Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: De ertstrein in HO  (gelezen 17708 keer)

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #15 Gepost op: 25 March 2010, 17:33:10 »
op drehscheibe heb ik deze foto gezien van een traktie 189 met AK



verder nog even een foto van mijn 6400 serie met koppelwagen en 1 ertswagen , de rest staat nog in de vitrine p.s. de lijmsporen bij de koppelwagen worden nog weggewerkt ,maar dat te zijner tijd ,wanneer ik de wagon ga verouderen

voor de 6485 heb ik al een omnummersetje in bestelling bij brekelmans ,verder heb ik nog een dummy 6400 ,maar daar moet ik nog het 1 en ander aan veranderen en dat word een tussenlok, foto's te zijner tijd





en nog even een plaatje van de koppelwagon


groet stefan ;)
« Laatst bewerkt op: 25 March 2010, 18:23:13 door nscargo2008 »

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #16 Gepost op: 25 March 2010, 17:58:23 »
Volgens mij, maar heb daar geen foto's van, heeft er ook een combinatie van 1600 + 2x 2200 gereden. Dat is dus ook nog een mogelijkheid om uit te beelden.

Klopt, en soms werd de 1600 vervangen voor een 1300!
(heb helaas ook geen foto's...)
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #17 Gepost op: 25 March 2010, 18:09:13 »
1600 + 2x 2200 bij Roco momenteel in het programma:

Roco 62670/68670 (NS 1601) en de 63944/69944 ( NS 2241 en NS 2328 )


Mvg,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #18 Gepost op: 25 March 2010, 18:09:33 »

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #19 Gepost op: 25 March 2010, 19:12:26 »
Op pagina 120 van het 1300 boek staat onder een foto van de 1316 + 2284 + 2238 met een (lege) ertstrein.
Op pagina 141 van het zelfde boek staat boven een foto van alwer de 1316 + 2223 + 2284 met een ertstrein en koppelwagens.
Spoorgroet, Martin

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #20 Gepost op: 25 March 2010, 21:42:58 »
op drehscheibe heb ik deze foto gezien van een traktie 189 met AK




is er bekent, welke nummers deze Koppeling bekomen?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #21 Gepost op: 25 March 2010, 21:52:20 »
De eerste 4  DBAG 189 030, 031, 036 u. 032 wurden mit Faiveley TRANSPACT (C-AKv) ausgerüstet u. sollen zunächst ab 16.03. im Erzverkehr nach Rotterdam getestet werden zijn nu gereed om test te rijden.

Deze serie 189 030-047 wordt omgebouwd.

Bronnen: DSO / RailColor.net


fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #22 Gepost op: 25 March 2010, 21:57:38 »
dank voor de info, twee van deze zouden hier zeker kommen, dan heb ik geen koppelwagen nodig. 189 heb ik nog twee over...

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #23 Gepost op: 25 March 2010, 22:39:53 »
En ga je dan ook overspuiten? :)
Dit zijn trouwens nieuw type UIC klauwkoppelingen, deze schijnen ook direct aan normale wagens te kunnen koppelen. :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2010, 23:06:21 »
Kon bij de BR151 ook, daar heb je een speciale "oog" voor nodig, welke al wel aan de koppeling zit.
Dus volgens mij niets nieuws.

Roland
« Laatst bewerkt op: 26 March 2010, 12:06:22 door Peter van der Leek »
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #25 Gepost op: 25 March 2010, 23:13:50 »
net terug van de vereniging.

helaas is aan het ligt gekomen dat de immitatie ak's niet werken. Ze lieten geregeld los.
Ze worden vervangen door standaard koppelingen.

Verder verliep alles goed. In het begin een probleem met de triple tractie,maar onderweg naar huis het probleem zo goed als mogelijk opgelost in mijn hoofd.

combi 1600 met 2x 2200 is ook schitterend en te realiseren op dit moment.
loks zijn in de collectie aanwezig.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2010, 02:42:10 »
Hoi Chris,

Alleen een 1600 ervoor kan ook.
Wel is waar dat de ertstrein dan leeg is en van Venlo richting Kijfhoek en verder rijdt.

Hier een foto uit juni 2002:


Foto: Gérard Drost

Op het bekende kopsproortje was toen weer eens een loc door het juk gegaan en werden alle sporen vanaf het emplacement geblokkeerd. Zodoende reden toen de ertstreinen door het station.


Foto: Gérard Drost


Foto: Gérard Drost

Mvg,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2010, 11:30:56 »
Alleen een 1600 ervoor kan ook.
Wel is waar dat de ertstrein dan leeg is en van Venlo richting Kijfhoek en verder rijdt.

Ja, lege ertstreinen werden ook wel met één 1300 of 1200 gereden.
Daar staan o.a. foto's van in de Railmagazine.

Vraag me wel af of 2x BR189 genoeg adhesiegewicht heeft voor deze zware (beladen) treinen ???
2x ~90t is toch minder dan 3x 6400 of 2x BR151...

Groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2010, 12:24:52 »
Met droog weer kan een 189 in zijn eentje een volle kolentrein (welliswaar bijna hetzelfde, gewichten zullen ongeveer gelijk zijn) trekken vanuit Amsterdam. Echter, zodra het ook maar een beetje vochtig wordt, gaat hij slippen, vandaar dat er twee loks voor staan. Zal voor de erts dus wel hetzelfde zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #29 Gepost op: 26 March 2010, 12:29:50 »
Ik dacht zelfs ooit een foto van een 1100 voor een lege erts te hebben gezien.
Voor grootspoorfoto's zie site