Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:19:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 18:11:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 17:49:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 159040 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1020 Gepost op: 15 November 2014, 11:06:43 »
Voor de toegestane routes zou je naar de Reisplanner van NS kunnen kijken. Die geeft soms alternatieve routes.
Zelf reis ik b.v. regelmatig vanaf Zeeland naar Halfweg-Zwanenburg. Dan ga ik soms over Amsterdam Sloterdijk, en soms over Haarlem. De Reisplanner geeft beide routes aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1021 Gepost op: 15 November 2014, 11:57:12 »
Bij de (binnenlandse) reisplanner kan je ook aangeven dat je een langere overstap wilt.
Standaard staan de korste tijd en optmaalste route geselecteerd.
Hier kan je ook kiezen voor de minste overstappen of snelste verbinding.

Bij internationale reizen kan dit blijkbaar niet.
Gr.
Eric

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1022 Gepost op: 15 November 2014, 14:11:38 »
Bij de DB Reisplanner kan je   kiezen uit langere overstaptijden.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1023 Gepost op: 15 November 2014, 21:43:20 »
Een langere overstaptijd nemen is geen probleem, maar een andere route nemen dan de kortste of snelste route is niet de bedoeling, dan neem je feitelijk een omweg.
Als je een E-ticket hebt moet je ook wel in de richting van je eindbestemming reizen uiteraard, bij een OVC is dat moeilijk te beoordelen, totdat je ergens anders vandaan komt dan waar je feitelijk ingecheckt hebt.

Maar of het daadwerkelijk mag, dat is pas te beoordelen met een begin en eindbestemming van deze reis.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 21:45:31 door Thom »

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1024 Gepost op: 16 November 2014, 00:53:51 »
Hoi

Hier in kun je gelijk hebben, maar reis zelf veel met de trein en heb  ook in het buitenland langere overstaptijden kunnen in plannen,alleen bij EC en IC raden ze je aan om te reserveren en dan hang je aan deze trein vast.
Maar langere overstaptijden ook voor de Duitse treinen zijn mogelijk.
En bij stremmingen,vertragingen en uitval van treinen mag je van je oorspronkelijke route afwijken,mits men geen alternatief hebt.

Gr, Jo
« Laatst bewerkt op: 16 November 2014, 12:42:33 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1025 Gepost op: 16 November 2014, 11:10:47 »
Het enige dat ik me nog als bedenking voor een eerder overstapstation kan bedenken is voor een trein met toeslag. Die zal berekend worden vanaf het opstapstation. Maar de OVC is bij uitstek een instrument om dat heel precies te handhaven zonder flexiiliteit van de reiziger in te leveren.

Maar een toeslagkaartje vanaf het laatste station voor de grens kopen en dan al in Amsterdam instappen (bijvoorbeeld) zal niet toegestaan zijn (geweest).

Groet, Sicco Jan

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1026 Gepost op: 16 November 2014, 22:04:29 »
Hoi Sicco,

De laatste jaren neem ik  altijd een overstap van nationaal naar internationaal van ongeveer 1 uur.
Waarom,er zijn de laatste jaren veel werkzaamheden en de treinen rijden minder op tijd ,dan dat gezegd wordt.
Spaart een hoop stres, vooral als je met koffers moet slepen.
Vooral de ICE heeft er vaker last van,daar kan ik je verhalen van vertellen,dat wil je niet weten van een vertraging van 1 uur tot niet
komen opdagen,dan heb je een probleem,daarom me voorkeur van IC en EC.
De ervaring leert,dat sinds de commercialisering, de reiziger vaker de dupe is,financieel en reistijd.
Het is helaas is het zo, dat treinreizen op een normale manier steeds zeldzamer wordt.
Toeslagen die je in de automaat koopt zijn zoals je zegt alleen tot aan de grens,maar je kunt ook voor een paar Euro meer
bij de balie een toeslag met reservering voor de hele reis vragen, maar dat kan alleen op de grote stations volgens NS reiziger.
Dus het blijft avonturen,

Gr, Jo