Over een jaar of 5 a 10 werkt die kaart perfect en wil niemand nog anders.
Op zich is het systeem natuurlijk heel mooi. Alleen het gedoe met de poortjes en handmatig in- en uitchecken is niet meer van deze tijd.De gedachte achter de OV chipkaart is natuurlijk prima: je faciliteert de klanten zodanig dat ze maar een ding nodig hebben om overal van het OV gebruik te maken (vroeger heette dat geld, maar dat is achterhaald).
ga je met de bus naar het station in arnhem. als het een beetje druk in de bus sta je 5 minuten te wachten totdat de chip gebruikers uitgechekt zijn.
Overigens is het tegenwoordig normaal dat eerst alles fout gaat. Kijk naar Veolia op de Maaslijn, de nieuwe Toyotas, de Airbus A380 en noem maar op.
Amerikanen zijn gelukkig slecht van vertrouwen waardoor deze kaarten niet snel aan anderen uitgeleend worden. Nederlanders daarentegen lenen alles aan elkaar uit als ze er maar korting uit kunnen slaan. Ten slotte is een kortingsabo of een normaal abo persoonsgebonden, ook tegenwoordig al.
Wat ben je toch altijd lekker pessimistisch. Over een jaar of 5 a 10 werkt die kaart perfect en wil niemand nog anders. Wat enkele lieden nu proberen is het tegenhouden van de vooruitgang.
Dus jij hebt geen telefoon bij je? Want met deze dingen ben je nog veel beter te volgen (tot op 3 a 5 meter nauwkeurig!) dan met het chipkaartje. Internetten moet je ook maar niet meer doen, want de internetlogs worden ten minste 9 maanden opgeslagen. Ook moet je maar stoppen met het gebruik van pinpassen en dergelijke, want ook dat is allemaal terug te zien, zie je internetbankieren maar. Ook maar stoppen met autorijden, want men doet ten slotte aan kentekenregistratie.
Wat was er nou mis met het contant betalen in de bus en tram, heel vroeger? Heeft daar ooit iemand onder geleden?
Ik word vooral geconfronteerd met de OV chipkaart door de RET, die niets anders meer accepteert. Voor de metro werkt dat prima, maar voor de Randstadrail reizigers naar Rotterdam Hofplein is het een straf voor abonnementhouders. Waarom?Dankzij de OV chipkaart trakteert de RET mij op een half uur vertraging per week: ik heb een abonnement voor het traject, dus ik ben geen zwartrijder. Dit abonnement staat ook geregistreerd op het nummer van de OV chipcard, maar dat kunnen de controleurs niet uitlezen. Daarom moet je ook met een abonnement in- en uitchecken. En op het station Rotterdam Hofplein staan maar 3 paaltjes waar dat kan. Dus dat betekent in de spits bij uitstappen 5 minuten of meer wachttijd doordat nu ineens iedereen moet uitchecken. Omdat er geen poortjes staan is dat helemaal niet nodig, alleen handiger voor controleurs die een abonnement niet mogen lezen en voor de statistiek van het vervoer, maar een straf voor abonnementhouders. Leve de klant!
Veel heeft er overigens mee te maken dat in dit "polder"land ook over dit soort projecten veel te veel mensen (met veel te weinig verstand van zaken) een plas moeten doen. Combineer dat met een ministerie waar technische kennis ook niet dik gezaaid is en je krijgt dit soort oplossingen.
Veel van de problemen met de OV-chipkaart zijn bovendien niet 1-2-3 te verhelpen met de huidige infrastructuur.