Die gps-fouten zijn in mijn beleving van het geheel een prima voorbeeld van iets dat niet zou moeten, maar waar ik in het geheel niet wakker van kan liggen. Die journalist dus ook niet.
1. Zelfs met fouten is het systeem fijnmaziger en eerlijker dan het oude zonesysteem.
2. Vanwege die fijnmazigheid gaat het bij fouten over centen en dubbeltjes.
3. Dat zal zich bij vaker gebruik van de bus in de regel uitmiddelen. Bijvoorbeeld omdat bij een doorsnee fout bij een doorsnee halte geldt dat een uitstapper nadeel heeft als een instapper voordeel heeft en omgekeerd. Het is niet zo dat die gps-fouten systematisch in het voordeel van de busbedrijven uitvallen.
Kortom, de gevolgen voor de reizigers zijn gering of nihil. En dan is een journalist niet meer geïnteresseerd. Die wil weten waar mensen tegen grote problemen aanlopen of grote financiële nadelen ondervinden. Net als ik.
Afgelopen week was ik in Nederland en heb ik veel getreind. Het eenmalige chipkaartje dat je dan krijgt leverde geen problemen op, ik verbaasde me er alleen over dat je met een enkele reis ook geacht wordt uit te checken. Is dat puur administratief, of zit daar nog iets achter?Eelco
Henk, dat is flauw. Het systeem functioneert niet zoals het zou moeten functioneren en is dus per definitie prullebakklaar.
Dat vind ik helemaal niet flauw. Geen enkel systeem is feilloos en dus zou zowat ieder systeem prullenbakklaar zijn? Ook bij het oude systeem raakten stempelautomaten weleens van slag of vergat de chauffeur zijn stempel te verschroeven. Je moest dat ding bij zowat iedere halte aanpassen, weet je nog wel. De meeste mensen konden de stempels niet goed intepreteren en kwamen er pas achter als na een overstap een controleur een half uurtje later meldde dat de reistijd al lang was verlopen of zoiets. Gezien de grofmazigheid konden de gevolgen een stuk vervelender zijn. Toch was men best tevreden over den strippenkaart. Ik ook.Persoonlijk wil ik alleen maar dat die chip gemakkelijk betaalt en dat het reizen me een redelijk bedrag kost. En dat werkt tot nu toe. Het zal me werkelijk een rotzorg zijn of iemand anders over hetzelfde traject een duppie meer of minder betaalt.
Bij de supermarkt rekent voor mij iemand 2 blikjes cola af van 52 cent per stuk. Hij moet van de caissière 1 euro en 5 cent betalen. Ik heb ook 2 blikjes cola, precies dezelfde, ook 52 cent per stuk. Ik besluit ze apart af te rekenen: ik betaal de caissière 50 cent voor het eerste blikje, en 50 cent voor het tweede blikje. In totaal heb ik dus een euro betaald voor exact hetzelfde product als mijn voorganger, die wel 5 cent duurder uit is. Over dit prijsverschil hoor ik nooit iemand klagen...
Nee, want ik chip en verder kost een extra strip veel meer dan een duppie.
- Komen we bij de poortjes. Voor wie wel eens in Parijs is geweest, weet hoe het wèl kan. Die dingen gaan open met 4x de snelheid van het licht. Niet in Nederland. Wij moesten natuurlijk "onze eigen" poortjes hebben (van Thales), met wel 134 sensors. Het zijn kutdingen. Overigens zijn die van de RET nog het beste, maar van NS is gewoon ***. Gewoon *** dus. Had ik al gezegd dat het *** is? Want je kunt met gemak achter iemand aan lopen (en dan gaan er 100 piepjes af, maar so what - zwartrijders boeit dat echt niet!), maar als je legaal snel achter iemand aan loopt (met uitchecken) dan reageert dat ding te traag en krijg je als je pech hebt zo 2 glazen deuren in je porem. Ik had het deze week nog. Het zijn dit soort dingen, waarom er altijd rijen staan bij de poortjes.