Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led verlichting knippert door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:27:45
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:07:36
Roco wagon openen door ArjanB
Vandaag om 14:06:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door B2
Vandaag om 14:01:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 13:22:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
  

Auteur Topic: Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.  (gelezen 12459 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #15 Gepost op: 15 April 2010, 20:31:51 »
Gerard, door slijpen is niet nodig. Je hoeft alleen aan het einde van je wissel op de sporen die in verbinding staan met je puntstuk, een geisoleerde raillas gebruiken. De manier van Robbert-Jan, is niet de juiste, en je sloopt er een wissel mee. Hij kent ook het verschil nog niet tussen een plastic en metalen puntstuk.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2010, 20:41:01 »
Nou nou, het mag ook wel wat vriendelijker.

Goed, ik heb ze daar doorgeslepen omdat er regelmatig wagens waren die precies op de plek waar
de wisseltongen bij elkaar komen (de 2e biels links van het doorgelslepen spoor) kortsluiting verooraakten.
Dit stukje is nu gescheiden en wordt nu vanuit het punstuk mee gepolariseerd zodat er geen
kortsluiting kan ontstaan. Daar heeft dat stukkie plastic totaal niks mee van doen.

Bij de nieuwere wissels is dit probleem opgelost door ze vanuit de fabriek al op deze plek door te slijpen en
het zelfde te doen als ik met het oude wissel heb gedaan.

En ook ik heb de uiteinden van de railstaven die vanuit het punstuk komen voorzien van bijgeleverde isolatielassen.

Nog even een citaat wat ik wijzig, klopt niet geheel:

"Beide bovengenoemde wissels hebben metalen verbindingen onder het wissel zitten voor
de stroomtoevoer tussen de wisseltongen en puntstuk, die hoeven niet losgehaald te worden."

Dit hoeft alleen maar als je een oud type wissel hebt en deze niet doorslijpt maar wel het
puntstuk wil polariseren.

Ook even een link, daar staat ook het één en ander in: http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm


Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2010, 20:49:17 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #17 Gepost op: 16 April 2010, 09:05:01 »
Hallo Robbert Jan,

Alsnog bedankt voor je snelle reactie.
Bij mijn Tilligwissels zijn ze al af fabriek doorverbonden.
Ik ga nu eerst een proefopstelling maken zodat ik zeker weet dat bij het uitzetten van het stationemplacement er zich geen sluitingen voor kunnen doen.
Ik ga morgen een kijkje nemen bij de Modelspoordagen in Uden, misschien treffen we elkaar daar.
Zal me veel bevinden bij de Maas Buurt Spoor Gennep.
Misschien, tot ziens in Uden.

Groet,
Gerard

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #18 Gepost op: 16 April 2010, 09:17:58 »
RJ,

Zie ik nu bij je eerste foto dat je geen isolatielasjes hebt gebruikt bij de binnenste vier railstaven!
Zeker belangrijk bij deze wissel.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2010, 09:54:40 »
Ik begrijp dat het raar overkomt, geen isolatielasjes, maar nogmaals even een duidelijke uitleg met
een paar plaatjes.



Het EW 1 wissel van Tillig, dit is dus de oude variant.



Het EW 1 wissel van Tillig, dit is de nieuwe variant met reeds aangebrachte isolatie in het puntstuk
en doorverbindingen voor de spanningstoevoer naar de wisseltongen.



En de DKW Engelsman van Tillig, deze verschilt niet of nauwelijks met zijn voorganger.
De isolatie is ook wederom al aangebracht in het wissel waardoor de isolerende raillassen niet
nodig zijn. De voeding van het puntstuk geschied al voor deze isolatie.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2010, 10:28:02 »
Ik bedoel met de aansluitingen op de andere rails (en één wissel).

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2010, 10:45:51 »
Ja ik begrijp de vraag, je bedoeld inderdaad de raillas tussen het engelsman en
het enkele wissel wat daar tegenaan ligt.

Op de railstaven komenende vanaf het puntstuk moeten inderdaad isolatielassen.


Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5