Voor mijn begrip Ivo.Maar je kunt vooralsnog toch gewoon in Randstadrail stappen en bij Hofplein uitstappen zonder je bij zo'n paal te vervoegen?
Volgens mij is alleen netjes betalen verplicht. De RET heeft ervoor gezorgd dat betalen in het eigen gebied alleen kan met een kaart waarmee je kan in- en uitchecken, maar op Randstadrail is dat vooralsnog anders. Dat is ook logisch, want de oudere stations zijn helemaal niet op de kaart ingesteld. Pas als de verbinding met CS is gelegd en de oude stations dicht zijn, kan dat veranderen.Maar laten we ervan uitgaan dat die verplichting tot inchecken bestaat. Vooralsnog kun je bij iedere Randstadrailhalte zonder meer instappen en uitstappen zonder in- of uitchecken, ook op station Hofplein. Kom je een controleur tegen, dan kan die aan je kaart niet zien of je hebt ingecheckt. Mocht iemand met gezag er achteraf op de een of andere duistere manier achterkomen dat Ivo niet heeft ingecheckt, dan maken ze hem nog steeds niks. Ivo heeft namelijk netjes betaald.
Het blijkt dat ik al enige tijd een OV-chipkaart heb. Mijn voordeelurenkaart is nl. ook een chipkaart.Heb net eens op de site van de ov-chipkaart zitten kijken hoe het werkt, en in grote lijnen begin ik het te snappen.Maar stel nou dat ik incheck hier in Middelburg en ik reis met de intercity naar Amsterdam. Daar aangekomen loop ik naar de eerstvolgende trein die teruggaat naar Middelburg, en daar check ik pas uit. Hoe weet "het systeem" dan wat ik allemaal heb uitgespookt?En wat moet b.v. een buitenlandse toerist die in Rotterdam de metro wil nemen. Is er op de stations voldoende informatie aanwezig om zo iemand op weg te helpen?Toen ik jaren geleden eens in München aankwam stond daar op het perron van de S-bahn een groot bord waarop het hele systeem van de strippenkaart werd uitgelegd. Waar je ze kon kopen, hoe je ze moest afstempelen en voor elke rit hoeveel strippen dat kostte. Kortom, binnen 5 minuten kende ik alle ins en outs van het systeem.In Nederland ben ik zulke complete informatie nog nooit tegengekomen. Of het moet zijn dat ik iets ernstig gemist heb.
Anders wat, als ik nu in juli naar Nederland kom, is het dan nog mogelijk om zonder die vermaledijde chipkaart te reizen? Of wordt dat mijn vakantiewerk, uitzoeken hoe dat ding werkt?
Het is Japan, dat is het grootste verschil met Nederland Staan in de trein zal daar wel als een schande voor de reiziger beschouwd worden, en dus is alles daar perfect geregeld.
Als je in de regio Rotterdam komt, ontkom je niet aan zo'n chipkaart.In Amsterdam is alleen de metro verplicht chipgebied, maar ik vermoed dat tegen die tijd bus en tram alsnog doorgedrukt worden in de verplichting: met die verplichting gaat trouwens ook de verplichting in voor zo'n beetje half Noord-Holland: alle lijnbussen van Connexxion in Amsterdam en omstreken, en de bussen van Arriva worden dan namelijk ook verboden gebied verklaard voor de strippenkaart.
.....Een gebruiksaanwijzing ....
Heel vriendelijk van je natuurlijk, maar ik zie liever dat NS mij zelf zo'n gebruiksaanwijzing levert. En dan niet zo'n gefragmenteerd zootje als op de OV-chipkaart site, maar gewoon één lopend verhaal waar alles van start tot finish in staat.
En dan nog wat, waarom zou ik op saldo moeten reizen? Mijn saldo staat op mijn bankrekening, ik hoef geen extra saldo op een kaart. Ik kan toch ook per keer het benodigde retourtje op mijn kaart laten zetten?
Henk,Ik lees dit draadje pas na anderhalve dag weer.Nee de RET heeft tussen Hofplein en Pijnacker bepaald dat alleen een ingecheckte OV chipkaart een geldig vervoersbewijs is. Niets anders. En ja, juist dat kunnen ze controleren en niet dat er op mijn chipkaart een abonnement staat. Het is ook logisch dat ze dat willen, want zo kunnen ze hun vervoersstatistiek completer maken en de service verder terugbrengen door in de avond bijvoorbeeld om het uur te gaan rijden.mvg,Ivo