Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:58:43
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 16:53:41
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
  

Auteur Topic: Apeldoorn - (Baanplan H0)  (gelezen 51405 keer)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Gepost op: 16 March 2010, 16:49:04 »
Na 14 jaar knutselen op zolder aan de oude anologe baan welke later digitaal werd
(alleen treinen) begonnen de te krappe en steile hellingen toch lastig te worden.
Nog wel geprobeerd de helling af te vlakken maar ja dan loop je al snel tegen de bovenkant van de baan
aan, ook gaven sommige plekken storingen en dan gaat het toch vervelen.

Het oude baanplan was gebaseerd op de station Apeldoorn en heeft ooit eens gestaan in de railhobby 1982(mei/juni)
'van Km....tot Km.... apeldoorn" en paste precies op de zolder met een afmeting van 5,80m/3,00m.
Dit baanvak en omgeving beviel mij wel dus ook de nieuwe baan erop gebaseerd alleen is de VSM weggelaten.

Zolder maten ook hetzelfde gebleven dus met AnyRail aan de slag en de eerste tekeningen gemaakt en uitgewerkt..........
Nuttige perronlengte's zijn 240cm dus kan ik aardig uit de voeten met iets langer materieel.

De bovenkant van de baan laag1...


laag 2 met de klem/dalspiraal...


de onderste laag 3 met het schaduwstation....
EDIT: Nieuw ontwerp schaduwstation gemaakt.

oranje blokje is een afvoerpijp  ;)

Is natuurlijk altijd zonde om iets te gaan slopen maar ja  :-\
je blijft wel bezig.

rené.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 21:40:53 door rene w. »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Nieuwe baan 'Apeldoorn' (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2010, 16:55:29 »
waarom laat je de VSM weg? Is toch interessant? Kan je nagenoeg alles laten rijden...

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ferdy

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Nieuwe baan 'Apeldoorn' (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2010, 16:59:32 »
Mooi baanplan, ik zou nog 2 dingen als tip meegeven:

1: Momenteel heb je keen keermogelijkheden, dat betekent dat je treinen aan 1 kant het station binnenkomen, aan de andere kant er weer uit gaan, en dat rondje herhalen. Als ik het baanplan goed heb begrepen heb je geen mogelijkheid om een trein die vertrekt naar een richting ook weer eens terug te zien komen uit die richting. Dit had ik ook in mijn eerste baan, maar verveelde me behoorlijk snel. Rondjes rijden blijft rondjes rijden. Probeer iets met een keerlus..

Ik vind je hoofdstation wel erg symmetrisch. Links zijn de wisselstraten en opstelsporen helemaal gelijk aan rechts. Functioneel is het prima, maar het oog wil ook wat, dus 100% symmetrie zou ik verbouwen naar iets anders.

Succes

Ferdy

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Nieuwe baan 'Apeldoorn' (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2010, 17:40:41 »
Ook ik vraag me af waarom je de VSM weglaat?
Dit geeft zoveel meer mogelijkheden met je Matrieelpark(verschillende aktiviteiten die door de VSM georganiseerd worden met divers matrieel.)

mvg.
Richard Snijder

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Nieuwe baan 'Apeldoorn' (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2010, 17:45:23 »
Citaat van: Ferdy
...Probeer iets met een keerlus...

Ook mijn eerste ingeving ;) Verder vind ik het mooi een compleet station uit te beelden. Apd hier is weliswaar sterk gecomprimeerd weergegeven, maar het laat de essentie wel zien ;)  (y)

Tevens zou ik naast de keerlussen, in het schaduw station ook nog wat pendelmogelijkheden maken voor Apeldoorn Zuthpen vv en idd de VSM en VAM aansluiting. Als je het handig inkleed, kun je dat vrij eenvoudig met een 3-sporige spiraal rechtsonder doen.

Grtzz en suc6,

Karst

kevinhhw

  • Gast
Re:Nieuwe baan 'Apeldoorn' (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2010, 19:07:30 »
mooi baanplan (y)
alleen jammer dat je de vsm weglaat :-\
en met die keerlus?in het schaduwstation
kan je toch van rijrichting te wisselen


mvg. kevin



(p.s. ik zou deze over een maandje
graag in de ''wat zijn we aan het bouwen'' bak zien ;D)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Nieuwe baan 'Apeldoorn' (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2010, 19:33:57 »
@allemaal "is gelukkig nog een plan dus beetje vijllen kan altijd  ;)
VSM weer terughalen ga ik over na denken maar het rondje rijden vervangen door twee 'keerlussen'
gaat weer iets meer  beschikbare ruimte vragen."


Maar er ligt nog niks dus alles is mogelijk en ik heb nog een baan dus
dus kan ik nog even voort  :D




rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2010, 21:43:18 »
Nieuwe versie van schaduwstation,
nu met keermogelijkheid zodat je trein gewoon weer terugkeert uit dezelfde richting.  (y)


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2010, 21:58:19 »
Kijk eens naar het schaduwstation van Karst.
Je vindt hem in de encyclopedie. Even naar beneden scrollen.

Klik op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Atellierbaan

grzz,

Hans

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2010, 22:00:56 »
Nieuwe versie van schaduwstation,
nu met keermogelijkheid zodat je trein gewoon weer terugkeert uit dezelfde richting.  (y)


Goed idee zo van Rene, maar een doorrijdmogelijkheid in het schaduwstation zou ik ook handhaven, tenminste als je volle en lege treinen van hetzelfde soort wilt afwisselen (die rijden immers wel altijd in één richting). Denk daarbij aan de treinen voor ene Pon.
P.S.: sluit mij aan bij de 'voorvechters' voor handhaven VSM. Redenen zijn al gegeven.
Groet, Frank

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2010, 22:05:38 »
En dat is nu het leuke aan het schaduwstation van Karst.
Je kunt er meer treinen kwijt, en kiezen voor 'rondjes' rijden of voor keren. En ervoor kiezen via welke spiraa. Je weer naar boven wilt.

Grzz,

Hans

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2010, 22:15:48 »
Jeetje Karst zijn baan word volautomatisch denk ik en is ook nog eens Nspoor dus kan je meer kwijt op minder oppervlak
dus is mij iets teveel van het goede  ;)
En doorrijden kan altijd want steeds 1 spoor vrij en twee bezet en heb niet zoveel treinen.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 22:19:20 door rene w. »

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2010, 22:18:27 »
De baan van karst staat onder het kopje baanplannen H0 groot.

Groeten,
Patrick

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2010, 22:46:00 »
De baan van Karst is inderdaad een H0 baanplan.
Als je (nog) niet zoveel treinen hebt kun je makkelijk iets minder sporen leggen in het schaduwstation.

Grzz,

Hans


IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Apeldoorn - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 17 March 2010, 00:56:47 »
Hallo Rene,

Je kan ook de eerste ontwerp van het schaduwstation nog gebruiken alleen een paar wissel en wat rails
en je kan beneden rond rijden en zelf bepalen welke spiraal je wilt beklimmen of van welke kant je
het station weer wilt binnenrijden.



Heb je baan met paint even snel aangepast. De wissels kan je zelf bepalen waar je deze wilt leggen.
Alleen de linker wisselstraat omgedraaid, maar dat moet je zelf maar bekijken hoe je het schaduwstation wilt leggen.

Met vriendelijke groeten, Marc

Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.