Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:41:15
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 16:36:30
Station Gorssel en wachtpost 23 door Arbhin
Vandaag om 16:35:45
Een NS 2000 voor de SGB! door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino door Bert_Apd
Vandaag om 16:22:22
Info over blauwe platen door Graddy
Vandaag om 16:16:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Machinist Johan
Vandaag om 16:12:16
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 16:09:45
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:08:40
Station 2.0 door Deetrein
Vandaag om 16:07:02
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Rondje_HO
Vandaag om 16:06:02
Geknoei in 0 door JaJo
Vandaag om 16:01:08
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mvdbrand
Vandaag om 15:39:09
Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit door waldberg
Vandaag om 15:35:31
MSC-BoZ stelt zich voor door Chris
Vandaag om 15:30:06
BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's door DE-II
Vandaag om 15:21:59
BNLS-module: "De Kolk" door Basmans
Vandaag om 15:16:41
Digikeijs DR5000 - DR4018 schakeldecoder aansluiten en instellen door Ben
Vandaag om 15:03:58
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door MOVisser
Vandaag om 14:52:32
Onderdelen Lima door zuylen
Vandaag om 14:30:41
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door tuurtje
Vandaag om 13:41:37
CC 72000 en Corail + rijtuigen, suggestie treinsamenstelling gevraagd. door Erwin Schuurman
Vandaag om 13:00:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:44:18
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 12:40:32
Zwanenreich 2 door +++2010***
Vandaag om 10:37:27
Holnieten drijfstangen door Hans Gvz
Vandaag om 10:33:34
DR5000 en lokdecoders uitlezen door Dirk
Vandaag om 10:28:53
PWM met frequentieregeling met Arduino t.b.v. besturing analoge DC-treinbaan door jmu
Vandaag om 10:21:51
RTM in 0m door ingenium
Vandaag om 09:50:38
N-spoor engels onderbouw wissel door Arieuitalkmaar
Vandaag om 08:49:24
  

Auteur Topic: Foto/Filmtopic Laurent  (gelezen 29925 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2045
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #75 Gepost op: 10 augustus 2016, 01:09:48 »
Dankje Falcon! :)

Ruud: Fijn hè, 20 wagons staal. En dit is eigenlijk nog te kort, zag ze altijd rijden met 30-40 wagens. En betreffende de rails, ja, slijten zal het vast wel doen, maar ik heb nog niet merkbaar problemen ervaren. Alleen de slechte serie kunststof (96-2001) heeft duidelijk last van vaker los en vast gaan, daar breken dan stukken van de clickverbinding, waaraan de C rails zijn naam ontleend, af. Maar dat is een bekend probleem. Er breken ook spontaan stukken bedding af en een gratis gekregen wissel dat een stukje viel (van een tafel af getikt), spatte uiteen in tig stukjes (alsof je een kristalglas laat vallen). Omdat ik ook een en ander tweede hands koop, is dat wel iets om rekening mee te houden. Ik ben pas na die slechte periode herbegonnen, maar heb recentelijk enige stukken slechte rails op de kop getikt. Gelukkig een handje vol voor een klein prijsje, dus de schade is te overzien, maar wel weer even een wake up call.

De gebruikte m rails zijn duidelijk in mindere staat dan bij mensen waar ik wel eens kom en wat laat rijden. Niet gek, spul is gedeeltelijk uit de jeugd van mijn vader en ooms, ook nog door mij gebruikt als klein jongetje en is nooit in een vaste baan verwerkt geweest.

En als het straks wel versleten is, tsja... Dan moet er wellicht wat anders komen. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van 2rail railmateriaal, bijv. Peko, met pukostrips van WeichenWalter, dus wellicht wil ik als ik wel de ruimte heb om zelf wat te bouwen wel heel wat anders in de bovenbouw dan dat er standaard door Märklinisten gebruikt wordt (sowieso blijft een deel van het railmateriaal hier, dat is van mijn vader, vandaar dat alles dat nu gekocht wordt aan de onderkant met permanentmarker een kleine markering krijgt). Alles in de doosjes laten zitten is mijn stijl ook niet, ik ben sinds ik het weer opgepakt heb na de 1e pauze (nu de 2e keer een break gehad, dit maal een korte door verhuizing), eigenlijk een soort semi permanente tapijtrijder geworden. In mijn kamer was een smal looppad van de deur langs mijn bed naar voren, naar het raam, voor de wastafel was een keerlus waar ik precies in kon staan. En ja, dat heeft wel eens een railstuk gekost omdat iemand erop stond, maar gelukkig is c rail redelijk robuust.

Ik kwam trouwens enige tijd geleden op Duits spoor... Er zijn daar enkele clubjes die zich bezighouden met teppichbahning in het groot. Waar ik met 28 meter rond al een flinke baan heb liggen, is dit voor zo'n clubje een lachertje. Die huren voor enige tijd een gebouw af en leggen daar dan enkele hectometers tot kilometers aan spoor neer, met op de hoofdsporen 2R en 3R door elkaar heen, computergestuurd en al. Lijkt mij ook nog een keer gaaf om mee te maken. ;D ;D Heb ik ook geen last van mijn huidige beperking: de centrale. Het mobile station type 1 kan maximaal 10 locs onthouden en 1,2A leveren (mijn versies, er zijn versies die 1,9A leveren). 3 tot 5 locs, afhankelijk van de ingeschakelde functies, decoders en motoren. Mocht je je afvragen waarom je veelal hetzelfde materieel ziet, ik geef de voorkeur aan MFX materieel. Hoef ik niet iedere keer adressen te zoeken van alle machines (het bestand met adressen, beschrijving e.d. kan ik niet meer vinden). Zie hier wat ik bedoel, even op een van de Bilder topics drukken. :o

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn site: Sporingerdam
Youtube Kanaal Laatste update 23-07-2015!
Railion 6513

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2045
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #76 Gepost op: 13 mei 2017, 22:47:59 »
Zo, maar eens even een schopje. Dit jaar 2 sessies gehad. Alhoewel de eerste sessie uit een klein en een groot deel bestond, beschouw ik dit als 1 sessie. Sinds de laatste opbouw van 2016 zijn er zo'n 250 stukken rails bijgekomen, waaronder ruimere bogen en slanke wissels. De laatste opbouw had niet 1 stuk R1 meer (=360mm, dus al ruimer dan de R2 van Roco met 358mm).

Afijn, de eerste sessie vond plaats in twee delen. Eerst op de kamer van mijn broertje, die toen in Amerika was, en later nog enkele dagen op de benedenvloer. De kamer van mijn broertje samen met pa geclaimd, dus er hebben ook weer wat stoomloks gereden. Een driespoors ovaal lag door de vrije ruimte.

Ik begon met drie Taurusjes:


En daarna, zoals gezegd, wat stoomloks:






Vervolgens op de elektrische toer. Wat spul uit een krokodillenfamilie:


Videomateriaal is er ook van deze eerste sessie. We schrijven februari, dus het licht ging buiten vrij vroeg alweer uit. Derhalve is het licht wat aan de weinige kant.
<a href="https://www.youtube.com/v/a5kQe-wA0Qo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/a5kQe-wA0Qo</a>
Ook de krokodillen zijn gefilmd:
<a href="https://www.youtube.com/v/8ciL3Y7X2wc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8ciL3Y7X2wc</a>

Vervolgens, toen ik het rijk een paar dagen alleen had, alles opgepakt en een etage lager gaan zitten. In deze opbouw gebruik gemaakt van de lengtes "nieuw" materiaal dat ik had gekocht. Ook mijn ombouwtaurus VMAX 357 heeft de wielen mogen strekken.


En voor de liefhebbers heb ik ook een baanplan. In dit plan waren voor het eerst R4 bochten toegepast, zo ook de eerste keer slanke wissels (die ik toen net had). Daarvan gaan er, als het budget het toe laat, nog meer komen. Maar daarover later meer. Het baanplan had totaal een goeie 77 meter raillengte.


En natuurlijk videomateriaal:
<a href="https://www.youtube.com/v/iM2dvm-kEf4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/iM2dvm-kEf4</a>

Zoals al te zien was, reed ik met behoorlijke lengtes. Treinen van 7 tot 9 rijtuigen.




En je lange rechte stuk lang genoeg om de gehele trein op te laten rijden. 8) 8)


Een kruising is ook altijd een leuk motief voor een foto:


En nog een line-upje van 3 fernzüge:




En uiteraard weer met video ;D ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/vMyxB3Pzfe8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vMyxB3Pzfe8</a>

De grootste uitdaging zat hem in managen van de 3 treinen. Het mobile station ondersteund geen computersturing, uitbreiding van het aantal besturingsunits of vermogen. Ik moet het dus doen met 2 controllers. Een CS3 had ik al besteld, maar was nu nog niet binnen.

In April heb ik mijn verdediging met succes doorlopen en heb ik voor mijn afstudeerwerk een 7 gekregen. Tijd om mijzelf te verwennen.  ;D ;D Er was een bepaald model, alleen uitgegeven in H0 door Roco en Jägerndorfer, en een fantasieuitvoering door Piko, dat al heel lang erg hoog op mijn lijstje stond. Ik ben eens gaan zoeken en heb uit 3 verschillende landen de diverse delen gehaald. 1 deel ligt nog in het buitenland bij een kennis te wachten totdat ik daar ben of hij hier. De kenners zullen misschien wel voelen wat eraan komt... Voor de rest, zie foto:


De Railjet is de set Spirit of Innsbruck. De lok is standaard AC met sound, de rijtuigen zijn ook de luxe versie met binnenverlichting, maar als DCC uitgerust. Deze heb ik eerst dus omgebouwd naar AC, dat beschrijf ik hier. De drie rijtuigen die er nog tussen moeten, vond ik in Zwitserland. Gelukkig komt een kennis regelmatig in de buurt van de winkel, dus na betaling van mijn kant wilde hij deze wel even ophalen. Scheelt al 35 euro verzendkosten en 15 euro handelingskosten van de verzender. En hij komt toch zo nu en dan hier in de buurt.
Goed, nog een fototje:



Hiermee is dan ook de tweede sessie van dit jaar geopend. Weinig tijd, helaas, om verder te gaan de eerste dagen. Veel werken. Op woensdag nog even langs de dealer waar ik zaterdags al 3 extra stukken R4 en wat ander klein grut mee had genomen, om nog even 2 halve stukken R3 te halen, zodat ik het halve stuk R1 kon elimineren en daarmee de baan volledig R1 vrij kon maken. Krijg ik twee uur later een mailtje... Je was net te vroeg, de postbode stond net voor de deur en had een pakketje bij zich waarin ook wat voor jou zat. Kom je het nu halen of na het weekend (koningsdag, dus langere sluiting). Ik uiteraard weer in de auto gesprongen en dit speelgoed ook maar opgehaald. :laugh: :laugh:


Nog bij mijn dealer 8) 8)


En thuis. Eerst eens testen met een laptop, mobile station eraan en aan het netwerk. Na wat updates draaien is het apparaat mooi bij. In plaats van 2 handregelaars, 1,2 Ampère en 10 loks (met max. 9 functies), kan ik nu tig handregelaars toevoegen, heb ik 3 Ampère rijstroom en kan ik onbeperkt loks met 32 functies toevoegen.

Meteen een in de buurt wonende kennis van het 3railforum geappt. Die kwam even langs met 2 locs, een NS TRAXX en een ELL Vectron. De Vectron is uit de hobbyserie, maar voorzien van heel veel functies. Mooie test dus. Ook mijn 2 Roco soundlocs, zowel de Railjet als de World Record, kunnen nu in DCC aangestuurd worden en alle functies (13 of 14) kunnen worden aangeroepen.


De dubbeltractie functie ook maar even getest. Zowel de Märklin Taurus en Vectron als de Piko 186 en 187.


Later nog meer gespeeld:

Een zebra trekt een flinke sleep hogeboordwagens: 17 stuks.


Een "ersatzgarnitur" voor een RE, getrokken door een Trix 146, omgebouwd naar 3rail met een MLD3. Eindelijk een TRAXX uit het Märklinbedrijf mét kortkoppelingsmechaniek door schaargeleiding. :) :)


Rangeerdienst.

Later is mijn 3rail bekende nogmaals langs geweest, dit maal met enkele andere loks:


De V160 maar aan het werk gezet met een veel te moderne gemengde goederentrein.



En de RN232 met de hogeboord wagens. Van de andere inzetten helaas geen foto's, daarvoor waren we te druk met lekker rijden en kletsen.

Wat ik wel heb zijn twee filmpjes van deze tweede sessie:
<a href="https://www.youtube.com/v/Pm-nbEv2Fe0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Pm-nbEv2Fe0</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/G0APXgecmb0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/G0APXgecmb0</a>

Ik had gezegd dat ik nog even terug zou komen op de slanke wissels. Daarvan komen er zeker meer. Echter, door de binnenkomst van het CS3, dat ik nog niet verwacht had (Märklin is erg goed in het niet informeren van zijn dealernetwerk), kwamen de prioriteiten even anders te liggen. Momenteel staat er nog een bestelling printplaten en onderdelen open, daarvan worden straks een aantal wisseldecoders gebouwd. Wisselaandrijvingen, tsja, de meeste hier vervloeken ze, maar ik gebruik de standaard Märklin spoelen. De wisseldecoders gaan geprogrammeerd worden op DCC en daarna onder de bedding van de crail. Voor mij als tapijtrijder de meest haalbare kaart op het gebied van automatisering. Dat betekent wel dat ik eerst nog enkele aandrijvingen moet overbruggen (de micro switches fikken eruit bij Märkllin aandrijvingen, bekend probleem) en wat printjes in elkaar moet zetten.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn site: Sporingerdam
Youtube Kanaal Laatste update 23-07-2015!
Railion 6513

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1905
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #77 Gepost op: 13 mei 2017, 23:56:12 »
Mooie update  (y) Ik moet de filmpjes nog bekijken maar die Railjet is echt mooi!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2045
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #78 Gepost op: 15 mei 2017, 14:26:36 »
Thanks voor je compliment Martijn! :) :)
Neem ook eens een kijkje op mijn site: Sporingerdam
Youtube Kanaal Laatste update 23-07-2015!
Railion 6513

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2045
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #79 Gepost op: 14 juli 2017, 00:16:32 »
De Railjet heb ik natuurlijk al laten zien in de vorige foto's. Alleen is ie daar nog maar vijfdelig. Een sporttoernooi in Oostenrijk en een ritje voor de baas naar Milaan maakten dat ik ook de laatste 3 rijtuigen kon ophalen in Zwitserland en nu dus een volledige achtdelige Railjet bezit.

En dus heb ik nu een pareltje in mijn verzameling, want dat is de Railjet toch wel een beetje. Een pronkstuk. Keurig 1:87, voorzien van volledig geluid en flink wat lichtfuncties, zowel in de loc als in de stam zelf en nog op de juiste treinlengte ook. Dat de diverse sets uit verschillende landen komen en de gehele stam van origine een DC stam is, doet daar niets aan af. De lok als AC lok in Duitsland besteld, de DC stam in Nederland gekocht, de ombouwonderdelen naar AC besteld bij Roco en de 3 resterende rijtuigen, ook uit de DC serie, komen uit Zwitserland.

Alhoewel mijn plan is niet te vaak deze stam in en uit elkaar halen, de vierpolige koppeling luistert wat nauw en is wat kwetsbaar, kon ik het vandaag toch niet laten. Overigens, om hem knap te houden is een Trainsafe Travel H03L besteld. En wel van 2,40 meter, dan heb ik ca. 2 cm speling per kant. Afijn, niet te vaak in en uit elkaar, maar van de week wel even in elkaar. Op de terrastafel. Het paste overigens net, de tafel is namelijk ook 2,40. Een paar foto's in zonlicht, toch altijd het mooist. Door op de foto's te klikken, open je ze in groot formaat.


De hele stam op de tafel


Met de kop voorop


En de lokzijde


De lok in profiel


En het stuurrijtuig


Nogmaals de gehele stam

Hierna alles weer ingepakt en opgeruimd. De trainsafe zal ik waarschijnlijk pas eind september ontvangen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn site: Sporingerdam
Youtube Kanaal Laatste update 23-07-2015!
Railion 6513

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1905
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #80 Gepost op: 14 juli 2017, 00:50:40 »
Zo mooi! Om jaloers op te worden  :D

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2045
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Foto/Filmtopic Laurent
« Reactie #81 Gepost op: 17 juli 2017, 21:41:19 »
Gewoon zelf kopen Martijn ;D ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn site: Sporingerdam
Youtube Kanaal Laatste update 23-07-2015!
Railion 6513