander blok? (met 15 schaduw en 6 hoofdstation sporen is het invoeren van rijwegen en belachelijk langdurig karwei namelijk, elke rijweg moet gedefinieerd worden)
Lijkt me toch dat de software niet al te moeilijk dat zelf kan regelen?
Bestaat er zoiets als een "intelligent" software pakket?
bvd voor de hulp
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2010, 13:09:13 »
Tja... Wat is "intelligent"... het invoeren moet je zie als leren. Word of Windows is ook niet intelligent... ze weten ook niet wat ze moeten doen als je niet ingeeft wat je wil doen... bijvoorbeeld tekstverwerken, op internet surfen, bestanden kopiëren... enzovoort.

En ja de software moet inderdaad weten waar je trein naar toe moet, waar welke bezetmelder in de baan zit. Ook moet de software weten welke wissel hij daarvoor moet omzetten. En dat moet je inderdaad helemaal invoeren, in alle software trouwens.  Ik ken geen pakket waarbij je dat niet hoeft te doen.

Als je dat allemaal niet wil gaan doen dan moet je gaan denken aan Raptor of  in ieder geval zo'n soort centrale. Dan ben meteen ongeveer 400 euro kwijt aan alleen de centrale. Voor dat geld heb je een centrale die je treinen automatisch kan laten rijden zonder dat je iets over je baanplan hoeft in te stellen.

Hier is meer informatie te vinden:

encyclopedie digitale besturing
encyclopedie geautomatiseerd rijden
encyclopedie Cursussen en handleidingen

Succes

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2010, 13:14:11 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2010, 13:48:19 »
Hi anoniempje,

Koploper is redelijk snel aan de praat te krijgen, met een minimale invoer van noodzakelijke gegevens.

TrainController is er redelijk intelligent, die kan aan de hand van het sporenplan op je scherm een trein laten rijden en een rijweg samenstellen, hangt aleen een prijskaartje aan.

Verder is het invoeren van de gegevens van jouw baanplan een eenmalige gebeurtenis. En meestal binnen een dag te realiseren, zekers als het om koploper gaat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2010, 14:04:41 »
Als je nu echt iets 'intelligents' wil, kijk dan eens even in de handleiding 'RocRail voor beginners'. Je vindt deze in de encyclopedie op het volgende adres:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E12_-_Cursussen_en_handleidingen

grzz,

Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2010, 14:56:51 »
Ik snap er niks van dat ik tienduizend dingen moet invoeren (in rocrail in dit geval

Even de oogkleppen af Hans.  ::) ::) ::) :-X

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

m de deugd

  • Gast
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2010, 16:11:25 »
Hallo

Allereerst Welkom op beneluxspoor.
Alles is te leren ,ook al is het moeilijk.
Je moet goed bij jezelf gaan denken,wat wil ik.
En waar moet het toe leiden.
Om een modelspoorbaan Computergestuurd te laten werken.
Ik heb toen ook voor deze vraag gestaan,wat ik wilde met mijn modelbaan.
Na eerst gewoon analoog rijden,ben ik nu bezig met het digitaal verhaal,in mijn geval koploper.
Als digibeet op dat gebied, zal maar zeggen,valt het niet mee,om ergens begrip van te krijgen.
Dat kost tijd,die moet je zelf wel willen nemen,anders kan je er beter niet aan gaan beginnen.
Het ziet er ingewikkelder uit dan het in feiten werkelijk is.
Al is een programma nog zo inteligent,hij doet niets uit zich zelf helaas.
Bij Rocrail zal het niet anders gaan,als bij koploper,je moet er echt tijd in steken.
Wil het werken,veel leren is het moto,ja dat kost best wel wat geduld en zorgzaamheid.
Veel sucses met het digitale verhaal.

Martin.

Koploper in de dop.

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2010, 16:27:17 »
@ Ronaldk:

De Raptor kende ik nog niet, dat lijkt me aardig in de buurt komen, nu staat er een ook prijzige ecos die eigenlijk alleen nog maar als interface dient.
Ipv de ecos een raptor nemen zou dan wel een hoop makkelijk maken als ik het goed begrijp, maar even een deomstratie plannen :)

Nou kunnen jullie wel zeggen dat het allemaal wel meevalt met het instellen, maar ik ben al maanden bezig en nog steeds gaat het niet perfect.
Daarbij moet je gewoon alle mogelijke rijwegen definieren en dat is welzeker een enorme klus (baan is ook enorm groot, 7x2 meter en meerdere verdiepingen).

@Wim Ros: Traincontroller klinkt ook erg goed als ik het zo even doorlees, ga ik me even in verdiepen.

Rocrail heeft ook veel te veel bugs heb ik gemerkt, ook een punt waarom ik iets anders wil.
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2010, 16:31:55 »
Voor alleen een computergestuurde baan heb je ook genoeg aan een Computer met DDW of MRDirect en een besturingsprogramma.
Of anders een IB-Com. Te vinden op de Uhlenbrock site.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2010, 16:42:13 »
Ik heb net Traincontroller gedownload en geinstalleerd, als ik de specificaties zo lees:

# Allows adapation to arbitrary model railroad layouts thanks to a flexible unit construction principle.
# Start without any background knowledge.
# No computer or programming skills required.
# Enjoy the convenience of the graphical user interface.
# Configuration of automatic operation is as easy as drawing of a track diagram
# Supports all leading digital systems.
# Operates up to 12 digital systems simultaneously.
# Controls locomotives with decoder as well as locomotives without own decoder (e.g. Z scale).
# All kind of feedback indicators, occupancy sensors or momentary track contacts can be used.
# Only one feedback contact per block required.
# Supports the train detection systems of all leading manufacturers.

Dan lijkt het programma bijna te mooi om waar te zijn, gaat nu gelijk in de test.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met traincontroller?
Ik zal in ieder geval even wat verslag doen van mijn ervaringen de komende dagen:)

@Wim Ros: Ik dacht inderdaad ook, wat moet ik nu toch nog met die ecos, nu is alles dubbel werk..eerst instellen op de ecos (s88, locs enzenz) en dan nog eens met rocrail.
Met een simpele interface kan ik dus alles via de pc instellen als ik het goed begrijp?
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2010, 16:49:32 »
Hallo Daan (dat is toch je naam??)

Ik kan nu wel roepen: "het is een hobby! :)" maar daar heb je niets aan... ik kan mij voorstellen dat je naar enkele maanden toch echt wil rijden. Wat bedoel je niet met het rijdt nog niet perfect?

@ Ronaldk:

De Raptor kende ik nog niet, dat lijkt me aardig in de buurt komen, nu staat er een ook prijzige ecos die eigenlijk alleen nog maar als interface dient.
Ipv de ecos een raptor nemen zou dan wel een hoop makkelijk maken als ik het goed begrijp, maar even een deomstratie plannen :)

Ik heb het zelf nog nooit zien rijden... En om je bestaande hardware zomaar weg te gooien.... is ook zo wat... De raptor kent (nog) geen interface naar de computer, dat gaat zo wie zo weer geld kosten.

Rocrail heeft ook veel te veel bugs heb ik gemerkt, ook een punt waarom ik iets anders wil.

Tja... Iedere software heeft bugs... Geen één software is zonder bugs... Het voordeel van RocRail is dat het vrijverkrijgbaar is en constant nog in ontwikkeling is. Daardoor worden bugs vrij snel "gerepareerd". Heb je al gekeken naar onze handleiding in de cursus sectie van de encyclopedie?

Even de oogkleppen af Hans.  ::) ::) ::) :-X

Denk dat Hans doelt op de beginners handleiding van Rocrail die nu gemaakt wordt en je kan volgen via de cursussen van de encyclopodie...

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2010, 16:51:30 »
Ik ben ondertussen ook rustig begonnen met het werken met bezetmelders e.d.
Diverse vragen en vele berichten op o.a. dit forum gelezen is er best wel uit te komen (en ja tuurlijk gaan er dingen mis).

Ik zelf heb nog de meeste moeite met stroom en de stroomvoorziening maar Wim Ros is daar echt heel handig in en hij reageert keurig op vele van dit soort vragen, al stel je de vraag soms nog zo dom of onhandig.

Nu bezig met een demo versie van Windigipet en eerst de trein zelf rijden, zo kun je precies zien welk blok bezet is en welke niet.
Daarna eens geprobeerd om een rijweg voor een trein in te voeren en moet zeggen dat gaat eigenlijk best makkelijk. Simpel gezegd lok eraan koppelen en de rijweg wordt gereden zodra je zelf handmatig op 'start' drukt. Daarna 2 rijwegen aan elkaar gekoppeld en de trein reed in het station gewoon door, wissel ging om en hij kwam na een tweede rondje langs een ander perron tot stilstand.
Bovenstaande is niet een kwestie van een paar dagen, maar gewoon lekker meerdere dagen gewoon eens rijden in elke stap, zo krijg je het vanzelf door.

Gisteren de bezetmelder daar vanaf gehaald.
Ik heb namelijk ook een pendelspoor en wat denk je.
Bezetmelder aangesloten, rijwegen ingesteld en binnen een uur reden er twee treinen.
Trein 1 van vanaf spoor 12 naar spoor 7 en terug
Trein 2 van vanaf spoor 13 naar spoor 7 en terug

Toen nog even nagedacht en wat geprobeerd met automatisch rijden en ook dat vrij snel aan de praat. Zelfde treinen reden nu helemaal automatisch. Maar ook daar is zijn vele instellingen mogelijk, hoe lang moet de trein wachten op spoor 7, maar ook hoe vaak komt de trein per uur.
Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos maar je zult er zelf zeker het dingen aan moeten doen.

Je moet gewoon proberen en zoals je kunt lezen had ik het pendelspoor vrij snel werkend, het is een gewoon een kwestie van het programma en de materie gaan begrijpen.

En echt dat kun je alleen maar doen door te proberen, rondjes rijden, rondjes rijden en nog eens rondjes rijden.

groeten,
Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2010, 17:09:52 »
@Ronald K: met niet perfect kan ik gelijk het verhaal van Eric hierboven beantwoorden, een pendeltreintje laten rijden is te doen, echter om voor een baan van deze omvang alles uit te zoeken en in te stellen en beveiliging te regelen kost absoluut maanden tijd (daar ik geen 8 uur per dag tijd heb ook uiteraard), en ik weet dat het geen probleem moet zijn om software te schrijven die vanaf je tekening met blokken en wissels goed gedefinieerd eigenlijk de beveiliging of een rijweg automatisch instelt.

Als dank voor de immer geduldige hulp hier zal ik de komende tijd wat verslag blijven doen van mijn zoektocht naar gemak:)

Inmiddels traincontroller al verbonden met de ecos, dat was makkelijk . Even kijken hoe snel de locs erin gaan.


Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2010, 17:14:38 »
Hallo ....

Daar houden we je aan! Het is goed om ook ervaringen over andere pakketten te lezen. Welke versie ga je kopen? Het kost het een en ander... en ze hebben verschillende versies... en werkt deze versie die je download hebt volledig of heeft deze nog beperkingen?

Groeten Ronald K.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2010, 17:26:50 »
Software blijft altijd ook een persoonlijke smaak/voorkeur.

Denk eens een paar jaar terug WordPerfect 6.0 vond ik echt een heel goed pakket met vele mogelijkheden.
Het was onbetwist de koploper (ha ha toepasselijk in dit verhaal), in tekstverwerking.

Microsoft zette Office heel goed in de markt met o.a. Word, wat heel veel dingen niet kon (denk aan het onderwaterscherm in WP) of waar heel veel handelingen voor nodig waren om tot hetzelfde resultaat te komen als in WP. Maar bedrijven ging massaal over en de particulieren gingen mee.

Nu sinds de versie van Office 2007 zijn er uiteindelijk een aantal zaken sterkt verbeterd en uitgebreid. En wie werkt of kent WordPerfect nog?.

Daarmee wil ik maar zeggen software is persoonlijk en wat wil je er mee kunnen en hoeveel wil je er aan uitgeven.

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2010, 17:36:18 »
tja soms zijn er meerder mogelijkheden om van a naar b te gaan in een wisselstraat, met dubbele overlopen, dan is het wel fijn om te kunnen bepalen welke keuze dan gemaakt moet worden, en je kunt zo ook instellen welke snelheid de trein mag hebben bij een ingestelde wisselstraat. Dat voorkomt dat hij met volle vaart over een wissel in afbuigende stand heen rijdt.

Volgensmij kan je ook nog een alternatieve wisselstraat kiezen voor als een bepaald wissel al in gebruik is.
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl