Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 20:24:19
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156272 keer)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #555 Gepost op: 23 July 2014, 22:37:10 »
Hoi Huub, Simon en Martijn;

Ik woon hier in een regio waar ca. 610.000 mensen op een kluitje wonen, een van de meest verstedelijkte gebieden van Nederland. Aan de OV-frequentie zal het hier niet liggen [2x per uur overdag in het dorp waar ik woon] maar 3 uur per dag extra reistijd heb ik er echt niet voor over al zou mijn baas me voor de auto geen cent vergoeden bovendien kan ik met het OV niet altijd op mijn werk komen en dat geldt al helemaal voor mijn ega. Mijn baas wil het bedrijf nu eenmaal op een voor hem gunstige plaats hebben, die plaats hoeft voor de werknemer niet noodzakelijk gunstig te zijn. Dat mijn vrouw op meer plaatsen werkt en haar baas haar geen auto ter beschikking kan stellen is gewoon zo .... niet elk bedrijf is daartoe in staat !

Als je hier in de regio je baan laat afhangen van de beschikbaarheid van een adequaat OV ben ik bang dat je heel-héél lang in de bijstand zal vertoeven, je moet hier nemen wat je kunt krijgen en het OV is daarbij geen relevante factor, en Luit heeft gelijk dat eigen vervoer vaak een pré is en 35 km is nog redelijk dichtbij voor de plaatselijke omstandigheden.

Als het OV hier zodanig was dat het ook een rationeel alternatief voor de auto vormde dan ging bij mij 1 auto de deur uit, dat zou mij héél veel geld schelen, want ik heb een gratis Business-card [OV-chip] van de baas die ik voor woon-werk zou kunnen gebruiken en die nu eigenlijk ongebruikt in de la ligt. 

Een Chipcard voor privé reizen is voor ons gezien onze reisfrequentie en de daar tegenoverstaande kosten [vooraf te storten] dan ook geen gewenst product dus ik opteer nog altijd voor het papieren [no nonsens] kaartje

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 23 July 2014, 22:47:48 door ddv »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #556 Gepost op: 23 July 2014, 22:51:29 »
Maar...,

Wat vinden we nu van de OV-chipkaart?

Bijna iedereen probeert uit te leggen waarom hij/zij wel of niet met het OV gaat. Maar dat is eigenlijk niet het onderwerp van dit topic.

Ik vind het ideaal, op één punt na: ik heb een kortingskaart, pas na 9:00 te gebruiken. Dus kocht ik een kaartje vol tarief tot het eerste station dat ik na 9:00 zou bereiken, en een kaartje met korting van dat station tot eindbestemming. Die mogelijkheid is nu om zeep geholpen, of ik moet de gok nemen om op dat station nu snel uit te stappen, uit te checken, in te checken en weer in te stappen (kan dat overigens, technisch gezien?)

En dat kost me op jaarbasis toch wel wat muntjes..

Verder, probleemloos!

Gr, Bert

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #557 Gepost op: 23 July 2014, 22:52:33 »
Overigens wel een interessant dilemma wat Floris daar aanhaalt. Zou je gewoon niet kunnen uit- en inchecken bij de andere vervoerder, omdat je gedwongen wordt een omweg te maken?
Als er geen poortjes staan én je niet gecontroleerd wordt onderweg, zou dat kunnen: je checkt gewoon in bij de vervoerder waar je normaal mee reist, stapt in de trein van een andere vervoerder en checkt op het station waar je weer met NS verder kan, uit bij het NS-paaltje.
Staan er poortjes, dan heb je een probleem.
Hoe werkt die chip eigenlijk? Gaat ie alleen maar aan en uit bij het inchecken en registreert de paal welke chip waar contact maakt? Of wordt er ook een code meegegeven aan de kaart, zodat je kunt zien bij welke vervoerder je bent ingecheckt?
Die kaart is eigenlijk maar een dom ding: op zichzelfstaand kan 'ie niets. Hij heeft het veld van een lezer nodig om 'aan' te gaan.
Zodra dat gebeurd wordt er bij een aantal (niet bij alle) lezers, eerst gekeken of er wel een OV-chipkaart aangeboden wordt. Dat wordt gedaan door de versleuteling aan te bieden aan de kaart: Als de kaart daarop geen antwoord geeft óf een verkeerd antwoord, dan hoort de lezer eigenlijk z'n mond te houden en uit te kijken naar andere (wel OV) kaarten.
Reageert de kaart wel juist, namelijk met een voor de lezer bekend antwoord (Dat maakt de beveiliging zo zwak) dan bevestigd de kaart dat hij een OV-chipkaart is.
Er wordt dan eerst gekeken welk nummer (UID) van de kaart aangeboden wordt. Dit wordt vergeleken met een blacklist: geen blacklistvermelding, dan wordt er gekeken wat voor kaart het is (een slappe of harde kaart) en bij een harde kaart gekeken of er saldo of reisproducten gemoeid zijn bij het incheckpunt.
Als die geldig of toereikend zijn wordt er een incheck verleend, wordt UID, tijdstip, dag, locatie en prijs daarvan op de kaart geschreven én naar het lokale systeem gestuurd (in de ideale wereld) en als het systeem slim ontworpen is, wordt na het afsluiten van die communicatie door de kaart nog eens aan de lezer gevraagd om de net op de kaart geplaatste informatie te verifiëren, om zo fouten uit te sluiten en eventueel te verhelpen. Gezien de vele fouten die ik al heb gehad (handelingen die wel door het systeem gemaakt worden maar mij als gebruiker niet gemeld worden) zal dát wel niet gebeuren.

Bij uitchecken wordt eigenlijk hetzelfde gedaan.

Let wel: dit is in de ideale wereld. Ik heb, gezien de vele video's op internet van mensen die die kaart eigenhandig opwaardeerden en gewoon gebruikten, geen hoge dunk van het black-list systeem van TLS. Grootste minpunt is uiteraard dat geen enkele bus, tram of sneltram een live-verbinding heeft met het grote centrale achterliggende systeem, waardoor dergelijke lokale systemen altijd een tijdje achter de feiten aanhobbelen.

Edit: Bert, nee, dat kan niet. Er is een tijd ingebouwd van 120 seconden tussen 2 achtereenvolgende schrijfacties met dezelfde kaart. Die is bij palen natuurlijk overbodig, maar helaas belet het je wel uitchecken en weer inchecken. Tenzij iemand anders tussen jou uitchecken en inchecken de paal gebruikt... dan schijnt het WEL te kunnen.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2014, 22:54:56 door Menno »

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #558 Gepost op: 23 July 2014, 23:03:27 »
En dat gebeurt binnen een luttele seconde zowel bij in en uitchecken en de reisafstand wordt na uitchecken geboekt neem ik aan [OV leek  :-[ ] maar je mag op het station dan wel het eventuele omchecken naar een andere vervoerder niet vergeten.
Een domme vraag waar staan die poortjes, vroeger in Rotterdam had je zo iets in de Metro maar dat was maar één enkele vervoerder.

Dieter

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #559 Gepost op: 23 July 2014, 23:11:46 »
Ik praat alleen over de communicatie zelf: die gaat, EBS, Syntus en Arriva lezers (misschien ben ik er 1 vergeten) uitgezonderd, heel snel. Er zijn zelfs bestaalsystemen, gebaseerd op dezelfde kaart, maar op betere software, die elke transactie uit betrouwbaarheidsoogpunt 10 keer uitvoeren en verifiëren, om zo fouten te voorkomen, doordat ze, als ze toch voorkomen, verholpen worden.

De reisafstand wordt inderdaad achteraf verrekend, als het om saldo draait.
Waar de poortjes staan hangt helaas van het station af: op Amsterdam staan ze overal en nergens naar de buitenwereld toe (of als je alleen maar de AH in wilt, dan hebben ze de poortjes heel pesterig precies voor de ingang neergezet)
Op Rotterdam alleen aan de 2 ingangen (maar ik ken Rotterdam zeker niet op m'n duimpje)
Op Rotterdam zijn het alleen wel enorme batterijen poortjes die daar staan: echt niet te missen...
Op veel stations staan geen poortjes ;)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #560 Gepost op: 23 July 2014, 23:26:15 »
Dus waar geen poortjes zijn gebruik je paaltjes of kastjes zoals met het papieren kaartje neem ik aan, maar hoe weet je nu wanneer je moet omchecken je moet de reis dan van tevoren plannen het is dan niet meer simpel Maastricht - Rotterdam via Eindhoven ... Dus op het ene perron uit- en op het andere inchecken, zijn die paaltjes gemarkeerd per maatschappij ??

En ik weet dat ik eigenlijk domme vragen stel maar ik kom tegenwoordig niet meer op een station, het dichtstbijzijnde is bij mij 15 km. weg. Wat ik nog weet van mijn oude Businesscard die ik had daar moest je een reis daags van tevoren op internet boeken en de vervoersmodaliteiten en vervoerders opgeven, te ingewikkeld allemaal daarom gebruikte ik die niet.

De OV-chip leek ... die vreest er ooit nog eens mee te maken te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2014, 23:33:25 door ddv »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #561 Gepost op: 23 July 2014, 23:32:35 »
Maastricht: check in, neem de intercity richting Eindhoven. In Eindhoven stap je over op de intercity met eindbestemming Den Haag. Stap uit op Rotterdam centraal en check daar uit. Dat is het wel zo'n beetje  :)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #562 Gepost op: 23 July 2014, 23:36:48 »
Ok, helder.

Ik hoef dus in Eindhoven niet te checken ook niet als ik [zoals vroeger omdat dat toen zo uitkwam] de stoptrein zou nemen ?
Alleen nog als ik buiten het station een ander vervoermiddel neem b.v. bus/tram/metro.

Groet
« Laatst bewerkt op: 23 July 2014, 23:40:19 door ddv »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #563 Gepost op: 23 July 2014, 23:39:25 »
Klopt.

Je moet alleen "omchecken" op het moment dat je van vervoerder wisselt. Stel, je wil van Rotterdam naar Gorinchem. Dan check je in Rotterdam in, neemt een trein naar Dordrecht en checkt daar uit bij een paaltje van NS. Bij het paaltje van Arriva check je weer in.  Vervolgens stap je in de trein van Arriva naar Gorinchem. Daar stap je uit, en check je ook weer uit.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #564 Gepost op: 23 July 2014, 23:46:00 »
Ok, dus nu helemaal helder  ;D

De paaltjes/poortjes zijn gemarkeerd je moet dus alleen vooraf op de matrix boven het perron kijken welke vervoerder je krijgt en bij dat paaltje check je in.

Heb ik nog een laatste vraag ... ik lees in dit draadje dat het met dat in- uitchecken zo maar kan dat je je verbinding mist en een andere trein moet nemen, wat als dat een andere vervoerder is ?

Groet

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #565 Gepost op: 23 July 2014, 23:49:21 »
De paaltjes zijn inderdaad voorzien van opschriften/kleur die vertellen van welke vervoerder hij is. Vaak staan ze bij elkaar in de buurt, op Amersfoort zelfs naast elkaar bijvoorbeeld ( ivm overstap NS naar Connexxion ).

Wat betreft het missen van een aansluiting doordat je uit-in moet checken: geen ervaring mee. In de spits kan ik me voorstellen dat het weleens druk bij de paaltjes wil zijn, maar de handeling op zich is een kwestie van secondenwerk.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #566 Gepost op: 23 July 2014, 23:53:47 »
Ok, dus ik denk een 2e keer langs hetzelfde paaltje en dan naar de juiste opvolgende vervoerder, als dat zo is lijkt het me i.d.d. niet zo moeilijk.

Mijn dank  :)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #567 Gepost op: 24 July 2014, 00:12:09 »
In dit geval is het ook niet moeilijk. Maar heb je er onverhoopt toch moeite mee, vraag op je overstapstation gewoon even wat hulp, geen enkel probleem want daar zijn medewerkers voor.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #568 Gepost op: 24 July 2014, 09:05:21 »
Dieter, een tip.
Kijk eens op de site van NS. Daar vindt je best wel een hoop antwoorden op de vragen die jij nu stelt.
En hoe je de kaart moet gebruiken daar hebben ze een aantal instructie filmpjes voor geplaatst zodat je thuis alvast kunt oefenen  8)
Hoe dat bij andere vervoerders zit heb ik geen idee van. Reis alleen met NS.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #569 Gepost op: 24 July 2014, 09:11:40 »
Maar...,

Wat vinden we nu van de OV-chipkaart?

Bijna iedereen probeert uit te leggen waarom hij/zij wel of niet met het OV gaat. Maar dat is eigenlijk niet het onderwerp van dit topic.

Ik vind het ideaal, op één punt na: ik heb een kortingskaart, pas na 9:00 te gebruiken. Dus kocht ik een kaartje vol tarief tot het eerste station dat ik na 9:00 zou bereiken, en een kaartje met korting van dat station tot eindbestemming. Die mogelijkheid is nu om zeep geholpen, of ik moet de gok nemen om op dat station nu snel uit te stappen, uit te checken, in te checken en weer in te stappen (kan dat overigens, technisch gezien?)

En dat kost me op jaarbasis toch wel wat muntjes..

Verder, probleemloos!

Om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen.
Over het algemeen ben ik tevreden met de OV chipkaart.
Er zitten nog wat problemen in maar die zullen in de loop der tijd wel opgelost worden.
Dat je voor elke vervoerder apart moet in en uitchecken vindt ik het grootste gemis. Mijns inziens zou dat probleem als eerste opgelost moeten worden.
Dat zou al een hoop ergernis bij veel gebruikers wegnemen.

Als ik het goed begrijp moet het gedeelte waar de korting voor geldt wel berekend (gaan) worden.
Wat ik wel weet is dat met een traject abonnement het gedeelte buiten je vaste traject apart achteraf gefactureerd wordt / gaat worden. Lijkt me het bereken van korting ook wel in te bakken.

Snel uitchecken en gelijk weer inchecken gaat niet. Er moeten een paar minuten tussen zitten.
Dus even snel de trein uit en weer erin zal in veel gevallen niet gaan werken.
Gr.
Eric