......Grappig. Nog nooit gezien en als bijrijder kan ik nu eenmaal op van alles letten... Zo landelijk zal het dus wel niet zijn.......
Mja, maar als je die pas zat ben, lever je hem weer in en krijg je je 20 euro gewoon terug...
Je kunt het in de tussentijd niet uitgeven, dat ben ik met je eens, maar wat had je dan als alternatief gezien, geen borg eisen?
Alleen moet je dat dan wel weer per post doen: het kan niet bij welk willekeurig loket ook. Het had ook allemaal zo makkelijk gekund...'Het' doen zoals het in de tijd van de test op de Hoeksche Lijn ging: je laadde je kaartje gewoon stomweg op je chipkaart, waarmee je de poortjes kon openen.Er was geen andere mogelijkheid.
Geachte heer Rodenburg, Vanaf 9 juli 2014 checken alle treinreizigers in en uit met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart. U heeft echter een Jaartrajectkaart waarmee u niet dient in en uit te checken bij NS en de andere treinvervoerders om te voorkomen dat er onterecht saldo wordt afgeschreven. Als dit verandert, laten wij u dit ruim van tevoren weten. Bij bus, tram of metro checkt u wel gewoon in en uit.Een reis buiten uw traject zet u op uw Jaartrajectkaart Per 9 juli 2014 worden er geen papieren kortingskaartjes meer verkocht. U kunt vanaf dat moment een enkele reis of retour, met of zonder korting, op uw Jaartrajectkaart zetten bij de NS-kaartautomaat. Zo ontvangt u buiten uw traject nog steeds 40% korting in de voordeeluren. Dit gaat als volgt: 1 Houd uw Jaartrajectkaart tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat. 2 Kies ‘Laden overige producten’, daarna voor ‘Enkele reis zonder korting’, ‘Enkele reis met korting’, ‘Dagretour zonder korting’ of ‘Dagretour met korting’ en selecteer hierna uw reis zoals u gewend bent en volg de aanwijzingen op de automaat. 3 Houd na betaling uw Jaartrajectkaart opnieuw voor het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat. De ‘Enkele reis’ of ‘Dagretour’ (buiten uw traject) staat nu op uw kaart. 4 U checkt niet in en uit. Samenreiskorting:Met een NS-abonnement mag u in de voordeeluren maximaal 3 personen met 40% korting met u mee laten reizen. Vanaf 9 juli dient uw medereiziger Samenreiskorting op de eigen OV-chipkaart te zetten bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie. Dit kan op een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart met daarop minimaal € 10 saldo en gaat als volgt bij de NS-kaartautomaat:1.Uw medereiziger houdt zijn OV-chipkaart tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.2.Kiest voor ‘Laden overige producten’, vervolgens ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.3.Klikt op 'Akkoord' en houdt zijn OV-chipkaart opnieuw tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.4.Uw medereiziger zet voldoende saldo op de eigen OV-chipkaart. Voor Samenreiskorting is minimaal €10 nodig om te kunnen reizen.5.Uw medereiziger checkt zelf in tijdens de voordeeluren en aan het einde van de reis uit en reist met 40% korting.Laadt u altijd eerst uw saldo of product op uw OV-chipkaart en check daarna pas in.Samenreiskorting vervalt automatisch 35 minuten na uitchecken. Checkt uw medereiziger binnen 35 minuten weer in bij NS of een andere treinvervoerder dan kan hij nog steeds met Samenreiskorting met iemand meereizen. Voor een terugreis moet Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart gezet worden.Reist u ook weer samen terug, dan dient Samenreiskorting opnieuw op de OV-chipkaart van uw medereiziger gezet te worden bij de NS-kaartautomaat. Reist uw medereiziger alleen verder? Dan moet hij Samenreiskorting van zijn kaart verwijderen. Dit kan bij de NS-kaartautomaat. 35 minuten na uitchecken vervalt de Samenreiskorting automatisch. Een enkele reis of retour, met of zonder korting, is tevens verkrijgbaar bij de NS-servicebalie en als e-ticket op ns.nl/eticket. De kortingsproducten zijn alleen te koop voor klanten met een Jaartrajectkaart en ook geldig bij andere treinvervoerders. Uw Jaartrajectkaart als ‘sleutel’ voor de poortjes Mocht u tijdens uw reis een in werking gesteld poortje van NS tegenkomen, dan kunt u uw Jaartrajectkaart gebruiken als ‘sleutel’ om het poortje te openen. Er wordt geen saldo afgeschreven. Kijk voor meer informatie op ns.nl/ovchipkaart
Je kunt er ook in één keer 100 euro op zetten. Hangt er maar net vanaf hoe vaak je reist, en wat die reis kost.
In mijn spam gevonden:Hmm zal wel aan mij liggen, maar ik vind het er toch niet eenvoudiger op worden (voor mijn situatie dan...)Oplossing:Vervang per direct alle nog lopende trajectkaarthouders passen voor een traject vrij kaart.Laat de geladen samenreiskorting bij de medereizigers 24 uur gelden (of je moet het zelf verwijderen)
•Er is onvrede over het voor en 9 na uur in- en uitchecken met een voordeelurenkaart. Bij de chippalen op de stations ontstaan grote rijen van reizigers die moeten in- en uitchecken bij een overstap op andere vervoerders. Zo kunnen ze hun overstap missen.
Heel vroeger: ik moest met mijn portemonnee naar het loket om een kaartje te kopen. Vrijwel altijd stond er een rij, wat het verschil tussen de trein wel of niet halen kon betekenen, vooral als de persoon voor je eens in de twee jaar per trein reisde en een kaartje met korting nodig had om 8:50 in de ochtend, naar Opheusden via Vlissingen-Oost. Ik moest natuurlijk voldoende geld in mijn portemonnee hebben om een kaartje te kopen.Vroeger: ik moest met mijn betaalpas naar de automaat om een kaartje te kopen. Er stond vrijwel nooit een rij en als ik een trein mistte was dat toch meestal mijn eigen schuld. Ik moest natuurlijk wel voldoende geld op mijn betaalrekening hebben om een kaartje te kopen.Tegenwoordig: ik heb een chipkaart die automatisch wordt opgeladen vanuit mijn betaalrekening. Uiteraard moet ik daar voldoende saldo op hebben staan. Ik heb nooit meer een rij, ik hoef alleen maar twee keer mijn chipkaart over een lezer te halen. En aangezien ik altijd mijn vrouw en kind bij me heb, kan ik in drie seconden doen wat me vroeger minimaal twee minuten kostte.Zeuren is een kunst die in Nederland tot in de perfectie is verheven ("Van Persie liep niet hard genoeg") en dat blijkt hier ook maar weer eens. Er bestaan zeker zaken die aan de OV Chipkaart verbeterd kunnen worden, maar het is zeker geen "wanproduct" en die 40.000 wandelaars zijn ook geen excuus, als je bedenkt hoeveel mensen per dag met de trein reizen, laat staan per jaar.- Peter