Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156547 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #750 Gepost op: 14 August 2014, 08:53:11 »
Biedt ook eenmalige kaartjes met korting aan en schrap de incheckverplichting voor dit soort kaarten. Dan is een substantieel deel van de nadelen opgelost.
Volgens mij snap jij de reden van de "incheckverplichting" dan (nog) niet.
Het is niet zozeer dat je dan pas een geldig vervoersbewijs hebt maar dat je (in de toekomst) hiermee de toegangspoortjes kan openen. Station Woerden is nu volledig afgesloten en kan je allen in en uit als je door een toegangspoortje gaat. En dan kan alleen als je een vervoersbewijs hebt. Welke vorm die heeft is niet relevant. Dit kan een OVC kaart zijn met een abonnement maar ook een eenmalig kaartje. Dus met het scannen van je kaartje bij de poortjes check je EN in EN open je de poortjes.
Dus geen nadeel maar gewoon onderdeel van het toegangssysteem.
Kan je wel gaan zeggen dat je alleen hoeft in te checken als je door een poortje moet en anders niet maar dan maak je het alleen nog maar meer onoverzichtelijker.
Gr.
Eric

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #751 Gepost op: 14 August 2014, 09:21:54 »
Wees gerust, ik snap het heel goed. Ik sluit niet uit dat ik het zelfs beter snap dan jij.

In het voorbeeld dat ik gaf, zou voor mij de oplossing twee eenmalige kaartjes zijn. Een van Maastricht naar Roermond en een van Roermond naar Utrecht.
Als in Maastricht gesloten poortjes komen, is het kaartje Maastricht - Roermond voldoende om daardoor te komen. En met het kaartje Roermond - Utrecht kom ik door het poortje in Utrecht. Maar zonder inchecken is het kaartje van Roermond naar Utrecht niet geldig. Valt nu nog onder de coulanceregeling van NS, maar NS kennende gaat dat gegarandeerd veranderen. Bovendien ben je ook bij een coulanceregeling nog altijd afhankelijk van de grillen van een conducteur.

Om aan het einde van de reis een poortje te kunnen openen, hoef je niet eerst te zijn ingecheckt. Als dat op dit moment al zo wordt ingeregeld, is dat een keuze van de vervoerders. Er kan ook voor gekozen worden om het poortje gewoon te openen als jij een (geldig) kaartje hebt, ongeacht of je eerst bent ingecheckt of niet. En ik vermoed eerlijk gezegd dat het zo ook wordt ingeregeld. Je wilt toch niet hebben dat reizigers die gewoon netjes voor hun reis hebben betaald, met een niet te openen poort worden geconfronteerd, omdat ze op het beginstation zijn vergeten in te checken? Aan de andere kant, verbaast bij NS me niks meer.
Overigens is die hele chip een keuze van de vervoerders, met een barcode had je exact hetzelfde kunnen bereiken. Zal wel te goedkoop zijn geweest.

Echt, die incheckverplichting is nergens voor nodig. Nou ja, NS kan met iets meer zekerheid bepalen of een verkocht kaartje ook is gebruikt en in welke trein die is gebruikt.
Maar ik vermoed dat het gewoon het resultaat is van systeemautistisch denken: we werken nu met de ovc, dus moet er worden in- en uitgecheckt, ook al dient dat geen doel.
Met de simpele vermelding op het kaartje dat je daarmee ook door de poortjes kunt, had je hetzelfde bereikt qua overzichtelijkheid.

Het is trouwens al eerder vermeld, als je de instructie op het eenmalige kaartje exact volgt, check je na het inchecken meteen weer uit om een geldig kaartje te krijgen. Dat je daarmee het kaartje feitelijk weer ongeldig maakt, tja... Over onoverzichtelijk gesproken.

Huub

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #752 Gepost op: 14 August 2014, 09:31:55 »
Je mening van een luxe probleem deel ik ook, had je zoiets met de strippenkaart gedaan had je hetzelfde probleem gehad, die kun je ook niet doorscheuren en in twee administratie's stoppen.
Ik weet dat je bij een bijna volle strippenkaart je reis over twee strippenkaarten kon verdelen. Eerst de bijna volle kaart vol strippen en het resterende aantal strippen op een volgende kaart.
Maar kon je ook met twee lege strippenkaarten zeggen bij een reis van bijvoorbeeld 5 strippen: doe maar twee strippen op deze kaart en drie strippen op die kaart?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #753 Gepost op: 14 August 2014, 09:35:12 »
Huub,

Je probleem Maastricht-Roermond-Utrecht heb je al vaker hier besproken. Maar heb je het probleem ook al een voorgelegd aan de NS ?

Sander

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #754 Gepost op: 14 August 2014, 09:48:33 »
Ik heb een soortgelijk probleem voorgelegd aan NS, namelijk een reis die deels voor 9:00u en deels na 9:00u plaatsvindt. De reactie was zoals die van NS is te verwachten. De regels die gelden worden uitgelegd en als je het anders wilt, moet je onderweg uitstappen om uit en in te checken. Op internet zijn diverse voorbeelden te vinden van mensen die vergelijkbare antwoorden krijgen. Het is typisch NS, als je het probleem negeert, hoef je ook geen oplossing te zoeken.
Kijk, voor mij is de oplossing vrij simpel. Ik heb een auto voor de deur staan en gebruik tegenwoordig dat ding voor dit soort ritjes, terwijl ik dat vroeger met de trein deed.
Maar goed, niet iedereen heeft die mogelijkheid en bovendien is de auto ook niet ideaal. Dus ik koester nog altijd een minieme hoop dat NS ooit nog eens klantgericht wordt, ook op dit gebied.

« Laatst bewerkt op: 14 August 2014, 09:51:25 door hubertus »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #755 Gepost op: 14 August 2014, 10:59:56 »
Er kan ook voor gekozen worden om het poortje gewoon te openen als jij een (geldig) kaartje hebt, ongeacht of je eerst bent ingecheckt of niet. En ik vermoed eerlijk gezegd dat het zo ook wordt ingeregeld. Je wilt toch niet hebben dat reizigers die gewoon netjes voor hun reis hebben betaald, met een niet te openen poort worden geconfronteerd, omdat ze op het beginstation zijn vergeten in te checken?
Als ik op de 2 NS-medewerkers die ik op Amsterdam CS wel eens heb aangesproken op de dagelijkse massa's reizigers die daar met een rode melding 'In/uitchecken niet mogelijk' geconfronteerd worden, is dat het geval en doen al die mensen iets fout.

Het enige waar ik aan kan denken is dat de verwerkende eenheden op Amsterdam CS (en andere stations) blijkbaar niet in staat zijn zoveel data in 1 keer te verwerken: het is elke dag hetzelfde liedje en ook elke dag lukt het al die reizigers, na het aflopen van de poortjes, 'ineens' wél om uit te checken. Zeker gezien m'n eigen ervaringen geloof ik niets van de uitleg dat al die reizigers iets fout doen.
Aan de andere kant, verbaast bij NS me niks meer.
Overigens is die hele chip een keuze van de vervoerders, met een barcode had je exact hetzelfde kunnen bereiken. Zal wel te goedkoop zijn geweest.
Kwa kosten weet ik het niet: van die barcode- of magneet-kaartjes zoals je in Engeland hebt (ook in Oyster-kaart gebieden!) vereisen peperdure apparatuur die bijzonder fijn afgesteld moet worden en vrijwel dagelijks onderhoud nodig heeft.

Dat de kaart RFID-technologie moest bevatten heeft hoofdzakelijk 3 oorzaken:
1. het moest een kaartje zijn dat je niet uit je portemonnee hoefde te halen. Een prachtig streven, maar helaas hebben diverse software-ontwerpers de ballen verstand van deze techniek, waardoor dat niet werkt: de nederlandse identiteitskaart, diverse toegangspassen voor gebouwen (ROC's en universiteiten) en zelfs enkele bibliotheekpassen maken gebruik van dezelfde kaart, een optie waar blijkbaar geen rekening mee gehouden is.

2. Het moest volledig elektronisch. Niet half-elektronisch, nee, volledig.

3. Prestige. Wij moesten en zouden het eerste land ter wereld worden waar een dergelijk 'volledig elektronisch' systeem op nationale schaal ingevoerd zou worden. Zelfs dat is niet gelukt: om duistere redenen doen 2 eilanden niet mee en wordt daar met internetkaartjes en papieren kaartjes op de bus gewerkt.
Nou ja, NS kan met iets meer zekerheid bepalen of een verkocht kaartje ook is gebruikt en in welke trein die is gebruikt.
Dat kun je nu ook al niet. De NS slaat zich op de borst dat het zoveel inzicht biedt, maar op bijvoorbeeld Zaandam of Sloterdijk en andere van dat soort stations heb je er niets aan:
Van beide stations vertrekt een achterlijke hoeveelheid treinen naar de hoofdstad. Niemand die kan zien of diegene die om 10:27 ingecheckt is de trein van 29 of van 31 genomen heeft of misschien een trein van wel een uur later genomen heeft, daar hij of zij een goede vriend of vriendin tegenkwam en daar een uur mee is blijven kletsen voordat er daadwerkelijk ingestapt werd.

Zoiets had ik vorig jaar ook: wel ingecheckt, maar nog een uur blijven kletsen met een vriend voordat ik echt op huis aan ging. Bij controle werd daar niets over gezegd en dat had ook niet moeten gebeuren: wees blij dat je als vervoerder nog klanten hebt!

Maar het hoeft ook niet te betekenen dat iemand die het kaartje meteen koopt, het ook meteen gebruikt. Als jij het vroeg in de ochtend koopt omdat je laat in de middag pas weg gaat...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #756 Gepost op: 14 August 2014, 11:40:47 »
Bij de barcode (en ook bij het uitcheckverhaal) ging ik uit van een eenmalig kaartje. En daar werkt de chip wel degelijk onnodig kostenverhogend, hoewel het door de bizar hoge toeslag voor NS vermoedelijk een extra inkomstenbron is.
Barcodescanners zijn in ieder geval nodig voor internationale kaartjes. Als ik NS mag geloven is er nauwelijks behoefte aan die eenmalige kaartjes, want de ovc is veel makkelijker en goedkoper voor de reiziger. Die paar eigenwijze sukkels die dat allemaal niet begrijpen en toch zo'n eenmalig kaartje kopen, passen er nog wel bij door dat barcode-poortje.  ;)

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #757 Gepost op: 14 August 2014, 11:54:50 »
Het is vrij simpel: als het in/uitcheckpunt vast is, zoals op een station, is het redelijk gemakkelijk om een real-time of bijna-real-time verbinding met de "backend" te hebben. Met een bus of tram heb je dat dus niet. Vandaar dat de vergelijking met een geldautomaat enigszins mank gaat, want die zitten meestal in een muur gebouwd.

- Peter

Peter, zoals jij het beschrijft klopt het precies. Vaste in en uitcheck punten hebben een vrijwel constante verbinding met een server (Stationscomputer) welke alles via een centrale server alles direct doorstuurd naar TLS. Bussen en trams (met uitzondering van de SUNIJ lijn, deze heeft vaste palen op de haltes) maken als ze weer op het depot/remise zijn contact met de server (Depotcomputer) welke dan de gegevens weer doorstuurd. Voor de voertuigen is dit dus meestal 's nachts aangezien het meerendeel dan binnen staat. Hier door heeft de site www.ovchipkaart.nl een vertraging van circa 1 dag.
Bron: classified. (ik kan dit via PM eventueel toelichten).

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 14 August 2014, 11:59:19 door Jeroen Heij. Reden: Extra tekst toegevoegd »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #758 Gepost op: 15 August 2014, 09:49:26 »
De b r o n classified??

Ik weet dat je bij een bijna volle strippenkaart je reis over twee strippenkaarten kon verdelen. Eerst de bijna volle kaart vol strippen en het resterende aantal strippen op een volgende kaart.
Maar kon je ook met twee lege strippenkaarten zeggen bij een reis van bijvoorbeeld 5 strippen: doe maar twee strippen op deze kaart en drie strippen op die kaart?
Ja, zelfs op vijf kaarten  :)

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #759 Gepost op: 16 August 2014, 13:43:30 »
Huivert, dit heeft te maken met verder vertrouwelijke informatie welke ik niet mag bekend maken ivm clausules in mijn contract.  Ik werk namelijk zelf veel met de apparatuur.

Jeroen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #760 Gepost op: 16 August 2014, 20:04:23 »
Uhm, je weet dat wat jij allemaal gezegd hebt gewoon ooit op radio of TV is verteld door iemand van TLS of iets dergelijks? (ik heb al lopen zoeken naar het youtube fragment maar heb het of niet opgeslagen of het is van youtube verdwenen)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #761 Gepost op: 16 August 2014, 23:31:40 »
Jeroen, gebruikelijk is een geklassificeerde inhoud, niet de bron..... De door jou gegeven info is gewoon bekend.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2014, 23:33:14 door Huibert »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #762 Gepost op: 17 August 2014, 17:24:56 »
Eergisteren a/h eind van de vakantie met vrouwlief en 2 kinderen en 4 fietsen van Maastricht naar Utrecht gegaan. Ik heb het getimed: ik ben 8 minuten bezig geweest...

De twee OV chipkaarten van de kinderen moesten geactiveerd worden voor reizen met de NS. Kaart ervoor, keuze maken, kaart er weer voor. Vervolgens voor alle vier de kaarten los een fietsproduct erop zetten. Kaart ervoor, keuze maken, pinnen, kaart er weer voor. Vervolgens bij 1 kind en bij m'n vrouw de samenreiskorting erop zetten: kaart ervoor, keuze maken, kaart ervoor. En vervolgens voor het andere kind de railrunner erop zetten: kaart ervoor, keuze maken, pinnen, kaart er weer voor.

Tot slot natuurlijk alle vier de kaarten voor een paaltje houden.

 >:( Dat had me met de oude automaten met papieren kaartjes dus maar anderhalve minuut en 1x pinnen gekost. Ik werd niet blij van het moeten husselen met alle losse kaarten en het vijf keer moeten pinnen. Je bent zo de draad kwijt!

M'n beklag maar gedaan bij het NS infohokje in de stationshal (hoewel die persoon er individueel niets aan kan doen, maar die moet het dan maar aan de organisatie doorgeven!). Bleek dat ik het ietsje sneller had kunnen doen, door bij een andere automaat een losse ov-chipkaart met 4x fietskaartje erop te kopen. Klaarblijkelijk kan je het dan wel 4x in één keer doen. En kennelijk kost dat ook niet de gebruikelijke 1 Euro extra voor het speciale losse kaartje (volgens de persoon in het infohokje).

Ik reis graag met de trein, maar dit zijn geen grappen meer. Totaal gebruiksonvriendelijk in mijn optiek.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #763 Gepost op: 17 August 2014, 18:43:57 »
De b r o n classified??
Ja, zelfs op vijf kaarten  :)
Nee. Je moest eerst de ene kaart aan het eind afstempelen om daarna pas op de nieuwe kaart verder te gaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #764 Gepost op: 17 August 2014, 23:09:04 »
Nee, je kon dat doen, maar als je zeven strippen op zeven kaarten wilde, kon dat net zo goed, net als wanneer je zeven laatste strippen van zeven verschillende kaarten wilde stempelen voor ene reis.