Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 155999 keer)

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #30 Gepost op: 21 March 2010, 18:56:32 »
Over een jaar of 5 a 10 werkt die kaart perfect en wil niemand nog anders.

Ik wil helemaal niet dat het over 5 jaar ofzo werkt, het moet NU werken, en als dat niet haal baar is binnen een paar maanden.
Het kost ook bakken met geld als je eerst 5 jaar loopt aan te klooien.
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #31 Gepost op: 21 March 2010, 19:14:29 »
Over een jaar of 5 a 10 werkt die kaart perfect en wil niemand nog anders.
Over 5 a 10 jaar heeft iedereen zich erbij neergelegd en mijd een groot gedeelte van de mensen het openbaar vervoer (dat blijkt nu al uit cijfers).
Mocht het systeem voor de NS waterdicht worden (geen zwart of grijsrijders) wat gebeurd er dan met de conducteurs??
Vr. groeten,
Bob

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #32 Gepost op: 21 March 2010, 19:18:08 »
Nou ik kan wel vertellen dat als ik nog uit de trein gejaagd moest worden, de OV chipkaart wel het instrument is om dat te doen....
Als het nou gratis was... maar nee meteen 7,50 betalen, gezien dat ik maar 1-2 maal per jaar reis komt dat dus bijna meteen bij de prijs van die 4-6 euro treinkosten op.

Daarnaast zie ik het privacy deel totaal niet zitten. Zoveel partijen, informatie die deels over openbare infra gaat, dat moet gewoon een keer fout gaan.

Kortom, voor mij geen reizen per OV meer.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #33 Gepost op: 21 March 2010, 19:43:36 »
ga je met de bus naar het station in arnhem. als het een beetje druk in de bus sta je 5 minuten te wachten totdat de chip gebruikers uitgechekt zijn. :-\
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #34 Gepost op: 21 March 2010, 20:16:29 »
Op zich is het systeem natuurlijk heel mooi. Alleen het gedoe met de poortjes en handmatig in- en uitchecken is niet meer van deze tijd.

De gedachte achter de OV chipkaart is natuurlijk prima: je faciliteert de klanten zodanig dat ze maar een ding nodig hebben om overal van het OV gebruik te maken (vroeger heette dat geld, maar dat is achterhaald).

En tegenwoordig heet dat pinpas eventueel met chipkaart functionaliteit, maar het OV wil daar dan weer niet aan mee doen, nee die moeten zo nodig hun eigenn chipkaart, die je dan duur moet kopen. Erg lastig en duur voor de reiziger die eens in de 3 jaar met het OV zou willen. Dus dan maar helemaal niet meer met OV.


laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #35 Gepost op: 21 March 2010, 20:29:00 »
ga je met de bus naar het station in arnhem. als het een beetje druk in de bus sta je 5 minuten te wachten totdat de chip gebruikers uitgechekt zijn. :-\
knap, de bussen naar onze Hogeschool zijn anders toch echt wel binnen anderhalve minuut leeg. En hier heb ik het over gelede bussen met een capaciteit van 151 man, waarvan 103 staand, maar die meer meenemen en bovendien allemaal chippers zijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #36 Gepost op: 21 March 2010, 20:49:30 »
Overigens is het tegenwoordig normaal dat eerst alles fout gaat. Kijk naar Veolia op de Maaslijn, de nieuwe Toyotas, de Airbus A380 en noem maar op.
Het is tegenwoordig blijkbaar ook normaal om de lijdende partij dan ook maar meteen te negeren! In jouw voorbeelden wordt of werd er tenminste wat aan de problemen gedaan. Naar klachten van reizigers luisteren de vervoersbedrijven niet.
Amerikanen zijn gelukkig slecht van vertrouwen waardoor deze kaarten niet snel aan anderen uitgeleend worden. Nederlanders daarentegen lenen alles aan elkaar uit als ze er maar korting uit kunnen slaan. Ten slotte is een kortingsabo of een normaal abo persoonsgebonden, ook tegenwoordig al.
Er zit een verschil tussen anonieme kaarten en persoonlijke kaarten mogelijk maken, of mensen die geen zin hebben in dat persoonlijke gedoe ook maar meteen uit te sluiten van kortingsregelingen en abonnementen: hoe hebben ze dat in (bijvoorbeeld) hongkong gedaan: iedereen die reductiegerechtigd is krijgt een andere chipkaart, met een (goh wat toevallig) roze kleurtje: alleen aanvullende informatie bij twijfel is dan nodig om vast te stellen dat diegene echt kortingsgerechtigd is.
Wat ben je toch altijd lekker pessimistisch. Over een jaar of 5 a 10 werkt die kaart perfect en wil niemand nog anders. Wat enkele lieden nu proberen is het tegenhouden van de vooruitgang.
Ja dahag! Lekker 'experimenteren' over de rug van de reizigers! Dat ding moet niet over 10 jaar perfect werken, maar (gezien het geschreeuw van de vervoersbedrijven hoe perfect en handig dat ding is) NU. Niet morgen, maar NU.

Ik blijf erbij: de reiziger is er voor de chipkaart, en niet, zoals zou horen, andersom.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #37 Gepost op: 21 March 2010, 20:53:53 »
Menno, laat maar.
Laurent probeert het koste wat kost recht te praten.
Dat heeft blijkbaar geen zin om die discussie met hem aan te gaan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #38 Gepost op: 21 March 2010, 21:17:24 »
Dus jij hebt geen telefoon bij je? Want met deze dingen ben je nog veel beter te volgen (tot op 3 a 5 meter nauwkeurig!) dan met het chipkaartje. Internetten moet je ook maar niet meer doen, want de internetlogs worden ten minste 9 maanden opgeslagen. Ook moet je maar stoppen met het gebruik van pinpassen en dergelijke, want ook dat is allemaal terug te zien, zie je internetbankieren maar. Ook maar stoppen met autorijden, want men doet ten slotte aan kentekenregistratie.

Klopt, ik heb geen telefoon bij me. En nee, ik rijd ook geen auto.
Dat neemt niet weg dat je redenering natuurlijk nergens op slaat: alsof die andere volg-mechanismen wel door de beugel kunnen. Wat je zegt maakt het alleen maar erger.
Wie even wil griezelen over de Überwachungsstaat Holland, leest hier:
http://sargasso.nl/archief/2008/02/15/volksopstand-tegen-de-privacyschendingen/

geen science fiction, maar realiteit. Nederlanders met hun gezellige open gordijnen-mentaliteit hebben een volstrekte blinde vlek voor het belang van privacy. Gemoedelijk hoor, totdat het fout gaat. Dan hebben we zelf de galg gebouwd waaraan we worden opgehangen.

Citaat
Wat was er nou mis met het contant betalen in de bus en tram, heel vroeger? Heeft daar ooit iemand onder geleden?
Nee, dus. Had gewoon kunnen blijven.



henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #39 Gepost op: 21 March 2010, 21:27:04 »
Voor mijn begrip Ivo.

Ik word vooral geconfronteerd met de OV chipkaart door de RET, die niets anders meer accepteert. Voor de metro werkt dat prima, maar voor de Randstadrail reizigers naar Rotterdam Hofplein is het een straf voor abonnementhouders. Waarom?

Dankzij de OV chipkaart trakteert de RET mij op een half uur vertraging per week: ik heb een abonnement voor het traject, dus ik ben geen zwartrijder. Dit abonnement staat ook geregistreerd op het nummer van de OV chipcard, maar dat kunnen de controleurs niet uitlezen. Daarom moet je ook met een abonnement in- en uitchecken. En op het station Rotterdam Hofplein staan maar 3 paaltjes waar dat kan. Dus dat betekent in de spits bij uitstappen 5 minuten of meer wachttijd doordat nu ineens iedereen moet uitchecken. Omdat er geen poortjes staan is dat helemaal niet nodig, alleen handiger voor controleurs die een abonnement niet mogen lezen en voor de statistiek van het vervoer, maar een straf voor abonnementhouders. Leve de klant!

Maar je kunt vooralsnog toch gewoon in Randstadrail stappen en bij Hofplein uitstappen zonder je bij zo'n paal te vervoegen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #40 Gepost op: 21 March 2010, 21:44:17 »
@ Henk: Bij mijn weten is inchecken in Randstadrail verplicht, als je in de regio Rotterdam een randstadrail lijn treft: In Den Haag is het bijvoorbeeld weer niet verplicht.

Daarnaast hadden ze op perrons gewoon voor voldoende lezers moeten zorgen, maar ook dat is iets wat niet tot vervoerders doordringt.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #41 Gepost op: 21 March 2010, 22:21:54 »
Ach,

Zo'n 11 (!) jaar geleden was ik als projectmanager bezig met een chipkaart project voor een studentenhuisvestingsorganisatie. We hadden toen (1999) contact met de organisatie die de OV chipkaart voorbereidde (die bestond toe al een jaar !) om te voorkomen dat we studenten met meerdere chipkaarten op zouden gaan zadelen.

Ondertussen is mijn loopbaan in de IT een heel andere kant opgegaan. Maar wetend wat we in 1999 al met chipkaarten konden en kijkend wat er nu van de OV-chipkaart terecht is gekomen dan springen de tranen me in de ogen. Zowel technisch als qua functionaliteit was er zoveel meer en beter mogelijk geweest. En als je dan bedenkt hoelang het geduurd heeft....

Veel heeft er overigens mee te maken dat in dit "polder"land ook over dit soort projecten veel te veel mensen (met veel te weinig verstand van zaken) een plas moeten doen. Combineer dat met een ministerie waar technische kennis ook niet dik gezaaid is en je krijgt dit soort oplossingen.

Veel van de problemen met de  OV-chipkaart zijn bovendien niet 1-2-3 te verhelpen met de huidige infrastructuur. Hoe groot het vertrouwen is moge blijken dat de NS nog lang niet van plan is het papieren treinkaartje af te schaffen...

Hans

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #42 Gepost op: 21 March 2010, 22:49:38 »
Veel heeft er overigens mee te maken dat in dit "polder"land ook over dit soort projecten veel te veel mensen (met veel te weinig verstand van zaken) een plas moeten doen. Combineer dat met een ministerie waar technische kennis ook niet dik gezaaid is en je krijgt dit soort oplossingen.
Dat is inderdaad het grootste probleem, naast het feit dat deze ongein aanbesteed moest worden: men is niet voor de meest kwalitatieve inschrijver gegaan, maar de goedkoopste: dan krijg je dit soort idioterie.
Veel van de problemen met de  OV-chipkaart zijn bovendien niet 1-2-3 te verhelpen met de huidige infrastructuur.
De SP rept constant van het 'verbeteren' van de chipkaart.

Het kan maar op 2 manieren: echt alle regie, maar dan ook echt alles, overhevelen naar mensen die er verstand van hebben. De tarieven gelijktrekken, de klachten- en claimregeling voor alle vervoerders bij 1 organisatie onderbrengen, en vooral de prijzen verlagen.
Op die manier krijg je hoogstwaarschijnlijk nog een houtje-touwtje kwaliteit.

Optie 2: Kappen... radicaal kappen, en helemaal overnieuw beginnen met nadenken over een electronisch betaalsysteem voor het OV, maar misschien nog wel belangrijker: nadenken of '1 kaart voor al het OV' er echt moet komen, en als 'ie er komt: dan wel een waar de reiziger als uitgangspunt genomen wordt, en niet de vervoersbedrijven op nummer 1 staan.

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #43 Gepost op: 21 March 2010, 23:01:57 »
Mijn zoon en ik konden vele situaties verzinnen waarbij we niet konden bedenken hoe de OV chip kaart die zou oplossen. Bijvoorbeeld samen reizen, of naar de 1e klas overstappen halverwege de reis (wat ik vroeger regelmatig deed ivm drukte).
Mijn grootste bezwaar: je kunt niet zien wat je betaalt en hoe de kaart bij wordt gehouden. Afwachten maar of het goed gaat.
In de tram in Amsterdam met een weekkaart ging het echter prima.
Ik ben niet zo gauw sceptisch, maar nu wel.

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #44 Gepost op: 21 March 2010, 23:24:02 »
Je kunt wel zien wat je betaalt, maar de controle daarvan is buitengewoon omslachtig.

Met een strippenkaart kan ik precies zien dat ik 6 strippen af moet stempelen om van Purmerend naar Amsterdam te komen, en dat kan je werkelijk overal controleren (busstation, busboekje, internet, telefoon... en zelfs een medewerker bij een winkel waar je strippenkaarten kan kopen weet dat misschien)

Met die chipkaart hoort er een bepaald bedrag bij een bepaalde afstand. Dat kan ik alleen controleren door de betreffende reis door de reisplanner in 9292ov.nl te halen, en te hopen dat deze de buslijn pakt waar ik mee gereisd heb (in het voorbeeld van Purmerend - Amsterdam zijn er namelijk 2 buslijnen die vjiwel parallel rijden, maar wel verschillen in prijs)
Ik kan het op een busstation niet navragen... in het busboekje staat het niet: internet is de enige manier: heb je geen internet, dan kan je ook nooit controleren of dat wat je betaalt, ook klopt.