Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: bestaat er "intelligente"besturingssoftware?  (gelezen 14489 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2010, 17:37:55 »
@Ronald K: met niet perfect kan ik gelijk het verhaal van Eric hierboven beantwoorden, een pendeltreintje laten rijden is te doen, echter om voor een baan van deze omvang alles uit te zoeken en in te stellen en beveiliging te regelen kost absoluut maanden tijd

Nou die uitdaging wil ik wel aangaan met je, ongeacht de grote van je baan, is hij binnen een dag hooguit 2 dagen volledig onder controle van bijvoorbeeld Koploper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2010, 17:45:11 »
@Wim: Als ik me niet vergis ben jij de maker ervan?

Wees welkom om me 2 dagen te helpen hoor, dan stap ik gelijk over :)

Ik moet wel bekennen dat ik koploper weliswaar erop heb staan , maar me er niet echt in heb verdiept.
wel de mogelijkheden doorgelezen, maar ook hiermee is het voor een nieuweling veel werk als ik het zo bekijk.
Uitzoeken kost vreselijk veel tijd (voor mij wel tenminste al bij rocrail)
Ik ben pas sinds kort digitaal namelijk.
En inderdaad iedereen vind iets anders mooi/makkelijk dat klopt absoluut.
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2010, 18:05:32 »
@Wim: Als ik me niet vergis ben jij de maker ervan?

Helaas voor Wim... die is niet de maker van Koploper... Paul Haagsma is de maker van dit mooie programma.


En inderdaad iedereen vind iets anders mooi/makkelijk dat klopt absoluut.


Daar zijn we het in ieder geval over eens... Het is altijd een persoonlijke voorkeur welke software je gebruikt. Trek je eigen plan :) en neem het softwarepakket dat je het gemakkelijkst lijkt. Of dat nu Rocrail, Koploper of traincontroller is... O ja, bij alle programma's heb je een bepaalde experimenteer tijd, bij de een wat langer dan de ander :)

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2010, 18:37:24 »
@Wim: Als ik me niet vergis ben jij de maker ervan?

Dan maak je nu toch echt een vergissing. Koploper is niet van mij, ben daar slechts een gebruiker van.

Perrongeluk is van mijn hand, maar dat is inmiddels niet meer verkrijgbaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2010, 18:40:24 »
Hallo drfeelgood of hoe je ook mag heten,

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen, als ik me niet vergis heeft de Raptor een functie om door één lok over de baan te laten rijden, je invoer werkzaamheden uit handen te laten nemen. Echter als je kiest voor dat systeem, dan zit je aan de software (Trainbrain) vast, die in het kastje zit.

Je schrijft dat je een grote baan hebt, probeer die niet ineens te automatiseren.
Begin met een railovaal met inhaalspoor, dus een blok of vier. Als je daar lekker mee gespeeld hebt dan kun je je grote baan gaan invoeren. Als je eenmaal weet hoe het werkt dan is het even door buffelen om alles in te voeren.

Als je eenmaal één programma onder de knie hebt moet je ook niet denken dat je meteen met alle programma's kunt werken. In grote lijnen zullen ze op elkaar lijken, maar op zijn minst zijn de benamingen anders, zijn dingen net weer iets anders opgelost, zodat het weer een hele puzzel wordt om een tweede programma onder de knie te krijgen.
Bij mij is één zo'n poging op niets uitgelopen, ik zal dus eerder een andere centrale kopen dan dat ik van programma wissel.

Jan.

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2010, 18:51:07 »
Zijn hier mensen die ervaring hebben met traincontroller?

Ik gebruik TC (nu Gold) al jaren en ben uitermate tevreden. De enige nadelen die je zou kunnen opnoemen zijn dat het niet gratis is en alleen beschikbaar is in het Duits en Engels.

René

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2010, 19:04:49 »

Citaat
alleen beschikbaar is in het Duits en Engels.

Handleiding eventueel in het Nederlands (eigen werk en dus onder voorbehoud van eventuele foutjes, zonder garantie)

Onder handleidngen op de volgende site

http://www.dutchroco.nl/index.php


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2010, 22:23:41 »
Na enig expirimenteren kom ik al wel tot de conclusie dat TC wel geheel anders van menu opzet is, dat kost flink leestijd merk ik wel.
First impression is in orde.

@p.heinst: tnx for the tip:)

@RenevKL: Het is wel prijzig zeg , en updates kosten ook geld!
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2010, 23:44:13 »
@RenevKL: Het is wel prijzig zeg , en updates kosten ook geld!

Prijzig is het inderdaad als je het vergelijkt met gratis, maar dan heb je ook wel wat. De updates zijn gratis, maar een upgrade (dus met veel nieuwe functionaliteit) kost soms wel extra. Zo is er recentelijk een upgrade geweest van versie 5.8 naar versie 7 waarvoor betaald moest worden.
Ik heb een standpunt dat ook software onderdeel uitmaakt van onze hobby en daar wil ik ook best voor betalen, net als voor een nieuwe locomotief.

René

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2010, 10:42:55 »
Nou na enig expirimenteren met TC Gold demoversie :
Programma ziet er zeer gelikt uit, zover als ik gekomen ben is het gebruiksgemak groter dan Rocrail alvast.
Echter de demoversie heeft slechts enkele minuten en dan schakelt de spanning eraf en is een herstart vereist...zeeer hinderlijk.
Hadden ze beter een maand time limit van kunnen maken ofzo.
Dit is zo storend dat ik de Bronze versie  ga aanschaffen en uitproberen, kost inderdaad wel 100 euro, maar ach als het niet bevalt kun je het vast wel voor een leuk prijsje doorverkopen aan iemand op het forum die er mee verder wil.
Ook ga ik deze week een demo bekijken van Raptor, een besturing die aan de hand van het laten rond rijden van 1 loc je complete baanplan maakt en automatisch alle beveiliging regelt is te mooi om waar te zijn, ik wil toch wel wat meer ervan weten.
Vooral hoe en wat met pc software icm raptor. Daar valt weinig over te vinden namelijk (misschien iemand die een handleiding weet te staan?)
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2010, 11:09:45 »
Daar kan ik je snel mee uit de droom helpen. Raptor communiceert met niets. Alleen met zichzelf. Je hebt geen interface naar iets anders. Het is een centrale dat automatisch rijden ondersteund en meer niet. Volgens de berichten op een ander forum zou er een interface en een apart computerprogramma aan het eind van het jaar beschikbaar zijn. Dit zou computer en besturingssoftware onafhankelijk zijn. En aan het geheel hangt ook weer een prijskaartje. Zoek hier op het forum maar eens op raptor... Dan zie je nog wel wat discussies langs komen....

O ja, Ik zou de makers van traincontroller maar de vraag stellen of je een licentie zomaar kan overzetten naar een andere computer. Bij veel software mag het niet en/of kan het gewoon niet...

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

drfeelgood

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2010, 11:14:27 »
@Ronaldk: Ik had al zon vaag vermoeden over Raptor, ik kon er geen gedetailleerde info over vinden namelijk (aansluiten op pc dus)

En wat TC betreft, ik vind het zeker de moeite waard om er 100 euro aan te besteden, alleen al bij het tekenen van het sporenplan begin ik te kwijlen zo makkelijk als dat gaat, slechts met je potlood lijnen trekken en de wissels e.d. worden automatisch ingevuld :)
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2010, 11:22:39 »
Hallo Ronald K

Citaat
O ja, Ik zou de makers van traincontroller maar de vraag stellen of je een licentie zomaar kan overzetten naar een andere computer. Bij veel software mag het niet en/of kan het gewoon niet...

Traincontroler wordt geleverd met een USB stick (dongel) waar de licentie op staat en deze moet altijd in de computer zitten anders werk de software, dus andere computer dan de usb stick meenemen.

Als de stick bij het opstarten niet in de computer zit dan wordt er opgestart in de demo mode
De stick moet tijdens het gebruik in de computer blijven zitten.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 04 april 2010, 12:37:44 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

m de deugd

  • Gast
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #28 Gepost op: 04 april 2010, 11:54:25 »
Geef mij maar lekker koploper.
Dat is een perfect computer programma
Digitaal,gratis,makkelijk.
Zonder al die poespas.

Zelfs een beginner als ik snap het.
T,is in iedergeval veel beter te begrijpen dan wat hierboven wordt besproken.
Lijkt mij veel ingewikkelder ,en je moet er nog voor betalen ook.
Als je het niet werkende krijgt ben je een elusie armer en 100€ lichter.
Maar ieder zijn keuze.
Ik lees wel lekker mee,en steek er zelfs nog wat van op.
Sucses met je keus,ik hoop dat het zal lukken.
Iets uitproberen is nooit verkeert.

Martin

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re:bestaat er "intelligente"besturingssoftware?
« Reactie #29 Gepost op: 04 april 2010, 12:31:06 »
Zelfs een beginner als ik snap het.
T,is in iedergeval veel beter te begrijpen dan wat hierboven wordt besproken.
Lijkt mij veel ingewikkelder ,en je moet er nog voor betalen ook.
Als je het niet werkende krijgt ben je een elusie armer en 100€ lichter.
De ongeregistreerde versie van TC kon vroeger na het opstarten een korte tijd (1/2 uur?) in volledige functionaliteit gebruikt worden. Na deze periode moest je het programma afsluiten en vervolgens terug opstarten waarna je weer een tijd kan draaien. Meer dan voldoende dus om te kijken of het bruikbaar is zonder 100€ uit te geven.
Ik heb TC een tijdje gebruikt om de werking met mijn zelfbouw DCC Command Station te verifieren en het heeft me zonder meer gecharmeerd. Verder sluit ik me aan bij wat hierboven ook al gezegd is, betalen voor software is niet verkeerd. Ik heb hier 2 locs staan van een gerenomeerd Duits merk die rijden en lawaai maken als een tank. Ook veel geld aan gegeven en jammer genoeg helemaal geen kans gehad om ze 30 dagen te evalueren.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout