Met droog weer kan een 189 in zijn eentje een volle kolentrein (welliswaar bijna hetzelfde, gewichten zullen ongeveer gelijk zijn) trekken vanuit Amsterdam. Echter, zodra het ook maar een beetje vochtig wordt, gaat hij slippen, vandaar dat er twee loks voor staan. Zal voor de erts dus wel hetzelfde zijn.
Klopt, en soms werd de 1600 vervangen voor een 1300!(heb helaas ook geen foto's...)
Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen.
Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen. De krachten op de schroefkoppeling van de locomotieven worden verdeeld door multiple te rijden.met vriendelijke groet,Jon van Dijk
uh, dan vangt de koppeling van de achterste loc toch alsnog alle kracht?
Een klein overzicht:Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.5154 is dus het trein gewicht..
is een wagen dan 82 ton? Als ja, 5400t:82t=65,.. Wagen Heeft iemand een plaatje, van zon ertswagen van boven genomen? Ik vraag mij af, of de belading van Roco klopt, ik denk niet, omdat erts een hoogte dichte heeft zou de wagen niet zo hoog beladen zijn...GroetBernd
Hi,Een groot voordeel met het rijden van de 3x 6400 is dat de krachten verdeeld worden over de 12 assen en je geen rekening hoeft te houden met het "leeg trekken van de rijdraad". Met de BR 189 zul je hier dus rekening mee moeten houden, ook heb je dan maar 8 assen die aangedreven zijn. ik ga er dan ook vanuit dat het rijden met 2 189 in NL wel redelijk zal gaan maar de grens over bij Venlo word lastiger denk ik. In Venlo word de ertstrein overgenomen door 2x BR 151 die heeft dus ook 12 aangedreven assen en trekt deze met 20km/u de heuvel op vanuit venlo, sterker nog in de herfst staat er een opruk loc klaar in venlo. Mijn aaname is dan ook dat de ertstrein korter zal worden op het moment dat er met 2x 189AK zal worden gereden.Een klein overzicht:Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.5154 is dus het trein gewicht.. Gezien de voordelen lijkt het mij (als machinist) beter om met 3x 6400 te rijden desnoods met de Duitseherders zodat ze door kunnen.Gr,