Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706  (gelezen 53660 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #75 Gepost op: 05 April 2010, 22:19:29 »
Hoi,

@ Mark,

Ik ken ze beide ;) Heb jarenlang in Hardenberg gewoond. ( en in m'n studenten tijd 4 jaar lang elke dag met de Plan U heen en weer naar Zwolle gereisd.

Maar goed, belofte maakt schuld...



... het uitgebreidere verslag van o.a. deze draad is online op Sleutelspoor.nl



... lees daar hoe we met nagelak en houtlijm het model modelbaan deugdelijk maken en verfraaien.  :P

( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #76 Gepost op: 05 April 2010, 23:18:57 »
Maykel hoef je tot na de zomervakantie niet lastig te vallen voor de nieuwe SS kits. Het is heel vervelend, maar hij is gewoon nog steeds bezig met afbouwen van voorbestellingen. Ik zit er ook met smart op te wachten...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #77 Gepost op: 06 April 2010, 00:04:55 »
Ja,

't zal wel niet anders zijn.

Verstrikt in z'n eigen succes zeg maar ;)

By the way, jij moet nog behoorlijk aan de slag met je D7571... ;) Er zijn compleet nieuwe inzichten over hoe de balgen en trappen zijn ;) Volg Ivo's raad maar eens op in dat draadje. ( Kijk in De Erfenis )

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #78 Gepost op: 06 April 2010, 00:57:47 »
Ik heb een vroege NS'er, die hadden alleen een nieuw kleurtje en opschriften. Revisiedatum is dan ook ergens in '22. 8)

Enne, ga jij nou mar kitjes zoeken, want die C10c en BC9c heb ik al... ;D


« Laatst bewerkt op: 06 April 2010, 01:14:57 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #79 Gepost op: 06 April 2010, 11:53:47 »
Volgens mij is Karst handig genoeg om een C10c helemaal zelf te maken. Als ik het kan...




Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #80 Gepost op: 06 April 2010, 11:57:36 »
Netjes JanW  (y)

Enige hints hoe je e.e.a. aangepakt hebt ?


Grtzz,

Karst


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #81 Gepost op: 06 April 2010, 12:10:59 »
In karton: maatschets naar 1:87 fotocopiëren, dan op 250 of 300 grs kopieerkarton overcopiëren, uitsnijden.
Skelet maken van 1mm grijs karton en modelbouwhout; onderstel van 3mm triplex of 2 mm MDF, dak buigen uit hetzelfde karton, op skelet plakken en uiteindelijk beplakken met schuurpapier; draaistellen kopen of zelf maken (zoals hier, want ik wilde ze ivm met de treeplanken wat smaller hebben).
Hier een HSM AB8c in aanbouw volgens hetzelfde procede:




De deuren worden uitgesneden en weer teruggeplakt, anders gaan ze uiteindelijk niet op deuren lijken.
Zie ook draadje Haagse Motorpost.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2010, 12:14:02 door janw »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #82 Gepost op: 06 April 2010, 12:16:31 »
Strak hoor !

Ik weet dat Gerco ooit eens begonnen is met 1 rijtuig. Ben even kwijt welk.  :-\

Maar misschien is het helemaal niet zo'n gek idee om de hele serie in plots uit te brengen.
Wordt met onze huidige ( constructie ) techniek zo goed als net zo strak als messing, maar heel veel voordeliger :)
En misschien is het Piko onderstel ( op de treeplanken na ) wel goed genoeg om als basis te dienen....  ???

Grtz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 April 2010, 12:23:37 door Karst Drenth »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #83 Gepost op: 06 April 2010, 13:35:31 »
C12c heeft ie als plot ja... maar die is lang en dus lastiger in bochten dan die ouwe houten bakken.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #84 Gepost op: 06 April 2010, 13:38:21 »
Citaat van: janw
...maatschets naar 1:87 fotocopiëren...

Heb jij al die maatschetsen van dit materieel dan ?

Zo ja, ik ben erg geinteresseerd  ;D

@ floris,

da's de uitdaging dan weer he  ;D

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #85 Gepost op: 07 April 2010, 00:58:54 »
Hoi,

Inmiddels een e-mail van janw gehad. Ben weer een heel stuk wijzer ;) Jan, bedankt  (y)

Het laatste stukje van de inhaalslag op Sleutelspoor.nl...



... het verlagen van de PIKO 'C10c' en 'AB7b' rijtuigen.

( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )

En inderdaad... als je je wat dieper in de materie inleest, zie je direct, dat de Piko modellen niet meer dan aardige look-alikes zijn. Niets van te zeggen overigens, want een Philotrain model ( mits te verkrijgen ) is toch al snel 4 a 5 keer zo duur ! En de indruk, zeker na het verlagen is meer dan overtuigend.

Maar... wie weet, binnenkort in dit theater een oplossing voor het gebrek van modellen aan Nderlandse couperijtuigen  ::) :P

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #86 Gepost op: 07 April 2010, 01:29:02 »
Nou ben benieuwd Karstmans... Naar het alternatief!

Voor het eerst lukt het me eens om ergens meer wagens van te hebben dan locs... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #87 Gepost op: 07 April 2010, 01:40:16 »
Thonis van der Weel heeft de C12c uit de plot gemaakt. zal hem eens op zoeken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #88 Gepost op: 07 April 2010, 08:08:38 »
Ja die kennen we al. Staat op sleutelspoor.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #89 Gepost op: 07 April 2010, 11:51:47 »
Treinsamenstelling continued.............

In het 1700 boek vinden we nog een aantal treinsamenstellingen achter een 1700 van Almelo naar Mariënberg en Zwolle - Emmen.

pag 103: 1700 met ex HSM C11 (ook in spoorwegmuseum), ex HSM C10c, ex HSM AB8c en ex HSM 3 as buik. Alles van Philotrain: C11 = nr 33, C10c = 870/39, AB8c = nr 14 en 3 as buik is nr 34

Op pagina 105 staat een trein uit Emmen in Zwolle, waarvan alleen een ex HSM 4 as buik (Philo nr 43) is te zien

pag 166 staat ook nog een interessante: achter de 1700 een ex SS C10c (lijkt meer op de Piko) een ex SS BC9c en een D uit de serie die in een ander draadje van Karst wordt gebouwd uit een pruisische Fleischmann D

Op pagina's 170, 171 en 172 staan de inmiddels besproken trein.

Onder op pagina 172 heeft deze alleen een andere D. Ik zie 2 deuren en de buik achteraan, waardoor ik denk dat dat een ex HSM 4 as buik is, met ernaast een blauwe DE-1

Op pagina 181 nog een keer de eerder besproken trein.

Leuk aan het boek zijn ook de verschillende goederentreinen. Als er naast de olietreinen op dit traject ook gemengde goederentreinen reden dan is een samenstelling met Artitec groentewagens in Antraciet met verschillende open wagens een zeer acceptabele mogelijkheid.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*