Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
  

Auteur Topic: De ertstrein in HO  (gelezen 18156 keer)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #30 Gepost op: 26 March 2010, 12:34:33 »
Klopt, 1100-tje ervoor heb ik zelf op dia in Dordrecht.
Inscannen zal voorlopig niet gaan, zit in één van mijn 6 verhuisdozen  :-\

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2010, 12:55:07 »
Met droog weer kan een 189 in zijn eentje een volle kolentrein (welliswaar bijna hetzelfde, gewichten zullen ongeveer gelijk zijn) trekken vanuit Amsterdam. Echter, zodra het ook maar een beetje vochtig wordt, gaat hij slippen, vandaar dat er twee loks voor staan. Zal voor de erts dus wel hetzelfde zijn.

Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen. De krachten op de schroefkoppeling van de locomotieven worden verdeeld door multiple te rijden.

met vriendelijke groet,

Jon van Dijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2010, 13:02:21 »
Klopt, en soms werd de 1600 vervangen voor een 1300!
(heb helaas ook geen foto's...)
Dat was zelfs standaard in enkele dienstregelingen in de jaren '90.

Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen.
Vandaar dus dat er ook een setje Fals (2 assen, gewone koppelingen)in de ertsdienst rijdt. ;)
Met de zesassers kan je meer laden per wagen omdat je 2 assen meer hebt om het gewicht over te verdelen, 120 ton in plaats van 80 of 90. natuurlijk kan je dat ook met vierassers doen maar dan wordt de trein een stuk langer aangezien je meer wagens nodig hebt. De klauwkoppeling zit er op vanwege het gewicht van de trein.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #33 Gepost op: 26 March 2010, 14:23:39 »
Dat gaat niet op Laurent, de soortelijke massa van ijzererts ligt 4x hoger als dat van steenkool! Dit is ook de reden waarom ertswagens 3 inplaats van 2 assen per draaistel hebben en de koppelingen zijn vervangen door automatische koppelingen. De krachten op de schroefkoppeling van de locomotieven worden verdeeld door multiple te rijden.

met vriendelijke groet,

Jon van Dijk
uh, dan vangt de koppeling van de achterste loc toch alsnog alle kracht?

ruben giesbertz

  • Gast
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #34 Gepost op: 26 March 2010, 18:04:17 »
Hier wat foto's van Chris zijn ertstrein in actie vanmiddag met test rijden,







Zal in het weekend nog meer foto's maken en kijken of ik een mooi filmpje kan maken.

Groetjes,
Ruben

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #35 Gepost op: 26 March 2010, 18:14:51 »
uh, dan vangt de koppeling van de achterste loc toch alsnog alle kracht?

Klopt, locs (en de koppelwagens) hebben zogenaamde versterkte schroefkoppelingen.
Deze kunnen dus meer hebben dan standaard schroefkoppelingen van goederenwagens.
De "Weisspunkters", 4-assige kolenwagens met witte stip, hebben ook zo'n versterkte schroefkoppeling.

Vraag ik me toch nog steeds af of 2x BR189 genoeg adhesiegewicht heeft... ::)

Groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #36 Gepost op: 26 March 2010, 18:25:17 »
Door even op Wikipedia te kijken zie je dat een 6400 80 ton weegt en een BR 189 87 ton. De trekkracht is voor beide locs bijna gelijk (305 en 300 kN), maar het verschil in vermogen is gigantisch (1180 kW tegenover 6400 kW). Normaal moet dat dus wel gaan lukken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #37 Gepost op: 27 March 2010, 09:21:15 »
Dit is dus precies wat ik bedoel.

3x 6400: 240t en 915kN trekkracht
2x BR189: 174t en 600kN trekkracht

Dus drie 6400'en zijn een stuk sterker dan twee BR189.
(Het vermogen is bij het aanzetten niet van belang.)
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #38 Gepost op: 27 March 2010, 09:41:58 »
Hi,

Een groot voordeel met het rijden van de 3x 6400 is dat de krachten verdeeld worden over de 12 assen en je geen rekening hoeft te houden met het "leeg trekken van de rijdraad". Met de BR 189 zul je hier dus rekening mee moeten houden, ook heb je dan maar 8 assen die aangedreven zijn. ik ga er dan ook vanuit dat het rijden met 2 189 in NL wel redelijk zal gaan maar de grens over bij Venlo word lastiger denk ik. In Venlo word de ertstrein overgenomen door 2x BR 151 die heeft dus ook 12 aangedreven assen en trekt deze met 20km/u de heuvel op vanuit venlo, sterker nog in de herfst staat er een opruk loc klaar in venlo. Mijn aaname is dan ook dat de ertstrein korter zal worden op het moment dat er met 2x 189AK zal worden gereden.

Een klein overzicht:
Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.
als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.
5154 is dus het trein gewicht..

Gezien de voordelen lijkt het mij (als machinist) beter om met 3x 6400 te rijden desnoods met de Duitseherders zodat ze door kunnen.



Gr,
Gr. Silvester

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #39 Gepost op: 27 March 2010, 09:54:46 »
Een klein overzicht:
Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.
als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.
5154 is dus het trein gewicht..

is een wagen dan 82 ton? Als ja, 5400t:82t=65,.. Wagen ???

Heeft iemand een plaatje, van zon ertswagen van boven genomen? Ik vraag mij af, of de belading van Roco klopt, ik denk niet, omdat erts een hoogte dichte heeft zou de wagen niet zo hoog beladen zijn...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #40 Gepost op: 27 March 2010, 10:10:21 »
Zal de klant leuk vinden als je z'n trein ineens inkort... Met zeven ertstreinen op een dag gaat het met drie minder per trein wel over 21 wagens...

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #41 Gepost op: 27 March 2010, 10:45:16 »
is een wagen dan 82 ton? Als ja, 5400t:82t=65,.. Wagen ???

Heeft iemand een plaatje, van zon ertswagen van boven genomen? Ik vraag mij af, of de belading van Roco klopt, ik denk niet, omdat erts een hoogte dichte heeft zou de wagen niet zo hoog beladen zijn...

Groet

Bernd

De belading van Roco is fout. Roco heeft er kolen in gedaan.
Meer NS in spoor 1!

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #42 Gepost op: 27 March 2010, 10:48:13 »
Hi,

Een groot voordeel met het rijden van de 3x 6400 is dat de krachten verdeeld worden over de 12 assen en je geen rekening hoeft te houden met het "leeg trekken van de rijdraad". Met de BR 189 zul je hier dus rekening mee moeten houden, ook heb je dan maar 8 assen die aangedreven zijn. ik ga er dan ook vanuit dat het rijden met 2 189 in NL wel redelijk zal gaan maar de grens over bij Venlo word lastiger denk ik. In Venlo word de ertstrein overgenomen door 2x BR 151 die heeft dus ook 12 aangedreven assen en trekt deze met 20km/u de heuvel op vanuit venlo, sterker nog in de herfst staat er een opruk loc klaar in venlo. Mijn aaname is dan ook dat de ertstrein korter zal worden op het moment dat er met 2x 189AK zal worden gereden.

Een klein overzicht:
Totaal treingewicht is normaliter +/- 5400 ton.
als je hier 3x 82 ton afhaalt zitten we op 5154 ton.
5154 is dus het trein gewicht..

Gezien de voordelen lijkt het mij (als machinist) beter om met 3x 6400 te rijden desnoods met de Duitseherders zodat ze door kunnen.



Gr,

De bult na Venlo heb je met 2x189 geen last van want 'de erts' gaat straks ook over de Betuweroute ;)
Meer NS in spoor 1!

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #43 Gepost op: 27 March 2010, 11:12:09 »
Leuk om op de baan na te bootsen: een gebroken koppeling:





« Laatst bewerkt op: 27 March 2010, 11:34:59 door Dick van Aggelen »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:De ertstrein in HO
« Reactie #44 Gepost op: 27 March 2010, 23:38:42 »
nee een 6400 is 82 ton!
en wanneer de ertstreinen standaard over de BR gaan zijn we ongeveer 2 jaar verder.
treinen zullen ingekort moeten worden als er met 2x 189 gereden gaat worden, mede door een garantie regeling van symens.
De lading van de wagens van roco klopt niet, de erts wagens zijn tot ongeveer 3 kwart gevuld, worden ze zo beladen zoals roco, worden de wagens te zwaar en dus de asdruk te groot.

Gr,
Gr. Silvester