Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156430 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: Gestopt met sporen!
« Reactie #300 Gepost op: 10 July 2014, 20:24:34 »
Geen enkele verbetering Menno?  ??? Het is toch wel één kaart voor al het ov. Dat was voorheen alleen voor ov-kaarthouders weggelegd.
Ja. Wauw! Moet je eens kijken wat een offers er gebracht zijn om tot '1 kaart' voor al het OV te komen. Misschien nog wel het meest treffende voorbeeld is het maandtrajectabonnement met zone-supplement. Binnen korte tijd zo'n 30 tot 40% duurder geworden, omdat het zone-supplement afgeschaft werd, daar het systeem te dom is om het te begrijpen. Het maandabonnement voor de bus is hier, puur omdat de naam veranderd werd (daar nationaal sterabonnement niet meer kon) meteen 33% in prijs verhoogd. Dat, naast de al absurde verhogingen in de kilometerprijs die in enkele jaren de 20% voorbij gegaan zijn.

Er zijn veel onderzoeken gehouden naar noodzaak tot de invoering van die kaart. Telkens was de uitkomst dat 60 tot 75% van de respondenten de noodzaak tot het nieuwe systeem niet zag omdat het huidige systeem prima functioneerde. Er is teveel prestige en een verborgen agenda bij dit systeem betrokken om te zeggen dat het puur een OV-kaart is.
En wat mij betreft wordt gelijk het mes gezet in al die achterlijke kortingsregelingen. Meereiskorting, wat is dat ook voor onzin?
Dat snap ik ook niet: het is voor de NS zelfs zo moeilijk dat ze er geen Engelse vertaling voor kunnen bedenken! (druk maar eens op Engels, en zie van wat voor laag niveau de vertalingen zijn: zelfs ik kan nog DuoTravelDiscount bedenken)
Kijk Menno, de belangen van de vervoerders hadden wel wat minder bepalend mogen zijn. Ik bekijk het niet alleen met een roze bril. Maar ik zie ook veel zure types die eigenlijk alleen maar de negatieve kanten wensen te benadrukken. Ik heb al een paar jaar een kaart waarbij ik bij iedere ov-vervoerder incheck en uitcheck zonder veel gedoe.
Ja, vind je het gek dat iemand alleen de negatieve kanten gaat benadrukken als een nieuw systeem een achteruitgang betekent ten opzichte van wat er was? Bij het oude systeem had ik een papieren abonnement, waar dus niets mee kon gebeuren. Bij het nieuwe systeem moet ik constant opletten: staat de locatie van de elektronica niet goed, dan wordt er gewoon saldo afgetrokken, terwijl de bus in werkelijkheid gewoon in het geldige gebied staat.
Dan is er 1 oplossing: als reiziger je hakken in het zand zetten en niet geleefd willen worden door het systeem (want zie je geld maar terug te krijgen...)
Enige nadeel is dus dat dat al geresulteerd heeft in momenten dat ik de buschauffeur nog net niet van z'n stoel trok omdat hij niet wenste te begrijpen wat het probleem was en geen 'zwartrijders' in zijn bus dulde.

Hetzelfde gebeurt met een rit op saldo in de bus: als ook daar de locatie niet goed staat (wat vaker negatief dan positief uitpakt, persoonlijke ervaring) gaat er weer extra geld weg. Vroeger kon dat niet. Er kwam geen elektronica, gestuurd door een systeem dat aan alle kanten rammelt, aan te pas.
Volgens mij bedoel je een zogenoemde wide-gate (bredere poortje) welke geschikt is voor rolstoelers, menesen met kinderwagen enz. Elke poortrij van NS, RET en GVB hebben zo'n poortje.
Ja, heb je al eens gezien hoe ontzettend slecht die aangegeven zijn op zo'n beetje elk station waar poortjes staan? Ga er eens op letten en je zal vergeefs zoeken naar borden die daar op wijzen.
In dat opzicht moeten al die vervoerders eens naar Londen en Japan gaan om te kijken hoe het wél moet: op Amsterdam CS hangt helemaal NIETS dat aangeeft dat er hier en daar bredere poortjes te vinden zijn. Hoe vaak ik daar niet al toeristen met buggies en grote koffers op weg geholpen heb.
Dat ligt natuurlijk niet per definitie aan de kaart, dat ligt aan de consessie verleners die dat toegestaan hebben...
Maar zonder die kaart was het niet gebeurd, denk je ook niet?
Dat kort geldig valt wel mee, en die 7,50 feitelijk ook.
In Azië krijg je zo'n kaart vaak tegen een bijzonder geringe vergoeding (2 euro of zo). Lever je die in, dan wordt er, afhankelijk van het gebruik ervan, een bedrag van 1,50 uitgekeerd: 50 eurocent is voor de maatschappij, om de machinerie te onderhouden.
En das dezelfde kaart... Die 7,50 is, in combinatie met de geldigheidsduur van 5 jaar, een typisch Nederlands staaltje 'consumentenpootje uitdraaien'. Werkelijk in geen enkele industrie komt een bedrijf ermee weg een zo'n slecht product met zo'n achterlijk grote winst te verkopen. Maar ja, het OV is makkelijk: het overgrote deel van de reizigers heeft toch geen keus.
Als ik gisteren op de eerste dag van de verplichte OV Chipkaart hoor dat er 500 klachten zijn geweest op een enorm aantal reizen denk ik dat het allemaal nogwel mee valt...
Ik vind het eigenlijk nogal veel: grote aantallen reizigers gebruiken dat ding al jaren in bus en tram. Daarnaast is er nu al zovaak ergens een verplichtstelling geweest bij andere bedrijven, dat je wel kan stellen dat de NS het eigenlijk foutloos had moeten doen...

@ Tjalling: de verkeerscamera's van Rijkswaterstaat nemen NIET op. Die zijn puur observatief, om in te kunnen grijpen bij files en ongelukken.

@ Klaas: daar komt nu puur de cijfertjesgeilheid van de vervoerders om de hoek kijken. Jij moet inchecken opdat zij precies kunnen zien waar jij reist (das eigenlijk niet waar, omdat je zeker op de grotere stations totaal niet kunt zeggen wie precies in welke trein zit)
In de wet is helaas al heel lang (14 jaar) geregeld dat jij door in/uitchecken een geldig vervoersbewijs hebt en zonder zwartrijdt en dat zijn consequenties kan hebben.

Voor de incidentele reiziger is het systeem ook typisch Nederlands: graaien en kaalplukken. Een goed systeem voor de toerist is er niet. Die worden bij elke vervoerder eigenlijk gedwongen een peperduur wegwerpkaartje te kopen: een persoonlijke kan niet omdat ze vaak te kort blijven (als het probleem van 'niet in Nederland wonen' al opgelost is, zal wel niet) en een anonieme kaart vinden ze vaak weer te duur (Dit ook vanwege onbekendheid met het systeem en de prijzen)

Het grootste nadeel van de anonieme kaarten: ze zijn maar bij een zeer beperkt aantal vervoerders weer in te leveren (en dan ook nog onder strikte voorwaarden en slechts beperkt saldo-teruggave toestaan) en niet op elke hoek van de straat, zoals het eigenlijk zou moeten.
Gelukkig zijn er enkele hotels in Noord-Holland die een bergje van die kaarten in voorraad hebben en die aan hun klanten geven en ze zo tientallen euro's besparen. Na gebruik leveren ze die kaarten gewoon weer in. (hoe het met het saldo gaat is me in dat geval niet bekend)

Dat dat keuzebord er niet is, zal wel puur liggen aan het feit dat het systeem daarvoor stomweg te ingewikkeld is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #301 Gepost op: 10 July 2014, 20:28:09 »
Ja hoor, in een negatieve groef blijven steken.  ;D

Oh ja Menno, de snelweg staat vol trajectcontroles die kentekens registreren. Als ik van huis vertrek ben ik ben al een keer of 6 geregistreerd voordat ik Utrecht achter me heb gelaten.

Want auto en trein sluiten elkaar niet uit hoor jongens. Naar standplaats Amsterdam vrijwel altijd met de trein met die unieke Nederlandse kaart voor alle ov. Files valt wel mee met die 5 rijstroken, maar ik vind het gewoon stomvervelend telkens hetzelfde traject. Doe ik liever wat nuttigs in de trein, slapen ofzo. Naar standplaats Woerden vrijwel altijd met de auto. Woerden is te dichtbij voor het ov als u begrijpt wat ik bedoel. En een vakantie is niet compleet zonder kerosine en benzine. Vorig jaar Manhatten ingereden en dit jaar ga ik een passage Piccadilly Circus doen, als dat nog mag.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2014, 21:49:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Gestopt met sporen!
« Reactie #302 Gepost op: 10 July 2014, 21:34:06 »
@ Klaas: daar komt nu puur de cijfertjesgeilheid van de vervoerders om de hoek kijken. Jij moet inchecken opdat zij precies kunnen zien waar jij reist
Ik kan me indenken dat je met een keuzekaart moet inchecken om hem voor die dag geldig te maken. Maar verder mag ik op die dag het hele land doorsjouwen. Dus wat voor belang hebben ze er dan bij om te weten waar ik precies ben omgekeerd, en waar ik als laatste ben uitgestapt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #303 Gepost op: 10 July 2014, 21:39:43 »
En over tien jaar gebruiken we allemaal zonder problemen de OV-chipkaart en schiet iedereen weer massaal in de stress als er een nieuwe kaart wordt bedacht...  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Gestopt met sporen!
« Reactie #304 Gepost op: 10 July 2014, 21:40:26 »
Ik hoor hier her argument "Annoniem reizen" voorbijkomen.....

Alle stations hangen vol met beveiligingscamera's.... Dus echt annoniem ben je in het OV nooit....  ;)
Is zeker zo, maar zolang je niet met een naambordje om je nek loopt, ben je toch nog steeds een anoniem persoon op die beelden...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #305 Gepost op: 10 July 2014, 21:44:22 »
Hmm ov goedkoper dan auto?

In alle reizen die ik maak zal ik met de auto goedkoper zijn en zeker 2x zo snel.

in een grote stad zou ik dan weer wel voor ov kiezen of de fiets.

Maar de eenvoud die beloofd was met de invoering kan ik niet terug vinden.
of bedoelen ze dat het eenvoudig is voor de vervoerder om ons kaal te plukken?  :-X

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #306 Gepost op: 10 July 2014, 21:50:33 »
In alle reizen die ik maak zal ik met de auto goedkoper zijn en zeker 2x zo snel.
Dat je sneller bent, dat wil ik wel aannemen. Maar goedkoper? Dan reken je vast niet alle kosten mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #307 Gepost op: 10 July 2014, 21:55:19 »
Ik wilde zeggen, de Nederlandse staat houdt eerst even zijn hand op als je met jou auto gaat tanken, en eigenlijk zelfs al voordat je een meter gereden hebt aan wegen belasting. Vervolgens moet je je vierwieler nog even netjes verzekeren en als je pech hebt nog even de parkeermeter of parkeervergunning afrekenen.

Vergeet ook niet een stukje aanschaf en afschrijving mee te rekenen want een auto kopen is de slechte investering die je maar kunt doen...


martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #308 Gepost op: 10 July 2014, 21:58:05 »
parkeer kosten zijn er voor die reizen niet

en het zijn korte ritten met een kleine auto die niet veel verbruikt.
plus dat ik best een beetje meer wil betalen voor de auto om mijn reis van 1,30 uur naar 30 minuten wil inkorten
of van ruim een uur naar 20

En dat dan wanneer ik wil en niet 1 x per uur zoals syntus bedacht heeft

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #309 Gepost op: 10 July 2014, 22:00:57 »
Die discussie hebben we ook al een keer of wat gevoerd. De kosten per autokilometer verschillen enorm, afhankelijk van type, ouderdom, kilometers per jaar en weet ik veel. Per reis kan een auto best goedkoper zijn, ook als je alle kosten meetelt. Toch maak je met een auto al gauw veel hogere mobiliteitskosten per jaar dan een treinreiziger, gewoon omdat je mobieler bent en dus gemakkelijker meer kilometers maakt. Ik ga iedere week vanuit Utrecht tennissen in Rotterdam. Dat doe je niet zo snel met de trein.

Ga ik dus rekenen. Dat is 120 km per week, keer 40 weken is 4800 km per jaar à 30 cent per kilometer. Kolere.  :o
En dan te bedenken dat de baas mijn ov betaalt.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2014, 22:10:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #310 Gepost op: 10 July 2014, 22:04:36 »
al vind ik het heerlijk om met de trein van Amsterdam na een drukke dag onderuit naar Apeldoorn te tuffen.
veel beter dan met de auto.

kortom
lange afstanden lekker met de trein op een kruidvat/hema kaartje  :-X
korte tripjes lekker met de auto vanwege het beroerde ov hier op de veluwe (syntus gelderland  >:( )

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #311 Gepost op: 10 July 2014, 22:07:37 »
Thom, jij noemt populaire argumenten van de pro-OV'er als het gaat om autokosten. Maar die vind ik wel wat eenzijdig.

Mijn verhaal: ik heb hoe dan ook een auto nodig. Ik bespaar niet op MRB door hem meer te laten staan. Voor de verzekering die ik heb maakt het ook niet uit wanneer ik minder rijd. De inruilwaarde wordt ook niet hoger, is mij gebleken. De kosten die ik heb als ik de auto pak in plaats van het OV bestaan daardoor uit brandstof, onderhoud en eventueel parkeren. Dan ben ik voor vrijwel elke bestemming buiten de randstad aanzienlijk goedkoper uit met de auto dan met het OV. Bovendien maak ik reisjes die ik met de auto in drie kwartier maak, en met het huidige OV me twee en een half uur kosten. En nee, dat is niet in een uithoek van het land maar zo midden in Nederland als maar kan.

Je zult me dus niet gauw in het OV zien. Daarvoor ben ik niet rijk genoeg en heb ik niet genoeg tijd.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #312 Gepost op: 10 July 2014, 22:07:52 »
Koop ik een nu duur retour Goes-Eindhoven. Belt vanavond mijn vrouw of ik haar op wil halen in Dordt. De trein ging niet verder dan Dordt/Breda. Ik ben haar met de auto op wezen halen. Het zat vol met gestrande rerizigers die voor het merendeel naar Zeeland moesten. Uitleg en vervangendvervoer, wat is dat!!!!!! De bussen die in Dordt stonden waren voor Ariva-reizigers. Ik heb het, en velen daar met mij, gehad met het openbaar vervoer. Leve de auto........Al dat gelul over hoe goed die OV kaart wel is, laten ze eerst maar eens zorgen dat de treinen rijden.........................
« Laatst bewerkt op: 10 July 2014, 22:16:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Gestopt met sporen!
« Reactie #313 Gepost op: 10 July 2014, 22:10:31 »
Er zijn veel onderzoeken gehouden naar noodzaak tot de invoering van die kaart. Telkens was de uitkomst dat 60 tot 75% van de respondenten de noodzaak tot het nieuwe systeem niet zag omdat het huidige systeem prima functioneerde. Er is teveel prestige en een verborgen agenda bij dit systeem betrokken om te zeggen dat het puur een OV-kaart is.
Dat is in het bedrijfsleven toch niet anders, als hun iets beter uit komt dan wordt het ook net zo makkelijk aangepast, of de klant daar nou wel of geen voordeel aan heeft.

In de bouwmarkt verkochten we vroeger de schroeven ook los, ideaal voor de klant die er maar een paar nodig had. Maar vanwege de diefstal komt het de bouwmarkt beter uit om de losse verkoop af te schaffen en ben je nu verplicht om alles voorverpakt te kopen.

In dit geval is de OV Chipkaart er ook om te zorgen dat de opbrengst van de vervoersbewijzen ook terecht komt bij de vervoerder waar je de reis mee gemaakt hebt en dat was met de oude vervoersbewijzen niet mogelijk...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #314 Gepost op: 10 July 2014, 23:19:02 »
Thom, jij noemt populaire argumenten van de pro-OV'er als het gaat om autokosten. Maar die vind ik wel wat eenzijdig.

Mijn verhaal: ik heb hoe dan ook een auto nodig. Ik bespaar niet op MRB door hem meer te laten staan. Voor de verzekering die ik heb maakt het ook niet uit wanneer ik minder rijd. De inruilwaarde wordt ook niet hoger, is mij gebleken. De kosten die ik heb als ik de auto pak in plaats van het OV bestaan daardoor uit brandstof, onderhoud en eventueel parkeren.


Tja Dirk, volgens die logica hoef je de vaste lasten over geen enkele trip om te slaan. Heb je ze geheel weggeredeneerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.