Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156379 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #810 Gepost op: 20 September 2014, 14:27:42 »
Het ding was gewoon niet af voor hij werd ingevoerd, en ze hebben de overgebleven manco's nooit opgelost, want het is allemaal zo ontworpen dat de problemen toch bij de reiziger terecht komen. Dus waarom oplossen? Kost alleen maar geld en leidt daarna tot minder inkomsten.
Deze week moest ik van Leiden naar Brussel. Ik heb een Nederlandse kortingkaart, maar ik vertrok voor 09:00. Hoe moet dat? Met kaartje zonder korting betaal je volle prijs voor het hele traject. 'Vroeger' zou je een kaartje met korting naar Brussel nemen vanaf het station waar je om 9 uur bent, en een vol tarief-kaartje erbij tot dat station. Kan nu niet meer, want dan moet je op dat station uit de trein stappen (met evt. bagage), een uitcheckpaal zoeken en weer naar de trein terug sprinten met het risico dat-ie weg is. En in elk geval je zitplaats. Consequentie: je moet ofwel een half uur eerder weg om de extra uitcheck-overstap mogelijk te maken, puur alleen ten dienst van het betaalsysteem van de NS. Dient het systeem dan de mens of de mens het systeem? Ofwel je accepteert de (fors) hogere prijs. Beide zijn onredelijk. Maar niks aan de hand, want het probleem van de reiziger, niet van NS.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2014, 14:29:58 door janw »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #811 Gepost op: 20 September 2014, 16:49:27 »
Toch vind ik het moedig. Iedereen een kaart door de strot duwen, mega investering in infrastructuur, doof zijn voor kritiek en dan het eigen plan afkammen. En dan nu een nieuw systeem in de lucht gooien als proefballon waar de reiziger aan hardware vastzit. Da's nog een stap verder dan een pasje verplichten.
Ik heb in elk geval nu geen telefoon die voor betalingen geschikt is en voor de twee ritten die ik elk jaar maak koop ik er ook geen.
Nou ja, in onze kantine kan je binnenkort waarschijnlijk ook zo afrekenen en dan is het gebruik quasi dagelijks.

Doe mij maar een papierenkaartjesautomaat, of een lieve kaartjesdame achter het loket.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #812 Gepost op: 20 September 2014, 17:19:06 »
Zolang ze nog met (te) volle treinen rijden komt het papieren kaartje en kaartjesdame echt niet terug, dat schrikt veel te weinig af.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #813 Gepost op: 20 September 2014, 18:32:45 »
Je kunt natuurlijk ook betogen dat al die kortingskaarten en kortingskaarten-die-alleen-na-negen-uur-gelden het allemaal nodeloos ingewikkeld maken. Gewoon één tarief voor iedereen. Vervolgens kun je een extra heffing opleggen aan diegenen die per se in de spits willen reizen, of een korting geven aan diegenen die erbuiten reizen (precies hetzelfde, alleen een andere naam). Er zijn vast wel andere manieren om reizigers gebruik te laten maken van de trein.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #814 Gepost op: 21 September 2014, 00:54:35 »
Nou De ov  chip zo klein maken ,zodat men zoals bij de dieren implanteren ,dan weten ze precies waar je ben en waar je naar toegaat.
Voordelen ,ze kunnen dat ding niet jatten ,je kunt hem niet vergeten en kan automatisch opladen.
Ze weten alles van ons en doen maar als of van niet.
Men heeft zoveel geld over, voor veel onzin ,zoals iedere keer het wiel opnieuw uitvinden en onderzoeken. ::)
Het is normaal geworden ,in deze commerciële maatschappij om gebakken lucht te verkopen,zolang de consument
met de rug tegen de muur gedrukt wordt en gedwongen wordt aan deze praktijken mee te doen en te betalen ,zal er niks veranderen.

Gr,Jo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #815 Gepost op: 21 September 2014, 09:49:56 »
Je kunt natuurlijk ook betogen dat al die kortingskaarten en kortingskaarten-die-alleen-na-negen-uur-gelden het allemaal nodeloos ingewikkeld maken. Gewoon één tarief voor iedereen. ...
Heel simpel, de incheckpaaltjes moeten straks bepalen hoe duur je ritje is geworden.
Dikke kans dat ook de abonnementen gaan verdwijnen (en ook de eerste klas, ook zo ingewikkeld geworden).
Zo is zijn de trajectkaarten al vervangen door de trajectvrij kaarten wat ze het afkopen van een traject noemen.
Die zijn verplicht verbonden aan een betaalrekening en geeft al weer minder rechten dan de jaartrajectkaart.
Zo mag je er niet mee omreizen en krijg je buiten het traject in de avondspits geen korting meer.

Vr. groeten,
Bob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #816 Gepost op: 21 September 2014, 13:01:27 »
Zo is zijn de trajectkaarten al vervangen door de trajectvrij kaarten wat ze het afkopen van een traject noemen.
Die zijn verplicht verbonden aan een betaalrekening en geeft al weer minder rechten dan de jaartrajectkaart.
Zo mag je er niet mee omreizen en krijg je buiten het traject in de avondspits geen korting meer.
Is niet helemaal waar Bob.
Ik had een jaartrajectkaart Roermond-Helmond waarmee ik alleen met NS via Eindhoven kon reizen.
Sinds een week is dat nu een Jaar Vrij abonnement.
De werking is er niet anders door geworden (behalve dat ik nu verplicht moet in en uit checken maar dat kost geen moeite  8) ).
Sterker nog ik mag er zelfs meer mee.
Bij het omzetten van de jaartrajectkaart naar jaarvrij kaart kon ik nu keizen tussen verschillende opties:
- Op de oude manier via Eindhoven (Optie A)
- Via Venlo (eerst eens stuk met Veolia naar Venlo en dan met NS naar Helmond)(Optie B)
- Of zowel via Eindhoven en Venlo (Optie A+B).
En dat allemaal voor dezelfde maandprijs.
Uiteraard voor de laatste optie gekozen in geval van een omleiding door een versprerring ofzo  ;D

Ander voordeel is dat ik nu ook geen kaartjes meer hoef te laden voor als ik buiten mijn traject reis.
Gewoon aan begin en einde van de reis in/uitchecken en voor het buiten mijn traject gereisde traject krijg ik netjes achteraf een factuur.
Simple as that.
En dat het verplicht gekoppeld is aan een betaalrekening is uiteraard logisch. Anders kan je de kaart niet maandelijks betalen.
Ik zie dus alleen maar voordelen. (y)
Gr.
Eric

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #817 Gepost op: 21 September 2014, 14:12:56 »
Ja, dat laatste is vervelend, want nu moet ik achteraf gaan declareren.

Met mijn jaartrajectkaart mag ik nu nog omreizen via Schiphol (wat bijna altijd een langere reis oplevert.)
Maar ik heb dan ook geen andere vervoerders op het traject dat ik dagelijks reis.
Vr. groeten,
Bob

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #818 Gepost op: 21 September 2014, 14:29:31 »
Zolang ze nog met (te) volle treinen rijden komt het papieren kaartje en kaartjesdame echt niet terug, dat schrikt veel te weinig af.
Sowieso onzin want dat papieren kaartje is helemaal niet weg, want dat kun je nog steeds uit de automaat trekken en NS doet echt niet aan dat soort complotten...  ::)

Het stomme wat NS gedaan heeft is roepen dat het papieren kaartje afgeschaft is, ipv dat, hadden ze gewoon moeten roepen dat het papieren kaartje nu ook van een chip voorzien is...

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #819 Gepost op: 21 September 2014, 14:32:48 »
Het kortingskaartje is overigens wel afgeschaft, de kaartjes die je nu nog uit de automaat kunt trekken zijn enkel vol tarief.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #820 Gepost op: 21 September 2014, 14:33:26 »
Het lijkt erop dat de NS-topman Timo Huges een bommetje onder de OV-chipkaart heeft gelegd. Vandaag staat in de Telegraaf een artikel met zijn commentaar:
[...]

Toch een leuk bericht over de kaart die pas een paar maanden geleden volledig is ingevoerd.
Zoiets stond ook in de krant toen de beslissing genomen werd dat de NS het papier af ging schaffen, ergens vorig jaar.

Ik weet niet meer of het dezelfde man betrof, maar ik weet nog wel dat hij toen net binnen was gekomen bij NS: zijn enorme artikel in de Metro of Spits had in ieder geval een hoog 'zieltjes winnen' gehalte.

@ Bob R.: ik snap de maandtrajectabonnementen-heisa ook niet: bij elk ander vervoerbedrijf betaal je je abonnement vooruit en wordt er een product op je kaart geplaatst wat (hopelijk) herkend wordt door de lezers.

Bij NS was dat blijkbaar een brug te ver en moest het allemaal achteraf gerekend gaan worden. Waarom ik niet gewoon naar een automaat kan lopen en daar een maandabonnement op m'n kaart kan zetten, ik kan er niet bij.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #821 Gepost op: 21 September 2014, 16:00:10 »
Sowieso onzin want dat papieren kaartje is helemaal niet weg, want dat kun je nog steeds uit de automaat trekken en NS doet echt niet aan dat soort complotten...  ::)

Het stomme wat NS gedaan heeft is roepen dat het papieren kaartje afgeschaft is, ipv dat, hadden ze gewoon moeten roepen dat het papieren kaartje nu ook van een chip voorzien is...
Dat papieren chipkaartje is afgedwongen door consumenten organisaties en de politiek.
Probleem is dat je er geen meereiskorting op kan krijgen waardoor trouwe klanten een hele hoop handelingen moeten uitvoeren om hun recht op korting te behouden. Het is eigenlijk een duur lapmiddel die gewoon niet nodig zou moeten zijn.
Als mijn vrouw alleen reist gebruikten ze gewoon haar OV chipkaart, met zijn tweeën kochten we papieren kaartjes.
Nu moet ik eerst online een kaartje kopen en iedere keer de samenreiskorting laden.
Viel me trouwens op dat heel veel mensen een kaartje online kopen en dus zelf uitprinten (je kunt dan zelf lezen wat je gekocht hebt, krijg je ook geen boete als het inchecken mislukt is)

« Laatst bewerkt op: 21 September 2014, 16:03:30 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #822 Gepost op: 29 September 2014, 12:35:16 »
Rechter: Papieren treinkaartje mocht afgeschaft worden

@Bob: een e-ticket werkt alleen maar zonder korting. Met korting zou mogelijk zijn via B-europe.com, maar werkt m.i. alleen bij grote plaatsen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 29 September 2014, 12:42:41 door tothebeach. Reden: tekst bijgevoegd »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #823 Gepost op: 29 September 2014, 12:55:46 »
Als mijn vrouw alleen reist gebruikten ze gewoon haar OV chipkaart, met zijn tweeën kochten we papieren kaartjes.
Nu moet ik eerst online een kaartje kopen en iedere keer de samenreiskorting laden.
Je hoeft helemaal geen online kaartje te kopen.
Je vrouw laadt gewoon een kaartje met samenreiskorting op haar OV kaart en klaar is ze. Is tegenwoordig al een aparte keuzeknop op het scherm en is een fluitje van een cent om dat te doen.
Zorgen dat ze voldoende saldo heeft en ze kan zo met je meereizen met korting.

Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #824 Gepost op: 29 September 2014, 13:07:58 »
De uitspraak van de rechter geeft aan dat er eigenlijk niks veranderd hoeft te worden. De mogelijkheid om met de conducteur mee te kijken was er al.
Maar persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als je op meerdere plaatsen kunt zien wat de status van je kaart is. B.v. door lezers op de treinbalcons te installeren.
Zelf ben ik een beetje verstrooid, en dan zit ik me soms hevig af te vragen: heb ik nou wel of niet in/uitgechecked?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.