Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrun am Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 18:24:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156188 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #615 Gepost op: 03 August 2014, 08:57:11 »
Die gps-fouten zijn in mijn beleving van het geheel een prima voorbeeld van iets dat niet zou moeten, maar waar ik in het geheel niet wakker van kan liggen. Die journalist dus ook niet.

1. Zelfs met fouten is het systeem fijnmaziger en eerlijker dan het oude zonesysteem.
2. Vanwege die fijnmazigheid gaat het bij fouten over centen en dubbeltjes.
3. Dat zal zich bij vaker gebruik van de bus in de regel uitmiddelen. Bijvoorbeeld omdat bij een doorsnee fout bij een doorsnee halte geldt dat een uitstapper nadeel heeft als een instapper voordeel heeft en omgekeerd. Het is niet zo dat die gps-fouten systematisch in het voordeel van de busbedrijven uitvallen.

Kortom, de gevolgen voor de reizigers zijn gering of nihil. En dan is een journalist niet meer geïnteresseerd. Die wil weten waar mensen tegen grote problemen aanlopen of grote financiële nadelen ondervinden. Net als ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #616 Gepost op: 03 August 2014, 10:22:13 »
Wat is eerlijk? Als ik meer moet betalen dan mijn buurman omdat ik een halte later uitstap, vind ik dat wel eerlijk.
Maar als ik meer moet betalen omdat de bus door een wijk kronkelt i.p.v. de direkte weg te nemen of i.v.m. een omleiding, zie ik niet wat daar eerlijk aan is.
En als ik meer moet betalen omdat ze blijkbaar een brak gps-systeem hebben ingebouwd, kan ik dat ook niet erg eerlijk noemen.

Ik lig niet wakker van 3 cent, maar het geeft wel aan dat het systeem met GPS zoals nu wordt toegepast, niet betrouwbaar genoeg lijkt te zijn om op af te rekenen. Of het dan om 3 cent of om 3 euro gaat, boeit me eigenlijk niet zo. Het moet gewoon goed zijn. Als ik bij halte x uitstap, mag niet halte y berekend worden. Krijg je dat niet voor elkaar, moet je wat anders verzinnen, maar niet je klanten ermee lastig vallen.
Het is een beetje symptomatisch voor de ov-chip (en eigenlijk het hele ov), als die niet kan wat we willen, gaan we niet de kaart aanpassen, maar moet wat we willen maar worden bijgesteld.
Daardoor zitten we nu met een heel duur systeem, dat heel weinig kan en zelfs dat weinige dat het wel zou moeten kunnen, niet altijd goed doet. Hoera, bravo en zo.

Huub

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #617 Gepost op: 03 August 2014, 11:03:24 »
Henk, dat is flauw. Het systeem functioneert niet zoals het zou moeten functioneren en is dus per definitie prullebakklaar.
Om nog een voorbeeld te geven van ernstige fouten in het systeem: de Utrechtse lijn 6, GVU-tijd, reed ooit een omleiding. Ipv Oudenoord/Nijenoord, werd gereden A'damsestraatweg, Marnixlaan, Royaards, Omloop, Chartroise, Marnixlaan, Zh Overvecht. Extra kosten zouden nihil moeten zijn, maar besloegen vanaf CS meer dan 3€. Da's geen kattepis meer. Gemeld, nooit meer wat van gehoord.
Het kruitvatkaartje is een voorbeeld van onzinnigheid. Geen reiziger die t snapt.... Het is maar goed dat t ding niet blokkeert wanneer je bij XX 'incheckt'....
Wat de '1€50-kaartjes' betreft, of de Utrechtse winkelkaartjes: ik heb nooit begrepen waarom die niet simpelweg electronisch geregeld werden. Is het de juiste dag en/of tijd:  1€50. Overschrijd je de geldigheidsgrens: het voor jou geldend normaal tarief. Kennelijk erg lastig.
Losse verkoop kost  tijd. Zeker met de winkelkaartjes op donderdagavond had je die tijd niet. Sterker, de dienstregeling voor de donderdagen was identiek aan de andere doordeweekse avonden en dus was er minder tijd voor meer werk. Wel meer contact met de reizigers, wat ik nog altijd prefereer boven het oneindig gepiep van nu, maar dat is een ander verhaal......  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 August 2014, 11:09:32 door Huibert »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #618 Gepost op: 03 August 2014, 11:37:51 »
Die gps-fouten zijn in mijn beleving van het geheel een prima voorbeeld van iets dat niet zou moeten, maar waar ik in het geheel niet wakker van kan liggen. Die journalist dus ook niet.
Maar het is wél geld! Zoals ik al schreef: in 3 maanden tijd was mij bijna een maandabonnement extra afhandig gemaakt als ik niet goed opgelet had en op een gegeven moment zelfs weigerde direct in te checken, omdat, je raadt het al, melden bij Connexxion niet hielp: er kwam geen reactie terug, maar er werd ook niets aan gedaan.
In een jaar zou Connexxion zo bijna 120 euro opstrijken voor trajecten die ik nooit afgelegd had. Omdat ik zeer zeker niet de enige was die met een abonnement op dat busstation instapte, kan ik niet anders dan concluderen dat er daar stelselmatig diefstal gepleegd wordt. Dat kan jij dan heel normaal vinden, ik vind dat niet. Met het oude systeem had ik een kaartje waar niemand aan kon komen: er stond geen geld op, maar wel prima zichtbaar waar en wanneer het geldig was. Het nieuwe systeem zou makkelijker zijn, maar in de praktijk moet je constant op blijven letten.
1. Zelfs met fouten is het systeem fijnmaziger en eerlijker dan het oude zonesysteem.
Hoe kan een systeem dat fouten veroorzaakt eerlijker zijn?

Het oude zonesysteem had alleen veel minder last van het feit dat een kronkelende buslijn, omdat de maatschappij zoveel mogelijk potentiële passagiers wil, ook meer kost.
In Zuid-Holland heeft dat tot de enorme prijsverhogingen geleid waar ik het eerder over had. De zone-abonnementen werden afgeschaft en iedereen moest maar op saldo gaan reizen, in combinatie met een kortings-abonnement. Echter, de boel is daar niet zo dichtbevolkt (net zoals in Zeeland) waardoor de bussen werkelijk elk dorpje aandoen. Gevolg was dat de prijzen de pan uitrezen, zelfs mét korting. Dat is niet eerlijk meer, maar gewoon de reiziger bedonderen: die heeft in de eerste plaats niet om dit systeem gevraagd.
2. Vanwege die fijnmazigheid gaat het bij fouten over centen en dubbeltjes.
Tenzij je dus in Blaricum en omgeving met de snelbus moet en er tussen 2 haltes 25 km ligt. Echt hoor, ik geloof dat Connexxion het ook in dat geval op een GPS-fout of foutje van de chauffeur-die-even-iets-te-ver-doorrijdt gooit.
Daarnaast zijn centen en dubbeltjes nog steeds geld: geld voor afstanden die ik nooit heb afgelegd en waar de maatschappij geen recht op heeft. Ga het daarnaast op jaarbasis eens optellen en je schrikt je lam.
3. Dat zal zich bij vaker gebruik van de bus in de regel uitmiddelen. Bijvoorbeeld omdat bij een doorsnee fout bij een doorsnee halte geldt dat een uitstapper nadeel heeft als een instapper voordeel heeft en omgekeerd. Het is niet zo dat die gps-fouten systematisch in het voordeel van de busbedrijven uitvallen.
Tja, en? Ik heb geen boodschap aan uitmiddelen. Mij is een systeem beloofd dat goudeerlijk is en mij precies aanslaat voor de reis die ik afgelegd heb. Het kan mij niet schelen dat ik duurder uit ben bij het uitchecken dan een medereiziger bij het inchecken. Dat systeem moet doen waar het voor gemaakt is.
Mijn ervaring is toch vooral dat haltefouten in het nadeel uitvallen: nooit heeft die bus in Zaandam eens een halte vóór het busstation genomen als ik uitstapte of een halte na het busstation als ik instapte. Het was altijd die ene halte buiten de zonegrens die me bijna een euro extra koste.
Nog erger was het dat dat systeem die fout blijkbaar leek te corrigeren. Toen het de eerste keren mis ging (en ik in plaats van 'IN OK RNZ geldigheidsdatum' ineens 'goede reis' las, checkte ik direct weer uit. Dan was de lezer echter op het busstation. Fout opgelost, dacht ik en ik checkte weer in. Nee, voor het inchecken stond het systeem dan toch weer op de halte VOOR het busstation, en niet OP het busstation. Een GPS-afwijking is 1, maar een systeem dat blijkbaar vrolijk gaat staan pendelen tussen 2 haltes en geen beslissing kan nemen is nog veel erger.

Geloof me maar gewoon als ik zeg dat die fouten in ongeveer 80% van de gevallen in het nadeel van de reiziger uitvallen.
Dat heeft die kennis uit Leiden ook al vaak genoeg geconstateerd. Maar ja, je zei zelf al dat je je reizen niet totaal controleerd, dus hoe weet je dat bovenstaande zo precies?
Kortom, de gevolgen voor de reizigers zijn gering of nihil. En dan is een journalist niet meer geïnteresseerd. Die wil weten waar mensen tegen grote problemen aanlopen of grote financiële nadelen ondervinden. Net als ik.
En toch blijft het heel vreemd dat er in de supermarkt torenhoge problemen gemaakt worden van dezelfde prijsverschillen terwijl een vreemde gedachtegang in het OV is 'dat je dat maar normaal moet vinden' oftewel, we moeten maar genoegen nemen met een systeem dat dus niet in staat is te doen waar het ooit voor gemaakt is?

@ Huibert: toen die lezers hier bij Arriva het ineens deden en ik op een vrijdagavond (met strippenkaart gereed) instapte, was ik vergeten dat het koopavond was. In die periode mocht je gratis met de bus.
Nieuwsgierig als ik was heb ik m'n chipkaart getrokken en ingechekt. Pas bij het uitchecken besefte ik me dat ik misschien toch betaald had. Later zou blijken dat de lezers een nul-tarief rekenden: de haltes waren correct opgeslagen, maar vanwege de koopavond was me niets berekend.
Daarom vond ik het enorm achterbaks van het GVB om de lezers ten tijde van de huldiging van het Nederlands elftal in 2010, gewoon aan te zetten: honderden zoniet (tien)duizenden reizigers zijn toen het schip in gegaan terwijl het OV gratis was.
Toen aan het licht kwam dat die mensen betaald hadden op een dag dat het OV gratis was, was het verweer van het GVB dat het 'technisch' niet mogelijk was. Maar das natuurlijk nonsens. Je hoeft het systeem alleen maar te vertellen dat er een nul-tarief gehanteerd wordt en ik mag hopen dat dat met een paar toetsaanslagen vanaf 1 centraal punt geregeld kan worden.

Hetzelfde gaat op voor wat ik een jaar terug las: er was op een dag een fout opgetreden in hun systeem: in grote delen van amsterdam werden de centrumzones van abonnementen niet herkend omdat deze stomweg ontbraken in de software.
Iedereen met een abonnement werd daarom voor het volle pond aangeslagen, waar ze normaal vrij reizen hadden.

Wel, het GVB 'zou dat recht gaan zetten' (zoals ze zelf letterlijk op hun website hadden gemeld)
Je hoefde niet zelf achter je geld aan en formulieren in te vullen, het GVB had alles uitgezocht.
Wat je 'alleen' maar moest doen, was even naar een ophaalpunt gaan: het teveel betaalde saldo stond daar voor je klaar en moest je op je chipkaart zetten.
Hallo? Waarom moet de reiziger dat doen? Het is toch niet zijn schuld?

In het begintijdperk van Connexxion in de Amstel/Meerlanden en Haarlem/IJmond kreeg ik bij fouten gewoon na telefonische melding het teveel betaalde geld op m'n chipkaart gezet ZODRA ik weer eens bij die lui incheckte. Met het voortschrijden der techniek kon dat ineens niet meer en moet je ook bij hun een claimformulier invullen om het geld op je bankrekening te krijgen, waar je het weer vanaf moet halen om op je chipkaart te zetten.

Die kaartjes elektronisch regelen kent een nadeel: nu was heel duidelijk te merken dat die kaartjes tot bepaalde punten in IJmuiden een voordeel opleverden ten opzichte van de chipkaart. Na een bepaalde halte was het dan ook ineens afgelopen met de verkoop van die dingen en trok iedereen z'n chipkaart weer. Het wordt een complexe berekening vrees ik (hij is niet zo complex, maar ik zie invoering ervan op een mislukking uitdraaien) om dat elektronisch te verwerken.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #619 Gepost op: 03 August 2014, 11:41:48 »
Afgelopen week was ik in Nederland en heb ik veel getreind. Het eenmalige chipkaartje dat je dan krijgt leverde geen problemen op, ik verbaasde me er alleen over dat je met een enkele reis ook geacht wordt uit te checken. Is dat puur administratief, of zit daar nog iets achter?

Eelco

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #620 Gepost op: 03 August 2014, 11:55:58 »
Menno, ik ken de zoneindeling rond IJmuiden niet goed. Ik vermoed dat IJmuiden, Driehuis, Santpoort en Velsen mss. ook ieder een eigen zone hebben. De dalkaartjes zijn op die zones gebaseerd. Ik kan me zo voorstellen dat IJmuidenaren graag met zo'n kaartje reizen om op Marktplein of Lange Nieuwstraat te komen. Met andere woorden, winkel- en woongebieden liggen in ene zone. Zodra je binnen Driehuis, Santpoort, Velsen reist, is dat van veel minder belang. De bus is daar meer een doorgaande streekbus, dan een veredelde stadsbus zoals in IJmuiden. In Haarlem of Beverwijk zullen de kaartjes ook wel als warme broodjes over de betaaltafel gaan, lijkkt me.
Kortom, voor plaatsen als Santpoort en Driehuis is 1€50 ws duurder dan een normale reis met chipkaart. Of reizigers uit die plaatsen reizen in meerderheid naar buiten hun plaats.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #621 Gepost op: 03 August 2014, 13:45:39 »
Afgelopen week was ik in Nederland en heb ik veel getreind. Het eenmalige chipkaartje dat je dan krijgt leverde geen problemen op, ik verbaasde me er alleen over dat je met een enkele reis ook geacht wordt uit te checken. Is dat puur administratief, of zit daar nog iets achter?

Eelco
Dat uitchecken kan je in principe achterwege laten. Maar op stations waar de poortjes in gebruik zijn gebruik je je kaartje dus om het poortje te openen (en dus gelijk uit te checken).
Gr.
Eric

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #622 Gepost op: 03 August 2014, 13:47:35 »
Ik snappum, dank u! Nooit gedacht aan die poortjes :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #623 Gepost op: 03 August 2014, 17:08:45 »
Henk, dat is flauw. Het systeem functioneert niet zoals het zou moeten functioneren en is dus per definitie prullebakklaar.

Dat vind ik helemaal niet flauw. Geen enkel systeem is feilloos en dus zou zowat ieder systeem prullenbakklaar zijn? Ook bij het oude systeem raakten stempelautomaten weleens van slag of vergat de chauffeur zijn stempel te verschroeven. Je moest dat ding bij zowat iedere halte aanpassen, weet je nog wel. De meeste mensen konden de stempels niet goed intepreteren en kwamen er pas achter als na een overstap een controleur een half uurtje later meldde dat de reistijd al lang was verlopen of zoiets. Gezien de grofmazigheid konden de gevolgen een stuk vervelender zijn. Toch was men best tevreden over den strippenkaart. Ik ook.

Persoonlijk wil ik alleen maar dat die chip gemakkelijk betaalt en dat het reizen me een redelijk bedrag kost. En dat werkt tot nu toe. Het zal me werkelijk een rotzorg zijn of iemand anders over hetzelfde traject een duppie meer of minder betaalt. En journalisten komen na enig nadenken ook tot de conclusie dat ze daar geen verhaal op kunnen bouwen.

We weten overigens precies wat de grote klachten zijn. Dat gaat over te veel en onduidelijk in- en uitchecken en over die 20 euro die je op een kaart moet zetten voordat je met de trein kan (een strippenkaart was natuurlijk ook een vorm van vooruit betalen maar het gaat nu eenmaal om de beleving). Dat mogen ze van mij snel aanpassen, maar tegelijk denk ik: is dat het nou?

Hier in Edinburgh ben ik nog niet aan het ov toegekomen, omdat het tamelijk beroerd is. Weet je weer wat echt belangrijk is. Morgen dan toch maar met de bus en de trein naar de Forth Bridge. Betalen is overigens supersimpel. Gewoon een (dag)kaartje bij de chauffeur aanschaffen. Helaas wel gepast betalen en het dagkaartje is alleen geldig bij die ene busmaatschappij. Iets algemeners bestaat niet.
Edinburgh heeft geen goede relatie met ov. Sommige steden krijgen dat gewoon niet voor elkaar. Langs het vliegveld lopen twee hoofdspoorlijnen, bijna letterlijk langs de startbaan. En dus leggen ze een aparte peperdure tram aan vanaf het vliegveld. Een tram is een geweldig vervoermiddel in een stad, maar net niet naar een vliegveld met een hoop bagage. Het alternatief is een half uur sukkelen in een bus. Heb maar een taxi genomen Huub.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #624 Gepost op: 03 August 2014, 17:30:58 »
Een zijstraatje wat betreft het centenverschil:

Bij de supermarkt rekent voor mij iemand 2 blikjes cola af van 52 cent per stuk. Hij moet van de caissière 1 euro en 5 cent betalen. Ik heb ook 2 blikjes cola, precies dezelfde, ook 52 cent per stuk. Ik besluit ze apart af te rekenen: ik betaal de caissière 50 cent voor het eerste blikje, en 50 cent voor het tweede blikje. In totaal heb ik dus een euro betaald voor exact hetzelfde product als mijn voorganger, die wel 5 cent duurder uit is. Over dit prijsverschil hoor ik nooit iemand klagen...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #625 Gepost op: 03 August 2014, 17:36:57 »
Dat vind ik helemaal niet flauw. Geen enkel systeem is feilloos en dus zou zowat ieder systeem prullenbakklaar zijn? Ook bij het oude systeem raakten stempelautomaten weleens van slag of vergat de chauffeur zijn stempel te verschroeven. Je moest dat ding bij zowat iedere halte aanpassen, weet je nog wel. De meeste mensen konden de stempels niet goed intepreteren en kwamen er pas achter als na een overstap een controleur een half uurtje later meldde dat de reistijd al lang was verlopen of zoiets. Gezien de grofmazigheid konden de gevolgen een stuk vervelender zijn. Toch was men best tevreden over den strippenkaart. Ik ook.

Persoonlijk wil ik alleen maar dat die chip gemakkelijk betaalt en dat het reizen me een redelijk bedrag kost. En dat werkt tot nu toe. Het zal me werkelijk een rotzorg zijn of iemand anders over hetzelfde traject een duppie meer of minder betaalt.

In de winkel krijg je een artikel niet mee als je te weinig betaald. In een winkel neem je het artikel niet mee, wanneer bij de kassa blijkt dat je meer moet betalen.
Dat ik jou in Zeeland gewoon een extra strip kan rekenen, ga ik onthouden :-)
Ik gebruik het stempel nog dagelijks, en bij een verkeerd stempel gewoon niet moeilijk doen. Dat is bij de ov-chip toch wel anders.....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #626 Gepost op: 03 August 2014, 17:39:15 »
Nee, want ik chip en verder kost een extra strip veel meer dan een duppie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #627 Gepost op: 03 August 2014, 17:46:09 »
Bij de supermarkt rekent voor mij iemand 2 blikjes cola af van 52 cent per stuk. Hij moet van de caissière 1 euro en 5 cent betalen. Ik heb ook 2 blikjes cola, precies dezelfde, ook 52 cent per stuk. Ik besluit ze apart af te rekenen: ik betaal de caissière 50 cent voor het eerste blikje, en 50 cent voor het tweede blikje. In totaal heb ik dus een euro betaald voor exact hetzelfde product als mijn voorganger, die wel 5 cent duurder uit is. Over dit prijsverschil hoor ik nooit iemand klagen...
Omdat dat geen fout in het systeem van die winkel is. Als je contant betaalt, wordt in Nederland een betaling nu eenmaal op 5 cent afgerond. Per betaling betaal je nooit meer dan 2 cent te veel of te weinig. Wil je dat niet, moet je pinnen en heb je daar geen voor- of nadeel van. En mogelijk dat je wettelijk zelfs contant nog steeds gepast kunt betalen.

Het centenverschil in het OV is wel een fout in het systeem en kan afhankelijk van de situatie tot substantiële verschillen leiden, kijk maar het voorbeeld van Menno.

@ Henk, heel verstandig die taxi. Zou ik ook gedaan hebben. ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #628 Gepost op: 03 August 2014, 19:01:45 »
Nee, want ik chip en verder kost een extra strip veel meer dan een duppie.
Goed. Mag ik concluderen dat het je niks uitmaakt wanneer je bij de supermarkt voor een product met regelmaat een duppie meer betaalt dan op het prijskaartje staat?
« Laatst bewerkt op: 03 August 2014, 23:04:15 door Huibert »

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #629 Gepost op: 03 August 2014, 21:36:21 »
- Komen we bij de poortjes. Voor wie wel eens in Parijs is geweest, weet hoe het wèl kan. Die dingen gaan open met 4x de snelheid van het licht. Niet in Nederland. Wij moesten natuurlijk "onze eigen" poortjes hebben (van Thales), met wel 134 sensors. Het zijn kutdingen. Overigens zijn die van de RET nog het beste, maar van NS is gewoon ***. Gewoon *** dus. Had ik al gezegd dat het *** is? Want je kunt met gemak achter iemand aan lopen (en dan gaan er 100 piepjes af, maar so what - zwartrijders boeit dat echt niet!), maar als je legaal snel achter iemand aan loopt (met uitchecken) dan reageert dat ding te traag en krijg je als je pech hebt zo 2 glazen deuren in je porem. Ik had het deze week nog. Het zijn dit soort dingen, waarom er altijd rijen staan bij de poortjes.

Dennis, de poortjes van NS, RET en GVB zijn in principe het zelfde. Op een aantal NS stations staan een ander type poortjes, dit zijn dan de lage gates. Dit betreft bijvoorbeeld de gates op Amsterdam CS, Arnhem en Rotterdam CS. De gates in Parijs zijn voor zover ik het kan terugvinden ook een product van Thales.

Jeroen