Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156402 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #870 Gepost op: 03 October 2014, 15:02:51 »
Ik en mijn portemonne zijn het volledig met hubertus eens. ;D

Plus het is gewoonweg onduidelijk - er wordt niks over medegedeeld - of en waar je nu moet in/uit checken bij busvervoer.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #871 Gepost op: 03 October 2014, 15:10:59 »
Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.  8)

Ik snap jouw logica in elk geval niet.  ;D  Ik snap dus wel wat je bedoelt, maar ik zie niet waarom dat logisch (en dus makkelijk te begrijpen) is.
Rond een ov reis is op gebied van kaartjes zo'n beetje alles wat denkbaar is, veranderd. Daarbij wordt er continu op gewezen dat je moet uitchecken als je het station verlaat.
Waarom zou het dan logisch zijn dat bij het vervangend vervoer niets is veranderd en het daarmee afwijkt van de huidige normale regel?
Nog afgezien van de vraag wie er ervaring heeft met vervangend vervoer in het verleden. Ik heb zeer veel met de trein gereisd, maar afgezien van de genoemde metroritjes in Amsterdam heb ik in al die jaren misschien twee of drie keer vervangend vervoer meegemaakt. De meeste reizigers weten denk ik helemaal niet hoe dat vroeger ging. Voor hen is de huidige norm leidend: uitchecken als je het station verlaat.

Zover ik weet staan buiten afgesloten stations geen incheckpalen.

Huub
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 15:31:46 door hubertus »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #872 Gepost op: 03 October 2014, 15:46:21 »
In dit geval ben ik het met Huub eens.
Als 70 procent van de mensen in die bus het verkeerd heeft gedaan, kan je er gerust wel van uitgaan dat het niet aan die mensen lag. Om aan te sluiten bij de logica die wordt ingeprent, moet je echt gaan inchecken in die bus en anders gewoon het verlies nemen. Kan makkelijk uit de inkomsten wegens vergeten uit te checken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #873 Gepost op: 03 October 2014, 16:45:12 »
Waarom zou het dan logisch zijn dat bij het vervangend vervoer niets is veranderd en het daarmee afwijkt van de huidige normale regel?
Nog afgezien van de vraag wie er ervaring heeft met vervangend vervoer in het verleden. Ik heb zeer veel met de trein gereisd, maar afgezien van de genoemde metroritjes in Amsterdam heb ik in al die jaren misschien twee of drie keer vervangend vervoer meegemaakt. De meeste reizigers weten denk ik helemaal niet hoe dat vroeger ging. Voor hen is de huidige norm leidend: uitchecken als je het station verlaat.
Waarom zouden de meeste reizigers dat niet meer weten?
Het gebeurd en gebeurde regelmatig dat er vervangend vervoer ingezet wordt/werd.
Zo kort van memorie zijn mensen nu ook weer niet dat ze niet meer weten hoe het ging voordat je moest in/uitchecken. Dat ging nog tot begin Juli.
Dan was er ook geen mens die spontaan een kaartje probeerde te kopen bij de buschauffeur van de vervangende bus. Dus in die zin is er niets veranderd.
Waar ik wel in mee kan gaan zijn die gevallen waar je verplicht door poortjes moet. Dan ontkom je er niet aan om uit te checken. Hoe je dat dan doet met geld terugvragen is me onduidelijk. Dan heb je geen bewijs dat je vertraging hebt opgelopen door de verstoring.
En dat de spotjes het erin gestampt hebben om vooral uit te checken als je het station verlaat, ok dat klopt.
Gr.
Eric

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #874 Gepost op: 03 October 2014, 17:04:39 »
Als je het nooit hebt meegemaakt, hoef je niet kort van memorie te zijn om niet te weten hoe dat vroeger ging.
Zoals gezegd, ik heb heel veel met de trein gereisd, zo'n 25 jaar, en als ik in die tijd 2 of 3 keer vervangend vervoer heb gehad, is het veel (afgezien dus van Amsterdam zelf).
Als je niet in de weekenden reist, is de kans niet zo heel groot dat je het tegenkomt. En als je wel in de weekenden reist of het door een storing tegenkomt, is er op de meeste trajecten wel omheen te reizen met de trein. Enige uitzonderingen zijn wat uitlopende lijnen (Vlissingen, Den Helder, Emmen, dat soort spul) en Roermond - Sittard. En natuurlijk als een heel station eruit ligt. Ik denk echt dat de overgrote meerderheid van de huidige reizigers nooit in een treinvervangende NS-bus heeft gezeten.
Maar ik kan het niet bewijzen...  ;)

Maar ook al weet je het wel, dan nog.
Vroeger kon ik met mijn strippenkaart die ik op het station voor de treinreis had afgestempeld ook overstappen op de bus. Er was geen mens die dan in de bus opnieuw ging stempelen als het qua zones klopte. Nu moet ik wel op het station uitchecken en voor de bus opnieuw inchecken. Waarom zou een NS-bus ineens een uitzondering op die regel zijn? Ik zie die logica echt niet.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #875 Gepost op: 04 October 2014, 09:51:15 »
Over vervangend busvervoer. Stel dat mij dat halverwege mijn reis overkomt. Ik moet dan uitchecken om het station te kunnen verlaten, reis stuk met bus verder en check in voor laatste deel van de reis.
Dan betaal ik dus een deel van de reis niet.
Ook maak ik twee reizen, die theoretisch tot een hogere totaalreisprijs kunnen leiden. Immers, hoe langer de reis, hoe goedkoper per kilometer.
Hoe werkt dat tegenwoordig?
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 09:52:51 door Huibert »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #876 Gepost op: 04 October 2014, 10:52:25 »
Het is vooral een handig product voor de vervoersbedrijven:

- ze krijgen vooruit betaald: het geld op de kaart staat immers in werkelijkheid allang op de rekening van de vervoersbedrijven;
- ze krijgen een goed inzicht in het reisgedrag op ieder traject.

Voor mij als individu is het vooral lastig:
- ik ben al geld kwijt voordat ik er ook maar een meter mee heb gereisd (er moet min. 20,- op de kaart staan, ook voor een ritje van 2,-);
- mijn privacy wordt verder aangetast omdat de kaart op naam staat en de vervoerder (en wie weet nog meer) dus precies kan zien waar ik wanneer naartoe ga (of een anonieme kaart: je wordt bekend zodra je geld terug vraagt vanwege een wanprestatie en bent dan alweer niet anoniem: kaartnummer + naw + rekeningnummer);
- wéér een kaart in de portemonnee;
- een hele toer om je kaart geactiveerd te krijgen, allerlei rompslomp waarop ik niet zit te wachten.

Kortom: geef mij maar heel snel weer een gewoon treinkaartje. Tot die tijd reis ik vooral per auto - muziekje aan en zoef over de lekker verbrede snelwegen en vervoer van deur tot deur (y) Wel jammer trouwens dat er in de spits steeds zoveel mensen voor me gaan rijden. Ook jammer dat het krantje lezen voorbij is.
O ja: ook oppassen met gladheid (de winter komt er alweer aan).

Just my cup of tea...
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 16:21:44 door 1200blauw »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #877 Gepost op: 04 October 2014, 12:16:30 »
Ach, met de auto rij je lekker anoniem… Ze kunnen je dan ook lekker volgen op de weg en als je staat te tanken doe je dat met een pinpasje dat op jouw naam staat. Er zijn ook al parkeergarages die werken met nummerplaatherkenning als je je auto parkeert. Privacy? Kun je beter gewoon binnen blijven en alles wat je digitaal doet onmiddellijk mee stoppen.

@ Huibert: Men zal dus bij vervangend busvervoer de poortjes open doen, dan is dat probleem getackeld.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #878 Gepost op: 04 October 2014, 12:37:54 »
En dat gewone kaartje is er hè. Voldoet geheel aan de wensen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #879 Gepost op: 04 October 2014, 14:30:31 »
Waarom er zich nu weer een paar mensen tegen me moeten afzetten snap ik niet - lekker gemakkelijk. Ik geef gewoon mijn mening. Daar wordt namelijk om gevraagd: "OV-chip, wat vinden we ervan?". Als je dat nu ook gewoon zelf doet dan kan iedereen lezen dat die niet overeenkomen en draag je nog bij aan de doelstelling van dit draadje ook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #880 Gepost op: 04 October 2014, 15:45:16 »
Welkom in de wondere wereld die "discussie" heet. Als je je mening geeft, kun je verwachten dat die een reactie uitlokt. En die reactie hoeft niet per se te voldoen aan de titel van het debat. Als je je zuiver zou houden aan "wat vinden we er van" krijg je alleen een droge opsomming in de trend van "ik vind het okay" en "ik vind het niks".

Het leuke van een discussie is dat deelnemers elkaars zienswijze niet altijd delen en proberen aan te tonen waarom ze die zienswijze niet delen om te proberen of die andere persoon van zienswijze kan wisselen. Dat is nou een discussie. En niet "afzetten tegen mij".

Eelco

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #881 Gepost op: 04 October 2014, 16:00:51 »
Een discussie gebeurt altijd op basis van argumenten. Die mis ik dan kennelijk...


Ach, met de auto rij je lekker anoniem…
Goed punt. Ik heb bovenstaande post aangepast door het woord "verder" eraan toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 16:21:33 door 1200blauw »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #882 Gepost op: 04 October 2014, 16:51:03 »
Een discussie gebeurt altijd op basis van argumenten. Die mis ik dan kennelijk...
Misschien even de voorgaande 58 bladzijden doorlezen?
Staan genoeg argumenten van voor en tegenstanders.

- ze krijgen vooruit betaald: het geld op de kaart staat immers in werkelijkheid allang op de rekening van de vervoersbedrijven;staan, ook voor een ritje van 2,-);
- mijn privacy wordt verder aangetast omdat de kaart op naam staat en de vervoerder (en wie weet nog meer) dus precies kan zien waar ik wanneer naartoe ga (of een anonieme kaart: je wordt bekend zodra je geld terug vraagt vanwege een wanprestatie en bent dan alweer niet anoniem: kaartnummer + naw + rekeningnummer);
- wéér een kaart in de portemonnee;
- een hele toer om je kaart geactiveerd te krijgen, allerlei rompslomp waarop ik niet zit te wachten.
En hoe had je je dat voorgesteld dat de vervoerders het geld al op hun rekening hebben staan voordat jij je kaart gebruikt? Denk je dat ze allemaal 20 euro gestort krijgen voor het geval dat jij een keer besluit om met een van hen te reizen.

Gelukkig heb je verder niets bij je en gebruik je verder niets die je privacy "aantast"? Wat dacht je van je bankpas(sen), telefoon e.d. Daar is prima mee te traceren wat jij op een dag uitspookt. Daar veranderd je treingedrag niet veel aan.
Vroeger had je stamkaarten waar je een abonnement bij kocht. Echt niemand die toen klaagde over zijn privacy. Wist de vervoerder ook precies hoe jij reisde.
Tsja, met al die pasjes die een mens tegenwoordig heeft kan het wat vol worden in je portemonnee,  maar je kan je ovc natuurlijk ook gewoon in je jas bewaren  ;D

Oei, en dan de rompslomp van het activeren. Poepoe pasjes voor de lezer van de kaartautomaat of ander oplasfpunt houden en een paar keer ja indrukken en eventueel geld opwaarderen.
Als je met je pinpas kan betalen zal dit je ook wel lukken, Is echt geen hogere wiskunde waar je voor gestudeerd moet hebben.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 16:53:38 door Remunj »
Gr.
Eric

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2871
  • Twentelijn 1968-1980
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #883 Gepost op: 04 October 2014, 18:19:54 »
Even geadresseerd antwoorden op geadresseerde opmerkingen  ;D

Misschien even de voorgaande 58 bladzijden doorlezen?
Staan genoeg argumenten van voor en tegenstanders.
Daarmee werd niet gereageerd op wat ik zei, dus dan begrijp ik je opmerking niet.

En hoe had je je dat voorgesteld dat de vervoerders het geld al op hun rekening hebben staan voordat jij je kaart gebruikt? Denk je dat ze allemaal 20 euro gestort krijgen voor het geval dat jij een keer besluit om met een van hen te reizen.
IK ben het in ieder geval kwijt, dus IEMAND wordt er beter van - IK niet in ieder geval. Of kun jij met je geweldige OV-pasje wèl bij de Appie betalen soms?

Gelukkig heb je verder niets bij je en gebruik je verder niets die je privacy "aantast"? Wat dacht je van je bankpas(sen), telefoon e.d. Daar is prima mee te traceren wat jij op een dag uitspookt. Daar veranderd je treingedrag niet veel aan.
Vroeger had je stamkaarten waar je een abonnement bij kocht. Echt niemand die toen klaagde over zijn privacy. Wist de vervoerder ook precies hoe jij reisde.
Tuurlijk: je had een trajectkaart en dan weet de vervoerder precies dat jij 's ochtend om 8 uur op station Hilversum stond en om half negen op Utrecht. Dat weet 'ie nu in ieder geval wel.
En met een OV-jaarkaart is het nu nog mooier. Vroeger was dat vrij reizen door "gans het land" zonder enige traceerbaarheid. Hoe is dat nu dan? (retorische vraag hoor: hoef je niet op te antwoorden)

We hebben kennelijk niets geleerd van de geschiedenis. Privacy is geen groot goed meer, want "we staan toch al overal geregistreerd" of, zoals hier: "door je GSM weten ze toch al waar je bent". Beetje naïef?

Tsja, met al die pasjes die een mens tegenwoordig heeft kan het wat vol worden in je portemonnee,  maar je kan je ovc natuurlijk ook gewoon in je jas bewaren  ;D
Ach, heb jij maar één jas? Anders ga je 'm natuurlijk een keer vergeten ;)
Ook een leuke: pasje verloren, tegoed ook weg. Gaat gemakkelijk als je 'm los in je jaszak draagt...

Oei, en dan de rompslomp van het activeren. Poepoe pasjes voor de lezer van de kaartautomaat of ander oplasfpunt houden en een paar keer ja indrukken en eventueel geld opwaarderen.
Als je met je pinpas kan betalen zal dit je ook wel lukken, Is echt geen hogere wiskunde waar je voor gestudeerd moet hebben.
O ja, opladen: goed punt. Dat argument had ik nog even gemist. Is inderdaad ook weer een handeling waar ik niet om gevraagd heb.
Had ik het "vergeten uit te checken" al genoemd? Wat je niet al moet doen om je geld terug te krijgen...

Voordeel natuurlijk: bij lange reizen vooral NIET uitchecken! Zodra de (aaneengesloten) reis duurder wordt dan 20,- ben je dan goedkoper uit - gratis tip ;)
En in het verlengde daarvan een andere gratis tip: je hebt precies acht seconden om achter je voorganger aan naar buiten te glippen.

[sacrasmemodus aan]
Kortom, een waterdicht systeem met alleen maar voordelen (y)
[/sarcasmemodus uit]

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #884 Gepost op: 04 October 2014, 18:42:48 »
Blijft het feit dat het gewone kaartje dat je zo graag wilt, bestaat: anoniem en pas betalen vlak voor je reis. NSR wil graag dat je hem even tegen zo'n paal hoidt voor instappen, maar als je dat vergeet doet geen conducteur moeilijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.