Er schijnt een kleine marge in het systeem ingebouwd te zijn: als je om 8.57 incheckt reis je op korting.
Er wordt inderdaad bijgehouden met welke vervoerder je reist: een NS-automaat zal laten zien welke vervoerder je gebruikt voor een bepaalde rit, en ritten gemaakt bij een andere vervoerder dan NS kun je niet verder bekijken dan datum, tijd en handeling en de daarbij behorende kosten: haltenamen en zo zijn niet te vinden, want daarvoor moet je weer bij de automaat zijn van de vervoerder waar je dié ritten gemaakt hebt (waar je vervolgens de ritten van NS alleen in handeling, datum tijd en kosten kan zien) maar bijvoorbeeld Connexxion is zo aardig om die dingen nergens neer te zetten, dus controleren kan ik een Connexxion-rit vrijwel niet (ja, aan de hand van dat onhandige gedoe op 9292, maar verder zoeken ze het bij Connexxion bij een claim maar lekker uit met een uitdraai van bijvoorbeeld de NS)
Die marge was naar ik meen 5 minuten.
De GVB ritten laat de NS automaat niet zien welke vervoerder het is, Connexxion wel, verder is het mij ook nog niet gelukt om bij NS een uitdraai te maken.
Nu is ze een correspondentie begonnen om het gestolen geld weer terug te krijgen, de juiste prijs van een rit is echter moeilijk te achterhalen, we gaan er maar vanuit dat het bedrag dat het meeste voorkomt de normale prijs is.
Een enkele keer is zelfs 8 i.p.v. 4 euro afgeschreven.
Een interessant document van verkeer en waterstaat , een zogenaamd "aanvalsplan"
Ik blijf het belachelijk vinden dat je eerst een kaart moet kopen om te mogen reizen (na opwaarderen). Bij een strippenkaart of treinkaartje koop je een kaartje naar waarde (strippenkaart natuurlijk mogelijk meerdere trajecten) van het traject en betaal je niets extra.
Het argument tegen de OV kaart dat je extra moet betalen en dat later pas terugkrijgt vind ik onzin, bij de strippenkaart is dat toch niet anders?