Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156007 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #105 Gepost op: 23 March 2010, 08:49:00 »
Mocht je vragen hebben over de OV-Chipkaart zou je ook info kunnen vragen bij de Tickets- en Servicebalie op het station

"De wat?" hoor ik nu veel mensen denken.
Ik denk eigenlijk dat veel mensen graag voor de trein zouden willen betalen zonder dat daar een pagina's lange gebruiksaanwijzing of de hulp van servicepersoneel (niet aanwezig buiten de grote stations) voor nodig is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Roelof

  • Gast
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #106 Gepost op: 23 March 2010, 08:52:22 »
@ Henk,
Hier wordt idd de loketten bedoeld en helaas alleen te vinden op de grote stations.

Grt, Ronald.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #107 Gepost op: 23 March 2010, 09:01:30 »
Eerlijk? Wat stompzinnig. Dan gelden er verschillende regels op één en dezelfde lijn. Ik denk niet dat ze je uiteindelijk wat zouden kunnen maken, maar ja, wie heeft er zin in gezeur.
Zelf ben ik een paar keer vanuit Den Haag naar Hofplein gereisd zonder in te checken, maar ik heb makkelijk praten, want aan mijn OV-kaart kunnen eventuele controleurs nog altijd zien dat ik heb betaald.

Henk,

Dat geldt voor mij dus ook. Het is blijkbaar nog steeds niet duidelijk. Ik heb ook een abonnement waar je aan kunt zien dat ik heb betaald, naast een OV chipkaart, waar dat abonnement ook op is geregistreerd. Jij krijgt zonder inchecken, maar met je OV-kaart van de RET controleurs gewoon een bekeuring.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #108 Gepost op: 23 March 2010, 09:15:23 »
Dat is dus juist het probleem: dat kan nu niet, en straks zeeeer hoogstwaarschijnlijk ook niet: men wil iedereen dure enkele reizen laten betalen.
Volgens de informatie kun je ook reisproducten op je kaart laden. Vallen gewone enkeltjes en retours niet onder het begrip reisproduct?

Mocht je vragen hebben over de OV-Chipkaart zou je ook info kunnen vragen bij de Tickets- en Servicebalie op het station, mijn ervaring is dat de medewerkers jou helpen bij de automaat en eventuele vragen prima kunnen beantwoorden.
Dat zal best, maar dat moet toch niet nodig zijn?
Het is toch belachelijk dat ze geen kans zien om het op papier/beeldscherm helder en eenduidig uit te leggen. De eerste uitleg moet zo zijn dat nadere vragen helemaal niet nodig zijn. Blijkbaar is er onder al die handleidingenschrijvers niemand die zich kan verplaatsen in de denkwereld van de simpele reiziger.
Een andere gedachte die bij me opkomt: misschien is het systeem wel zo ingewikkeld en/of onlogisch dat het gewoon niet valt uit te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Roelof

  • Gast
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #109 Gepost op: 23 March 2010, 09:30:01 »
@ Klaas,
Ik ga vanavond even spitten in mijn papieren die ik op het werk heb liggen en mss kan ik het e.e.a. inscannen en hier laten zien.

Grt, Ronald.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #110 Gepost op: 23 March 2010, 09:36:02 »
Nog even over het geknetter over enkeltjes en retourtjes: Ik heb het eens uitgezocht en een 4 dagen in de week werkende forens zoals ik is het goedkoopst uit met... enkeltjes.  (y)
Een abonnement is pas een klein beetje lonend bij 5 dagen in de week heen en weer karren, nu ben ik goedkoper uit met een enkeltje zonder korting heen en een enkeltje met korting terug. je stempelt je de pleuris en je hebt een kilo kaartjes per maand. OV-chip scheelt dan misschien nog een paar cent, maar ik heb de pest aan dat ding, je kan niet aan de kaart zelf zien of ie ingecheckt is en als er een keer gelazer mee is moet je overal zelf achteraan, waar ik mezelf kennende natuurlijk geen zin in heb zodat het een hoop extra geld kost. Geldt voor een hoop mensen denk ik. (stiekem voordeeltje voor de vervoerders? die weten ook dat een hoop mensen gewoon geen zin hebben in het gezanik...)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #111 Gepost op: 23 March 2010, 10:03:03 »
Henk,

Dat geldt voor mij dus ook. Het is blijkbaar nog steeds niet duidelijk. Ik heb ook een abonnement waar je aan kunt zien dat ik heb betaald, naast een OV chipkaart, waar dat abonnement ook op is geregistreerd. Jij krijgt zonder inchecken, maar met je OV-kaart van de RET controleurs gewoon een bekeuring.

mvg,
Ivo

Ah, nee zoiets geks dringt niet snel tot mij door nee.  ;)
Ben benieuwd, helaas reis ik niet zo heel vaak op de route en tot nu toe is het me nog niet gelukt een controleur tegen het lijf te lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #112 Gepost op: 23 March 2010, 10:32:35 »
Tot nu toe ben ik tevreden over de makkelijkheid van het reizen geen gedoe meer in het uitzoeken hoeveel zones een tripje was. Haasten om toch binnen het uur terug te kunnen zijn (soms had je meer tijd omdat de bus chauffeur zijn stempel royaal had ingesteld) Nu hoef je dat niet meer.

Zoals uit den treuren verteld is in het Rotterdamse OV (RET) dat je altijd moet inchecken en uit. Ook geld dat voor abonnement houders. Het oude papieren kaartje is dan gewoon bewijs dat je betaald heb. Maar is niet als abonneement geldig. Dus gewoon inchecken en uit checken. Vooral uitchecken want als je dat een paar keer niet doet blokkeerd hij. Kan je mooi in de rij om hem te gaan resetten. Regels zijn regels. Ik vind het heel irritant als een abonnement houder in discussie gaat met tram controlleur of bus chauffeur. Waarom zo moeilijk doen. Hub langs de reader en klaar. Nee boos worden iedereen ophouden en druk gaan doen. Maakte zelfs mee dat de passagier zo moeilijk deed dat controle en politie erbij aan te pas moest komen. Waarom een boete riskeren als het niet hoeft.

Nadeel wel vergeet je uit te checken hup 4 euro kwijt, gedoe om het terug te krijgen. Nu wil die padjepajer van een RET directeur dat dat geld aan de RET vervalt had je maar uit moeten checken. Nog mooier pure diefstal, hij hield geen rekening met storingen of een bijgoochem van een tram/bus bestuurder die de computer te vroeg uit laat loggen.

Het grootste probleem vind ik dat je na 30 minuten uit het systeem wederom instap geld moet betalen. De soms vreemde rit prijzen bv Tram 8 vanaf halte Maritiem Museum naar halte Euromast is iets van 13 cent (zonder instap kosten) ritje Capelle Centrum Capelle Terp met de metro wat een paar honderd meter is, is ruim 1 euro (zonder instap kosten) heel vreemd. Zo zijn er tal van voorbeelden. Ook lijkt het erop dat het systeem soms 2 tarieven hanteerd want ook kunnen ritjes soms kleine verschillen zitten in rit prijzen.

Groetjes Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #113 Gepost op: 23 March 2010, 14:51:48 »
Zoals uit den treuren verteld is in het Rotterdamse OV (RET) dat je altijd moet inchecken en uit. Ook geld dat voor abonnement houders. Het oude papieren kaartje is dan gewoon bewijs dat je betaald heb. Maar is niet als abonneement geldig. Dus gewoon inchecken en uit checken. Vooral uitchecken want als je dat een paar keer niet doet blokkeerd hij. Kan je mooi in de rij om hem te gaan resetten. Regels zijn regels. Ik vind het heel irritant als een abonnement houder in discussie gaat met tram controlleur of bus chauffeur. Waarom zo moeilijk doen. Hub langs de reader en klaar. Nee boos worden iedereen ophouden en druk gaan doen. Maakte zelfs mee dat de passagier zo moeilijk deed dat controle en politie erbij aan te pas moest komen. Waarom een boete riskeren als het niet hoeft.

Het gaat mij niet om de bus of tram in Rotterdam, maar om de achterlijke toestand dat de regels op de Randstadrailverbinding bij het instappen in Den Haag anders zijn dan bij het uitstappen in Rotterdam. Dat hoeft een buitenstaander als ik absoluut niet te vermoeden. Er lijkt me ook nauwelijks een redelijk belang mee gediend. Kennelijk komt de RET er niet uit met mede-exploitant HTM. Jammer voor ze, maar laat ze dat niet op de reizigers afreageren.
Ik blijf dus benieuwd en een eventuele boete valt toch in het niet bij het bedrag dat jaarlijks met mijn OV-kaart is gemoeid.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #114 Gepost op: 23 March 2010, 22:54:07 »
Enkele reizen zouden toch iets goedkoper worden en retours de prijs van twee enkele reizen?
Klopt enigzins, maar wat ze in werkelijkheid doen is in het begin starten met een goedkope enkele reis, en vervolgens die prijs iets op hogen, totdat 2 chip-enkeltjes gelijk liggen aan een papieren retour.

De volgende stap is dat ze de retourtjes in prijs verhogen, en de enkeltjes ook, maar dan zodanig dat het nog steeds even duur is als een retou, maar de prijs evenaart van een papieren enkele reis.
Menno, Hoe kom je op het idee om elke keer te melden dat 2 enkeltjes nog steeds duurder is dan een retour?
Als je zo baalt van dit systeem dan reis je toch niet meer met de trein, heb je ook niks meer te zeuren dat het zo duur is.
Pardon? Ik kan het verkeerd getypt hebben, maar ik bedoelde toch echt dat 2 chip-enkeltjes net zo duur zijn als een papieren retour...
Mocht je vragen hebben over de OV-Chipkaart zou je ook info kunnen vragen bij de Tickets- en Servicebalie op het station, mijn ervaring is dat de medewerkers jou helpen bij de automaat en eventuele vragen prima kunnen beantwoorden.
Mijn ervaring is helaas dat OV-personeel met de oren staat te klapperen als je het begrip OV-chipkaart überhaupt laat vallen: de meesten hebben er de ballen verstand van.

Volgens de informatie kun je ook reisproducten op je kaart laden. Vallen gewone enkeltjes en retours niet onder het begrip reisproduct?
Inderdaad. Die vallen daar niet onder, en zijn ook niet beschikbaar op de automaat. Onder reisproducten vallen alleen de voordeelurenkaart, een week-maand of jaarabonnement voor het streekvervoer (bus, tram en metro) en de uur en dagkaarten die je voor het streekvervoer op kan laden.
Tot nu toe ben ik tevreden over de makkelijkheid van het reizen geen gedoe meer in het uitzoeken hoeveel zones een tripje was. Haasten om toch binnen het uur terug te kunnen zijn (soms had je meer tijd omdat de bus chauffeur zijn stempel royaal had ingesteld) Nu hoef je dat niet meer.
Het klinkt misschien bot, maar controleer je dan ook wat de gemaakte reizen kosten? Ik hoor het namelijk van meer mensen: 'ik hoef niet meer na te denken'  Maar als het fout gaat, merk je dat dus ook niet...

Zoals uit den treuren verteld is in het Rotterdamse OV (RET) dat je altijd moet inchecken en uit. Ook geld dat voor abonnement houders.
Het kan wezen dat jij dat normaal vindt, ook ik vind het vreemd: in menig land met electronisch betaalsysteem voor het OV treft een reiziger met een abonnement een gewone zichtkaart waar op staat wat hij gekocht heeft: inchecken of met een magneetkaart klooien, is niet nodig.


Het oude papieren kaartje is dan gewoon bewijs dat je betaald heb. Maar is niet als abonnement geldig.
Het gekke is dat er hier mee nu al verschillen zijn ontstaan: bij Arriva-Waterland (maar vast ook in andere Arriva-regio's) is het ze blijkbaar niet gelukt iets te bedenken voor die abonnementshouders: die hoeven dus ook niet in te checken (Moeten ook niet inchecken, want dan wordt er gewoon saldo afgeschreven) en blijven gewoon met abonnement en stamkaart reizen.
Men heeft zich niet gerealiseerd wat voor chaos dat op gaat leveren als er van vervoerder gewisseld wordt...

De soms vreemde rit prijzen bv Tram 8 vanaf halte Maritiem Museum naar halte Euromast is iets van 13 cent (zonder instap kosten) ritje Capelle Centrum Capelle Terp met de metro wat een paar honderd meter is, is ruim 1 euro (zonder instap kosten) heel vreemd. Zo zijn er tal van voorbeelden. Ook lijkt het erop dat het systeem soms 2 tarieven hanteerd want ook kunnen ritjes soms kleine verschillen zitten in rit prijzen.
Tijd dus om dat te gaan controleren... en eventueel claims in te sturen naar het OV-bedrijf...

Ik vind het heel vreemd dat er een systeem bedacht is dat overduidelijk niet in staat is de juiste prijs te berekenen voor een bepaalde rit (dat gebeurt hier nu ook al, en gaat met een verplichting van die kaart echt niet ineens veranderen)
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 22:56:38 door Menno »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #115 Gepost op: 25 March 2010, 20:00:46 »
The story continues:

Vanavond stapte ik weer in Hofplein in op weg naar Nootdorp. Ik heb maar weer ingechecked, want de RET zet zoveel controleurs in dat de controle met name in de avondspits er voor mij uitziet alsof men beter gewoon een conducteur kan invoeren op elke trein. Dat lijkt me goedkoper.

Maar goed ik was ingechecked, dus niets aan de hand. Achter mij vraagt een meneer aan de controleur wat hij nu eigenlijk controleert. Hij vertelde dat hij moest controleren of hij betaald had. En dat is dus het foute antwoord. Ik zal uitleggen waarom: ik bood de controleur mijn abonnement aan en daarna vertelde hij dat hij een OV chipkaart moest hebben. Maar zei ik, uit die kaart blijkt dat ik betaald heb. Dat was niet zo, zei hij, want die kaart was niet geldig bij de RET. Maar ik heb wel betaald. En toen kwam de aap uit de mouw (overigens neem ik de controleur niets kwalijk, want deze voert gewoon de opdracht van de directie van de RET uit). Wat blijkt namelijk: met de invoering van de OV chipkaart is de hele betaling van de vervoersbedrijven op de kop gezet. De geinde bedragen komen in een centrale pot terecht en deze worden verdeeld op basis van geregistreerde gereisde kilometers. Als ik dus niet incheck ontvangt de vervoerder niets uit de pot. Dus is inderdaad de OV chipkaart er niet voor de reiziger, maar voor de vervoersbedrijven om de pot (lees die van de abonnementshouders) eerlijker te verdelen. Want een ding staat vast: als ik niet incheck, heb ik nog steeds betaald voor mijn reis, want binnen mijn abonnementsgebied kan ik zoveel reizen als ik wil.

Het is maar een weetje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #116 Gepost op: 25 March 2010, 20:09:45 »
Nog een leuke vraag;

Wat gebeurt er als ik om 2 voor 9 s'ochtends incheck om de trein te pakken die om 9 uur vertrekt (09.00 om precies te zijn). Dan mag je met korting reizen, maar wordt dat ook geregistreerd of mag je leuk de volle mep betalen?

Ernst-Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #117 Gepost op: 25 March 2010, 20:32:10 »
@Ivo. Ik vraag me af of het helemaal klopt. Het geld voor de abonnementen en strippenkaarten gaat al heel lang in een centrale pot en wordt via een verdeelsleutel verdeeld. In het grootste deel van Nederland kan je nog steeds met een strippenkaart betalen en is het nog steeds genoeg om alleen je abonnement te laten zien. Het lijkt me dus sterk dat de verdeling op het moment alleen via het aantal geregistreerde kilometers verloopt, want dat zouden de meeste OV-bedrijven een hoop geld mislopen. Mogelijk geldt het alleen voor Rotterdam, omdat die er zelf voor hebben gekozen alleen een OV-chipkaart te accepteren, maar ook dat heeft dan eigenaardige gevolgen voor de verdeling.

Op mijn OV-kaart staat trouwens geldig op alle etc. dus ik ben benieuwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #118 Gepost op: 25 March 2010, 20:36:21 »
Henk,

Dat klopt wel, maar door de verdeelsleutel (die wordt geschat op basis van steekproeven met vervoersonderzoek) te vervangen door het exacte aantal gereisde kilometers van reizigers in het vervoersgebied van elke vervoerder wordt de verdeling mogelijk gunstiger voor het ene en ongunstiger voor de andere. Dit gaat dus zeker goed op de Randstadrail Erasmuslijn, want de daar afgelegde kilometers worden exclusief door de RET geleverd. Dat geldt dan weer niet in gebieden, waar je met een stadsvervoerder en een streekvervoerder hetzelfde traject kunt afleggen, tenzij de OV chipkaart ook registreert met welke vervoerder wordt gereisd. Maar dat dacht ik nog niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #119 Gepost op: 25 March 2010, 21:03:04 »
Wat gebeurt er als ik om 2 voor 9 s'ochtends incheck om de trein te pakken die om 9 uur vertrekt (09.00 om precies te zijn). Dan mag je met korting reizen, maar wordt dat ook geregistreerd of mag je leuk de volle mep betalen?
Er schijnt een kleine marge in het systeem ingebouwd te zijn: als je om 8.57 incheckt reis je op korting.
Dat geldt dan weer niet in gebieden, waar je met een stadsvervoerder en een streekvervoerder hetzelfde traject kunt afleggen, tenzij de OV chipkaart ook registreert met welke vervoerder wordt gereisd. Maar dat dacht ik nog niet.
Er wordt inderdaad bijgehouden met welke vervoerder je reist: een NS-automaat zal laten zien welke vervoerder je gebruikt voor een bepaalde rit, en ritten gemaakt bij een andere vervoerder dan NS kun je niet verder bekijken dan datum, tijd en handeling en de daarbij behorende kosten: haltenamen en zo zijn niet te vinden, want daarvoor moet je weer bij de automaat zijn van de vervoerder waar je dié ritten gemaakt hebt (waar je vervolgens de ritten van NS alleen in handeling, datum tijd en kosten kan zien) maar bijvoorbeeld Connexxion is zo aardig om die dingen nergens neer te zetten, dus controleren kan ik een Connexxion-rit vrijwel niet (ja, aan de hand van dat onhandige gedoe op 9292, maar verder zoeken ze het bij Connexxion bij een claim maar lekker uit met een uitdraai van bijvoorbeeld de NS)