Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156744 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #375 Gepost op: 12 July 2014, 21:06:48 »
......
Grappig. Nog nooit gezien en als bijrijder kan ik nu eenmaal op van alles letten... Zo landelijk zal het dus wel niet zijn.
......

Beter opletten  ;D
Bij iedere op- en afrit staat een paal die hoger is dan een lantaarnpaal met bovenin een klein kastje. Deze palen zijn de afgelopen twee jaar neergezet.
Zeker op de A2, A15, A12, A27, A50, A28 en A34.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #376 Gepost op: 13 July 2014, 01:35:49 »
Mja, maar als je die pas zat ben, lever je hem weer in en krijg je je 20 euro gewoon terug...
Alleen moet je dat dan wel weer per post doen: het kan niet bij welk willekeurig loket ook. Het had ook allemaal zo makkelijk gekund...
Je kunt het in de tussentijd niet uitgeven, dat ben ik met je eens, maar wat had je dan als alternatief gezien, geen borg eisen?
'Het' doen zoals het in de tijd van de test op de Hoeksche Lijn ging: je laadde je kaartje gewoon stomweg op je chipkaart, waarmee je de poortjes kon openen.
Er was geen andere mogelijkheid. Wel moest je, vanwege het klasse-systeem, het product RailEasy op je kaart laden. Maar daarna kon je gewoon een kaartje op je kaart laden.
Althans, in theorie: ik heb het in de praktijk geprobeerd, dat mislukte falikant, koste me bijna 2 keer zoveel als de reis had moeten kosten (uitchecken zonder geldige incheck koste je toen 7,50 euro, en dat gebeurde dus ook om volkomen onduidelijke redenen) en het personeel bij de balie op Rotterdam kon me niet helpen, daar ze het probleem zelf niet eens begrepen (volgens hun kon het niet eens wat er was gebeurt, terwijl ik het bewijs, een transactiebon, zelfs overhandigd had)
Ik kreeg het standaard claimformulier mee en na insturen daarvan kreeg ik slechts de reis vergoed: het straftarief van 7,50 euro was ik kwijt en kreeg ik ook niet terug.
Dat heb ik dan ook mooi verrekend toen enkele jaren later het systeem op een station hier in de stad keer op keer weigerde mijn pas in te checken, terwijl de pas het in de bus prima deed en enkele dagen daarvoor bij NS niets aan de hand was geweest: ik heb van die 3 gratis ritten genoten.

Gelukkig kwam NS ook tot de conclusie dat de proef een enorme zeperd was. Helaas kwamen ze dan wel weer met het wanproduct wat we nu hebben.

Maar uh, Tjalling, wat zou die paal dan moeten doen? Goede camera's zijn groot. Die passen echt niet in een klein blokje.
De palen zelf komen me namelijk wel bekend voor, maar niet bij op- en afritten.
De snelwegnummers die je noemt zijn me helaas onbekend: zo vaak zit ik niet zo ver weg op de snelweg ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #377 Gepost op: 13 July 2014, 08:58:08 »
Bij jou in de buurt nergens trajectcontroles? Die werken met nummerherkenning en het zijn er best veel. Zo direct een ritje van Utrecht naar Brielle en dan wordt ik ten minste zes keer geregistreerd, maar ik denk vaker. Met het ov zou dat 'slechts' drie keer zijn geweest. Mijn telefoon staat ook al niet uit. Nee, ik vind het ook hinderlijk hoor, maar een ov-kaart voegt wat privacyellende helaas niet zoveel meer toe.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #378 Gepost op: 14 July 2014, 13:11:43 »
Alleen moet je dat dan wel weer per post doen: het kan niet bij welk willekeurig loket ook. Het had ook allemaal zo makkelijk gekund...'Het' doen zoals het in de tijd van de test op de Hoeksche Lijn ging: je laadde je kaartje gewoon stomweg op je chipkaart, waarmee je de poortjes kon openen.
Er was geen andere mogelijkheid.
Dat vind ik nou niet echt een oplossing, dan dwing je iedereen dus voor elke reis in de rij bij de kaart automaat te gaan staan wat weer de nodige tijd kost, dat noem ik nou juist niet makkelijk :p
 Neem dan geen OVC en koop lekker elke keer een eenmalige chipkaart uit de automaat.
De kracht van de OVC is nou net dat je nu lekker vlot naar de trein kunt door alleen in te checken en met automatisch opwaarderen helemaal niets meer bij de kaartautomaten te zoeken hebt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #379 Gepost op: 14 July 2014, 13:20:28 »
Heel vroeger: ik moest met mijn portemonnee naar het loket om een kaartje te kopen. Vrijwel altijd stond er een rij, wat het verschil tussen de trein wel of niet halen kon betekenen, vooral als de persoon voor je eens in de twee jaar per trein reisde en een kaartje met korting nodig had om 8:50 in de ochtend, naar Opheusden via Vlissingen-Oost. Ik moest natuurlijk voldoende geld in mijn portemonnee hebben om een kaartje te kopen.

Vroeger: ik moest met mijn betaalpas naar de automaat om een kaartje te kopen. Er stond vrijwel nooit een rij en als ik een trein mistte was dat toch meestal mijn eigen schuld. Ik moest natuurlijk wel voldoende geld op mijn betaalrekening hebben om een kaartje te kopen.

Tegenwoordig: ik heb een chipkaart die automatisch wordt opgeladen vanuit mijn betaalrekening. Uiteraard moet ik daar voldoende saldo op hebben staan. Ik heb nooit meer een rij, ik hoef alleen maar twee keer mijn chipkaart over een lezer te halen. En aangezien ik altijd mijn vrouw en kind bij me heb, kan ik in drie seconden doen wat me vroeger minimaal twee minuten kostte.

Zeuren is een kunst die in Nederland tot in de perfectie is verheven ("Van Persie liep niet hard genoeg") en dat blijkt hier ook maar weer eens. Er bestaan zeker zaken die aan de OV Chipkaart verbeterd kunnen worden, maar het is zeker geen "wanproduct" en die 40.000 wandelaars zijn ook geen excuus, als je bedenkt hoeveel mensen per dag met de trein reizen, laat staan per jaar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Geert Nieko

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #380 Gepost op: 14 July 2014, 14:08:53 »
Kan ik helemaal mee eens zijn dat wachten in de rij voor een kaartje in welke vorm dan ook

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #381 Gepost op: 14 July 2014, 15:14:03 »
In mijn spam gevonden:
Citaat
Geachte heer Rodenburg,

 Vanaf 9 juli 2014 checken alle treinreizigers in en uit met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart. U heeft echter een Jaartrajectkaart waarmee u niet dient in en uit te checken bij NS en de andere treinvervoerders om te voorkomen dat er onterecht saldo wordt afgeschreven. Als dit verandert, laten wij u dit ruim van tevoren weten. Bij bus, tram of metro checkt u wel gewoon in en uit.

Een reis buiten uw traject zet u op uw Jaartrajectkaart
 Per 9 juli 2014 worden er geen papieren kortingskaartjes meer verkocht. U kunt vanaf dat moment een enkele reis of retour, met of zonder korting, op uw Jaartrajectkaart zetten bij de NS-kaartautomaat. Zo ontvangt u buiten uw traject nog steeds 40% korting in de voordeeluren. Dit gaat als volgt:

1  Houd uw Jaartrajectkaart tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de
NS-kaartautomaat. 

2 Kies ‘Laden overige producten’, daarna voor ‘Enkele reis zonder korting’, ‘Enkele reis met korting’, ‘Dagretour zonder korting’ of ‘Dagretour met korting’ en selecteer hierna uw reis zoals u gewend bent en volg de aanwijzingen op de automaat. 
 
3 Houd na betaling uw Jaartrajectkaart opnieuw voor het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat. De ‘Enkele reis’ of ‘Dagretour’
(buiten uw traject) staat nu op uw kaart.
 
4  U checkt niet in en uit. 

Samenreiskorting:

Met een NS-abonnement mag u in de voordeeluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Vanaf 9 juli dient uw medereiziger Samenreiskorting op de eigen OV-chipkaart te zetten bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie. Dit kan op een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart met daarop minimaal € 10 saldo en gaat als volgt bij de NS-kaartautomaat:
1.Uw medereiziger houdt zijn OV-chipkaart tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
2.Kiest voor ‘Laden overige producten’, vervolgens ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
3.Klikt op 'Akkoord' en houdt zijn OV-chipkaart opnieuw tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
4.Uw medereiziger zet voldoende saldo op de eigen OV-chipkaart. Voor Samenreiskorting is minimaal €10 nodig om te kunnen reizen.
5.Uw medereiziger checkt zelf in tijdens de voordeeluren en aan het einde van de reis uit en reist met 40% korting.

Laadt u altijd eerst uw saldo of product op uw OV-chipkaart en check daarna pas in.

Samenreiskorting vervalt automatisch 35 minuten na uitchecken. Checkt uw medereiziger binnen 35 minuten weer in bij NS of een andere treinvervoerder dan kan hij nog steeds met Samenreiskorting met iemand meereizen. Voor een terugreis moet Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart gezet worden.

Reist u ook weer samen terug, dan dient Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart van uw medereiziger gezet te worden bij de NS-kaartautomaat. Reist uw medereiziger alleen verder? Dan moet hij Samenreiskorting van zijn kaart verwijderen. Dit kan bij de NS-kaartautomaat. 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch.


 Een enkele reis of retour, met of zonder korting, is tevens verkrijgbaar bij de NS-servicebalie en als e-ticket op ns.nl/eticket. De kortingsproducten zijn alleen te koop voor klanten met een Jaartrajectkaart en ook geldig bij andere treinvervoerders.

Uw Jaartrajectkaart als ‘sleutel’ voor de poortjes
 Mocht u tijdens uw reis een in werking gesteld poortje van NS tegenkomen, dan kunt u uw Jaartrajectkaart gebruiken als ‘sleutel’ om het poortje te openen. Er wordt geen saldo afgeschreven.

 Kijk voor meer informatie op ns.nl/ovchipkaart 

Hmm zal wel aan mij liggen, maar ik vind het er toch niet eenvoudiger op worden (voor mijn situatie dan...)

Oplossing:
Vervang per direct alle nog lopende trajectkaarthouders passen voor een traject vrij kaart.
Laat de geladen samenreiskorting bij de medereizigers 24 uur gelden (of je moet het zelf verwijderen)
Vr. groeten,
Bob

Joshua_0172

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #382 Gepost op: 14 July 2014, 16:17:38 »
Je kunt er ook in één keer 100 euro op zetten.  ;)
Hangt er maar net vanaf hoe vaak je reist, en wat die reis kost.

Dat kan ook maar ik reis eigenlijk alleen met de trein als ik naar een beurs ga of zo. Dus om er dan gelijk 100 euro op te zetten is misschien een beetje overdreven als 1 keer in de 3 maanden met de trein gaat.
14 jaartjes jong, zo nu en dan actief bij m'n modelbaan... verzamelaar van 1:87 politiewagens (Nederlands en Amerikaans)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #383 Gepost op: 14 July 2014, 16:25:03 »
Dus dan heb je met automatisch opwaarderen altijd voldoende saldo erop staan. 
Namelijk 20 euro.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #384 Gepost op: 14 July 2014, 16:26:11 »
Dan zie ik het probleem niet. Als je zo weinig met de trein reist, dan is het toch niet zo'n moeite om er net genoeg op te zetten voor die reis?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #385 Gepost op: 14 July 2014, 17:13:47 »
Hoe verwarrend, ingewikkeld en ontoegankelijk ook, NS kan er zelf wel chocola van maken:



Quod erat demonstrandum.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #386 Gepost op: 15 July 2014, 20:04:31 »
In mijn spam gevonden:Hmm zal wel aan mij liggen, maar ik vind het er toch niet eenvoudiger op worden (voor mijn situatie dan...)

Oplossing:
Vervang per direct alle nog lopende trajectkaarthouders passen voor een traject vrij kaart.
Laat de geladen samenreiskorting bij de medereizigers 24 uur gelden (of je moet het zelf verwijderen)
Bob, dan ligt dat inderdaad aan jou, voor zover het het eerste deel betreft.  8)
Ben net terug uit Middelburg en heb dus twee keer een aanvullend kaartje op mijn chipkaart met abonnement moeten laden. En ik moet zeggen dat het echt twee keer niks voorstelt. Is echt een fluitje van een cent. Niet moeilijker dan een papieren kaartje kopen.
De conducteurs hadden er meer moeite mee. Sommigen keken me aan met een blik dat ik geen geldig vervoersbewijs had. Na uitleg van mijn kant scanden ze mijn ov chip en bleek ik inderdaad met een geldig vervoersbewijs te reizen. :-\ ;D

Met meereiskorting heb ik nog geen ervaring.
Gr.
Eric

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #387 Gepost op: 16 July 2014, 15:11:59 »
Dat laatste zegt genoeg ;D

Er was er pas een die met ze scanner wilde checken of er op mijn trajectkaart wel een "product" geladen was.
Toen ik vroeg "wat als dat niet het geval is?" keek hij me alleen geïrriteerd aan...

Citaat
•Er is onvrede over het voor en 9 na uur in- en uitchecken met een voordeelurenkaart. Bij de chippalen op de stations ontstaan grote rijen van reizigers die moeten in- en uitchecken bij een overstap op andere vervoerders. Zo kunnen ze hun overstap missen.
Gelukkig kom ik zelden in gebieden met andere (rail) vervoerders  ::)
 

« Laatst bewerkt op: 16 July 2014, 16:33:19 door Bob R.. Reden: aanvulling »
Vr. groeten,
Bob

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #388 Gepost op: 16 July 2014, 17:28:28 »
Mijn ervaringen met het laden van een kaartje op de chipkaart zijn ook positief.

Het laden van de samenreiskorting is ook zo gepiept, al is het wel irritant dat dit voor elke rit opnieuw moet. Dat had m.i. wel slimmer gekund.



Heußenstein : HO, DB 1957

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #389 Gepost op: 16 July 2014, 18:00:40 »
Heel vroeger: ik moest met mijn portemonnee naar het loket om een kaartje te kopen. Vrijwel altijd stond er een rij, wat het verschil tussen de trein wel of niet halen kon betekenen, vooral als de persoon voor je eens in de twee jaar per trein reisde en een kaartje met korting nodig had om 8:50 in de ochtend, naar Opheusden via Vlissingen-Oost. Ik moest natuurlijk voldoende geld in mijn portemonnee hebben om een kaartje te kopen.

Vroeger: ik moest met mijn betaalpas naar de automaat om een kaartje te kopen. Er stond vrijwel nooit een rij en als ik een trein mistte was dat toch meestal mijn eigen schuld. Ik moest natuurlijk wel voldoende geld op mijn betaalrekening hebben om een kaartje te kopen.

Tegenwoordig: ik heb een chipkaart die automatisch wordt opgeladen vanuit mijn betaalrekening. Uiteraard moet ik daar voldoende saldo op hebben staan. Ik heb nooit meer een rij, ik hoef alleen maar twee keer mijn chipkaart over een lezer te halen. En aangezien ik altijd mijn vrouw en kind bij me heb, kan ik in drie seconden doen wat me vroeger minimaal twee minuten kostte.

Zeuren is een kunst die in Nederland tot in de perfectie is verheven ("Van Persie liep niet hard genoeg") en dat blijkt hier ook maar weer eens. Er bestaan zeker zaken die aan de OV Chipkaart verbeterd kunnen worden, maar het is zeker geen "wanproduct" en die 40.000 wandelaars zijn ook geen excuus, als je bedenkt hoeveel mensen per dag met de trein reizen, laat staan per jaar.

- Peter

Peter,

Er zijn een aantal grote bezwaren naar voren gebracht, die je helemaal negeert:

TLS kan de chipkaart aan je betaalrekening koppelen, maar je hebt als rekeninghouder NIETS te zeggen over de afschrijvingen die TLS doet. Je kunt ze niet storneren, je kunt ze niet tegenhouden. Als je vervolgens wilt reclameren, ben je volledig overgeleverd aan de goede wil van TLS, want zij hebben als enige de informatie die jij nodig hebt om hun te kunnen vragen je geld terug te betalen. In mijn ogen een grote invoeringsfout.
De kosten van reizen zijn gestegen. Dit wordt keer op keer aangetoond, ondanks dat er met de politiek afgesproken was dat dat niet zou gebeuren. Er wordt niets aan gedaan.
Als reiziger wordt je in je privacy aangetast, TLS weet al heel veel van je (adres, rekeningnummer etc), en beschikt nu ook over je exacte reisgedrag. Ook als er een optie is dat je aan kunt geven dat deze info niet verkocht mag worden, heb je daar als reiziger geen controle over (zie ook punt mbt prijzen hierboven).

De techniek van een chip-kaart is goed, en kan zowel voor vervoerder als voor reizigers heel veel voordelen opleveren. Alleen is de invoering in NL zo schofterig uitgevoerd dat er terecht veel kritiek is.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl